Våldtäkt som straff?

Sv: Våldtäkt som straff?

Men man kan väl knappast säga att en pensionerad akademiker har en hög position i samhället?

Ha bara en sak klart för dig, jag har sagt detta flera gånger men du tycks inte förstå.
De flesta av oss som är seriöst kritiska till publikationerna delar inte de här personernas åsikter. det hela handlar om en principfråga. rätten till eget material. Vill du inte gå med din identitet så ska du inte behöva göra det.

Jag håller inte med, skriver man sexistiska och rasistiska saker så kan man nog räkna med att någon nosar upp det och publicerar dito

Rätten till eget material?

Undrar om någon orkar läsa detta eller det är väl säkert osanning med. Varför vill ni inte se de problem som finns?

Ja det finns problem med

1. Människor som vill förtrycka andra människor, idag ofta män (och kvinnor) som vill förtrycka kvinnor.
2. Människor som t ex använder en fundamentalistisk tolkning av en religion kombinerat med makt för att förtrycka andra människor, t ex kvinnor.

Inget av dessa problem löser man genom att ensidigt hävda att islam i sig självt är roten till all ondska, lika lite som kristendom en gång var det i Sverige. Ja, förtryckande tolkningar av religioner är alltid illa, men det är alltid människor som använder sig av dem.

Så, vad gör du själv för att förtrycket ska minska i länder världen över? I tex Iran? I Europa? USA?

http://www.kvinnorsratt.se/svenska/...pp-mot-sharia-det-gor-dig-inte-till-islamofob

Undrar om någon orkar läsa detta eller det är väl säkert osanning med. Varför vill ni inte se de problem som finns?

Kan du visa på någon här som är direkt positiv till islam eller förnekar att det finns problem? Vem här är positiv till sharia?

Vad folk här är att de vill se ett större perspektiv och vad som är roten till det onda och inte bara peka ut Islam som boven. Kulturen och maktstrukturen är minst lika stora bovar om inte värre. En hel del som görs i religionens namn går stick i stäv med allt vad religionen står för ( gäller många om inte all religioner).

Senast ändrad:

Jag håller inte med, skriver man sexistiska och rasistiska saker så kan man nog räkna med att någon nosar upp det och publicerar dito

Rätten till eget material?

Tex har ju Sydsvenskan betalat Kent Ekeroth för att han har upphovsätt till järnrörsfilmen som tidningen presenterat i alla fall bilder från. Det kan ju vara det lbb far efter när det gäller rätten till eget material. Jag gissar nu.

Sydsvenskan valde att publicera men betalar alltså för att man använd materialet.

Helt okomplicerat är det ju inte om tidningar nosar upp bilder som vi äger och sedan använder dem. Eller texter också för den delen.

Kan du vis på någon här som är direkt positiv till islam eller förnekar att det finns problem? Vem här är positiv till sharia?

Det finns i varje fall en rädsla här. Det är känsligt att kritisera till och med islamistiska diktaturer.

Det går faktiskt at kritisera vissa valda tolkningar och användande av islam utan att vara mot islam som religion och utan att vara emot muslimer.

Jag tycker det finns likheter mellan dessa diktaturers syn på kvinnor och SD's syn på kvinnor.

Det finns i varje fall en rädsla här. Det är känsligt att kritisera till och med islamistiska diktaturer.

Det går faktiskt at kritisera vissa valda tolkningar och användande av islam utan att vara mot islam som religion och utan att vara emot muslimer.

Jag skulle snarare kalla det en trötthet. Över att mina muslimska vänner alltid behöver stå till svars för och fördöma allt dåligt som andra muslimer världen över har gjort, medan jag aldrig ens har fått en personlig fråga om vad Bush gjorde i "Guds namn" eller hur så många svenskar kan bekänna sig till samma tro.

Jag har inte sett någon här inne försvara islamistiska diktaturer. Det är ett martyrskap du målar upp som inte finns. Läs nyanserna.

Jag tycker det finns likheter mellan dessa diktaturers syn på kvinnor och SD's syn på kvinnor.

Definitivt. Som i alla patriarkala sfärer.

Jag skulle snarare kalla det en trötthet. Över att mina muslimska vänner alltid behöver stå till svars för och fördöma allt dåligt som andra muslimer världen över har gjort, medan jag aldrig ens har fått en personlig fråga om vad Bush gjorde i "Guds namn" eller hur så många svenskar kan bekänna sig till samma tro.

Jag har inte sett någon här inne försvara islamistiska diktaturer. Det är ett martyrskap du målar upp som inte finns. Läs nyanserna.

Definitivt. Som i alla patriarkala sfärer.

Men vem här ställer alla muslimer till svars? Det måste ju vara möjligt att kritisera islamistiska regimer på samma sätt som vi kritiserar tea-party rörelsen. Bara för att ta ett exempel. Det är regimer som vill göra det olagligt at kritisera islam eftersom det enligt dem är en hädelse.

De jag känner som är allra mest kritska mot islamister är muslimer som faktiskt flytt fråm skiten.

Är det så svårt att förstå? Länder där man styr via sharia.

Ja, för att du kan inte arabiska, viket är det språk som koranen skall läsas och förstås på.

Du förstår inte att sharia är ett begrepp som "romersk" eller "germans" rätt.

Sharia är liksom inte 10 guds bud, som för övrigt är dryga 600, men du var nog sjuk den dagen i söndagsskolan.

Eller är du bara fördomsfull och rasistisk?

Ja, för att du kan inte arabiska, viket är det språk som koranen skall läsas och förstås på.

Sharia är liksom inte 10 guds bud, som för övrigt är dryga 600, men du var nog sjuk den dagen i söndagsskolan.

Kan inte experten golit förklara Sharia då? Och vad som är så bra med det? Eller vill du raljera över att andra är okunniga bara och bara golit vet?

Men vem här ställer alla muslimer till svars? Det måste ju vara möjligt att kritisera islamistiska regimer på samma sätt som vi kritiserar tea-party rörelsen. Bara för att ta ett exempel. Det är regimer som vill göra det olagligt at kritisera islam eftersom det enligt dem är en hädelse.

De jag känner som är allra mest kritska mot islamister är muslimer som faktiskt flytt fråm skiten.

Givetvis måste man kunna vara kritisk mot islamister, däremot kan man inte utifrån okunskap kritisera islam eller sharia.

I GB är det fortfarande olaglig att häda (kan ha ändrats de senast åren) den kristna guden. Däremot fritt fram mot att häda Mohammed. Det gör dock inte GB till en kristen fundamentalistisk stat.

Sen är väl frågan vilket utrymme Islam har i Europas diktatur, Vatikanstaten?

Senast ändrad:

Tja, Rubytoo inledde ju med att skriva "men islam är en sjuk religion" som försvar att det inte spelar så stor roll att den specifika myten inte är sann. Det kallar jag vare sig särskilt nyanserat eller att enbart kritisera islamistiska statsskick.

Givetvis måste man kunna vara kritisk mot islamister, däremot kan man inte utifrån okunskap kritisera islam eller sharia.

I GB är det fortfarande olaglig att häda (kan ha ändrats de senast åren) den kristna guden. Däremot fritt fram mot att häda Mohammed.

Vad jag vet så åtalades inte Depeche för Blasphemous Rumours så det verkar ganska fritt fram i GB.

Men om det är olagligt så skall GB kritiseras så jag ser inte problemet.

Tja, Rubytoo inledde ju med att skriva "men islam är en sjuk religion" som försvar att det inte spelar så stor roll att den specifika myten inte är sann. Det kallar jag vare sig särskilt nyanserat eller att enbart kritisera islamistiska statsskick.

Det är ju ett övertramp även om jag tycker man har rätt att tycka att en religion är sjuk. Man bör dock ha god kunskap om religionen ifråga innan man kan kasta ur sig något sådant.

Jag tycker inte det är så hemskt at tycka illa om islam. Det är mycket väre att tycka illa om muslimer. Samma sak gäller givetvis alla religioner.

Vad jag vet så åtalades inte Depeche för Blasphemous Rumours så det verkar ganska fritt fram i GB.

Men om det är olagligt så skall GB kritiseras så jag ser inte problemet.

Tja, vi diskuterar lagstiftning, inte vilka som blir åtalade...

Sen kan vi gå till Irland och deras abortlagstiftning, eller Virginia där alla kvinnor som skall göra abort tvingas till medicinsk helt omotiverade vaginala ultraljud.

Det är lagar... Sharia är som germansk och romersk rätt ett rättssystem, inte lagar skriva på två tavlor om tio bud (som är en förenkling av de dryga 600) Sharia tolkas, förändras och ser olika ut i olika tolkningar.

sharia är precis som germansk rätt vare sig bra eller dåligt, det är ett rättssystem.

är det bra att böta fem öre som straff för att dräpa en smålänning?

och alla rättsystem är lika bra?

Då kan vi ju införa Sharia istället. Eller kanske Västgötalagen? Själv är jag lite inne på Skånelagen.

Jo jag var nog både sjuk på söndagsskolan och säkerligen fullrasist....

Så otroligt moget.

Liknande trådar

Samhälle Jag såg en artikel om en familj som är fast på en flygplats https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27127233.ab...
Svar
1
· Visningar
556
Relationer Visst är det bra att man testar kunskaperna hos asylsökande så att dom inte är påhittade. Man får faktiskt ta seden dit man kommer anser...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 421
Senast: MJLee
·
Äldre Fast bara om du tänkt att alstra barn? Snubblade han när han tänkte eller kan det vara räddnigen för Västerbotten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 262
Senast: FannyN
·
Skola & Jobb Om det stämmer vad Aftonbladet rapporterar http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24924962.ab ddå är inte de här...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama