Våldtäkt som straff?

Sv: Våldtäkt som straff?

snygg vinkling, du anser att jag...
vore det inte bättre att du skrev vad du ansåg istället:D:D

Att du håller Åkessons agenda och lyckas bita dig i läppen och inte vara plumt rasistisk, däremot sprider du samma vanföreställningar.

Det är rätt snygg gjort och lurar säkert en del.

Att du håller Åkessons agenda och lyckas bita dig i läppen och inte vara plumt rasistisk, däremot sprider du samma vanföreställningar.

Det är rätt snygg gjort och lurar säkert en del.

Sorry det måste vara din tudelade personlighet som lurar dig att se saker som inte existerar.
Jag tror att jag inte en gång ställt mig bakom SD:s politik.
Men ni båda kan ju lägga ner lite energi och hitta de ställen du talar om....:D:D:D

sharia är inte lag, och inte en tolkning.

Du inte hur det generellt ser ut i muslimska länder? Tja det ser ut som i kristna. En del är totalitära kristna diktaturer, en del är mer sekulariserade. Den del är rättsstater andra inte. I en del muslimska länder kan du gifta dig enligt urgammal ickemuslimsk sed i den del kan du göra som i Sverige och bara flytta ihop.

Men för att inte ha koll på läget verkar du ha väldigt mycket åsikter. Vore det inte bättre med tvärt om?

Sharia kan möjligtvis definieras annorlunda men det är fortfarande lagliknande.

Nej jag känner inte till hur det ser ut i detalj i de flesta muslimska länder och då kan det väl vara också lämpligt att nämna det i mitt inlägg? Alltså påtala att jag inte har detaljerad kunskap om hur det ser ut i alla dessa länder. Att jag nämner det beror bl a på de skäl som du skriver att en del länder är helt sekulära, andra delvis sekulära eller helt styrda av religiös lagstiftning.

Syftet med inlägget var främst att påpeka att Sharia är betydligt mer än det som vanligtvis kommer på tal när det diskuteras. Och det var i denna del jag alltså nämnde att det på sina håll inte finns civilrättsliga äktenskap och att man därför är hänvisad till ett religiöst äktenskap. För att förtydliga det hela så innebär det i ett land av det slaget att kristna och judar också ingår äktenskap i sina religiösa samfund. Det är inte heller unikt för länder med en muslimsk majoritet. Israel har inte heller ett civilrättsligt äktenskap vilket innebär att muslimer boendes där får registrera sitt äktenskap i den lokala shariadomstolen.

"Syftet med inlägget var främst att påpeka att Sharia är betydligt mer än det som vanligtvis kommer på tal när det diskuteras."

I vilka sammanhang menar du att det är betydligt mer? Som i krigen mellan olika stammar/folk i delar av Afrika eller de blodiga konflikterna mellan shia o sunni i mellersta östern samt stora delar av den muslimska befolkningen i fjärran östern?

Spännande diskussionssätt du har. Låt bli att svara på sådant du inte vill diskutera istället.

Men gud nåde den som anklagar SD-folk för att ha skrivit anonymt på hatsiter och har ordentligt på fötterna. Då ska man försvara rätten att vara anonym med näbbar och klor.

Anonymiteten ställer sig nog de flesta bakom, När de inser vad alternativet är.

Att ge sig på politiker i förtroendeställning kan vara ok,men knappast att ge sig på privatpersoner som inte är politiskt aktiva.

Men som sagt, man måste förstå konsekvenserna för att till fullo förstå vad en total brist på anonymitet och respekt för enskildas anonymitet skulle innebära...

Undrar fortfarande om du har en källa på att alla "islamsstyrda" länder har precis allting som står i koranen lagligt? Vilka "islamstyrda länder" är det du pratar om? De som tillämpar sharialagar? Eller alla länder där islam den största religionen?

Det är bara att googla så ser du vilka som styr landet enligt islam

Inte styrs av religion? Nej, kristdemokraterna har ju inte ensam majoritet i riksdagen. Men du måste väll hålla med om att våra lagar och kultur i mångt och mycket står kvar sedan kyrkan faktiskt styrde. Det är bara 60 år sedan religionsfrihet infördes och kyrkan skiljdes från staten för 14 år sedan. Det är ingen lång tid i sammanhanget.

Har kyrkan styrt Sverige? Hur långt i tiden är du tillbaka då?

Det är bara 50 år sedan det blev olagligt med våldtäkt inom äktenskapet i Sverige, det är jävligt lätt att dunka sig för bröstet nu - men det är inte länge sedan.

Så eftersom det bara är 50 år sedan så skall man skita i de länder där detta fortfarande är lagligt? Dunka du dig för bröstet jag lever i nutid!

Nu var ju min poäng just att lagen i ett land kan säga en sak - men vad som i praktiken händer kan vara en annan. Bara för att våldtäkt (utanför äktenskapet i detta fallet) är olagligt, betyder inte det att allting går rätt till. Det är ju faktiskt än mer absurt att killen i detta fallet blir dömd i domstol, har erkänt och DNA-bevisning finns, men det är fortfarande kvinnan som får ett helvete och våldtäktsmannen skyddas hyllas. Hur stor roll spelar då lagen, för kvinnan?

Tycker du blandar äpplen och päron faktiskt. Pojken blev dömd vilket en man inte blir i islamstyrda länder. Ser du inte skillnaden?

Att mobbning och ställningstagande finns i vissa grupper är väl inget som är speciellt ovanligt men absolut inte acceptabelt. Men att jämföra det med lagar som styr är inte relevant.

Alla länder är lika bra och Sverige är inte bättre än någon annan. Att hävda något annat kan ju väcka anstöt.

Anonymiteten ställer sig nog de flesta bakom, När de inser vad alternativet är.

Att ge sig på politiker i förtroendeställning kan vara ok,men knappast att ge sig på privatpersoner som inte är politiskt aktiva.

Men som sagt, man måste förstå konsekvenserna för att till fullo förstå vad en total brist på anonymitet och respekt för enskildas anonymitet skulle innebära...

Anonymitet på nätet är ju givetvis beroende på vad du skriver och vilken position i samhället du har kan jag tycka

Jag tror din arabiska är lite bristfällig och att du har rätt svårt att läsa koranen.

Som du vet kan ju koranen om man skall vara petig bara läsas på arabiska.

Så om man nu försöker bara extremt bokstavstrogen som du låtsas vara, så har du helt enkelt inget på fötterna. Eftersom du inte kan läsa koranen.

:)

Så du menar att jag har fel.....

sura 2:223

Du har inte funderat på om det beror på religonen i sig eller att många av arabvärldens samhälle i detta avseendet liger på samma nivå i utvecklingen som vi låg på för kanske 100 år sedan. Den kristan västvärlden har "vuxit" ifrån dessa vanor så även en del muslimska länder men inte alla.

Väldigt mycket görs i religionens namn som snarare handlar om kultur och maktstruktur och skulle skett oavsett vilke religion som tillämpats?

Och trots detta så har de rika allt som vi har i västvärlden. Ringer det inte någon lite klocka någonstans om att hur det kan komma sig att de på landsbygden lever som vi gjorde på medeltiden.

Det är väl det som är problemet att de inte vill att länderna skall utvecklas och det är det som är skrämmande..

Vänta nu? om man tycker att något är lite obehagligt, som Islam eller SD så är det okej att ljuga för att belysa det man inte gillar?

Som att säga att Jimmy Åkesson var lägervakt i Belsen? Det är visserligen inte sant, men det kunde ju ha varit.

För uppenbarligen sker det ju saker i SD... inte bara i skymundan.

Kanske skall läsa tråden innan du hasplar ur dig saker..

Och trots detta så har de rika allt som vi har i västvärlden. Ringer det inte någon lite klocka någonstans om att hur det kan komma sig att de på landsbygden lever som vi gjorde på medeltiden.

Det är väl det som är problemet att de inte vill att länderna skall utvecklas och det är det som är skrämmande..

+ lite till Thomas N

Men är detta verkligen islams fel?

Liknande trådar

Samhälle Jag såg en artikel om en familj som är fast på en flygplats https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27127233.ab...
Svar
1
· Visningar
556
Relationer Visst är det bra att man testar kunskaperna hos asylsökande så att dom inte är påhittade. Man får faktiskt ta seden dit man kommer anser...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 421
Senast: MJLee
·
Äldre Fast bara om du tänkt att alstra barn? Snubblade han när han tänkte eller kan det vara räddnigen för Västerbotten...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 262
Senast: FannyN
·
Skola & Jobb Om det stämmer vad Aftonbladet rapporterar http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24924962.ab ddå är inte de här...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama