Vaktar ben..

Fibusen

Trådstartare
Min annars trygga snälla vovve har börjat vakta sina ben...

Han har aldrig varit så väldans förtjust i ben,utan bara hafft dom i sin korg,och hälsat med dom när det kommer någon,eller gömt dom någonstanns,men aldrig ätit på dom.

Jag har tränat men att ha fingrar i maten,plocka bort maten m.m när han äter,och det är aldrig något problem,lika så med leksaker,eller annat godis,grisöron m.m kan jag ta bort när som helst,men ben,det går inte! Han ligger och vaktar det så otroligt mycket,om man kollar på han så stirrar han tillbaka,om man går emot han så morrar han när det är fler än jag hemma,men bara om man har ögonkontakt, (ska man inte ha,jag vet).

Frågan är vad sjutton jag ska göra? Han är värre när jag är hos mamma och hennes hund är med. Han är bättre när jag är hemma själv,då han inte morrar eller något alls,men ser allmänt grinig ut,när jag är hemma med sambon så morrar han.

Ska jag skita i att låta han ha ben,eller ska jag träna bort betendet? Vill ju helst ha bort det.
Hur ska jag gå till väga? Det är som sagt bara benet han håller på så här med..

Så fort man lagt undan det blir han normal igen,som om inget har hänt...

Sv: Vaktar ben..

varför ha ben om han ändå inte äter på dom?
min får ben för att sysselsätta sig, för att förebygga tandsten osv.
jag hade bara tagit bort benen. finito.

Jag hade fyllt upp en sportflaska (du med, med en pip på?) med vatten. Och så fort han morrat sprutat vatten. Enkelt och ofarligt.

Grejen är väl den att om du tar bort benet, så kanske han börjar vakta något annat som han har mycket istället, eller?
Så det bästa är nog att träna bort beteendet!
(Har tyvärr inga bra tips på hur man gör.)

Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra! Jag känner mig så himla vilsen i.o.m att jag får ha händerna i hans skål när han äter,i fall han får godis kan jag pilla utt det,ifall han äter grisöra kan jag klänga på han hur mycket som helst utan att han säger ett ljud,jag kan ta grisöran och låtsas äta på det,han ligger där och väntar tills han får tillbaka det.
Andra hundar kan gå fram tills han skål när han äter/dricker,då flyttar han sig åt sidan så dom får plats bägge två..

Det är det som gör mig så himla förvirrad!

Sånna där mjuka ben från typ pedigreepal tuggar han glatt i sig,och dom får vi också ta precis när vi vill...:confused:

Ska jag absolut testa! Men om han släpper det,ska jag berömma och ge tillbaka det? Ska det vara framme hela tiden,eller bara korta stunder då vi tränar på att jag får ta tillbaka det?
Belöning efter att jag fått det?

Om det ska bara vara framme korta stunder,när ska jag ta bort det,när han gett mig det,eller när han släppt det helt med blicken och med huvudet,och jag tar bort det i smyg?

Men då morrar han bara...Allt annat släpper han samma sekund soom jag säger det,oavsett om det är ett grisöra eller en boll..

Frågan är vad jag ska göra när han morrar? Ta tag i han? Eller säga loss enda tills han släpper?
Han morrar verkligen enda nerifrån magen..Det är inte så att jag är rädd för att han ska hugga,utan frågan är hur jag ska hantera situationen?

Tog tag i han en gång,men han höll i benet jättehårt med tassarna..

Jag vet inte vad som tagit åt han..

Känns som ledarskapet brustit,men hur sjutton kan han släppa allt annat,som han t.o.m äter på och tycker är jättegott? Utan minsta som helst problem? Kan tillägga att han är 3 ½ år.

Det här tipset/svaret fick jag av en hundinstruktör som jobbar med sk promblem hundar osv:
Om han morrar när du närmar dig benet är det för att han inte litar på dig.. Utan tror att du ska ta benet och om du då struntar i att han morrar(varnar) och tar benet så har ju hunden fått rätt i att han kunde inte lita på dig.. Så nästa gång kanske det inte räcker med ett morr.. Tipset man skulle göra istället är att lägga ut 100(okej kanske överdrivet men ni fattar)ben i hela lägenheten, för hunden kan omöjligt passa alla samtidigt(vaktar han ett kan du plocka upp det andra osv) och ha så tills det där betendet är borta!(Och sen bygga upp tilliten som kanske har brustit)

Och om man någon gång måste ta benet ifrån hunden och det råkar finnas endast ett ben i huset? Och när det inte längre finns tiotal ben att vakta utan enbart ett? Man kan inte ha tiotal ben liggande runt i huset för alltid. Vill jag ta min hunds ben så vill jag det och tänker han att "nu tar hon det" så har han rätt. Mig ifrågasätter man inte.

Sen ska hunden givetvis få ha sitt ben att äta i lugn och ro. Men somsagt, vill jag ha det släpper man benet och punkt där.

Har fått lära mej det är förtroende emellan som brister. Min har aldrig mot mej men gjort mot andra. Nu är han lugn och vi alla i familjen går förbi honom när han äter ben och sin mat - ja bortsett från kattstackarn då som har vett hålla sej undan.

Hunden ser vi inte är det minsta intresserad av hans mat eller ben/öra. Det är hans egent. Punkt.

Jag har ibland tagit benet/örat, hållit i det en kort stund o gett tillbaka i början som unghund. Numera behövs det inte alls, jag tar allt om jag vill.

Har haft en annan hundras en gång som verkligen sade emot. Han hittade ett grillat revbenspjäll när vi promenerade o det fick han ju inte äta. Fick slita loss det från honom. Suck. Den hunden hade gott minne av det och litade inte på mej när han hittade något "smaskigt". Visst fick jag ta det, men mot protest. 75 kg som håller emot, hrm.... O den var vältränad i sökning, spår, test mm....

Lyft upp honom i nackskinnet och visa vem ledaren är :P
Han får helt enkelt inte morra till dig. Hundar blir bara tryggare av en stabil ledare som de inte vågar göra något mot

Senast ändrad:

Träna loss i andra sammanhang, så att det sitter ordentligt, sen kan du ju testa att säga det när han har benet.

Att vara ta tag i nackskinn osv tror jag bara kommer förvärra.

Byt ut benet när han tuggar på det till något ännu godare, typ kyckling. Så han tycker det är värt att lämna benet till dig.

Träna loss i andra sammanhang, så att det sitter ordentligt, sen kan du ju testa att säga det när han har benet.

Att vara ta tag i nackskinn osv tror jag bara kommer förvärra.

Byt ut benet när han tuggar på det till något ännu godare, typ kyckling. Så han tycker det är värt att lämna benet till dig.

...Varför ska man muta hunden för? :crazy:

Man befäster inte ledarskap genom att lyfta upp hunden i nackskinnet, just i detta "tända" läget kan det ha motsatt effekt, det förvärrar ett redan låst läge....

..ja det var precis så jag tänkte. Att en "utmaning" kanske inte är rätt i det här sammanhanget. Jag har inte så stor erfarenhet av staffar och andra raser där kampen i kombination med terrierns envishet spelar in. Jag tror nog att Aliides tips är värt att prova i det här läget när jag tänker efter. Dvs att inte ta fighten.

Att ge hunden obehag (ryck i nacken, ryta m.m) i detta läge kommer utlösa att hunden högst troligt värnar ännu mer om sitt ben. Det direkt stimulerar hundens beteende.

Ja då tror jag också mer på Aliides tips ..

Lyft upp honom i nackskinnet och visa vem ledaren är :P
Han får helt enkelt inte morra till dig. Hundar blir bara tryggare av en stabil ledare som de inte vågar göra något mot

Är inte det väldigt motsägelsefullt?
En hund som inte vågar göra något känner ju sig knappast trygg?

Jag vet att jag kommer få många svar om att inte muta hunden och ledarskap hit och dit...men...

Självklart skall du kunna ta benet från hunden utan några som helst problem. Helst skall hunden komma till dig och lämna benet. MEN nu har du ju ett problem i att huhden vaktar. Kanske vaktar hunden pga osäkerhet kanske har det med ngt anat att göra. Vilket det är går inte att svara på utan att ha sett händelsen utspela sig.

Så mitt enkla tips är att lära hunden att du är en tillgång, även då hunden har ett ben. Ett alternativ är att öva apportering med benet. Behandla benet som vilken pryl som helst. Lägg det ifrån dig och be hunden gå och hämta det. När hunden kommer med benet får det en ordentlig belöning och får sedan behålla benet.

Träna ofta utan att gå och ta benet av hunden därimellan. naturligtvis börjar du träna apportering med ngt mindre laddat om hunde inte redan kan det.

Ett annat alternativ är att lära hunden att det är positivt då du närmar dig. Du kan gå förbi då hunden äter ben, helt utan att titta på hunden och bara droppa en godisbit framför nosen. Samtidigt som gå slänger godiser ger du ett kommando ex. "släpp".

Gå därifrån utan att göra ngn stor grej av det hela. Efter att du upprepat samma mönster några gånger kommer hunden snart lystra till ditt nya kommando "släpp" och kika upp från benet med förväntan istället för misstänksamhet.

Naturligtvis kan du välja att gå i kamp med hunden och helt enkelt grabba tag i benet...men om du känner dig minsta osäker så rekommenderar jag en mildare metod.

Lycka till.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 209
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025