Våldtäkt som straff?

Sv: Våldtäkt som straff?

Du har inte funderat på om det beror på religonen i sig eller att många av arabvärldens samhälle i detta avseendet liger på samma nivå i utvecklingen som vi låg på för kanske 100 år sedan. Den kristan västvärlden har "vuxit" ifrån dessa vanor så även en del muslimska länder men inte alla.

Väldigt mycket görs i religionens namn som snarare handlar om kultur och maktstruktur och skulle skett oavsett vilke religion som tillämpats?

Du fick ju en plausibel förklaring från annat håll.

Att våldtäkten var ett led i att undvika att kvinnan i fråga kom till paradiset och att bödels skulle slippa döda en jungfru.....

En spekulation snarare, och inget vidare underbygd, jag väntar forfarande på fakta och/eller källor på att det finns nåpgon grund förutom dina fantasier och eventuellt en enstaka historisk händelse och tills du redovisar fakta så betraktar jag det som en myt.

Håller för övrigt med Lobelia. Det finns många problem med religioner, även islam. Fanatism är aldrig sunt och sharialagarna är vidriga. Men att för den sakens skull dra alla muslimer över en kam och hävda att islam är mer eller mindre "roten till allt ont", är inte ok.

Sharia är dock betydligt mer än den straffrätt och frånvaron av kriminalisering av olika handlingar som det ofta hänvisas till. Jag vet inte hur situationen generellt sett ser ut i den muslimska världen men på många håll kan jag tänka mig att det inte finns något civilrättsrättsligt äktenskap. Vill någon gifta sig är de följaktligen hänvisade till ett religiöst äktenskap vilket för muslimers del innebär att de gifter sig enligt sharia.

Vi kan nog konstatera att inga religiösa skrifter utdömer våldtäkt som straff. Men av någon orsak verkar vissa som påstår sig vara religiösa kunna påstå sig ha rätt att utdöma sådana straff. Utan att deras landsmän och kvinnor protesterar. Där är problemet!
Min poäng med Bjästa är just att även i Sverige, trots att våldtäktsmannen dömts för våldtäkt, så anser vissa sig ha rätt att hota och trakasera offret. Utan att islam eller någon annan religion är inblandad. Måste det då vara islam som är problemet? Eller kan det tänkas vara så att en del människor, i alla kulturer, anse sig ha lov att göra saker utanför lagen, av vilken anledning som helst?

Kristna länder styrs inte av religionen, det är skillnaden. Därför spelar det ingen roll hur många medeltids-citat ni kan hitta i bibeln- de är inte lagar för det!
När man då säger "länder som styrs av islam" då menar alltså bara länder som fullt ut följer sharia-lagar? Det har varit lite luddigt tycker jag.

Sharia är dock betydligt mer än den straffrätt och frånvaron av kriminalisering av olika handlingar som det ofta hänvisas till. Jag vet inte hur situationen generellt sett ser ut i den muslimska världen men på många håll kan jag tänka mig att det inte finns något civilrättsrättsligt äktenskap. Vill någon gifta sig är de följaktligen hänvisade till ett religiöst äktenskap vilket för muslimers del innebär att de gifter sig enligt sharia.

Så har jag också förstått det. Sen finns det ju länder som använder sharialagarna inom vissa områden och i en del länder gäller sharia inte dem som utövar en annan religion.

Senast ändrad:

Fast islam är en sjuk religion så det gör inget att det belyses lite även om våldtäkt inte är direkt straff. Du får som man utnyttja din kvinna när du behagar och de flesta våldtäkter sker faktiskt i hemmen.

Så även om det som sägs är fel så sker mkt obehagligt i skymundan

Om du läser länken igen så kommer det upp lite mer otäcka fakta och en dementi.

Och det är väl eg inte ens stabschefen som sagt det utan en annan.

Vänta nu? om man tycker att något är lite obehagligt, som Islam eller SD så är det okej att ljuga för att belysa det man inte gillar?

Som att säga att Jimmy Åkesson var lägervakt i Belsen? Det är visserligen inte sant, men det kunde ju ha varit.

För uppenbarligen sker det ju saker i SD... inte bara i skymundan.

Njae det ligger en del bakom det hela.
1. Enligt islam är det en dödssynd att mörda en jungfru, detta inkluderar även om döden beordras av staten i form av ett dödsstraff.

Detta innebär att staten om den är fundamentalistisk accepterar att kvinnan våldtas innan avrättningen så att bödeln slipper begå dödssynden att döda en jungfru...

Det kan vara därifrån han fått tanken.

ah.. nu är du där igen och låtsas kunna något om något. Som vanligt lägger du ihop fel saker och får fel slutsats.

Men det är rätt snyggt att låtsas att inte hålla med SD och ändå göra det i så gott som varje tråd.

Jo, absolut är det det som är felet. Frågan är varför? Är det för att kvinnorna är för rädda för att resa sig? Det finns många starka kvinnor från dessa länder som vågar bli ett ansikt utåt. De tvingas ofta i exil för att undgå dödshot. Det kan vara det som hindrar/försenar upproret, för det kommer säkert så småningom. Jag ser fram emot Kvinnornas arabiska vår! :D

En spekulation snarare, och inget vidare underbygd, jag väntar forfarande på fakta och/eller källor på att det finns nåpgon grund förutom dina fantasier och eventuellt en enstaka historisk händelse och tills du redovisar fakta så betraktar jag det som en myt.

Låt oss hoppas att det är en myt, eller en galen domare som fått härja i förgången tid.
Men ett frö av sanning finns det ju, Mukhtaran Mai är ingen myt utan en stark kvinna som berättade vad som hänt henne. Förhoppningsvis är det inget utbrett, men det vet vi inte.

Har jag öht kommenterat det?

Jag skrev att enl Koranen så får inte kvinnor neka sin make sex och för mig så är det våldtäkt.

Jag tror din arabiska är lite bristfällig och att du har rätt svårt att läsa koranen.

Som du vet kan ju koranen om man skall vara petig bara läsas på arabiska.

Så om man nu försöker bara extremt bokstavstrogen som du låtsas vara, så har du helt enkelt inget på fötterna. Eftersom du inte kan läsa koranen.

:)

Min poäng med Bjästa är just att även i Sverige, trots att våldtäktsmannen dömts för våldtäkt, så anser vissa sig ha rätt att hota och trakasera offret. Utan att islam eller någon annan religion är inblandad. Måste det då vara islam som är problemet? Eller kan det tänkas vara så att en del människor, i alla kulturer, anse sig ha lov att göra saker utanför lagen, av vilken anledning som helst?

När man då säger "länder som styrs av islam" då menar alltså bara länder som fullt ut följer sharia-lagar? Det har varit lite luddigt tycker jag.

Din poäng med Bjästa har ingen poäng eftersom hon inte trakasserades med religiösa motiv! SAMT att hon inte trakasserades på order av domstol! Det är Det som tråden handlar om.

sharia är inte lag, och inte en tolkning.

Du inte hur det generellt ser ut i muslimska länder? Tja det ser ut som i kristna. En del är totalitära kristna diktaturer, en del är mer sekulariserade. Den del är rättsstater andra inte. I en del muslimska länder kan du gifta dig enligt urgammal ickemuslimsk sed i den del kan du göra som i Sverige och bara flytta ihop.

Men för att inte ha koll på läget verkar du ha väldigt mycket åsikter. Vore det inte bättre med tvärt om?

Din poäng med Bjästa har ingen poäng eftersom hon inte trakasserades med religiösa motiv! SAMT att hon inte trakasserades på order av domstol! Det är Det som tråden handlar om.

åjo!!! hon trakasserades av religiösa motiv. Hade prästen i byn andra skäl än de rent religiösa??

Vänta nu? om man tycker att något är lite obehagligt, som Islam eller SD så är det okej att ljuga för att belysa det man inte gillar?

Som att säga att Jimmy Åkesson var lägervakt i Belsen? Det är visserligen inte sant, men det kunde ju ha varit.

För uppenbarligen sker det ju saker i SD... inte bara i skymundan.

Men gud nåde den som anklagar SD-folk för att ha skrivit anonymt på hatsiter och har ordentligt på fötterna. Då ska man försvara rätten att vara anonym med näbbar och klor.

På facebook och i radio var det då inga religiösa motiv.
Hon anklagades för att vara en hora, en slampa som ville förstöra den oskyldiga killens liv med lögner. Alltihop bara för att hon var kär i honom och han ville inte ha henne. Så lät förtalet.
Prästen borde sparkas ur kyrkan för att han deltog i förföljelserna av ett brottsoffer! Han gick dessutom rakt emot kristet budskap. En skam för alla religioner är han. man ska värna de svaga och inte kasta första stenen. Men nej, hans motiv var inte religiösa, de var rent sexistiska. Han hade hoppat på tåget med att flickan såklart måste ha inbjudit till det. Precis som resten av halva byn.
Jag minns en kärring som sade till tv-kameror "ja den här tjejen ska ju ha varit på honom. Flera gånger ska hon ha varit på honom. Jag kan inte tänka mig att man kan tvinga någon till oralsex som inte vill. Det är väl bara att bita ifrån?" Denna tanten var ca 60 och kände varken killen eller tjejen. Hon spred bara rykten om tjejen för den som ville höra på. Det var ju mycket trevligare att tänka att en tjej var en slampa och en lögnare än att en kille var en våldtäktsman. :crazy:

Senast ändrad:

Visst ja förresten, det visade sig faktiskt att även männen som förgrep sig på Mukhtaran blev straffade med döden i slutändan. Vet ej om det verkställts.
Mukhtarans omgivnings traditioner krävde eg att hon som vanärad våldtagen skulle begå självmord. Det gjorde hon inte, utan berättade för världen och saken togs upp i en statlig domstol som dömde männen till döden. Alltså kan vi dra slutsatsen att det är inte lagligt enligt islamisk lag heller, utan det var den lokala domstolen som tog sig medeltida friheter.
Det finns hopp även i Pakistan mao. :)

På facebook och i radio var det då inga religiösa motiv.
Hon anklagades för att vara en hora, en slampa som ville förstöra den oskyldiga killens liv med lögner. Alltihop bara för att hon var kär i honom och han ville inte ha henne. Så lät förtalet.
Prästen borde sparkas ur kyrkan för att han deltog i förföljelserna av ett brottsoffer! Han gick dessutom rakt emot kristet budskap. En skam för alla religioner är han. man ska värna de svaga och inte kasta första stenen. Men nej, hans motiv var inte religiösa, de var rent sexistiska. Han hade hoppat på tåget med att flickan såklart måste ha inbjudit till det. Precis som resten av halva byn.
Jag minns en kärring som sade till tv-kameror "ja den här tjejen ska ju ha varit på honom. Flera gånger ska hon ha varit på honom. Jag kan inte tänka mig att man kan tvinga någon till oralsex som inte vill. Det är väl bara att bita ifrån?" Denna tanten var ca 60 och kände varken killen eller tjejen. Hon spred bara rykten om tjejen för den som ville höra på. Det var ju mycket trevligare att tänka att en tjej var en slampa och en lögnare än att en kille var en våldtäktsman. :crazy:

Han är ju präst, alltså var hans motiv kristna. Vilket innebär att alla kristna inklusive Alf Svensson, påven och söndagsskolan i Orsa, stöder våldtäkt.

http://www.iranhrdc.org/english/pub...-rape-in-iran-s-prisons.html?p=4#.Us7LeZ55P6Q

http://www.rdfi.org/index.php?optio...iran-prisons-&catid=38:youth-issues&Itemid=53

http://www.wunrn.com/news/2013/10_13/10_28/102813_iran.htm

read and w.......

ah.. nu är du där igen och låtsas kunna något om något. Som vanligt lägger du ihop fel saker och får fel slutsats.

Men det är rätt snyggt att låtsas att inte hålla med SD och ändå göra det i så gott som varje tråd.

snygg vinkling, du anser att jag...
vore det inte bättre att du skrev vad du ansåg istället:D:D

Liknande trådar

Samhälle Jag såg en artikel om en familj som är fast på en flygplats https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27127233.ab...
Svar
1
· Visningar
556
Relationer Visst är det bra att man testar kunskaperna hos asylsökande så att dom inte är påhittade. Man får faktiskt ta seden dit man kommer anser...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 421
Senast: MJLee
·
Äldre Fast bara om du tänkt att alstra barn? Snubblade han när han tänkte eller kan det vara räddnigen för Västerbotten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 262
Senast: FannyN
·
Skola & Jobb Om det stämmer vad Aftonbladet rapporterar http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24924962.ab ddå är inte de här...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama