Val av ras!

Sv: Val av ras!

*kl*

Tack för alla svar, är så kul med lite idéer!

Det där med att alla killar ska har riktiga hundar har jag också funderat på, tror nog faktiskt att det har att göra med att en sådan hund bejräftar deras manlighet ( eller helt enkelt manliga egot :cool:), ska inte vara elak men vist känns det lite så! Sen är det väl så också att min kille har mest träffat stora hundar, hans mormor födde upp boxrar bla.

Jag har läst på lite om Schnauzer nu, och har sett att det på många ställen står att de kräver väldigt mycket första tiden, för att de ska bli lydiga. Vad tycker ni "kännare" om det? Kommer ju såklart att lägga ner mycket tid på hunden, men just det att Schnauzer är extra krävande?

Ridgeback har jag faktiskt funderat lite på tidigare, men har fått för mig att många tycker att det är en ganska svår hund, och inte lämplig som första hund. Dalmatiner har jag också kikat lite på, men inte riktigt fastnat för. Tycker att de känns lite rangliga kanske, men har nog aldrig träffat någon live... Någon som vill döda den fördomen?

GD känns allt lite stora... Bor i en liten två och har en ganska liten bil. Men vackra att titta på är dom!
Hunden med rasta, var det en pudel eller? Det var lite svårt att se... Gillar dom men som du gissade är inte min kille så förtjust i dom. Schipperki vet jag verkligen ingenting om, men såg inte ut som min typ av ras. Är det en spets eller såg jag fel?

Vad tror ni om en Amstaff då? Var daghund är som sagt 75 % amstaff, och världens gulligaste! Hårar en del har han gjort, men det har lugnat sig. Men, det känns som en ras som har dåligt rykte...

Tack för alla tips, kom gärna med fler!

Dalmatiner har jag också kikat lite på, men inte riktigt fastnat för. Tycker att de känns lite rangliga kanske, men har nog aldrig träffat någon live... Någon som vill döda den fördomen?

Jag dödar gärna sådana fördomar!;)
Är uppvuxen med rasen (mina föräldrar hade dalmatinerkennel). De är inte alls rangliga (enligt mig), då är boxern rangligare i mina ögon. Storlek/viktförhållandet är ungefär samma på dalmatiner som på boxer.
Jättetrevlig ras, pigg, alert, umgås på ett naturligt sätt med hästar, gillar att vara med familjen och har näst intill ingen jaktinstinkt. Kräver motion för att trivas (jag hade ofta med en dalmatiner på skogsritterna när jag bodde hemma, och de hade inga problem att följa med ens i galopp)
Läs gärna mer på www.dalmatiner.nu eller fråga på om det är mer du undrar över...:)

Tror kanske att en mellanpudel skulle passa er. Har ingen själv men känner några.
De springer inte fram till främmande men är heller inte osäkra. De trivs helt enkelt bäst vi matte/husse.
De fäller inte och det största pluset är att de inte är lika skälliga som de ännu mindre varianterna!
Inte så mycket pälsvård heller om du har den nerklippt!

Om du anser att Schnauzern verkar jobbig är det inget jämfört med hur en Staff är under, låt säga det första året.

RR är också en hund som kräver en hel del..

Rykte? Ni köper väl ändå inte en hund pga av vad den har för rykte ?

Schipperki vet jag verkligen ingenting om, men såg inte ut som min typ av ras. Är det en spets eller såg jag fel?

Nope, det är ingen spets. Dock har den liknande svans. Schipperken ingår i Rasgrupp 1, vall, boskaps och herdehundar.
Himla härlig ras, brukar vara full med attityd men ändå väldigt följsamma och "lättdresserade".

Nu menar jag inte att du ska skaffa en schippe, men däremot bör du kanske kolla lite mer på innehållet i raserna än att först dömma utseèndet.

du har rätt, väljer man ras enbart baserat på utseendet så är man ute på hal is... nu säger jag inte att TS gör det men generellt...

du har rätt, väljer man ras enbart baserat på utseendet så är man ute på hal is... nu säger jag inte att TS gör det men generellt...

Men det första man ser hos en hund är ju utseendet, och sedan så kollar man ju upp hur rasen är i övrigt, temperament, sjukdomar osv....
(Skulle jag bara gått på utseendet så hade jag ALDRIG skaffat en bullterrier, men nu är jag bullefrälst)

Jag tycker en pudel stämmer in på kraven du vill ha hos en hund.En glad, pigg hund som inet fäller. Om du kan övertala killens om inte verkar gilla utseendet så är det är VÄLDIGT trevlig ras.
Jag var själv inte så glad för pudlar till utseendet innan jag skaffade min som jag föll pladask för, men nu bara älskar jag dem. De är så härliga hundar och ju mer man umgås med pudlar ju mer förtjust blir man i dem.
Även en bra hund att ha att träna lydnad med och agility.

Svarar allmänt

Självklart kommer jag inte att välja ras efter utseendet, om jag gjorde det skulle jag köpa en nakenfis på en gång! Men vad gäller schipperken så tycker jag att den ser ganska liten ut ( rätta mig om jag har fel) samt att det såg ut som en spets, vilka jag har lite svårt för.

Och när det gäller att välja hund efter vilket rykte den har så är det ju faktiskt så att om jag inte känner någon hund av den rasen så är det på just rykten min bild av rasen skapas. Sedan självklart så får jag läsa på om rasen, men lite inside information är alltid kul att få!

Nu blev det mycket försvarande, men jag vill inte att ni ska missförstå mig!

Jag känner att jag börjar vackla i min övertygelse om att jag ska ha en hund som inte fäller. Det gör att vi blir rätt begränsade i valet av ras märker jag, speciellt då pudel inte är något alternativ för min sambo. Då blir schnauzern kvar egentligen va? Jag måste kika lite mer på den helt enkelt!

Tack för alla idéer och kom gärna med fler! :bow:

*kl*

Ridgeback har jag faktiskt funderat lite på tidigare, men har fått för mig att många tycker att det är en ganska svår hund, och inte lämplig som första hund. Dalmatiner har jag också kikat lite på, men inte riktigt fastnat för. Tycker att de känns lite rangliga kanske, men har nog aldrig träffat någon live... Någon som vill döda den fördomen?

Tack för alla tips, kom gärna med fler!

De dalm,atiner jag träffat och haft erfarenhet av har varit ganska svåra. De har varit agressiva mot andra hundar och verkar ganska lömska. Har även hört detta från många andra som har dalmatiner.
RR har jag heller ingen bra erfarenhet av. Jag tycker att nästan alla RR man ser står med svansen mellan benen och ser så osäkra ut. De jag träffat lever tyvärr upp till detta och har varit osäkra hundar.

Och när det gäller att välja hund efter vilket rykte den har så är det ju faktiskt så att om jag inte känner någon hund av den rasen så är det på just rykten min bild av rasen skapas. Sedan självklart så får jag läsa på om rasen, men lite inside information är alltid kul att få!

Fast du skrev ju så om amstaffen och det var väl en sådan ( blandning? ) som ni var hundvakt åt med jämna mellanrum.

Och för att en schnauzer inte ska fälla måste den trimmas vilket gör att du måste övertala din pojkvän att det visst är fint med vältrimmade schnauzers ;) Vet en bra kennel uppe i norr om ni bestämmer er för en schnauzer p&s. PM:a om du vill veta mer om dem.

Ja dom är ganska små men robusta.
Hon är 33cm hög, och minst lika bred.:D
Här är en bild på mina hundar. 40 resp 6kg. (7kg:angel:)

Jag tkr att du ska åka o träffa olika hundar.
Stirra dig inte blind på utsidan, synden straffar sig själv.
En amstaff tkr jag inte, litar inte alls på dom, när det smäller så smäller det ORDENTLIGT.

De dalm,atiner jag träffat och haft erfarenhet av har varit ganska svåra. De har varit agressiva mot andra hundar och verkar ganska lömska. Har även hört detta från många andra som har dalmatiner. RR har jag heller ingen bra erfarenhet av. Jag tycker att nästan alla RR man ser står med svansen mellan benen och ser så osäkra ut. De jag träffat lever tyvärr upp till detta och har varit osäkra hundar.

:eek::eek: SHIT!!!! :eek::eek:
Vad har du (och de du pratat med) träffat för icke-rastypiska dalmatiner???? Av alla de vi haft i familjen så har EN varit svår med andra hundar (bara hanhundar), och det var en omplaceringshane som mina föräldrar tog över som 3-åring (han hade verkligen inte haft det lätt i sitt tidigare hem, fått massor av stryk av både hundar och människor). Ingen av de jag träffat har varit lömsk eller ens i närheten av att vara det. (och med tanke på att jag, förutom att jag vuxit upp på kennel, varit på x antal utställningar genom åren, så anser jag mig ha träffat en tillräckligt stor skara olika dalmatiner, så jag kunnat skaffa mig en rättvisande bild av rasen)

Kan bara beklaga att du tyvärr fått en felaktig uppfattning om dalmatinern som ras.:crazy:

Jag tkr att du ska åka o träffa olika hundar.
Stirra dig inte blind på utsidan, synden straffar sig själv.
En amstaff tkr jag inte, litar inte alls på dom, när det smäller så smäller det ORDENTLIGT.

Förvisso stämmer det i en del fall, men rätt uppfostrad så SMÄLLER DET INTE.

Har tyvärr inga bra erfarenheter av så bra uppfostrade. :angel:

jag har iofs inte träffat så många staffar, men jag litar 1000 gånger mer på en am.staff än vad jag litar på en Jack Russel... :angel:

Hur många amstaffs har du träffat eftersom du kan råda TS att inte köpa en sådan pga det skäl du angav.

:eek::eek: SHIT!!!! :eek::eek:
Vad har du (och de du pratat med) träffat för icke-rastypiska dalmatiner???? Av alla de vi haft i familjen så har EN varit svår med andra hundar (bara hanhundar), och det var en omplaceringshane som mina föräldrar tog över som 3-åring (han hade verkligen inte haft det lätt i sitt tidigare hem, fått massor av stryk av både hundar och människor). Ingen av de jag träffat har varit lömsk eller ens i närheten av att vara det. (och med tanke på att jag, förutom att jag vuxit upp på kennel, varit på x antal utställningar genom åren, så anser jag mig ha träffat en tillräckligt stor skara olika dalmatiner, så jag kunnat skaffa mig en rättvisande bild av rasen)

Kan bara beklaga att du tyvärr fått en felaktig uppfattning om dalmatinern som ras.:crazy:

Jo tyvärr är det ganska många jag träffat på som är så och även vad jag hört från folk som har den rasen. Nu säger jag ABSOLUT inte att det är alla som är så då jag LÅNGT IFRÅN träffat alla. Men de jag träffat jag jag ingen bra erfarenhet av och det är ingen ras som personligen lockar mig av det jag sett. Men jag kan ju haft otur och träffat på fel uppfostrade hundar, man vet aldrig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 602
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 412
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka