Våldtäkt som straff?

Sv: Våldtäkt som straff?

Anonymitet på nätet är ju givetvis beroende på vad du skriver och vilken position i samhället du har kan jag tycka

Vad jag kritiserade var att en tidning publik-gjorde en persons åsikter mot dennes vilja i kombination med att personen ifråga inte var politiskt aktiv

Hur sjutton kom detta in i denna diskussion?

Du pratade om skygglappar och diskussionen berör starkt myter om islam, som bland annat Avpixlat väljer att sprida och fördjupa genom att vägra berätta det som inte passar agendan. Dvs den mest "pixlade"/skygglappade varianten av dem alla tog jag som exempel.

Nu börjar det likan något, äntligen något som kan vara fakta, för er som inte orkar läsa så är det rapporter om våldtäkter och avrättningar av unga kvinnor under 80-talet inklusive tvångsäktenskap. Hur seriösa dokumenten är är svårt att avgöra, källor saknas eller är så otydligt angivna att det inte gick att kolla upp.

Om sedan Islam verkligen stödjer förfarandet och centralmakten verkligen beordrat händelserna och inte bra blundar framgår heller inte klart. Personligen är jag övertygad om att hemskheterna förkommit oavsett religion.

Nu börjar det likan något, äntligen något som kan vara fakta, för er som inte orkar läsa så är det rapporter om våldtäkter och avrättningar av unga kvinnor under 80-talet inklusive tvångsäktenskap. Hur seriösa dokumenten är är svårt att avgöra, källor saknas eller är så otydligt angivna att det inte gick att kolla upp.

Om sedan Islam verkligen stödjer förfarandet och centralmakten verkligen beordrat händelserna och inte bra blundar framgår heller inte klart. Personligen är jag övertygad om att hemskheterna förkommit oavsett religion.

Säkert har de det,men nu sker de med myndigheternas goda vilja vilket gör det en aning annorlunda när man istället gömde det.

Men gör som jag föreslog, kolla upp med amnesty, med den källan blir väl oseriös den med om den inte stämmer med dina åsikter;)

Ja, de allra flesta vill bo och verka i sitt hemland. Det är faktiskt en global sanning. Däremot är det svårare att göra det i vissa länder.

Ja och diktaturer som använder religionen som slagträ är en av anledningarna till att många tvingas fly.

Jag har hört mer än en muslim här i Sverige säga att de absolut inte vill veta av fundamentalistiska krafter. Det var ju just precis det som de flydde från!

Du pratade om skygglappar och diskussionen berör starkt myter om islam, som bland annat Avpixlat väljer att sprida och fördjupa genom att vägra berätta det som inte passar agendan. Dvs den mest "pixlade"/skygglappade varianten av dem alla tog jag som exempel.

Men ärligt förnekar du det som sker i de islamstyrda länderna? Är det bara sagor?

Sådant här är bara avpixlat som uppdiktar? http://youtu.be/NDu900x_RP8

Visst om det inte är så så är det bara fint, men jag har lite svårt att tro på det faktiskt.

De män som jag antar åsyftas i Aftonbladet-artikeln, och som har cirkulerat runt på facebook i efterspelet av "våldtäkt är en straffmetod inom Islam". I Pakistan dömde en bydomstol en flicka till att bli våldtagen. När detta kom statsmakten till kännedom beslutades dels att man skulle se över förlegade straffmetoder som används just i sådana här småsamhällen (ofta klanstyrda) och dels att de män som utdömde/utförde våldtäkten skulle åtalas. Och jag har för mig att de dömdes också.

Vad jag vet så har ingen man dömts för våldtäkt på sin hustru i islamstyrda länder

1. Om du inte känner till ett fall där det hänt, innebär det att det inte händer?
2. Vad menar du med "islamstyrda" länder?

Ja, de allra flesta vill bo och verka i sitt hemland. Det är faktiskt en global sanning. Däremot är det svårare att göra det i vissa länder.

Läs vad jag skriver, alla vill bo i alla länder eftersom det inte är skillnad på dem. Eller du medger att det finns skillnader i olika länder?

Varför flyr då folk?

+ lite till Thomas N

Men är detta verkligen islams fel?

Nej men det blir fel när man blandar ihop stat och religion. Detta görs ju i både kristna och muslimska länder.

Jag gillar att bo i ett förhållandevis sekulärt land och jag tycker tex att Sverige styrs på ett vettigare sätt än tex Iran.

Det blir lite konstigt ibland att man i nån överdriven iver att vara emot SD inte klarar av att kritisera fundamentalistiska diktaturer. Även Iran försvaras lite mellan raderna tycker ju jag.

Men när det gäller själva trådstarten så hade ju inte SD-politikerna en aning om vad han pratade om. SDs förespråkare verkar ju inte speciellt kunniga om just någonting alls.

De män som jag antar åsyftas i Aftonbladet-artikeln, och som har cirkulerat runt på facebook i efterspelet av "våldtäkt är en straffmetod inom Islam". I Pakistan dömde en bydomstol en flicka till att bli våldtagen. När detta kom statsmakten till kännedom beslutades dels att man skulle se över förlegade straffmetoder som används just i sådana här småsamhällen (ofta klanstyrda) och dels att de män som utdömde/utförde våldtäkten skulle åtalas. Och jag har för mig att de dömdes också.

Som sagt har jag redan svarat på det.

1. Om du inte känner till ett fall där det hänt, innebär det att det inte händer?
2. Vad menar du med "islamstyrda" länder?

1 ge mig gärna en källa på att en man i ett äktenskap blivit dömd för våldtäkt på sin hustru

2. Jadu vad tror du?

Säkert har de det,men nu sker de med myndigheternas goda vilja vilket gör det en aning annorlunda när man istället gömde det.

Men gör som jag föreslog, kolla upp med amnesty, med den källan blir väl oseriös den med om den inte stämmer med dina åsikter;)

Och vad anser du att jag har jag för åsikter den här gången om jag får fråga? Vanligen gissar du käpprätt åt skogen, men någon gång kanske du lyckas pricka.

Senast ändrad:

Jag frågar ju vilka länder det är du pratar om? Iran? Egypten? Somalia? England? Pakistan? Vad är det du definierar som "Islamstyrt" när du skriver så? Det är bra att veta för diskussionens skull.

Jag har aldrig påstått att kyrkan styrt Sverige. Det jag vet är att kyrkan har haft mycket att säga till om.

Så eftersom det bara är 50 år sedan så skall man skita i de länder där detta fortfarande är lagligt? Dunka du dig för bröstet jag lever i nutid!
Nej, absolut inte. Det har jag aldrig påstått. Jag tycker inte att det är ok. Men vi kan tycka att det är helt absurt med sådana lagar i andra länder, men när man tänker på hur nyss det var vi hade sådana lagar i Sverige så får man ändå lite perspektiv.

Tycker du blandar äpplen och päron faktiskt. Pojken blev dömd vilket en man inte blir i islamstyrda länder. Ser du inte skillnaden?
Edit: Sex män dömdes först till döden för våldtäkten. Domarna upphävdes sedan men en man fick straffet omvandlat till livstids fängelse. Så vad är skillnaden du pekar på?

Att mobbning och ställningstagande finns i vissa grupper är väl inget som är speciellt ovanligt men absolut inte acceptabelt. Men att jämföra det med lagar som styr är inte relevant.
Det är därför jag undrar om vilka länder du menar.

Senast ändrad:

Som sagt har jag redan svarat på det.

Ok, då håller du väl med om att vi kan konstatera att ett "islamstyrt land" inte tyckte att en sådan behandling av kvinnor är okej.

1 ge mig gärna en källa på att en man i ett äktenskap blivit dömd för våldtäkt på sin hustru

2. Jadu vad tror du?

1. Varför då? Det är ju du som säger att det inte sker. Jag säger bara att jag verkligheten är mer nyanserad än vad du säger. "Islam" i sig bestämmer varken för eller emot att en man blir dömd för våldtäkt, det gör rättsväsendet eller "folkdomstolarna" på den aktuella platsen.

2. Jag vet inte, det är därför jag frågar dig eftersom det är du som använder begreppet och är tvärsäker på hur lagarna ser ut och tillämpas i dessa. Vad innebär att ett land är "islamstyrt"?

Jag frågar ju vilka länder det är du pratar om? Iran? Egypten? Somalia? England? Pakistan? Vad är det du definierar som "Islamstyrt" när du skriver så? Det är bra att veta för diskussionens skull.

Länder där man använder sharia bl.a.

Jag har aldrig påstått att kyrkan styrt Sverige. Det jag vet är att kyrkan har haft mycket att säga till om.

Jasså.

Nej, absolut inte. Det har jag aldrig påstått. Jag tycker inte att det är ok. Men vi kan tycka att det är helt absurt med sådana lagar i andra länder, men när man tänker på hur nyss det var vi hade sådana lagar i Sverige så får man ändå lite perspektiv.

Men ärligt spelar det någon roll? Rättfärdigar det att det sker dessa saker i andra länder nu?

Det är ju inte så att tekniken inte finns i länderna, man håller västvärlden ifrån dem och anser dem av ondo och på det sättet styr sitt folk.

Men det blev ju männen i Pakistan också?! Ser du inte likheten?

Det jag skrev var män som våldförde sig på sina kvinnor i äktenskapet.

Ok, då håller du väl med om att vi kan konstatera att ett "islamstyrt land" inte tyckte att en sådan behandling av kvinnor är okej.

Jag har inte kommenterat det inlägget utan jag har diskuterat män som våldtar sina fruar.

1. Varför då? Det är ju du som säger att det inte sker. Jag säger bara att jag verkligheten är mer nyanserad än vad du säger. "Islam" i sig bestämmer varken för eller emot att en man blir dömd för våldtäkt, det gör rättsväsendet eller "folkdomstolarna" på den aktuella platsen.

Enligt Koranen så får du fortfarande kräva sex av din fru när du vill även om hon inte vill. Vad jag vet så är ingen man dömd för detta. Men ge mig gärna exempel på det.

Liknande trådar

Samhälle Jag såg en artikel om en familj som är fast på en flygplats https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27127233.ab...
Svar
1
· Visningar
556
Relationer Visst är det bra att man testar kunskaperna hos asylsökande så att dom inte är påhittade. Man får faktiskt ta seden dit man kommer anser...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 421
Senast: MJLee
·
Äldre Fast bara om du tänkt att alstra barn? Snubblade han när han tänkte eller kan det vara räddnigen för Västerbotten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 262
Senast: FannyN
·
Skola & Jobb Om det stämmer vad Aftonbladet rapporterar http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24924962.ab ddå är inte de här...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama