Välja hingst...

Det vet jag väl. Jag menade icke godkänd eller icke avelsvärderad, men formulerade mig kanske lite klumpigt.

För det första - det var en sorts ironi...eller kanske med drag av spydighet.

jag har faktikt en skäck själv !

Men jag är rätt rabiat på vad jag anser vara buskavel. Kalla det fjortisaktigt du. Själv tycker jag att det är fruktansvärt oseriöst att avla bara för att man råkar ha ett sto - sen när man dessutom väljer en hingst ENBART på färgen tycker jag att det är ännu mer bedrövligt. Och med billigare menar jag att det är också sorgligt att man väljer en hingst bara för att den är billigare än en godkänd - då har man inte mycket koll på vad det kostar att föda upp en häst och var de STORA kostnaderna ligger.

Jag tycker det är sorgligt med avlesvärdering och att bara för att hingsten är avelsvärderad är det tillåtet att använda den i avel. Det gagnar INTE den seriösa aveln.

Själv tycker jag att det är fruktansvärt oseriöst att avla bara för att man råkar ha ett sto - sen när man dessutom väljer en hingst ENBART på färgen tycker jag att det är ännu mer bedrövligt. Och med billigare menar jag att det är också sorgligt att man väljer en hingst bara för att den är billigare än en godkänd - då har man inte mycket koll på vad det kostar att föda upp en häst och var de STORA kostnaderna ligger.

Tror du att jag betäcker mitt sto pga att han är skäck?????
Jag har kollat in denna hingst länge nu och har sett han ridas och löshoppat och hoppat.
Sen om jag väljer att betäcka mitt sto med en hingst som jag tycker är okej så har du inte med det att göra och behöver inte vara spydig i dina utlägg.
Menar du då att andra människor inte korsar sina ston med andra hingstar, då är du helt fel ute!!!!
Tycker att kallblodstravare och halvblod inte är en så fel korsning.

[/quote]

Tycker att kallblodstravare och halvblod inte är en så fel korsning.

Exakt VAD tillför en sådann korsning aveln??

Kankse onödigt att vara spydig.

Tyvärr kan jag inte så någon annan anledning till att vilja använda just den hingsten än färgen, nej. Det finns godkända halvblodhingstar av MYCKET bättre kvalitet så varför använda en icke-godkänd ?? Jag kan inte se någon annan anledning än färgen eller möjligen priset.

Du FÅR betäcka ditt sto med vad du vill flr min del. Jag tycker iallafall att man inte måste betäcka bara för att man har ett sto. Och om man nödvändigtvis skall göra det så bör man tänka efter vad man skall med avkomman till och om det kanske inte är bättre att KÖPA det man vill ha istället för att sentimental-avla.

Dessutom kbl/hbl är det något som för avlen för någon av raserna framåt ? Avla åtminstone renrasigt om stoet är värt att ha i avel.

:bow:
*viskar* fast jag är inte så okunnig på avel som det kanske låter :D
tycket det var konstigt att en människa ville använda en hingst som inte var avelsvärderad. jisstänkte och hade själv tänkt använda godkänd hingst. Så man vet vad man får... :d

Håller med dig!

Skulle själv aldrig använda annat än godkänd hingst av samma ras till mitt sto.

Tror du att jag betäcker mitt sto pga att han är skäck?????

Ja, det tror jag, fast du inte vill erkänna det nu när du fick ganska många emot dig i ditt val.

Jag har kollat in denna hingst länge nu och har sett han ridas och löshoppat och hoppat.

Men vad är det som säger att det är en bra hingst för det? Att dom väljer (ägarna) att bara avelsvärdera honom, istället för att vänta till nästa år och bruksprov, måste ju bero på något. Eller hur?

Själv tror jag att dom anser att dom ändå inte kan få honom godkänd, så därför väljer dom den lättare vägen. Avelsvärdering.

Tyvärr får jag säga detta, men jag anser inte att detta för fram aveln ett dugg. Finns säkert godkända hingstar som har samma kreterier som du ser hos denna hingst, använd en sådan istället.

Jag kom på det efter att jag skrivit inlägget ;)

Dessutom så funderar jag på att ta mitt halvblodssto till en fullblodshingst, så det blev ju fel det också :D

:D fast fullblod finns det ju många som är godkända för halvblodsaveln...
Har en e.Homosassasa som är trevlig :angel:

:D

Homosassa xx finns ju tyvärr inte längre, jag kommer ihåg honom från Täby Galopp för 20 år sen!
Jag är intresserad av Eighty Eight Keys xx!

Nej,jag vet att han är borta, men apropå använda fullblod menar jag.
Stoet var av den grövre typen och han "lättade" upp det hela en smula.
Jag kom också ihåg honom sedan han var aktiv galopör fast jag aldrig såg honom "live" :D

Det finns många här med i denna diskussion, kul att det är så många som bryr sig :)
och som tror sig veta hur jag tänker! Många nya spå kärringar på detta forum, det finns mycket jobb för er i framtiden. ;)
LYCKA TILL!!!!!! :cool:

Vi har ju rätt att tycka och tro vad vi vill. Det är ju ditt val av hingst och omständigheterna runt det som gör att vi tycker som vi gör. Kan för mitt liv inte förstå varför man över huvud taget ens funderar på att använda en icke godkänd hingst.

Finns alldeles för många sådana hästar, men det är som sagt va vad jag tycker.

Inte heller anser jag att det för fram halvblods aveln något. Tvärtom, det blir att fler och fler uppfödare blir kallade buskavlare. Allrahelst då det rör sig om någon lite annorlunda färg.

Jag vet av egen erfarenhet. Dom kallade mig buskavlare här till att börja med också. Pga. mina Isabeller. Men jag har i alla fall använt mig av godkända hingstar. Som i mitt tycke och även många andra är bra hingstar.

:bow: :bow:

Det finns redan alltför många buskavlade hästar, världen behöver inga fler.

Jag tycker att man gärna får avla på udda färger så länge man använder godkända hingstar. Det är dom som använder icke godkända hingstar jag vill stävja. Det är ju bara att titta på annonserna under hingst för betäckning sökes, när jag kollade sist var det två som letade efter hingst, som inte behövde vara godkänd och ha en massa tjusiga meriter :mad:

Tycker det är sanslöst. Även om man betäcker för att ha till eget bruk. Någon gång i framtiden kan det ju hända saker som gör att man inte kan ha kvar sin häst.

Tyvärr är det ju så då att det är många av dessa hästar som då går på transporterna ner till bla. Italien för slakt.

Visst det kan ju mot alla odds hända en häst med godkänd stam, men den risken är ju ganska obefintlig om man jämför med buskavlade hästar.

Det ligger så mycket mer pengar i den aveln. Visst sedan finns det personer som avlar på detta sätt, men som jag kan anse inte är buskavlare. Dom sätter sina avkommor i första rummet, slaktar hellre på hemma plan än säljer till någon dom inte vet ett dugg om.

Jag har försökt förklara det för ett antal personer här på Buke men dom kan absolut inte förstå hur jag tänker och tycker att jag är "elak" mot de hästar utan stam - de ska väl ha ett lika bra liv som en med stam. *suck* :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 504
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka