Val av ras!

Sv: Val av ras!

Vet iofs en kennel som har lite tvivelaktigt avelsmaterial (veka tikar), men alla du träffat kan ju inte komma från samma kennel... Många uppfödare mentaltestar numera sina hundar, och de brukar få väldigt bra resultat.

Jag känner att jag börjar vackla i min övertygelse om att jag ska ha en hund som inte fäller. Det gör att vi blir rätt begränsade i valet av ras märker jag, speciellt då pudel inte är något alternativ för min sambo. Då blir schnauzern kvar egentligen va? Jag måste kika lite mer på den helt enkelt!
Den skotska hjorthunden fäller inte (nämnvärt iaf) och behöver inte trimmas. Dock fyller den kanske inte upp de andra kraven.. :angel:

Äsch ingen idé att försöka komma på en specifik hund, det kommer ändå inte blir som man tänkt sig.
Se bara på mig, jag var helt inställd på att jag skulle skaffa en Beagle, tagit reda på allt om dem etc. Men blev det en Beagle? Nope, lååångt ifrån, en Schäfer/Siberian husky blandras slutade det med. :angel:

Se skillanden;
cimg3433_1192447997.jpg
Min Kenzo

beagle13.jpg
Rasen jag var helt säker på att det skulle bli :smirk:

Kan inflika, lite OT, att jag o min mamma igår "beställde" en dalmatinervalp, planerad leverans i vår. (det är den uppfödarens sista kull innan h*n lägger ner sin kennelverksamhet, och vi ville absolut ha en hund därifrån så det gäller att vara ute i god tid...;))

När jag och min syster var mindre så skulle vi ha en beagle (mamma födde upp dalmatiner, men ville ha en mer barnvänlig storlek på hund till oss). Blev ingen beagle, blev en cairnterrier....(som följdes av flera egenuppfödda cairnisar)

skulle inte rekommendera en amstaff om ni inte är hundvana. Dessa hundar som många andra hundraser kräver mycket diciplin för att bli en trevlig hund utan olater! Alla hundar kräver uppfostran, men en del är mindre hårda i psyket, välj sen sådan. Jag skulle satsat på schnauzer, en stor hund i litet format!

En amstaff som är korrekt uppfostrad är en helt underbar familjehund, snäll i alla lägen! MEN den kräver en mycket fast hand och måste veta vem som är flockledaren, och ska inte tillåtas få övertaget i någon situation alls, då kan det leda till en farlig situation i framtiden!

självklart ska du ha en curly coated retriver!!:idea:
min är verkligen en topen kompis att ha med sig i stallet och på rid turerna.. brukar också spåra upp hästarna när dom har rymt:angel:
och ger mig tappade saker från hästryggen såsom spö och vantar!
min bästis!

sorry glömde att du ville ha en icke fällande hund, då sprack den iden! curly fäller ju, men inte jätte mycket, men man kan ju säga att det kan komma en eller annan dammråtta springandes över golvet ibland:D

men pudlar är ju mysiga..

En hund som jag tycker är supertrevlig är norsk buhund! Jag har själv en korsning mellan norsk buhund och västgötaspets. Eftersom jag har med mig min hund mycket till stallet så ville jag ha en hund med en del päls så jag slipper hålla på med täcken och oroa mig för att den fryser. För mig är det också viktigt att den hänger med när jag är ute och rider så höjden på ca. 45cm är perfekt, inte för liten om det är snö etc och inte en av dom stora raserna som ofta kan få olika fysiska problem och skador. Den har dessutom en del vallinstinkter vilket gör att den hellre väljer att hålla koll på hästen och sin ägare än att jaga efter alla spännande djur som finns i skogen:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Kul att du är lite intresserad av Schnauzer. Jag umgås dagligen med en Schnauzer uppfödare och är stört förtjust i rasen.

Mina hundar och hennes hundar leker mycket tillsammans. Glada och busiga.
Alla kan vara lösa tillsammans, och bryr sig inte alls om hästar. Vi har mycket av det här på landet.

Naturligtvis friska och snygga i sin ras.
Det finns också två olika färger på rasen. Peppar/salt och Svart.

Själv är jag jätteförtjust i svart, kanske för att jag har vetefärgade hundar själv......

Viktigt är att man väljer en uppfödare som HD-röntgar, ögonlyser, utställningsmeriterar mm.

Lycka till i ditt rasval,
Kolla snygg kille(Schnauzer) Am.import därav kuperad.

www.schnauzer.nu

Jag tycker dock det är viktigare med andra meriter än utställning ( självklart ska hunden vara bedömd ).

Men det är inte dom meriterna jag eftersöker mest, iaf inte när det gäller schnauzer, då vill jag se lite lydnad,bruks,spår,sök meriter också ...

Någon av dessa meriter värdesätter jag mer än uställning.

Klart ni ska ha en boxer! :D Det är en otroligt trevlig allround hund, som är pigg och alert! Ser att du har en bild på en fjord som ditt pres. foto..... Jag har både boxer och fjord.... ;)

Border collie är det något som säger mig att du ska ha. Fäller ju iofs en del, kommer inte ihåg riktigt hur mycket. Men har haft blanding mellan border collie och golden retriever, bra förstagångshundar enligt mig. Det är den bästa korsning jag någonsin stött på! :)

Ridgeback har jag faktiskt funderat lite på tidigare, men har fått för mig att många tycker att det är en ganska svår hund, och inte lämplig som första hund.

Vad andra tycker ska man vä inte fästa så stor vikt vid?
De är inte särskilt svåra rent generellt men de är svårare att motivera än många andra raser. De är mkt intelligenta och tröttnar fort om man inte varierar träningen. De kräver en fast hand och att man är konsekvent. Mycket intelligenta.
Vet man bara vad man ger sig in på (dvs livliga, studsiga, flamsiga och mycket om-och-kring sig som valpar/unghundar - lugna, trogna, fulla med integritet som vuxna) så är det inga problem.

Det är en konstig myt som lever kvar det där att den inte skulle vara lämplig som förstahund. Jag säljer ju hellre valp till en förstagångshundägare (och har gjort) som tar till sig råd och är villig att anpassa sig efter sin hund än den som haft schäfer i 30 år för att uppfostra en rr som man uppfostrar en schäfer - det funkar inte.

Border collie är det något som säger mig att du ska ha. Fäller ju iofs en del, kommer inte ihåg riktigt hur mycket. Men har haft blanding mellan border collie och golden retriever, bra förstagångshundar enligt mig. Det är den bästa korsning jag någonsin stött på! :)

ehhh.....?? No comments.... :crazy:

Jag lånar tråden lite här :P
Har samma önskemål som dig! Exakt.. Har vart inne på pinscher, whippet och pudel, men nu är jag nästan säker på att jag trots allt vill ha en Rottweiler. De är visserligen stora, men ändå inte fööör stora. Sen är det ju barnvänliga, en aning vaktiga, men öndå sociala... I alla fall de jag räffat och som andra beskrivit dem..
Men hur är deras päls? Fäller de mycket? Har redan katt och vill inte få dubbla mängden pälstussar överallt... Och hur fungerar de med katter?...

vallhund, vallhund, vallhund, vallhund!!!!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 602
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 412
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka