Valet i USA

Jag har en helt annan åsikt, de frågor som bör ställas är sakpolitiska frågor, frågor som har betydelse för väljarna. Om han tror, eller inte tror att Kamela Harris blev vicepresident för att hon är kvinna och sin hudfärg är helt oväsentligt, rent skräp av reportern skulle jag säga.
Den hårdaste journalisten ställde frågor som berörde om svarta väljare verkligen kan lita på honom, med tanke på allt nedlåtande han gång på gång säger om svarta personer. Det här med DEI är relevant då det verkar vara högern nya grej, att smeta ned andra med.
 
Den hårdaste journalisten ställde frågor som berörde om svarta väljare verkligen kan lita på honom, med tanke på allt nedlåtande han gång på gång säger om svarta personer. Det här med DEI är relevant då det verkar vara högern nya grej, att smeta ned andra med.
Om du tycker frågan till Trump är relevant är det väl också relevant om Harris faktiskt valdes utifrån att hon är kvinna och "svart" (känns konstigt att skriva, vad har hennes hudfärg för betydelse liksom)?

Jag sökte på internet efter artiklar från när Biden skulle välja sin vicekandidat och vad jag hittade var att ett krav han hade var att det skulle vara en kvinna och det var också mycket om att han skulle välja en svart person. Det såg man då 2020 som positivt så påståendet att det var avgörande kriterier för hur hon valdes ut är inte tagit ur luften. Sen hur det verkligen gick till vet väl bara de inblandade så svaret Trump gav att han inte vet, det kan vara så men inget han vet tycker jag är helt korrekt utifrån det jag hittade.

Exempel på en artikel av de jag hittade i ämnet.
https://edition.cnn.com/2020/07/21/politics/joe-biden-four-black-women-vice-president/index.html
 
Senast ändrad:
Om du tycker frågan till Trump är relevant är det väl också relevant om Harris faktiskt valdes utifrån att hon är kvinna och "svart" (känns konstigt att skriva, vad har hennes hudfärg för betydelse liksom)?

Jag sökte på internet efter artiklar från när Biden skulle välja sin vicekandidat och vad jag hittade var ett krav han hade var att det skulle vara en kvinna och det var också mycket om att han skulle välja en svart. Det såg man då 2020 som positivt så påståendet att det var avgörande kriterier för hur hon valdes ut är inte tagit ur luften. Sen hur det verkligen gick till vet väl bara de inblandade så svaret Trump gav han inte vet, det kan vara så men inget han vet tycker jag är helt korrekt utifrån det jag hittade.
Nu är det ju en ganska väletablerad grej att en presidentkandidat försöker "balansera valsedeln", och välja någon som förstärker kandidaturen på något vis (Trump gör inte direkt det nu, men gjorde med Pence för att tilltala andra väljargrupper). Trump och co menar ju inte bara att hon var ett DEI-val då, utan påstår att hon är det nu. Vilket tbh känns förolämpande med tanke på att hon är mest kvalificerad att ta över i och med att hon är VP. Sedan spelar det såklart en roll med representation, när en kvinna inte varit VP innan, och i synnerhet inte en svart kvinna - så blir det ju en grej. Men det är klart att det inte är allt, jag tycker att det var toppen att Obama valdes tex., men den nyliberala politiken han förde lämnar mer att önska.

Det går f.ö en våg i USA där de som kulturkrigat mot transpersoner börjat gå över till att prata om "problemet med DEI", som att det skulle vara DEIs fel att flygplansdörrar faller ur flygplan, inte produktionsfel... Don Jr. har varit en stark förespråkare för den enkla lösningen på problemen - peka ut kvinnor eller andra utsatta grupper och anklaga dem för att vara inkompetenta!
 
Jag har en helt annan åsikt, de frågor som bör ställas är sakpolitiska frågor, frågor som har betydelse för väljarna. Om han tror, eller inte tror att Kamela Harris blev vicepresident för att hon är kvinna och sin hudfärg är helt oväsentligt, rent skräp av reportern skulle jag säga.

Fast den ursprungliga frågan var ju om Trump tänkte be sina republikanska compatriots sluta anklaga henne för att vara en DEI hire.... Men när han inte förstod den frågan så blev den omformulerat till något "enklare"...
 
@vilde Undrar varför du är obekväm med att skriva att en svart kvinna är svart, och undrar varför hudfärg ska spela någon roll, när du helt accepterar att en vit man ägnar tid åt att ifrågasätta hennes härkomst? Och inte riktigt ser det rasistiska med det?
Fråga du borde ställa är varför det ar så stor betydelse för dig att hon är svart, varför delar du in människor utifrån vilken hudfärg de har? Det är liksom själva definitionen på rasism.

För mig saknar hennes eller någon annans hudfärg betydelse, jag ser inte henne eller någon annan som "svart".
 
Fast den ursprungliga frågan var ju om Trump tänkte be sina republikanska compatriots sluta anklaga henne för att vara en DEI hire.... Men när han inte förstod den frågan så blev den omformulerat till något "enklare"...
Som kommit fram även här i tråden är frågan om ifall hon valdes utifrån att hon var kvinna och svart och hur det skall ses en komplex fråga och att Trump ville att hon som frågade skulle definiera vad hon menade och lade i begreppet DEI [hire] var väl motiverat tycker jag.
 
Fråga du borde ställa är varför det ar så stor betydelse för dig att hon är svart, varför delar du in människor utifrån vilken hudfärg de har? Det är liksom själva definitionen på rasism.

För mig saknar hennes eller någon annans hudfärg betydelse, jag ser inte henne eller någon annan som "svart".
Den strukturella rasismen försvinner inte för att man låtsas som att den inte finns. Det leder bara till mer förtryck.
 
Edit. Mitt tangentbord borde nog rengöras för bokstäver faller bort, "har" blir "ar" oc liknande ibland.
 
Den strukturella rasismen försvinner inte för att man låtsas som att den inte finns. Det leder bara till mer förtryck.
Rasism är att dela in människor utifrån vilken hudfärg eller "ras" de tillhör, det kan ta sig olika uttryck men är bara olika sidor av samma mynt. Om historien lärt oss något är det att det spåret inte leder till något gott, eller borde lärt kanske jag skulle skrivit.
 
Rasism är att dela in människor utifrån vilken hudfärg eller "ras" de tillhör, det kan ta sig olika uttryck men är bara olika sidor av samma mynt. Om historien lärt oss något är det att det spåret inte leder till något gott, eller borde lärt kanske jag skulle skrivit.
Fast om människor redan delas in och diskriminerar utifrån dessa kategorier, kan det liksom inte klassas som rasistiskt att peka ut när det sker.

Och herregud, det är inte som att Trump för en antirasistisk och färglös kamp när han uttryckligen sagt att han kommer tilltala många svarta när han numera också är dömd och åtalad... och att han vill sluta finansiera FBI när det gäller honom själv, men nu är inne på att han vill ge poliser total immunitet - trots det existerande övervåldet som framförallt drabbat svarta. Verkligen en sann antirasist som ifrågasätter vart Obama är född, och nu börjat ifrågasätta om Harris inte respekterar sin härkomst och utnyttjar den när det passar sig....
 
Fast den ursprungliga frågan var ju om Trump tänkte be sina republikanska compatriots sluta anklaga henne för att vara en DEI hire.... Men när han inte förstod den frågan så blev den omformulerat till något "enklare"...
Det hemska är ju att han inte förstod frågan ens när han fick den förklarad för sig. Han får den förklarad med en tydlig beskrivning av vad DEI betyder och kräver att frågan ska definieras 🙈. Man kan iofs kanske inte förvänta sig mer av någon som inte vet vad ordet pronomen betyder.
 
Det hemska är ju att han inte förstod frågan ens när han fick den förklarad för sig. Han får den förklarad med en tydlig beskrivning av vad DEI betyder och kräver att frågan ska definieras 🙈. Man kan iofs kanske inte förvänta sig mer av någon som inte vet vad ordet pronomen betyder.

Nej, eller man tycker ju att man  borde kunna förvänta att han var uppdaterat på begrepp och diskutioner som är relevanta i valgkampen, men uppenbarligen inte... 🤷‍♀️

Välartikulerat uttal från honom här iaf: :grin: (lyckades inte bygga in videon, men den tar max 10 sek att titta på)
https://www.facebook.com/share/v/VL65H89Vd1Gy2u5u/
 
Okej, nu är det ju så att veepstakes går mot sitt slut (tycker nästan att det är lite ledsamt, för det har funnits så mycket rolig content att ta del av). Harris kommer meddela vem det är absolut senast tisdag, då de ska ut på valmötesturné till olika vågmästarstater med start 6/8. Och trots artiklar som hävdar att Kelly, Shapiro och Walz är toppkandidaterna så är också Andy Beshear, JB Pritzker och Pete Buttigieg med i veepstakes fortfarande. Pritzker har träffat flera från kampanjen två gånger den här veckan redan, och Shapiro, Beshear och Buttigieg har hastigt och lustigt ställt in sina planer för helgen - förmodligen för att de ska intervjuas. Gissar att samma gäller för Walz och Kelly - även om jag inte hunnit läsa om det ännu.

Tänkte vara fjantig och göra en topplista. Och skulle tycka det vore roligt att kolla på andras listor!

1. Walz och Beshear får dela på förstaplatsen, kan inte välja.
3. Pritzker (var nära att sätta honom på en delas förstaplats också, men iaf så blir det för mig stor skillnad mellan plats 3 och ned till 4)
4. Buttigieg
5. Shapiro
6. Kelly
 
mayor Pete
Waltz
Kelly
Pritzker
Shapiro

Men alla är ok för mig. Synd att Gretchen Whitmer inte kommer att kandidera. Hon är mycket kompetent. Men vi vet varför hon aldrig skulle bli VP. Kromosomer.
 
mayor Pete
Waltz
Kelly
Pritzker
Shapiro

Men alla är ok för mig. Synd att Gretchen Whitmer inte kommer att kandidera. Hon är mycket kompetent. Men vi vet varför hon aldrig skulle bli VP. Kromosomer.
Jag vet inte om det till 100% är så att Whitmer skulle fallit bort pga. att hon är en kvinna. Harris team verkar ha velat vetta henne mer än hon själv velat kandidera. Visst, det skulle ju kunna vara för att hon antog att det inte skulle blivit hon ändå. Men det kan ju också vara att hon inte vill vara nummer två, utan vill kandidera som president själv framöver (även om det förhoppningsvis dröjer - vilket det ju kommer göra om Harris vinner).
 
Fråga du borde ställa är varför det ar så stor betydelse för dig att hon är svart, varför delar du in människor utifrån vilken hudfärg de har? Det är liksom själva definitionen på rasism.

För mig saknar hennes eller någon annans hudfärg betydelse, jag ser inte henne eller någon annan som "svart".
Frågan jag ställer mig är varför presidentkandidaten ifråga konsekvent kallas KAMELA i förnamn?
 
Idag är det dags för intervjuer av VP-kandidaterna :nailbiting: vad jag förstår pågick det igår presentationer för de olika kandidaterna på 60-90 min var, och det är möjligt att alla sex inte är aktuella för intervjuer idag.

Gissar fortfarande på att det kanske blir Shapiro, det är ju lockande med att han är så populär i en delstat med så många elektorer. Samtidigt kommer han också med flest nackdelar. Det är förvisso ganska givet att en demokratisk politiker är för Israel. Många andra guvernörer har också anti-bojkottlagar (som motreaktion på BDS-rörelsen som verkar för att fler ska bojkotta varor från Israel tills de följer internationella lagar), tex. har Kentucky en också. Det som är mer problematiskt hur han hanterbart pro-palestinska demonstrationer på universitet. JB Pritzker är också jude (säger det bara för att många menar att folk är extra hårda mot Shapiro pga. att han är jude), men han hanterade det mycket snyggare. Nu har det dessutom börjat cirkulera en gammal text (som är väldigt gammal!) av Shapiro där han beskriver palestinier som "too battle-minded" för att kunna leva i fredligt. Vidare så har han varit frivillig hjälpreda till IDF (inte stridande eller så) och jobbat för Israels ambassad en tid.

Sedan återfinns ju de problematiska delarna med school vouchers, och att han medverkat i en cover up gällande sexuella trakasserier. Och nu har Fetterman, av alla politiker, varnat Harris kampanjen för att Shapiro är för fokuserad på sina egna ambitioner... https://www.politico.com/news/2024/08/03/fetterman-shapiro-harris-vp-00172557
 
Alltså, RFK Jr.... minst sagt skandalomsusad sedan innan, så han är väl van att försöka vända historier till sin fördel. Så när han fick nys om att det snart skulle publiceras en artikel om att han dumpat en björn i Central Park och försökt få det att se ut som att cykelolycka (????!!) så tog han saken i egna händer och gjorde en video där han berättar om vad som hände. Vet inte om något framstod som mindre sjukt?

"Introducing his share of the video by writing, "Looking forward to seeing how you spin this one, @NewYorker," in reference to a forthcoming article which is anticipated to be a juicy read, Kennedy makes sure to specify in the clip that he was not drunk when this bear situation took place, but that the people he was with at the time very much were, and encouraged him to do it. As he moves along in the story, he shares that a lot of bicycle accidents had been occurring in the city around this time, which led to the idea of casually disposing of the bear — which he chanced upon while out on a “falconing” excursion in Goshen, N.Y. and put in his van to skin and eat later — in such a way, as to make it look like another similar accident had occurred because bears are, of course, being taken out by bikes all of the time in New York City.

"It'll be funny for people," Kennedy laughs in the video, regarding his bear death prank."

https://www.salon.com/2024/08/04/rf...deo-about-him-dumping-a-bear-in-central-park/
 
Fotat utanför Walz residens nyligen, så hoppet lever iaf lite!
1722898504177.png
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 063
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 413
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
233
Senast: Acto
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
14 799
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp