Välja hingst...

Uppenbarligen vill ju folk inte lyssna. Men visst har dom rätt till ett lika bra liv som hästar med stam, det är sant.

Men tyvärr blir det ju i många fall inte så, dock långt ifrån alla. Många av dom kan ju tom. ibland ha det bättre än hästar med stam. Det sticker jag inte undan med.

Men generelt sett är det ju så att dom billigare hästarna utan stam är dom som folk har som slit och släng sak.

Jag tycker att det är så omoget och naivt att tro att man kommer kunna ha kvar sitt stos avkomma i hela dess liv. Det finns så mycket som kan hända i livet som man själv inte kan rå över vilket kan göra att man måste göra sig av med hästen. Och hur attraktiv är då en häst med t ex en nordsvensk mamma och en icke godkänd halvblodshingst som pappa...

Många verkar ju tyvärr inte heller förstå att syftet med en korrekt exteriör är att skapa hållbara hästar, inte bara snygga :smirk:

Samma här.

man blir kallad för "hästrasist" (ibland kattrasist) och i själva verket är det tvärt om. Man är MÅN om de hästarna...

ja se det finns folk till att tolka allt på sitt eget vis. Men det är lite så att får man "fel" så är den som svarar dum i huvudet.

Menar du på vårt treårstest? Sam´s Maverick var med på det, men inte blir han väl avelsvärderad för det..? :confused:

Brukar hingstar bli avelsvärderade på 3 årstest????
Nej han ska såklart bli avelsvärderad först.
Kan passa på att berätta att det gick bra för han på treårstestet han fick bra poäng och är inte en dålig hingst även om han inte kunde vara med på bruksprovet.
;)

Nu ska han visas upp i gävle för att bli avelsvärderad, då han vart halt lagom till bruksprovet.
Du skrev detta och jag uppfattade det som om du menade att han skulle bli avelsvärderad i Gävle. Jag såg hingsten på treårstestet och blev inte speciellt imponerad.

Det är ändå rätt stor skillnad på avelsvärderingen och bruksprovet. Och det är oftast stor skillnad i kvalitet på de hingstar som faktiskt blir godkända på bruksprovet och de som går den sk avelsvärderingen. Men varför använder du inte en godkänd hingst ?

Ja det undrar jag med...vad fick han för siffror på treårstetstet?

Med nöd och näppe klass 1 då.

Nej, det imponerar inte på mig !

Tjena hej :crazy:, om man ska tycker det var så lysande så vore väl mina nu fyraåring bättre i aveln, men han är ju valack förstås ;) och vist gillar jag min häst men jag tror inte han hade haft något att göra som avelshingst trots att han fått bättre sifftor än den här vars siffor precis klarade gränsen för klass I, knappast imponerande.

Om han var så bra för övrigt så borde han väl visas på bruksprovet nästa år istället för avelsvärderas, något säger mig att de avstår för att han inte har en chans att klara det. :smirk:

Visst är det roligt med färg på halvblodshästarna...men som jag sagt innan så finns det ju beprövade och godkända skäckhingstar utomlands....tom med mycket goda meriter i bagaget och med goda meriter på avkommorna.

Många gånger handlar det om att få färg till varje pris...sedan är ju frågan...tycker du att det är värt det?Låt oss säga nu att du får en enfärgad fölunge...kommer då den fölungen uppnå de krav du har trots att den blir enfärgad?Du ska ju ändå vara medveten om att det är ju faktiskt bara 50% chans till skäck med denna hingst.

Jag tycker ändå att man har på sitt samvete att vara medveten om hur mycket större risken är för en sådan häst att hamna i fel händer.Oftast är det ju så med folk att ju mer de betalat för en häst ju bättre tar de hand om den(jag säger inte att det alltid är så...men det är vanligt).

Javisst med nöd och näppe klass I....men känner du dej nöjd med att använda en hingst med 7:a på typ? Nu har jag ju ingen aning om vad du har för sto och vad stoet har för fördelar eller brister?

Jag kan tala om att jag hade en fribetäckning för några år sedan på en avelsvärderad skäckhingst...och det enda stoet som jag hade då var vårat vbl sto som vi hade på foder då vilken vi efter mycket om och men betäckte med denna hingst.

Jag tvekade in i det sista men en god vän tjatade och tyckte att det var givet att jag skulle utnyttja denna betäckning..ja dels för att få igen förlorade slantar.Idag anser jag att detta var fullständigt idiotiskt!Visst fölet blev en skäckhingst av ädel typ och han är mycket omtyckt av sina ägare och framgångsrik för sin ålder inom western.Ägarna dyrkar marken han går på...men jag kan lova att alla historier slutar inte så lyckligt.

Ja var och en gör som den vill...men detta är något som jag absolut inte skulle göra om.

Jag antar att det inte är mig du skriver utan till hon som skulle använda Sam´s Maverick ;) Har själv bara bruna och en svart och skulle inte drömma om att ha färg som avelsmål. Jag är mer intresserad av huruvida de kan hoppa eller ej. Jag bara förmedlade siffrorna från avelsföreningens hemsida.

OK! Jag missade att det inte var du som skulle använda honom!Då vet vi att du enbart förmedlade hans siffror... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 504
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka