Vaktar ben..

Sv: Vaktar ben..

det är ju du som ska vara flockledare, flockledaren får göra vad den vill.. vill du ta benet så ska inte hunden hindra dig, för då är det ju den som har kommandot.
och låter du han behålla benet visar du ju inte vem som bestämmer, ta bort benet helt enkelt, det är ju inte så lätt när man inte får se hunden själv, men ge den inte nå ben mer om hunden kan bli farligt med det, helt enkelt.

sen kan det bero på hur du visar ditt ledarskap i övriga situationer också, får han gå före dig ute och sånna saker, börjar du visa, vad ni än gör att du är ledaren, du ska göra allt först, gå först och sånt d¨visar du att du är ledaren och som många gör, "det är ju syjd om hunden som aldrig får göra nått" det är så dom själv gör i hundflocken, ledarhunden gör allt först, sen får dom andra komma..

och visa inte att du är osäker, får sånt känner dom direkt..
lycka till :)

Ska bara tillägga en sak. Inom vargarna så får faktiskt djuren behålla det dom tagit åt sig. Dvs en hund i lägre rang får försvara sin mat ifrån en med högre rang.

Hm...måsten kommentera en sak här...Flockledaren går inte och tar tuggben av de andra hundarna i flocken. Varje hund har sitt ben och de yngre kan mycket väl vakta sitt ben mot en äldre hund. Har sett det hända många gånger i välfungerande flockar.

Den äldre accepterar och låter den yngre vara ifred med sitt "byte".

Därmed inte sagt att det kan få fungera så i en flock med människor. VI måste kunna ta allt av hunden men inte för att vi skall härma ledarhundarna utan för att vi äger allt och har rätt till allt jämt.

Jag anser att man kan muta hunden ibörjan, istället för att göra det så dramatiskt att bara rycka av hunden benet, när han vaktar det. Det blir mer positivt för hunden skulle jag tro.

Sen gör alla som de själv vill, men jag skulle göra så. Sen tar jag inte av Birk ben när han har fått dem, just för att han har fått dem. Samma sak med maten, jag är inte och utövar min makt geneom att ta av honom maten, när han redan har fått den av mig. Vad är det för stil. Då är det inte konstigt att hunden till sist börjar vakta sina grejer.

Om han därimot tar något utomhus, så tar jag det av honom, för det är något han inte har fått från mig.

Sen ska man ju inte behöva byta ut mot godis, men ibörjan så tycker jag man kan göra det.

Senast ändrad:

Hm...måsten kommentera en sak här...Flockledaren går inte och tar tuggben av de andra hundarna i flocken. Varje hund har sitt ben och de yngre kan mycket väl vakta sitt ben mot en äldre hund. Har sett det hända många gånger i välfungerande flockar.

Den äldre accepterar och låter den yngre vara ifred med sitt "byte".

Därmed inte sagt att det kan få fungera så i en flock med människor. VI måste kunna ta allt av hunden men inte för att vi skall härma ledarhundarna utan för att vi äger allt och har rätt till allt jämt.

Precis min tanke! :bow:

Du skrev det dock lite utförligare! Och att man ska skylla på att man är "flockledare" är bara skit. Jag tar benet för att jag måste ta det, för att det är mitt punkt slut. Hunden får anpassa sig efter de människoregler som finns likaså som vi anpassar oss efter hundarna. Se det som ett förhållande, man tar och man ger :D

Jag anser att man kan muta hunden ibörjan, istället för att göra det så dramatiskt att bara rycka av hunden benet, när han vaktar det. Det blir mer positivt för hunden skulle jag tro.

Men är det så klokt att göra saker man bara tror?
Vad händer den dagen man inte har något gott att byta med och man måste ta ifrån hunden det den tuggar på? Somsagt, man ska inte behöva gå och ta hundens tugg i tid och otid. Det är varken schysst och jag ser hellr ingen anledning att göra det. Men vill jag ha min hunds ben ska han släppa det för att så var det med den saken. Mig utmanar man inte! I detta fall verkar ts hund utmana matte..och då tycker jag i allra högsta grad inte att man mutar med en godbit:crazy: .."Morrar du på mig? Men vad sägs som en kycklingbit?"..

Jag anser inte att han utmanar henne, utan att han inte litar poå henne....Den dagen så har man förmodligen hunnit få ett förtroende till hunden att det inte är trist och obehag. när matte kommer och ska ta benet, så det torde inte vara något problem. Som jag skrev, godoset ska bara vara i början, inte alltid.

Gör hur du vill, men som sagt, JAG, skulle byta ut mot något gott om min hund morrade.

Vår valp gjorde så ett par gånger i början när vi fick honom, speciellt när han fick grisöron eller dylikt. Han morrade och tom högg ett par gånger. Men jag sa ifrån rejält att ett sådant beteende är inte acceptabelt. Idag vaktar han ingenting, jag kan ta precis allt och han accepterar det. Därmed är det inte sagt att jag går och tar saker ifrån honom i tid och otid. Men ibland är det nödvändigt och då ska man, precis som MrsScabtree skriver, kunna ta ett ben (eller vad det än är) utan problem. Att idka byteshandel löser inte problemet anser jag.

Testa Aliide's metod. Det funkade på vår när han stal mat från diskbänken o dylikt.

Lycka till!

Så mitt enkla tips är att lära hunden att du är en tillgång, även då hunden har ett ben. Ett alternativ är att öva apportering med benet. Behandla benet som vilken pryl som helst. Lägg det ifrån dig och be hunden gå och hämta det. När hunden kommer med benet får det en ordentlig belöning och får sedan behålla benet.Träna ofta utan att gå och ta benet av hunden därimellan. naturligtvis börjar du träna apportering med ngt mindre laddat om hunde inte redan kan det.

Men den där metoden tror jag också är bra! Just att använda benet i ett sammanhang. Att få jobba lite med benet och att "vinna" det när man gjort rätt. Dvs släppt när matte/husse säger till. Då blir det inte en muta tycker jag. Snarare ett moment hunden kan se positivt på.

*kl*

min tik kan också få för sig att morra när hon har hittat något riktigt gott. jag skulle aldrig utsätta mig eller henne för en direkt konfrontation, så jag säger beordrar henne att gå undan. först när hon har vänt ryggen till tar jag föremålet. odramatiskt och bra.

hanen vaktar inte, men försöker smita iväg med sina grejer så honom kör jag mycket byteshandel med. det ska vara roligt att komma med grejer till mig!

Det handlar inte om att muta, man kör ren och skär byteshandel = det ska löna sig och det ska vara kul att byta något med någon annan..

Det tar själva udden av att vakta och efter några gånger när hunden förstått att byteshandel är lattjo så kommer det fungera smärtfritt att bara plocka saker av hunden också om man måste.

Det handlar inte om att muta, man kör ren och skär byteshandel = det ska löna sig och det ska vara kul att byta något med någon annan..

Det tar själva udden av att vakta och efter några gånger när hunden förstått att byteshandel är lattjo så kommer det fungera smärtfritt att bara plocka saker av hunden också om man måste.

Du svarade inte rätt person nu va?

Okej,men jag kallr det ren och skär muta när man ger ngt gott till hunden när den morrar åt en. Sådant beteende skulle iallfall inte jag gå fram och ge gott för att kunna ta benet. Det känns som en lösning på syndromet och inte problemet i sig. Då tror jag mycket mer (i detta fall) på Aliides lösning eller TwiggyM's (därför tog jag tillbaka exemplet jag gav eftersom att jag tror ts hund är en sådan som tar kampen). Där det i ena fallet blir obehagligt att morra (vatten). Eller tvärtom, positivt för att man kan vinna sitt ben.
Loss blir en vinst.

Aha okej.. Då missförstod jag dig!

Jag menade Bytehandel precis som jag skrev i inlägget, det menas inte att jag tycker man ska genomföra byteshandeln om hunden morrar ( då belönas ju som du själv skrev själva beteendet )

Som jag skrev så fungerar byteshandel bra, under förutsättning att hunden visar vilja till att byta och inte morrar...

Fast jag har väl aldrig skrivit att man ska ge hunden godis när den morrar heller?

Utan bara skrivit att man ska byta mot godis. Jag skulle inte heller ge en hund godos om han ligger och visar tänderna mot mig, det gäller ju att välja tillfälle

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 209
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025