Val av hundras?

attempt

Trådstartare
Jag har fastnat för 2 hundraser, Basenji och Dvärgpinscher. Det svåra är att välja vilken av dem man ska köpa.

Jag har kontaktat en uppfödare av dvärgpinschrar som verkar jättebra, trevlig, och verkar verkligen veta vad de sysslar med och erfarna inom rasen osv. Vilket känns bra, då jag har ett säkert kort om jag väljer dvärgpinschern.

Basenjis har jag bara läst om, sett bilder och kollat runt bland lite uppfödare. Jag vet ingen som äger en Basenji och jag har aldrig träffat någon.

Jag då, vill ha en hund som jag kan träna och tävla med i agility. Kanske ställa ut. Skogspromenader och joggingturer. Bus, lek och mys. (alltså en hund som är lekfull, aktiv mm. men som även kan koppla av och vara hemma någon timma själv utan att riva huset)
En social hund som kan träffa andra hundar, männsikor osv. Jag är väldigt ansvarsfull och ambitiös, älskar att ha koll, fixa, planera, medeverka i saker mm.

Vilken av dessa raserna tror ni passar mig?

Sv: Val av hundras?

Det är många raser som passar dina krav. Varför står valet just mellan dessa?

Dels för att de är otroligt vackra båda två, korthåriga, lagom storlek.

Personligen hade jag valt basenji, gillar deras temperament bättre. Alla dvärgpinschrar jag har träffat har varit ettriga. Men nu är det du som ska välja så det bästa för dig vore nog att ta kontakt med båda rasklubbarna och försöka träffa hundar ur båda raserna.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av någon av raserna, men har en kompis med basenji. Som jag har uppfattat det så är de ganska speciella. Väldigt egna och svårmotiverade (men det är individuellt också).
Hon vågar inte ha sin hund lös för att hon är rädd för att han ska sticka (vanligaste dödsorsaken bland basenjis säger hon är att de sprungit ut på vägen och blivit påkörda). Men, det är ju ditt eget val.
Jag PM:ar adressen till hennes hemsida om du vill få lite mer kött på benen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 171
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 094
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 846
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 718
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka