Våldtäkt som straff?

Sv: Våldtäkt som straff?

Länder där man använder sharia bl.a.
Som? Vad menar du med bl.a?
Men ärligt spelar det någon roll? Rättfärdigar det att det sker dessa saker i andra länder nu?
Nu letade jag ju faktiskt upp det som jag inte var säker på tidigare:
"Edit: Sex män dömdes först till döden för våldtäkten. Domarna upphävdes sedan men en man fick straffet omvandlat till livstids fängelse. Så vad är skillnaden du pekar på?"

Och jodå, jag tycker att sveriges historia spelar roll när man kritiserar andra länder. Jag tycker det är trevligt med ödmjukhet.

Den versen missförstås av många. En förklaring finns HÄR, jag citerar texten ifall någon inte kan klicka på länken.
Många icke muslimer brukar missförstå Koranversen 2:223 och anta att den ger mannen rätt att inom äktenskapet våldföra sig på sin fru. Så är inte fallet.

Följande tafsir/förklaring är från Maariful Qur’an.

Inget samlag under menstruation.

Den fundamentala betydelsen av denna vers är att det är förbjuda att ha samlag med sin fru när hon har menstruation. Om någon har haft samlag under den perioden antingen ovetandes eller pga slarv, måste han göra Taubah (visa ånger, be om förlåtelse). I detta sammanhang har det sagts i versen 222 att ’’Gud älskar dem som vänder tillbaka till Honom i ånger (om de har syndat)’’.

Vers 223 påpekar de lagliga sätt att ha samlag med sin fru. För tillåtelsen för detta så har två villkor satts. För det första ska det ske vid en tidpunkt då kvinnan renat sig från sin menstruation. För det andra är analsex inte alls tillåtet. Den här versen börjar med en grundläggande anmärkning: ’’Era hustrur är för er (som) en åker;...’’. Här jämförs kvinnan med en åker, medan mannen har jämförts med den som odlar. Detta indikerar att samlag inte endast är till för att tillfredsställa den sexuella lusten utan också för att göra det till en källa för att få barn. Genom att använda detta uttryck har Koranen givit en skarpsinnig indikation gällande förbudet för analsex, även med ens fru, eftersom det aldrig kan vara en produktiv handling, och det kommer aldrig på frågan om någon ’’odling’’ där.

Bortsett från dessa två villkor (att kvinnan ska ha renat sig från sin menstruation, och att undvika analsex) så kan man ha glädje av det som han önskar i sin sexuella intimitet med sin fru. I detta sammanhang har det sagts, ’’...beträd därför er åker när och som ni önskar...’’. Det indikerar att såtillvida är den slutliga platsen (av penetrering) en ’’åker’’ (som representerar den kvinnliga vaginan som är produktiv som en åker), och det går att välja på vilket sätt han önskar att nå denna slutliga plats. Att ligga över kvinnan eller bredvid henne eller under henne, för att nå fram till vaginan från vilken sida som helst, framifrån, bakifrån, sittande eller på knä – alla dessa och liknande andra positioner är tillåtna under utförandet av samlaget, när de två villkor som nämnts tidigare är undanröjda.

Jag har inte kommenterat det inlägget utan jag har diskuterat män som våldtar sina fruar.

Och jag lyfte ett annat exempel än ditt som visar att män blir straffade för våldtäkt också. Som i kristna och hinduistiska länder.

Enligt Koranen så får du fortfarande kräva sex av din fru när du vill även om hon inte vill. Vad jag vet så är ingen man dömd för detta. Men ge mig gärna exempel på det.

Var någonstans då? I ett "islamstyrt land"? Då får du precisera vad ett "islamstyrt land är". Det är ju stor skillnad på länder där islam är majoritetsreligionen och där muslimska fundamentalister styr staten. Ska du komma med påståenden får du ju precisera vad du menar. I fundamentalistiska stater är det ganska mycket otrevligheter, inte bara våldtäkt inom äktenskapet.

Jag säger inte att våldtäkt inte existerar inom äktenskapen, vare sig i länder med muslimsk majoritet eller i fundamentalistiskt styrda stater. Det jag kritiserar dig för är att du svepande får det att låta som muslimer godtar våldtäkter. Det är faktiskt inte sant.

Som? Vad menar du med bl.a?

Nu letade jag ju faktiskt upp det som jag inte var säker på tidigare:
"Edit: Sex män dömdes först till döden för våldtäkten. Domarna upphävdes sedan men en man fick straffet omvandlat till livstids fängelse. Så vad är skillnaden du pekar på?"

Och jodå, jag tycker att sveriges historia spelar roll när man kritiserar andra länder. Jag tycker det är trevligt med ödmjukhet.

Här är det redan förändrat. Och världen är inte på medeltiden längre och nej jag tycker inte det är relevant att skylla på att Sverige minsann hade det så förr. Jag tycker inte att man kan bortförklara pissigt ledare som utnyttjar befolkningen genom att dra upp historia.

Man väljer idag att inte utveckla sina länder det är ett sätt att förtrycka folket och har inte med vanlig utveckling att göra som tex västvärlden gjort sedan medeltiden.

Sharia kan möjligtvis definieras annorlunda men det är fortfarande lagliknande.

Nej jag känner inte till hur det ser ut i detalj i de flesta muslimska länder och då kan det väl vara också lämpligt att nämna det i mitt inlägg? Alltså påtala att jag inte har detaljerad kunskap om hur det ser ut i alla dessa länder. Att jag nämner det beror bl a på de skäl som du skriver att en del länder är helt sekulära, andra delvis sekulära eller helt styrda av religiös lagstiftning.

Syftet med inlägget var främst att påpeka att Sharia är betydligt mer än det som vanligtvis kommer på tal när det diskuteras. Och det var i denna del jag alltså nämnde att det på sina håll inte finns civilrättsliga äktenskap och att man därför är hänvisad till ett religiöst äktenskap. För att förtydliga det hela så innebär det i ett land av det slaget att kristna och judar också ingår äktenskap i sina religiösa samfund. Det är inte heller unikt för länder med en muslimsk majoritet. Israel har inte heller ett civilrättsligt äktenskap vilket innebär att muslimer boendes där får registrera sitt äktenskap i den lokala shariadomstolen.

Du har alltså i princip noll koll på vad sharia är, hur det tillämpas och var.

Du vet inte ens att sharia är tolkningar av koranen som ser olika ut i olika delar av islam?

Man väljer idag att inte utveckla sina länder det är ett sätt att förtrycka folket och har inte med vanlig utveckling att göra som tex västvärlden gjort sedan medeltiden.

Vem är man?
Är det alla muslimer?
Är det en enstaka ledare i ett land?

Är det så svårt att förstå? Länder där man styr via sharia. Jag har inte diskuterat muslimer utan det som sker i länder där man lever strikt i enlighet med sin religion.

Det finns en hel del sådana och man vill tom utveckla vissa delar av västvärlden till att lyda under dessa lagar.

http://youtu.be/-2y5n-hAnUE

Då tillbringar du mkt tid där då?

Och det är ju märkligt för jag har aldrig någonsin varit på sidorna, men kanske måste det så jag träffar på fler som du :D

Ja jag är på båda ställena, jag vill nämligen veta exakt vilka det är jag bekämpar

Ja jag är på båda ställena, jag vill nämligen veta exakt vilka det är jag bekämpar

Grattis till dig!

Varför inte lägga lite av den tiden till att bekämpa det som sker i tex Iran? Eller i andra områden där kvinnor är förtryckta. Eller det är viktigare att framhäva islams och andra religioners förträfflighet..

Vad jag kritiserade var att en tidning publik-gjorde en persons åsikter mot dennes vilja i kombination med att personen ifråga inte var politiskt aktiv

Att ha en högt uppsatt position i samhället och skriva rasistiska och sexistiska inlägg anonymt är ju ett samhällsproblem och något som måste upp till ytan.

Det finns 1,5 milkard muslimer och rätt många "islamstyrda" länder.
Att vi inte har ett register över domar är äl inte så märkligt?
Jag vet tex inte om nån man dömd för våldtäkt inom äktenskapet i sverige heller. Eller i england, eller i usa. Gör du?

Varför inte lägga lite av den tiden till att bekämpa det som sker i tex Iran? Eller i andra områden där kvinnor är förtryckta.

Hur vet du att vi inte gör det? Att jag ber dig om en mer nyanserad bild av islam som religion säger inte att jag inte bekämpar kvinnoförtryck på alla sätt jag kan, i alla delar av världen.

Hur arbetar du själv mot kvinnoförtrycket i exempelvis Iran?

Eller det är viktigare att framhäva islams och andra religioners förträfflighet..

Du missar verkligen poängen. Vill du förstå poängen eller vill du bara spy ur dig galla på islam?

Och för att vara lite konstruktiv, vad tycker du att vi ska göra för att sprida demokrati och mänskliga rättigheter i muslimska såväl som kristna länder i världen?

Att ha en högt uppsatt position i samhället och skriva rasistiska och sexistiska inlägg anonymt är ju ett samhällsproblem och något som måste upp till ytan.

Men man kan väl knappast säga att en pensionerad akademiker har en hög position i samhället?

Ha bara en sak klart för dig, jag har sagt detta flera gånger men du tycks inte förstå.
De flesta av oss som är seriöst kritiska till publikationerna delar inte de här personernas åsikter. det hela handlar om en principfråga. rätten till eget material. Vill du inte gå med din identitet så ska du inte behöva göra det.

Ett inlägg på temat, jag kan känna att det är tilltäckligt tufft att slåss för kvinnor i sverige. Särskilt är ett parti som anser att jag ska stå vid spisen och inte ha rätt till abort om jag blir våldtagen vill ta makten.
Känns som att våldtäkter inom hemmet inte kommer var det stora problemet om deras kvinnosyn får råda.

Ska jag se till fakta och statistik är det inte troligt att en muslim dödar mig.

Det finns 1,5 milkard muslimer och rätt många "islamstyrda" länder.
Att vi inte har ett register över domar är äl inte så märkligt?
Jag vet tex inte om nån man dömd för våldtäkt inom äktenskapet i sverige heller. Eller i england, eller i usa. Gör du?

Ja det gör jag..

Är det så svårt att förstå? Länder där man styr via sharia. Jag har inte diskuterat muslimer utan det som sker i länder där man lever strikt i enlighet med sin religion.

Det finns en hel del sådana och man vill tom utveckla vissa delar av västvärlden till att lyda under dessa lagar.

http://youtu.be/-2y5n-hAnUE

och du har fortfarande inte förstått att sharia lika lite som "romersk rätt" eller "germansk rätt" är en sak?

Ett inlägg på temat, jag kan känna att det är tilltäckligt tufft att slåss för kvinnor i sverige. Särskilt är ett parti som anser att jag ska stå vid spisen och inte ha rätt till abort om jag blir våldtagen vill ta makten.
Känns som att våldtäkter inom hemmet inte kommer var det stora problemet om deras kvinnosyn får råda.

Ska jag se till fakta och statistik är det inte troligt att en muslim dödar mig.

http://www.kvinnorsratt.se/svenska/...pp-mot-sharia-det-gor-dig-inte-till-islamofob

Jag berättade för publiken hur jag som nittonåring i Iran greps av moralpolisen för att min slöja satt snett och dömdes till femtio piskrapp för att jag hade en västerländsk film i handväskan. I förnedringens stund föddes mitt feministiska motstånd mot de barbariska sharialagarna och en tid senare lyckades jag fly till Sverige. Ett land där jag trodde att jag för evigt skulle slippa undan religiösa lagar och värsta sortens kvinnoförtryck.

Tyvärr blev det inte så. När jag gifte mig med en svensk, kristen man fick jag höra att jag var en dålig muslim som smutsade ner islam. Jag fick till och med ta emot dödshot av svenska islamister. Sakta men säkert började det gå upp för mig att islamisternas religiösa krav inskränker svenskarnas frihetsrättigheter och att den svenska kulturrelativismen tillåter detta.

Riktigt skrämd blev jag när jag såg Abdirisak Waberi, dåvarande ordförande för Islamiska förbundet i Sverige, i SVT-dokumentären "Slaget om muslimerna". Där säger han att flickor för att skydda sin oskuld inte får dansa och att månggifte är bra eftersom det förhindrar otrohet. Månggifte för män alltså, att kvinnor skulle få ta flera män är givetvis uteslutet i hans värld.

Undrar om någon orkar läsa detta eller det är väl säkert osanning med. Varför vill ni inte se de problem som finns?

Grattis till dig!

Varför inte lägga lite av den tiden till att bekämpa det som sker i tex Iran? Eller i andra områden där kvinnor är förtryckta. Eller det är viktigare att framhäva islams och andra religioners förträfflighet..

Det ena utesluter väl inte det andra

Liknande trådar

Samhälle Jag såg en artikel om en familj som är fast på en flygplats https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27127233.ab...
Svar
1
· Visningar
556
Relationer Visst är det bra att man testar kunskaperna hos asylsökande så att dom inte är påhittade. Man får faktiskt ta seden dit man kommer anser...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 421
Senast: MJLee
·
Äldre Fast bara om du tänkt att alstra barn? Snubblade han när han tänkte eller kan det vara räddnigen för Västerbotten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 262
Senast: FannyN
·
Skola & Jobb Om det stämmer vad Aftonbladet rapporterar http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24924962.ab ddå är inte de här...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama