Våldtäkt som straff?

Sv: Våldtäkt som straff?

Fast det står att du som kvinna inte får neka sex. Är inte det liksom samma sak? Sex mot din vilja? Eller du anser som så många domare i tex Sverige att man måste slåss och skrika för att visa att man inte vill ha sex? Det räcker inte med ett helt vanlig nej? Nu får du ju iof inte säga nej enligt Koranen och i min värld så är det i princip samma sak.

Varför är ni så blinda över det som sker i de länder där man styr landet genom religionen? Är det så farligt att belysa det?

Det står i bibeln oxå. Du har inte belyst någonting alls om andra länder, bara din egen islamofobi.

Egentligen borde man tala om patriarkaiska medeltidsmän. De är troligen inte så religiösa alls utan bara maktgalna.

Känns detta som ett verk av gudfruktiga män? Någon form av lokal domstol dömer en flicka att gruppvåldtagas för att hennes bror påstås ha haft ett förhållande med en kvinna. Kvinnans manliga släktingar får därför våldta flickan. Har för mig att brodern dessutom nekade till förhållandet, men det är inte så viktigt i sammanhanget, det viktiga är att medeltidsbarbarerna får regera ostraffat...
http://en.wikipedia.org/wiki/Mukhtaran_Bibi

Det handlar hela tiden om tolkningar av i det aktuella samhället accepterade religiösa tolkare (teologer)

Det du missar kapitalt är att man inte utövar dessa idag vilket man faktiskt gör i islamstyrda länder, eller du har missat det?
Källa på det?

Den här händelsen i sverige kan man ju mycket väl tolka som att man i sverige, som är ett kristet land, hyllar våldtäktsmän med våldtäktsoffer ska trakasseras och hotas:
http://www.svt.se/ug/linnea-anmalde-valdtakt-pojken-hyllades

Det händer jävliga saker i sverige också. Men det skyller få på kristendomen. Händer jävliga saker i muslimska länder, då är allt på grund av islam och koranen :banghead:.

Föreslår att du tar kontakt med någon från Amnesty...för vad jag säger har du redan en fixerad inställning till oavsett vad jag säger;)

Min inställning är att de som påstår att någort sker är de som ska komma med fakta. Menar du att jag ska bevisa dina påståenden?

Menar du att det här är samma sak som att staten enligt koranen får utdela en dödsdom till en Jungfru och sedan berodra att denne våldtas för att den som utför dödsstraffet ionte ska begår en dödssynd?

Har jag öht kommenterat det?

Jag skrev att enl Koranen så får inte kvinnor neka sin make sex och för mig så är det våldtäkt.

Källa på det?

Den här händelsen i sverige kan man ju mycket väl tolka som att man i sverige, som är ett kristet land, hyllar våldtäktsmän med våldtäktsoffer ska trakasseras och hotas:
http://www.svt.se/ug/linnea-anmalde-valdtakt-pojken-hyllades

Det händer jävliga saker i sverige också. Men det skyller få på kristendomen. Händer jävliga saker i muslimska länder, då är allt på grund av islam och koranen :banghead:.

Du missar att Sverige inte styrs av religion och att han faktiskt dömdes för våldtäkten vilket de män som våldtar sina kvinnor i islamstyrda länder aldrig någonsin kommer att bli.

Att det förekommer mobb är väl knappast något nytt, men att man jämför det med lagar som styr länder och blundar för det som sker är bara läskigt.

Jag trodde du kommenterade mitt inlägg

Står det verkligen i Koranen att staten har rätt att utfärda en dödsdom på en jungfru?
Står det i koranen att det är tillåtet att våldta en jungfru?

Är det din slutsats att fundamentalistiska muslimska stater accepterar att dödsdömda kvinnor våldtas eller är det din slutsats?

när du som svar skrev

Fast det står att du som kvinna inte får neka sex. Är inte det liksom samma sak? Sex mot din vilja? Eller du anser som så många domare i tex Sverige att man måste slåss och skrika för att visa att man inte vill ha sex? Det räcker inte med ett helt vanlig nej? Nu får du ju iof inte säga nej enligt Koranen och i min värld så är det i princip samma sak.

Varför är ni så blinda över det som sker i de länder där man styr landet genom religionen? Är det så farligt att belysa det?

Om du inte svara på det jag skriver så kanske du ska använda knapplån så slipper vi missförstånd?

Ja silamofobin är åt det paranoida hållet. Kul här när man frågar efter fakta och källor så blir mn hänvisad till Amnesty, slutsaten blir då att om det gäller anklagelser mot islam så behövs inte källor, det är sant till motsatsen bevisats.

KL
Islam är ingalunda problemfritt, jag är inget vidare förtjust i religionen - den har vidriga inslag, eller mer korrekt hur islam och politik blandas. Sharialagstiftningen är definitivt inget att hurra för och inte heller kvinnoförtrycket (jag kallar det förtryck oavsett hur kvinnorna upplever det då det inte finns likhet inför lagen) men för den skull så är det inte okej att haspla ur sig en massa rykten så som de vore sanning och sedan inte ha någon koll alls på sanningshalten mer än att det sägs etc.

Undrar fortfarande om du har en källa på att alla "islamsstyrda" länder har precis allting som står i koranen lagligt? Vilka "islamstyrda länder" är det du pratar om? De som tillämpar sharialagar? Eller alla länder där islam den största religionen?

Du missar att Sverige inte styrs av religion och att han faktiskt dömdes för våldtäkten vilket de män som våldtar sina kvinnor i islamstyrda länder aldrig någonsin kommer att bli.

Att det förekommer mobb är väl knappast något nytt, men att man jämför det med lagar som styr länder och blundar för det som sker är bara läskigt.

Inte styrs av religion? Nej, kristdemokraterna har ju inte ensam majoritet i riksdagen. Men du måste väll hålla med om att våra lagar och kultur i mångt och mycket står kvar sedan kyrkan faktiskt styrde. Det är bara 60 år sedan religionsfrihet infördes och kyrkan skiljdes från staten för 14 år sedan. Det är ingen lång tid i sammanhanget.

Det är bara 50 år sedan det blev olagligt med våldtäkt inom äktenskapet i Sverige, det är jävligt lätt att dunka sig för bröstet nu - men det är inte länge sedan.

Nu var ju min poäng just att lagen i ett land kan säga en sak - men vad som i praktiken händer kan vara en annan. Bara för att våldtäkt (utanför äktenskapet i detta fallet) är olagligt, betyder inte det att allting går rätt till. Det är ju faktiskt än mer absurt att killen i detta fallet blir dömd i domstol, har erkänt och DNA-bevisning finns, men det är fortfarande kvinnan som får ett helvete och våldtäktsmannen skyddas hyllas. Hur stor roll spelar då lagen, för kvinnan?

Senast ändrad:

Min inställning är att de som påstår att någort sker är de som ska komma med fakta. Menar du att jag ska bevisa dina påståenden?

Jag har redovisat källor, jag har redovisat mina egna slutsatser och du kommer att bli förvånad,men flera människorättsorganisationer har kritiserat bla Iran för just vad jag beskrivit.....

Och vad det handlar om är inte att det står i Koranen utan att ledande fundamentalistiska företrädare gör sina tolkningar och utifrån det.....

Håller för övrigt med Lobelia. Det finns många problem med religioner, även islam. Fanatism är aldrig sunt och sharialagarna är vidriga. Men att för den sakens skull dra alla muslimer över en kam och hävda att islam är mer eller mindre "roten till allt ont", är inte ok.

Jag trodde du kommenterade mitt inlägg

när du som svar skrev

Om du inte svara på det jag skriver så kanske du ska använda knapplån så slipper vi missförstånd?

Du fick ju en plausibel förklaring från annat håll.

Att våldtäkten var ett led i att undvika att kvinnan i fråga kom till paradiset och att bödels skulle slippa döda en jungfru.....

Samma gäller islam. missat det?

Nej, jag tror inte för ett ögonblick att koranen eller de andra skrifterna sanktionerar det, men dessvärre är det ett verkligt straff i vissa delar av världen. Har aldrig hört om motsvarande i en kristen del av världen, men det påstod ju någon att den hade. Alltså undrade jag var det kom ifrån.

Nej den händelsen var inte laglig och förföljelsen av Linnea var inte laglig heller. Tråden handlade om våldtäkt som lagdömt straff. Det Linnea utsattes för var snarare lynchning.

Det Mukhtaran utsattes för var en lokal domstol som hittat på det som straff för hennes bror. Extremt stor skillnad.

Vi kan nog konstatera att inga religiösa skrifter utdömer våldtäkt som straff. Men av någon orsak verkar vissa som påstår sig vara religiösa kunna påstå sig ha rätt att utdöma sådana straff. Utan att deras landsmän och kvinnor protesterar. Där är problemet!
I västvärlden händer också vidriga saker, men det är en stor skillnad på om rättsväsendet säger att det är ok eller om rättsväsendet säger att det är olagligt. Utan att lägga värderingar på folkslag så kan man tyvärr konstatera att det är inte i kristna länder som kvinnor har det värst. Det är i muslimska länder, ju mer fundamentalistiskt styre det är desto värre är det för folket, främst kvinnorna. Kristna länder styrs inte av religionen, det är skillnaden. Därför spelar det ingen roll hur många medeltids-citat ni kan hitta i bibeln- de är inte lagar för det!

Jag har redovisat källor, jag har redovisat mina egna slutsatser och du kommer att bli förvånad,men flera människorättsorganisationer har kritiserat bla Iran för just vad jag beskrivit.....

Och vad det handlar om är inte att det står i Koranen utan att ledande fundamentalistiska företrädare gör sina tolkningar och utifrån det.....
Nej du har inte redovisat trovärdiga källor. Vad du drar för slutsatser är ointressant eftersom det var fakta som efterfrågades.

Fortfarande lyser källorna med sin frånvaro. De enda svar jag fått är att du inte vet när jag ber om specificering.

Ja det finns massor av kritik mot arabvärden, personligen har jag då inte sett någon mot länder för att de dömer jungfrur först till tvångsäktenskap, sedan våldtäkt och därefter döden och allt i Islams namn. Det är det påståendena som jag försöker få en källa till.

Du kan inte ens säga vilka länder de rör sig om eller hur många de skulle röra sig om på direkt förfrågan.

Liknande trådar

Samhälle Jag såg en artikel om en familj som är fast på en flygplats https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27127233.ab...
Svar
1
· Visningar
556
Relationer Visst är det bra att man testar kunskaperna hos asylsökande så att dom inte är påhittade. Man får faktiskt ta seden dit man kommer anser...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 421
Senast: MJLee
·
Äldre Fast bara om du tänkt att alstra barn? Snubblade han när han tänkte eller kan det vara räddnigen för Västerbotten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 262
Senast: FannyN
·
Skola & Jobb Om det stämmer vad Aftonbladet rapporterar http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24924962.ab ddå är inte de här...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama