Välgörenhet

Jag ger via autogiro varje månad till en flicka i Nepal så att hon ska få gå i skolan. Det är via fantastiska Anneli Wester.

Annars ger jag lite sporadiskt när något dyker upp som jag inte kan blunda inför. Hundstallet får ett litet bidrag då och då, de gör ett jättejobb.

Jag har fadderbarn i SOS barnbyar och ger en månatlig summa via autogiro till Rädda Barnen. Sen brukar jag ge engångsbelopp ett par gånger om året till Unicef och Läkare utan gränser, alltid vid jul och utöver det i samband med uppmärksammade kriser som kriget i Syrien, svältsituationen i Sudan etc. I år fick Stadsmissionen, Julhjälpen och Musikhjälpen ett bidrag i december.

Och sist men inte minst så lånar jag ut pengar via Kivra. Det är en organisation som förmedlar mikrolån till människor över hela världen. Den som lånar ut får ingen ränta och jag ser det som en donation för det finns ingen garanti att få tillbaka pengarna. Jag brukar välja ut kvinnliga företagare i främst Afrika som vill låna för att utöka sin företagsverksamhet, ex köpa in ett större lager av en vara, köpa in fler djur till jordbruket etc. När jag får tillräckligt mycket återbetalt lånar jag ut pengarna igen.

Blev nyfiken och kollade......

Vilka tragedier, människan är ibland svår att förstå sig på... :cry::cry::cry:
Det bra med PFC och ett par till organisationer är att de inte dömmer djurägarna utan de utbildar dessa. Det är svårt att ändra gamla seder och bruk i ett fattigt samhälle som fortfarande tror att man kan bota benbrott med till exempel kamelyoughurt.

Jag hade ett samarbete med bland annat pfc där jag sålde modellhästar från pyramiderna och skänkte allt dit. Köpte också en häst från en annan veterinärorganisation i området som de fått men inte hade pengar att ha. Den är nu omplacerad till ett gott hem i området.

Annars har jag det senaste året skänkt pengar till läkare utan gränser, WWF, musikhjälpen, olika lokala kyrkliga projekt, kids of Uganda och kristna fredsrörelsen. Månadsgivare är jag dock inte. Skänker där det känns bra just då och handlar mycket på second hand.

Jag har fadderbarn i SOS barnbyar och ger en månatlig summa via autogiro till Rädda Barnen. Sen brukar jag ge engångsbelopp ett par gånger om året till Unicef och Läkare utan gränser, alltid vid jul och utöver det i samband med uppmärksammade kriser som kriget i Syrien, svältsituationen i Sudan etc. I år fick Stadsmissionen, Julhjälpen och Musikhjälpen ett bidrag i december.

Och sist men inte minst så lånar jag ut pengar via Kivra. Det är en organisation som förmedlar mikrolån till människor över hela världen. Den som lånar ut får ingen ränta och jag ser det som en donation för det finns ingen garanti att få tillbaka pengarna. Jag brukar välja ut kvinnliga företagare i främst Afrika som vill låna för att utöka sin företagsverksamhet, ex köpa in ett större lager av en vara, köpa in fler djur till jordbruket etc. När jag får tillräckligt mycket återbetalt lånar jag ut pengarna igen.

Mikrolån lät som ett jättebra sätt att hjälpa till, men heter organisationen verkligen Kivra? Får bara upp försäkringskassans app...

Åh det låter ju jättesmart! Hade ingen aning om att det fanns. Tack för tips!

Jag skanker till Lakare Utan Granser och till https://www.thebrooke.org/ The Brooke regelbundet och nar speciella saker kommer upp till lokala hjalpinsatser eller till specifika katastrofer runt varlden.

Jag har gett till The Brooke https://www.thebrooke.org/ i 20-30 ar, eller sa. Jag kom forst i kontakt med dem i Kairo, Egypten men numera finns de i stort sett i alla de fattigaste lander dar utbildnings nivan ar lag, eller obefintlig, och man anvander hastar och asnor i arbete.

Brooke's hela organisation gar ut pa att utbilda agarna till djuren att ta hand om dem sa de mar bra och kan jobba for att forsorja familjen. Det gor ju att bade djuren och manniskorna mar battre och kan utvecklas. Ofta ar ju djuren grunden i hela familjen's forsorjning och bade barn och vuxna svalter om nagot hander sa djuret inte kan jobba.
De utbildar lokala manniskor i hur man tar hand om djuren sa de mar bra sa de kan utbilda fler djuragare. Det ar en fantastisk organisation och jag slar pa trumma for dem med jamna mellanrum da jag tror att det de gor ar betydligt battre an organisationer som PETA eller Hsus.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har några glasögon som jag skulle vilja donera till någon välgörenhetsorganisation. Är det någon som vet om en organisation som tar emot...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Manji
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 616
Senast: Skjøldur
·
Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
2 138
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar