Valet i USA

Jag tror Harris är helt i händerna på de som finansierar henne, vem det nu är. Det är helt sanslösa summor som ges, har för mig jag läst att de bara sen i somras fått 10 miljarder kronor och långt mer än vad som ges till Trump. Så uttalanden som ovan om de inte backas upp av faktisk handling, och det har de inte gjorts under hela Bidens period, är närmast motsatta.

Samma gäller förvisso även Trump men inte i lika hög grad, tror jag är bäst att lägga till.
Tycker pengar i politiken är ett problem överlag, där är vi nog eniga. Men kunde inte låta bli att skratta lite apropå att jag alldeles nyss läste det här exemplet någon som ger pengar till Trump med vissa förväntningar: https://www.timesofisrael.com/miria...rump-campaign-making-good-on-reported-pledge/
 
Jag tror Harris är helt i händerna på de som finansierar henne, vem det nu är. Det är helt sanslösa summor som ges, har för mig jag läst att de bara sen i somras fått 10 miljarder kronor och långt mer än vad som ges till Trump. Så uttalanden som ovan om de inte backas upp av faktisk handling, och det har de inte gjorts under hela Bidens period, är närmast motsatta.

Samma gäller förvisso även Trump men inte i lika hög grad, tror jag är bäst att lägga till.

Om Harris är helt i händerna på de som finansierar henne är det rätt lätt att förutspå hur Trump kommer att agera i Israel-Palestina-konflikten. Han har fått 100 miljoner dollar(alltså mer än vad han fått av Elon Musk) från Miriam Adelson, en hängiven sionist.

Miriam Adelson gives $100 million to Trump campaign, making good on reported pledge
 
Jag tror Harris är helt i händerna på de som finansierar henne, vem det nu är. Det är helt sanslösa summor som ges, har för mig jag läst att de bara sen i somras fått 10 miljarder kronor och långt mer än vad som ges till Trump. Så uttalanden som ovan om de inte backas upp av faktisk handling, och det har de inte gjorts under hela Bidens period, är närmast motsatta.

Samma gäller förvisso även Trump men inte i lika hög grad, tror jag är bäst att lägga till.
Det är många som bidragit, vem/vilka menar du har köpt henne.
 
Tycker pengar i politiken är ett problem överlag, där är vi nog eniga. Men kunde inte låta bli att skratta lite apropå att jag alldeles nyss läste det här exemplet någon som ger pengar till Trump med vissa förväntningar: https://www.timesofisrael.com/miria...rump-campaign-making-good-on-reported-pledge/

Jag ser att jag var tvåa på bollen. Men i det här fallet är det värt att notera summorna det handlar om. Det är skrämmande när så här oerhört rika människor blandar sig in i politiken, och det finns alltså tecken som tyder på att donationerna från dessa påverkat politiken som sedan förts av Trump när han vann valet 2016.
 
Jag ser att jag var tvåa på bollen. Men i det här fallet är det värt att notera summorna det handlar om. Det är skrämmande när så här oerhört rika människor blandar sig in i politiken, och det finns alltså tecken som tyder på att donationerna från dessa påverkat politiken som sedan förts av Trump när han vann valet 2016.
Just hon fick ju fick ju den högsta civila utmärkelsen, Presidential Medal of Freedom, när Trump var president förra gången. Vilket analytiker menade fångade "the transactional nature of his presidency" https://www.nbcnews.com/think/opini...-captures-transactional-nature-his-ncna937121
 
Noterar att inte en enda av er nämner att bidragen till Harris är ungefär dubbelt så stora som de Trump mottagit.

Det är två saker som skiljer som jag ser det till Trumps fördel framför Harris, dels att det kommit in betydligt mer till Harris och sen att Trump inte har en bakgrund som politiker och ger intryck av att vara en person som mera kör sitt eget race utifrån vad han själv tycker. Därmed inte sagt att, och som jag tydligt skrev, att han förvisso också är styrd av givare.
 
Senast ändrad:
För att "megadonors" oftare ger till republikaner, även om Harris samlat in mer pengar, så är det inte enskilda individer på samma sätt. Bland topp 50 mega donors är de flesta republikaner. https://www.axios.com/2024/10/16/trump-harris-megadonors-2024
De som listas i länken är personer som valt att öppet bidra, t.ex. hon i den andra länken, vilket gör påverkan lättare att se. Men de är bara en del och det har kommit in enorma summor till Harris

https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna174696
 
De som listas i länken är personer som valt att öppet bidra, t.ex. hon i den andra länken, vilket gör påverkan lättare att se. Men de är bara en del och det har kommit in enorma summor till Harris

https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna174696

Dessa siffror gäller alltså de senaste månaderna, då det gått mycket bättre för Harris i kampanjandet än vad det gått för Trump.
Någon totalsiffra är svår att jämföra eftersom det tidigare gällde Biden mot Trump. Biden hade inte alls samma stöd hos finansiärer.
 
Noterar att inte en enda av er nämner att bidragen till Harris är ungefär dubbelt så stora som de Trump mottagit.

Det är två saker som skiljer som jag ser det till Trumps fördel framför Harris, dels att det kommit in betydligt mer till Harris och sen att Trump inte har en bakgrund som politiker och ger intryck av att vara en person som mera kör sitt eget race utifrån vad han själv tycker. Därmed inte sagt att, och som jag tydligt skrev, att han förvisso också är styrd av givare.

Att Harris har fatt sa mycket ar en trend som startade med Obama. Da bad man om $5, $20 $100 ... eller skriv in sjalv. (50 kr, 200 kr, 1000 kr) Det lonade sig da jatte manga utav de 250 millioner av USA's rostberattigade valde att skicka in lagre summor och kande att de deltog i valet istallet for som tidigare, da bara foretag och rika kunde stotta den kampanj de gillade bast.
 
Att Harris har fatt sa mycket ar en trend som startade med Obama. Da bad man om $5, $20 $100 ... eller skriv in sjalv. (50 kr, 200 kr, 1000 kr) Det lonade sig da jatte manga utav de 250 millioner av USA's rostberattigade valde att skicka in lagre summor och kande att de deltog i valet istallet for som tidigare, da bara foretag och rika kunde stotta den kampanj de gillade bast.
Men varför skulle då Harris dra in så enorma summor från vanliga väljare, hon har väl varit en av de allra sämst omtyckta vicepresidenterna?
 
Men varför skulle då Harris dra in så enorma summor från vanliga väljare, hon har väl varit en av de allra sämst omtyckta vicepresidenterna?
För att hon numera är demokraternas presidentkandidat mot Trump? Oavsett hur poppis en kandidat varit i tidigare roll så gäller liksom samma sak gällande republikanerna. När det är tydligt vem kandidaten är så kommer oftast pengar från väljare och megadonors dit liksom, lite mer baserat på parti än kandidat. Ibland lite extra pga personen.
 
Som jag kommer ihåg vann Biden primärvalen överlägset och Harris har varit väldigt impopulär som vicepresident. Det går inte ihop med att vanliga väljare skulle vilja stödja henne ekonomiskt med enorma summor men inte Biden tycker jag.
 
Men varför skulle då Harris dra in så enorma summor från vanliga väljare, hon har väl varit en av de allra sämst omtyckta vicepresidenterna?
För att hon är populär
För att hon är demokrat
För att hon är det enda alternativet till Trump

Hur populär hon var som vicepresident är så "Yesterday". Ändrar du aldrig åsikt när förutsättningarna ändras @vilde ?
 
Var har källor för dina påståenden om varifrån pengarna kommer?
Vilka påståenden? Jag skrev vist att det är många som bidragit, det är så uppenbart om man följer medierna att de knappast kommer från ett fåtal givare. Även Trump har många givare.

Det är du som påstår att Harris är köpt. Mig veterligt har du inte kommit med en enda källa hittills. I och för sig är det amerikanska valsystemet uppbyggt på donationer i den bemärkelsen är alla kandidater köpta så ditt påstående borde tyda på att du vet att hon är köpt i mycket större utsträckning än andra exempelvis Trump.

Kommer man med ett sådant påstående är det rimligt att komma med källor annat än konspirationsteorin att hon har fått mycket pengar då måste det vara någon som köpt henne.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 206
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 589
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 469
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
306
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp