Välgörenhet

Har autogiro och ger varje månad till Cancerfonden, Alzheimerfonden, UNHCR och Unicef (världsförälder). Har även valt att min andel av GodEls vinst ska gå till Stadsmissionen. Cancer- resp Alzheimerfonden då de främjar forskning inom två grupper av sjukdomar med allt fler insjuknande, och då jag har flera anhöriga som gått bort i dessa sjukdomar. Funderar dock på att byta ut Alzheimerfonden mot Hjärnfonden eller liknande för att "bredda" lite. Övriga organisationer för att dela med mig till människor som inte är lika priviligierade som jag.

Jag skänker till Prince Fluffy Kareem. En organisation som hjälper hästar i Egypten. Är månadsgivare. De har en facebooksida så man kan se alla patienter och se vad de gör.
Blev nyfiken och kollade......

Vilka tragedier, människan är ibland svår att förstå sig på... :cry::cry::cry:

2017 har jag skänkt till det lokala katthemmet, Veterans disaster relief (Det är för Puerto Rico) och Vet Clinic Gambia som är en liten veterinär klinik i ett otroligt fattigt område där en veterinär kasterar runt 600! Hundar årligen, gratis och behandlar även fattiga boendens djur billigt eller gratis.

Har även skänkt småsummor till några ställen precis när det hänt något.

Ser det inte som välgörenhet men förstår vad du frågar efter, så ...

Är sedan början av 90-talet månadsgivare till en SOS barnby i Somalia och sedan 2010 till ven i Indien. Har under året däremot avvecklat det månatliga fadderbidraget till Kattkommando Syd.

Dessutom swishar jag spontant till diverse insamlingar som dyker upp på fb. Flyktingar i Grekland, Giving people osv. Och köper tre biståndsjulklappar.

Jag är tigerfadder hos WWF för att jag tycker det är viktigt att bevara tigrarna.

Sambon är östersjönfadder hos WWF för att han tycker det är viktigt att bevara Östersjön.

Vi ger också till Musikhjälpen varje år och sporadiskt till Unicef

I år gick mina "istället-för-att-skicka-julkort" pengar till SHV samt det lokala djurskyddet. Vad jag väljer varierar beroende på vad jag känner. I fjol vill jag minnas att de gick till Unicef. Jag skänker när jag känner för det, till det jag för tillfället känner för. Och köper gärna välgörenhetsgåvor när folk fyller år eller till julklapp. Svärföräldrarna fick skolböcker i julklapp i år. Via Actionaid.

Jag skänker till Operation smile
Min pappa ville skänka pengar till dom, och när han dog väldigt oväntat, va de lätt att be om bidrag till Smile i stället för blommor till begravningen.

* Jenny *

Har ett fadderbarn i en organisation som heter Mitt Fadderbarn. Brukar ibland skänka till Barnens Räddningsark som finansierar två barnhem i Bolivia. Ibland även till andra organisationer, beroende på om jag har råd eller ej.

Blev nyfiken och kollade......

Vilka tragedier, människan är ibland svår att förstå sig på... :cry::cry::cry:
Ja eller hur. Att de hästarna ens står på benen är ett mirakel. Men det känns skönt att donera till något där man verkligen ser vad pengarna går till. Man får se bilderna av hölass, får se alla djuren. Man kan välja att sponsra en specifik häst om man vill, men jag ger rent generellt.

Har inget stadigt som jag ger till, varierar en del. Vid t ex Mors Dag brukar jag ge till nån organisation som hjälper kvinnor vid förlossningar.

Mycket mycket stolt över att min 15-åriga dotter köpte Rädda Barnens "Ingenting" till mig i julklapp, på eget initiativ! Då har hon verkligen förstått vad jag tycker är viktigt, och jag har lyckats förmedla vikten av medmänsklighet. Bästa julklappen ever!!!

Har fadderbarn via Erikshjälpen sedan ca 25 år! Ger 200 kr i månaden. Tycker Erikshjälpen är en seriös organisation där kostnaden för admin är låg och där man arbetar långsiktigt för att bygga upp bl a skolor.
Skänker mkt kläder, möbler mm till Erikshjälpen.
Köper regelbundet Faktum av en lokal försäljare.

Läkare utan gränser när jag kan. Ger aldrig till stora FN organ (OBS! Min egen uppfattning/erfarenhet) så försvinner alltför mycket i administration och jag anser personligen att FN är länder ansvariga för, inte individer. De får dessutom redan mycket pengar från individer. Läkare Utan Gränser personal träffade jag när jag bodde i Östafrika och de var fantastiska. Var aktiva i områden som få andra vågade sig in i (eg Liberia och Sierra Leone under ebola epidemin). Härliga människor också, även om när jag träffade dem var de på R&R och tja, kanske mer ett R än det andra :D

Flera andra organisationer är jag skeptisk till, delvis pga 'insider' information som WWF och även SOS barnbyar. Men med det menar jag absolut inte att andra inte ska ge! Allt som har någon religiös anknytning går också helt bort. Hmm, gudars vad negativ jag låter :cautious:

Att ge är något fantastiskt och alltid bra.

Läkare utan gränser när jag kan. Ger aldrig till stora FN organ (OBS! Min egen uppfattning/erfarenhet) så försvinner alltför mycket i administration och jag anser personligen att FN är länder ansvariga för, inte individer. De får dessutom redan mycket pengar från individer. Läkare Utan Gränser personal träffade jag när jag bodde i Östafrika och de var fantastiska. Var aktiva i områden som få andra vågade sig in i (eg Liberia och Sierra Leone under ebola epidemin). Härliga människor också, även om när jag träffade dem var de på R&R och tja, kanske mer ett R än det andra :D

Flera andra organisationer är jag skeptisk till, delvis pga 'insider' information som WWF och även SOS barnbyar. Men med det menar jag absolut inte att andra inte ska ge! Allt som har någon religiös anknytning går också helt bort. Hmm, gudars vad negativ jag låter :cautious:

Att ge är något fantastiskt och alltid bra.
Om religion är inblandad backar jag oxå, vet inte riktigt varför men känns bara fel fel fel på något sätt.

Är isbjörnsfadder hos WWF för jag tycker att deras arbete är jätteviktigt och något som ligger mig varmt om hjärtat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har några glasögon som jag skulle vilja donera till någon välgörenhetsorganisation. Är det någon som vet om en organisation som tar emot...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Manji
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 616
Senast: Skjøldur
·
Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
2 138
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar