Våldtäkt som straff?

Sv: Våldtäkt som straff?

Så ni menar ärligt att man man inte får kritisera Hitler, Marx eller Engels om man inte kan tyska?

Visserligen förlorar en text vid en översättning men det är ju vedertaget att man använder översatt text vid fakta insamling, litteraturforskning och inhämtandet av religiös kunskap sedan flera hundra år i Sverige. Vad källan av dessa översättningar säger om det...ger vi i Sverige väl den i.

Marxister har inga synpunkter på om texten är översatt eller inte. Fundamentalistiska islamister däremot ser koranen som guds rena ord som inte kan förstås eller läsas på något annat språk än arabiska.

Ja och det är därför jag är emot all form av religion. Lagar skall stiftas av förnuft och verklighetsförankring och inget annat.

Det är lite komplicerat. Man växer upp i en miljö där det finns vissa värderingar som även berör uppfattningen om vad som är rätt och fel. Även om man skulle vara ateist får man värderingar som delvis är grundade på religionen så att säga med modersmjölken. Så länge det finns religion så kan vi inte helt skilja förnuft och verklighetsförankring från religionen då dessa många gånger oavsett man villl faktiskt bygger på religiösa föreställningar.

Det där är ju orimligt. Skall jag inte kunna kritisera en viss del av islam för att dess företrädare säger att jag inte får eftersom jag inte kan deras språk. Varför i H-E skall jag ge dem det tolkningsföreträdet?

jo du kan kritisera en viss del av islam, och då gärna via översättningar.

däremot om man hävdar att islam är en sak och en tolkning, dessutom någon av de mest fundamentalistiska tolkningarna, får man nog finna sig i att hålla sig till den källa som används.

en av anledningarna till att islamismen kunnat bli så stark i exempelvis Pakistan och Afghanistan är att man läser koranen på arabiska, ett språk som få där kan. Vilket gör det lättare att göra vantolkningar i fundamentalistisk riktning. Eller att stoppa in konstiga traditioner i islam.

Är man intresserad av exempelvis feministisk så funkar översättningar utmärkt. Vems islam är en helt okej bok i ämnet

Men ge dig du är bara barnslig. Har du svårt för att man kritiserar islam över lag eller alla som kritiserar islam måste både kunna hela sharialagarnas olika tolkningar och arabiska?

Eftersom du kritiserar hela islam och kallar religionen för sjuk.. För ett sådant påstående bör man nog kunna rätt så mycket mer än vad du gör.

Men nu har du i alla fall lärt dig att det finns olika tolkningar av sharia. Vilken tycker du bäst om?

Marxister har inga synpunkter på om texten är översatt eller inte. Fundamentalistiska islamister däremot ser koranen som guds rena ord som inte kan förstås eller läsas på något annat språk än arabiska.

Och detta resonemang kan användas och används ofta. I många samanhang så får man höra att om att bara insatta (om det är språk eller andra färdigheterspelar mindre roll) som kan förstå. I stället för att diskutera så sätter man sig över motparten och säger jag har rätt och du har inte förmågan att ens förstå varför.

En häsrskar teknik bland många och som många använder helt omedvetet för att det är så man hanterar den typen av frågor inom gruppen.

Och detta resonemang kan användas och används ofta. I många samanhang så får man höra att om att bara insatta (om det är språk eller andra färdigheterspelar mindre roll) som kan förstå. I stället för att diskutera så sätter man sig över motparten och säger jag har rätt och du har inte förmågan att ens förstå varför.

En häsrskar teknik bland många och som många använder helt omedvetet för att det är så man hanterar den typen av frågor inom gruppen.

...och ibland är det sant oh mycket medvetet.

Robytoo har ingen aning om vad han pratar om, ingen kunskap i ämnet. Han snackar helt enkelt skit och omvärlden bör få veta det.

Ja det gör jag..

I vilket av länderna jag nämner gör du det?
Jag kan säkert googla fram en dom i Sverige eftersom vi är så långt framme på internetfronten. Blir troligen svårare för mig att finna i Indien eftersom jag inte kan indiska. Betyder det att de inte finns?

Du säger att Islam förtryckr kvinnor, är det inte så att det är män som förtrycker kvinnor? Då kanske du ska vara skeptiskt till män överlag?

http://www.kvinnorsratt.se/svenska/...pp-mot-sharia-det-gor-dig-inte-till-islamofob

Undrar om någon orkar läsa detta eller det är väl säkert osanning med. Varför vill ni inte se de problem som finns?

Klart det finns problem men de är inte specifika för islam. De är specifika för män som har en knepig kvinnosyn.
På sidan du länkar till är de flesta berättelser om svenska män som kränker sina kvinnor, detta trots att vi inte har en religion att skylla på.
Helge Fossmo är inte heller nån idealisk man i min världsbild, han är kristen.

Skit finns, i massor. Men beror på knäppa personer, inte religionen de utövar.
Sen anser jag att religioner är skrivna av män för män. Så jag försvarar inte islam men jag vet att den inte på nåt sätt är värre än de andra.

Jag skulle snarare kalla det en trötthet. Över att mina muslimska vänner alltid behöver stå till svars för och fördöma allt dåligt som andra muslimer världen över har gjort, medan jag aldrig ens har fått en personlig fråga om vad Bush gjorde i "Guds namn" eller hur så många svenskar kan bekänna sig till samma tro.

Jag har inte sett någon här inne försvara islamistiska diktaturer. Det är ett martyrskap du målar upp som inte finns. Läs nyanserna.

Definitivt. Som i alla patriarkala sfärer.

Vilket fantastiskt bra inlägg! :bow:

Läser ni vad golit skriver?
Rubytoo drog fram att hon funnit i Sharia att en man får våldta sin fru.
Golit visar att såna tokigheter finns i alla skrifter, oavsett religion.
Mao, bara för att det står tokigheter i en skrift BETYDER DET INTE ATT DE FÅR TILLÄMPAS.

De flesta muslimer har en mild kvinnosyn jämfört med SD.
Sd vill ha att Sverige ska vila på kristna värderingar.
Knappast kvinnovänligt.

KHG.jpg

av en massa skäl har vi i Sverige blandat det romerska och germanska rättssystemen. Förr kunde man med tolv-mans-ed bli frikänd. Dvs 12 av dina kompisar kunde säga -har gjorde det inte, systemet finns kvar i GGB och USA, där du teoretiskt ska bli dömd av dina likar. Översatt i dagens nyheter din klan, stam eller ditt gated community, ditt vita county eller stat.

Dvs att att svart man som går igenom ett vitt område, kan skjutas, och gärningsmannen går fri. Det är germansk rätt. Trivs du med det?

Sharia är lite samma sak, ibland si ibland så...

??????????

Ack ack.. nya testamentet är skrivet på Grekiska

förmodligen var Jesus mångspråkig med Armeniska som huvudsakligt talspråk.

Men du missar poängen, de muslimer du refererar till anser att koranen bara kan läsas på arabiska, eller rättare sagt, guds ord kan bara tolkas på profetens språk.

vilket du inte kan eller hur?

Ja? Kan du grekiska då?
Gamla testamentet är på hebreiska, så du måste om man skall vara petig kunna både grekiska och hebreiska, kan du det?

Nej, jag missar inte poängen (fanns det någon?), det var ju du som sade att för att kommentera islam måste man ha läst koranen på orginalspråket. Då bör ju samma gälla för kristendomen, alltså undrar jag om du kan grekiska och hebreiska.

Ja, arameiska var rätt. ;)

Vi kan väl säga så här att vare sig Jesus, Mohamed eller Gud (för det är samma Gud) har skrivit en enda rad själv i de heliga skrifterna.
Detta förstår jag inte ett jota av, vad menar du? Och vem har sagt något om vem som skrivit vad? Hör detta till tråden?
Men det låter som om du menar att de tre är samma Gud. Jesus är inte Gud, han är Guds son. Mohammed är inte Gud, han är den store profeten. Jesus är även en profet inom islam. Gud och Allah däremot måste ju vara samma.

...och ibland är det sant oh mycket medvetet.

Robytoo har ingen aning om vad han pratar om, ingen kunskap i ämnet. Han snackar helt enkelt skit och omvärlden bör få veta det.

Det är helt ok att kritisera på det sättet och tycka att Robytoo pratar skit.

Att säga som du sa innan dvs håll tyst eftersom du inte kan Arabiska är ju riktigt dåligt.

"Syftet med inlägget var främst att påpeka att Sharia är betydligt mer än det som vanligtvis kommer på tal när det diskuteras."

I vilka sammanhang menar du att det är betydligt mer? Som i krigen mellan olika stammar/folk i delar av Afrika eller de blodiga konflikterna mellan shia o sunni i mellersta östern samt stora delar av den muslimska befolkningen i fjärran östern?

Om du läser inlägget som besvarades så invände jag mot påståendet att sharialagar var vidriga. Att det i stor utsträckning inte behöver vara särskilt extremt eller kontroversiellt utan kan användas till viss del också i dagens samhälle. Det var i det sammanhanget jag tog upp äktenskap.

Du har alltså i princip noll koll på vad sharia är, hur det tillämpas och var.

Du vet inte ens att sharia är tolkningar av koranen som ser olika ut i olika delar av islam?

Är saklig diskussion i god ton något du har svårt för?

Redan i mitt första inlägg i den här tråden betonade jag just den skillnaden. Jag skulle kunna raljera på samma sätt om din okunskap om de rättssystem du hänvisar till men på vilket sätt skulle diskussionen gynnas av det?

Senast ändrad:

Om du läser inlägget som besvarades så invände jag mot påståendet att sharialagar var vidriga. Att det i stor utsträckning inte behöver vara särskilt extremt eller kontroversiellt utan kan användas till viss del också i dagens samhälle. Det var i det sammanhanget jag tog upp äktenskap.

Jag tror inte någon av oss (inklusive mig) anser att varena lag inom sharia är vidrig utan syftade på att en del av lagarna är det. Om de sen är det pga uttolkningen eller för att grunden är vidrig vill jag ha osagt, förmodligen en kombination.Jag skulle inte vilja leva enligt lagar tagan från bibeln heller.

Aklla muslimska samhällen lever inte under strikt sharia lagstiftning.

Äh jag ger upp..

Islam är toppen, speciellt i de länder man praktiserar det som lagar.

http://www.kvinnorsratt.se/svenska/...pp-mot-sharia-det-gor-dig-inte-till-islamofob

Nej, Islam kan innebära att mänskliga rättigheter kränks, precis som andra religoner. Sharia-lagar kan vara ett jävla helvete.

Men om du kan berätta vilket land du talar så kanske allting blir lite tydligare, vi kommer kanske tom vara överens om en del saker då.

Det gäller ju katolska kristna med, var det inte en av de bidragande orsakerna till 30:åriga kriget?

Liknande trådar

Samhälle Jag såg en artikel om en familj som är fast på en flygplats https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27127233.ab...
Svar
1
· Visningar
556
Relationer Visst är det bra att man testar kunskaperna hos asylsökande så att dom inte är påhittade. Man får faktiskt ta seden dit man kommer anser...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 421
Senast: MJLee
·
Äldre Fast bara om du tänkt att alstra barn? Snubblade han när han tänkte eller kan det vara räddnigen för Västerbotten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 262
Senast: FannyN
·
Skola & Jobb Om det stämmer vad Aftonbladet rapporterar http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24924962.ab ddå är inte de här...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama