Vägrar att gå in i transporten

T

Tandros

Hjälp mig.. :crazy:

Hur får man en häst som totalt vägrar att gå in i en hästtransport ?
Jag har försökt med allt, men det funkar helt enkelt inte.
Har ni några bra tips :confused: Skulle verkligen behöva några just nu.

Tack ändå :)

Sv: Vägrar att gå in i transporten

respekterar hästen dig? Ser han/hon dig som din ledare och vågar
lita på dig? Jag har samma problem med min häst, men ska få hjälp
nu på lördag och hon tror att det har med ledarskapet och tillit
att göra eftersom hästen inte är rädd elr stressad längre när
hon ser en transport. Ta hjälp av en duktig NH tränare :)

Jag hade JätteProblem med att lasta min D-Ponny förr också. Vi provade allt, och alla kunniga människor sa till mig att det bara var dumheter och att jag skulle lina in henne och liknande, och okunnig inom lastning som jag var trodde jag på det. Vilket inte fungerade alls! Sen fick vi tipset att använda kedjegrimskaft under hakan, vilket fungerar varje gång! Sen har vi frontavlastning också, eftersom min ponny kastar sig bakåt vid urlastning annars..Så när vi lastar så går hon på, och backar ur igen, då rycker man bara till i grimskaftet så brukar hon gå på vid nästa försök=)

Kanske inte fungerar på din häst, men ibland är inte den bästa lösningen så komplicerad som man tror=) Lycka till!

Precis så gjorde vi med min dotters D-ponny som krånglade. Men när vi började med den metoden och bytte till ett släp med frontutlastning så löste sej problemen.

Ps. Det finns en till likadan tråd där du kan hitta tips också.

Ja, jag lastade min häst igår som varit livrädd för transporter, för det första tog det 20 min att få tag på henne just för att hon såg transporten. Är aldrig svårfångad annars.

Vi lastade den andra hästen först och sen när det var Joannas tur (min häst) så tvekade hon till en början. Men när folket bakom flyttade på sig och när jag tog beslutet - nej men kom igen nu - we can do this! Då gick hon på, som en pärla, dock snubblade hon men fortsatte in :love: Jag var noga med att inte binda fast henne förns dom hade stängt där bak utan koncentrerade mig på att prata med henne och bara stå där som om det var världens naturligaste sak i världen.

När allt var stängt - DÅ band jag fast henne. För då var hon ändå inne så då kunde hon inte komma någonstans i princip. Hon stod lugnt och stilla med sin kompis och inget mer med det.

Jag tror mycket handlar om att VI människor ska ta initiativet och visa tydligt att det finns absolut inget att vara rädd för. Viktigt är att hästen litar på en.

Vid urlastningen stod hon kvar när dom tog bort bakbommen men sen när hon väl började backa snubbade hon till lite och plötsligt var hon ute på rampen och kollade läget men stod STILL. Hon väntade på att jag skulle komma. Visst är det en bit tills vi kan känna oss helt säkra att lasta på och av men ett enormt framsteg.

Så jobba mycket med ledarskapet, träna att gå emellan saker, under och över saker - kan komma att hjälpa dig något enromt när ni ska lasta.

Något som jag märkt är också att om man låter det ta sin tid, tänker att man har hela dagen på sig, så känner hästen av det, om man bara har tålamod verkar allt gå så mycket lättare. Ta det lugnt och ha aldrig bråttom helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle spontant säga att om man har jätte problem med att lasta, så ibland behövs det att det är MYCKET trevligare i transporten än utanför, valfri metod, vill inte bli utbuad:angel: funkade iaf på min och hon var extrem innan enligt mej!

jag tycker absolut att du ska använda dej av en repgrimma. o ett längre grimmskfte eller longerlina. Inget kedjegrimmskaft för det nyper hästen o då är det inte konsigt att hästen tillslut går in då dte gör ont..
om du har repgrimma så lägger du tyngden "på" hästen, altså inte DRA in hästen. LOVAR det funkar. !..
det har hjälp mej MASSOr.. BÅDE MED TRANSPORT O INTAG AV HÄST FRÅN HAGE.... o hästen får inte ont som den får av en kedja..

jag känner en som har precis samma problem. hästen totalvägrar att gå in, visst han kommer på med en hov på själva rampen, men inte längre. vi har provat att locka med mat, prassla med saker bakom honom, piskat lite lätt på baken, smackat på, låtit han nosa och bara titta, och sedan smackat på för å få han att gå ett steg, tagit ett snöre bakom honom, osv.. inget fungerar... och oftast vänder han baken mot en och nästan sparkar en.. hur ska man göra???!!!

jag känner en som har precis samma problem. hästen totalvägrar att gå in, visst han kommer på med en hov på själva rampen, men inte längre. vi har provat att locka med mat, prassla med saker bakom honom, piskat lite lätt på baken, smackat på, låtit han nosa och bara titta, och sedan smackat på för å få han att gå ett steg, tagit ett snöre bakom honom, osv.. inget fungerar... och oftast vänder han baken mot en och nästan sparkar en.. hur ska man göra???!!!

Har du prövat att de är två som håller upp en pressening bakom och går emot honom?

prova att tala om för hästen att du är ledare, skämt o sido, om hästen sparkar mot dig så är du inte ledare, och då är det något annat som inte funkar oxå, ta itu med det först.

Tacksam för alla bra tips :bow:

Jag har faktiskt provat nästan alla era tips,
Och gissa vad ? :D
Det gick att få in min lilla envisna åsna trots allt !!
( men hjälp av er förstås :love: )

Har ett litet problem kvar..
När vi ska stänga bommen, så kastar hon sig ut med ljusets hastighet!
Och sen vägrar hon gå in igen. Man har lixom bara en chans.. :crazy:
Sen är det HELT omöjligt att få in henne igen. HELT omöjligt, tro mig :mad:
Hur fort hon märker att man rör vid bommen, sticker hon ut igen
( smart häst :cool: )

Har någon ett bra tips för hur tusan man ska göra då? :idea:

Tycker inte du ska använda dej utav mat, då det inte är maten som ska locka han att gå in, ibland kan det tom bli värre utav att göra det. Som jag nämt här tdigare så tycker jag du ska använda dej utav repgrimma. Men även för att allt ska fungera hade jag om jag varit du gjortolika ledarskapsövningar, o lite NH-övningar det hjälper massor även om man inte tänker på det.. för en häst ska inte sparka mot en, det gjorde våran innan när vi skulle lasta så vända han baken ot en o sparka o sen stack. men med repgrimman funkade det perfekt efter vi gjort lite övningar. o nu får vi in han i transporten på ca 2min. altså han går direkt in=)!!!. o jag kan göra det sj med.
såg nu att det inte var du, utan en du kände som hade prob men ja säjjer ju samma ska ändå..

Vad är en "repgrimma"? Jag har en 4-åring som plötsligt vägrar gå in i transporten. Det har fungerat bra förrut och han har alltid varit lugn när han åkt och aldrig svettig. Det är en mycket envis häst och vi har provat det mesta. Han reser sig, vänder om och sticker iväg. Vi har provat med två långpiskor på varje sida om honom, lockat med mat, kompis inne i transporten, dra i svansen, lina, you name it. Han är totalt likgiltig för allt. Han är en väldigt snäll häst och hittar inte på bus, dock är han helt omottaglig för någon form av bestraffning. Får han för sig att inte gå så går han inte och det spelar ingen roll vad man gör när man rider honom då, spö eller sporrar, han bara tjurar. Hopplöst med en häst som bara står och inte blir upphetsad över att omgivningen får totalspel. Tips någon??

Problemet är i grunden ett ledarproblem men om hästen har klara klaustrofobiska anlag så skall du först träna bort detta. (Lär hästen att passera trånga utrymmen.)
Men om nu hästen är "normalt fobisk" måste du först lära hästen att ledas utan tillåtelse att avvika från din sida vad du än gör. (se annan tråd om att leda en häst). När du fixat det så tränar du hästen ytterligare i att gå fram, stanna och rygga i närheten och på rampen. Nästa steg är att du tränar hästen att gå fram och upp på rampen, stanna, rygga, gå fram ett steg, bak ett steg, gå bort en stund, gå på igen-lite mer om möjligt, rygga ett steg, gå på 2 steg osv tills hästen är inne.
Om nu hästen och du inte är totalt slut så gör om allting igen innan du stänger och åker.
Du bestämmer när ni ska gå ut ur transporten. Kastar sig hästen bakåt så följ med och ge efter men släpp inte helt förrän den åter går fram.(använd handskar !)
Principen är hela tiden att det är trevligt och bekvämt att komma till och vara med dig men pyton att gå ifrån dig. Eftergiften skall komma i sekunden som hästen går fram; släpa aldrig på hästen. Pausa om tålamodet tryter.
Använd inget tryck bakifrån, hästen måste själv (med normala ögon dvs i ett nåbart tillstånd) välja: obehaget att rygga contra behaget att gå fram.
Använd gärna grimmor(tex.repgrimma) som förstärker obehaget att gå ifrån. Tänk bara på att du absolut inte får använda dessa grimmor som transportgrimma.
Sätt på hästen ett täcke så minskar du effekten av mottrycksreflexen inne i vagnen (som förstärker claustrofobin). Gör det trevligt för hästen inne i vagnen, eventuellt bjud den på äpplen eller havre men först när lastningen är klar. Kör sen långsamt en kort sträcka där det finns grönt gräs eller annat trevligt. Vilseled när luckan öppnas (tex havre) och se till att det är du som ber hästen gå ut.Kastar sig hästen bakåt så följ med och ge efter men släpp inte helt förrän den åter går fram.(använd handskar !)
Lycka till !
Mer tips om att köra transport finner du
här: http://www.europaslapet.se/trailerdriving.htm

Vad är en "repgrimma"? Tips någon??
Repgrimma är en grimma som är knuten av ett "tunnare" rep. Det finns olika knutar som man kan knyta på den. Så det blir knutarna på grimman som har inverkan på hästen. Så som du beskriver att den 4åring gör, att han sticker o springer iväg o liknande. Så gjorde min 6åring innan i sommras höll han på så. sen fick vi hjälp av en jätet duktig inom NH, visst han kostade inte så lite men helt klart VÄRT pengarna. o sen dess har vi alltid repgrimma när vi lastar. men kör ju även lite sådana övningar han visade, för det var ju mkt med ledarskapen det handlade om där med. men testa med repgrimma, värt ett försök=);)

Hur mycket kostar en repgrimma?
Eller det är ungefär som en vanlig grimma ? :p

Mycket svår fråga att rådgöra i iom att hästarna är så individuella i sina reaktioner!

Kan iaf meddela min erfarenhet; köpte en hbl-val som var oerhört lätthanterad och väluppfostrad och som såg alla människor som sin ledare i alla situationer utom vid just lastning...

Han hade inga dåliga erfarenheter av att lastas eller åka utan hade helt enkelt bara en åsikt om att han inte ville åka. Hans metod var att gå på lämmen för att sedan kasta sig ut/bort från släpet. Mindre livsfarligt ibland... För mig var det en självklarhet att kunna åka och träna osv så jag började traggla;
Ensam mha mat, lock och pock och till slut mindre hot. Sedan mha flera medhjälpare med eller utan linor och flera kända lastmetoder.
Till slut fick jag rådet att slå ett (starkt!) rep om frambommen inne i transporten och "vinscha" in honom i små etapper.

Bestämde oss för att prova detta. Ställde honom nedanför lämmen och lade sedan repet ett enkelt varv om bommen. Ställde mig framför bommen med handskar på mig och lät kompisen leda honom på rätt väg. Höll sedan repet helt stilla när han stod still eller försökte backa. Så fort han ville gå så fick han lite eftergift och när han åter stannade/backade var repet sträckt. Poängen var ju iaf att han inte kunde komma bakåt utan det var bara framåt som var ett alternativ.
Självklart reagerade han på detta lastningssättet också; kastade sig och stegrade sig bort från transporten, slet och drog men lärde sig ganska snart att det inte fanns något annat alternativ än att gå framåt.

Detta funkade mkt bra för mig/oss, efter träning (vilket man inte får sluta med!) så kunde jag lasta honom själv och tvekade han minsta lilla behövde jag bara lägga fram repet vid lämmen så gick han på.

Förstår om det kanske kan låta som en brysk metod men det behöver det inte vara! Det är dock, som i alla andra hästrelaterade situationer, jätteviktigt att vara lugn och helt konsekvent vid denna metod.

Hoppas att du kommer tillrätta med ditt problem!!!

Tacksam för alla bra tips :bow:

Har någon ett bra tips för hur tusan man ska göra då? :idea:

Du, jag har faktiskt en film på lite övningar jag gör med mina hästar ganska regelbundet :D Och alltså - det hjälper en något otroligt vid lastningen.

jag vet inte om det hjälper dej men alltså - ja, värt ett försök kanske..? dock är det ganska svårt att gå "under" hinder med en stor häst kanske- hehe....
http://www.youtube.com/watch?v=AHFAxSet6oU

Har inte orkat mig igenom tråden:o
Har du försökt att "köra in henne"? Dvs, ta tömmar på å sätta dom på grimman/tränset å "köra in henne?

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 841
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 937
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 969
Senast: Ponsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar