Våldtäkt som straff?

Sv: Våldtäkt som straff?

Tja, Rubytoo inledde ju med att skriva "men islam är en sjuk religion" som försvar att det inte spelar så stor roll att den specifika myten inte är sann. Det kallar jag vare sig särskilt nyanserat eller att enbart kritisera islamistiska statsskick.

Och? Det är mycket som är sjukt i ALLA religioner men just islam är ju en religion som man idag använder sig av och förklarar missförhållanden.

Jag antar att du med vilja undvikit att se de länkar jag hänvisat till.

Och nej du får läsa om vad jag skrivit och det är inte att jag försvarat den specifika myten (som nu visade sig finnas en del sanning i) utan jag skrev själv till de andra meningarna dvs du har rätt att våldta din fru enl Koranen. Du anser att jag har fel i det trots jag hänvisat till var det står.

Försvara du islam bäst du vill och kalla mig vad du vill och du mår bra av det.

Det är ju ett övertramp även om jag tycker man har rätt att tycka att en religion är sjuk. Man bör dock ha god kunskap om religionen ifråga innan man kan kasta ur sig något sådant.

Jag tycker inte det är så hemskt at tycka illa om islam. Det är mycket väre att tycka illa om muslimer. Samma sak gäller givetvis alla religioner.

Det intressanta är att jag inte alls försvarade någon myt eller att det är ok att fara med osanning.

Jag skrev att jag tyckte det var bra att det belystes för att i Koranen så får mannen våldta sin fru utan att det anses fel. Alltså inget om att kvinnor kan våldtas som straff.

Det är märkligt att man inte får kritisera islam!

så då kan vi återgå till dina kunskaper i arabiska och teologi?

på vilket språk läser man och uttolkar koranen?

vad är sharia?

Men ge dig du är bara barnslig. Har du svårt för att man kritiserar islam över lag eller alla som kritiserar islam måste både kunna hela sharialagarnas olika tolkningar och arabiska?

och alla rättsystem är lika bra?

Då kan vi ju införa Sharia istället. Eller kanske Västgötalagen? Själv är jag lite inne på Skånelagen.

ja alla rättssystem är lika bra. Som system.

Romersk rätt funkar bra i Syd-Europa.

Germansk med sin tolvmans-ed i anglosaxiska länder.

I Sverige blandar vi.

Sharia är inte en uppsättning lagar, det är ett rättssystem.

Visserligen kan våra lagar ha ett ursprung i Moseboken, men få av oss skulle tycka det var rätt att ha Norrmän som slavar, att en man kan ha sju hustrur och att vi inte får äta skinka.

Men ge dig du är bara barnslig. Har du svårt för att man kritiserar islam över lag eller alla som kritiserar islam måste både kunna hela sharialagarnas olika tolkningar och arabiska?

Nej golit har svårt för att DU kritiserar islam, eftersom du inte vet något i frågan. Det du förmedlar är bara fördomar.

För att ta en enkel sak, du tar extrema tolkningar av islam som sanning. Visst, men vill du ta den extrema tolkningen får du också hålla dig till arabiska.

Du kritiserar islam och sharia utan att ha en aning om vad du pratar om. Kan du ens något om Kristendomen? En blekaste aning om katekesen?

Han är ju präst, alltså var hans motiv kristna. Vilket innebär att alla kristna inklusive Alf Svensson, påven och söndagsskolan i Orsa, stöder våldtäkt.

Trams. Med det resonemanget så är ju alla muslimer skurkar. Det finns rötägg överallt som du säkert vet. För övrigt var Maria Magdalena en fallen kvinna som blev en av Jesus närmaste. Så om prästen kan sin bibel borde han inte kastat någon sten...men nej, en sexist är vad han är. :p
Jag överväger faktiskt en anmälan till domkapitlet, synd att jag inte kom på det tidigare.

så då kan vi återgå till dina kunskaper i arabiska och teologi?

på vilket språk läser man och uttolkar koranen?

vad är sharia?

Ja men du fick ju bedöma att prästen var en god kristen. Menar du att du läst bibeln på hebreiska? Om du inte gjort det så får du inte uttala dig. Plus att du bör redovisa dina kunskaper i teologi för att vi skall ta dig på allvar.
Vilket språk talade Jesus?
Lyckad argumentation, verkligen! :p

Senast ändrad:

ja alla rättssystem är lika bra. Som system.

Romersk rätt funkar bra i Syd-Europa.

Germansk med sin tolvmans-ed i anglosaxiska länder.

I Sverige blandar vi.

Sharia är inte en uppsättning lagar, det är ett rättssystem.

Visserligen kan våra lagar ha ett ursprung i Moseboken, men få av oss skulle tycka det var rätt att ha Norrmän som slavar, att en man kan ha sju hustrur och att vi inte får äta skinka.

Enligt bibeln skall vi inte äta griskött. Vi behöll vår barbariska vikingased, vi gillade väl blotet för mycket.
Vilken intressant tanke att romersk rätt funkar bra i syd-europa. På vilket sätt funkar den bättre där än här? Och på vilket sätt trivs araber bättre än nordbor med Sharia? Slutsatsen här måste ju vara att det är skillnad på folken och därför får man tukta dem med olika medel. Fy Golit, nu har du nog gjort en pk-vurpa. ;)

Trams. Med det resonemanget så är ju alla muslimer skurkar. Det finns rötägg överallt som du säkert vet. För övrigt var Maria Magdalena en fallen kvinna som blev en av Jesus närmaste. Så om prästen kan sin bibel borde han inte kastat någon sten...men nej, en sexist är vad han är. :p
Jag överväger faktiskt en anmälan till domkapitlet, synd att jag inte kom på det tidigare.

Vi kan väl säga så här att vare sig Jesus, Mohamed eller Gud (för det är samma Gud) har skrivit en enda rad själv i de heliga skrifterna.

Vi har för närvarande fyra Evangelier, som var och en skildrar Jesu liv på olika och ibland motsägelsefulla sätt, sen har vi ett par Evangelier som är strukna ur vår version av Bibeln, ja det finns flera, men redan på 100-talet var det ingen massmedial hit att gå ut i öknen och dö utan att någon lade märke till det. Däremot att göra en "pudas låda" och göra spektakel vid maktens centrum slog bättre.

Istället för en anmälan förordar golit, att Evangelium enligt Magdalena införs i den heliga skrift.

Enligt bibeln skall vi inte äta griskött. Vi behöll vår barbariska vikingased, vi gillade väl blotet för mycket.
Vilken intressant tanke att romersk rätt funkar bra i syd-europa. På vilket sätt funkar den bättre där än här? Och på vilket sätt trivs araber bättre än nordbor med Sharia? Slutsatsen här måste ju vara att det är skillnad på folken och därför får man tukta dem med olika medel. Fy Golit, nu har du nog gjort en pk-vurpa. ;)

av en massa skäl har vi i Sverige blandat det romerska och germanska rättssystemen. Förr kunde man med tolv-mans-ed bli frikänd. Dvs 12 av dina kompisar kunde säga -har gjorde det inte, systemet finns kvar i GGB och USA, där du teoretiskt ska bli dömd av dina likar. Översatt i dagens nyheter din klan, stam eller ditt gated community, ditt vita county eller stat.

Dvs att att svart man som går igenom ett vitt område, kan skjutas, och gärningsmannen går fri. Det är germansk rätt. Trivs du med det?

Sharia är lite samma sak, ibland si ibland så...

Ja men du fick ju bedöma att prästen var en god kristen. Menar du att du läst bibeln på hebreiska? Om du inte gjort det så får du inte uttala dig. Plus att du bör redovisa dina kunskaper i teologi för att vi skall ta dig på allvar.
Vilket språk talade Jesus?
Lyckad argumentation, verkligen! :p

Ack ack.. nya testamentet är skrivet på Grekiska

förmodligen var Jesus mångspråkig med Armeniska som huvudsakligt talspråk.

Men du missar poängen, de muslimer du refererar till anser att koranen bara kan läsas på arabiska, eller rättare sagt, guds ord kan bara tolkas på profetens språk.

vilket du inte kan eller hur?

Men du missar poängen, de muslimer du refererar till anser att koranen bara kan läsas på arabiska, eller rättare sagt, guds ord kan bara tolkas på profetens språk.

Det där är ju orimligt. Skall jag inte kunna kritisera en viss del av islam för att dess företrädare säger att jag inte får eftersom jag inte kan deras språk. Varför i H-E skall jag ge dem det tolkningsföreträdet?

Så ni menar ärligt att man man inte får kritisera Hitler, Marx eller Engels om man inte kan tyska?

Visserligen förlorar en text vid en översättning men det är ju vedertaget att man använder översatt text vid fakta insamling, litteraturforskning och inhämtandet av religiös kunskap sedan flera hundra år i Sverige. Vad källan av dessa översättningar säger om det...ger vi i Sverige väl den i.

Nej golit har svårt för att DU kritiserar islam, eftersom du inte vet något i frågan. Det du förmedlar är bara fördomar.

För att ta en enkel sak, du tar extrema tolkningar av islam som sanning. Visst, men vill du ta den extrema tolkningen får du också hålla dig till arabiska.

Du kritiserar islam och sharia utan att ha en aning om vad du pratar om. Kan du ens något om Kristendomen? En blekaste aning om katekesen?

Som vanligt är du bara spydig och allmänt otrevlig. Nej det är ju klart jag skall genast sluta kritisera den religion som i dagsläget ställer till med enorma kränkningar av kvinnor i länder där man fortfarande befinner sig på medeltiden..

Tex har ju Sydsvenskan betalat Kent Ekeroth för att han har upphovsätt till järnrörsfilmen som tidningen presenterat i alla fall bilder från. Det kan ju vara det lbb far efter när det gäller rätten till eget material. Jag gissar nu.

Sydsvenskan valde att publicera men betalar alltså för att man använd materialet.

Helt okomplicerat är det ju inte om tidningar nosar upp bilder som vi äger och sedan använder dem. Eller texter också för den delen.
en klart mer nyanserad bild av den verklighet vi står inför..;)

Nej, det är därför det är så otäckt när KD och SD pratar om att man ska använda religiösa värderingar när man stiftar lagar i Sverige.

Ja och det är därför jag är emot all form av religion. Lagar skall stiftas av förnuft och verklighetsförankring och inget annat.

Liknande trådar

Samhälle Jag såg en artikel om en familj som är fast på en flygplats https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27127233.ab...
Svar
1
· Visningar
556
Relationer Visst är det bra att man testar kunskaperna hos asylsökande så att dom inte är påhittade. Man får faktiskt ta seden dit man kommer anser...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 421
Senast: MJLee
·
Äldre Fast bara om du tänkt att alstra barn? Snubblade han när han tänkte eller kan det vara räddnigen för Västerbotten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 262
Senast: FannyN
·
Skola & Jobb Om det stämmer vad Aftonbladet rapporterar http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24924962.ab ddå är inte de här...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama