Vägrar att gå in i transporten

Sv: Vägrar att gå in i transporten

Har haft liknande problem.

- öva mycket, gå in, ge morot, backa ur. Du ska bestämma när det ska backas! Det räcker med att ni är inne en halv sekund, bara det är du som tar beslutet.

- tvekar hästen att gå in, backa några steg. Gå fram igen, och backa.

- den häst vi hade problem med kastade sig också när bommen rördes. Om man fick upp bommen var det inte några problem, han kände efter och sen var det bra. Löste detta på två sätt.
*Helstängt huvudlag. Då ser han inte att vi rör bommen bakom.
*hade lång bom och när han gick på, så smög vi upp bommen bakom, så när han var inne var bommen också uppe.

- det måste vara förknippat med något positivt för hästen att gå in i transporten. Har man, som jag matfixerade hästar, så belönar jag dem med mat av något slag.

Litar hästen på dig? Om inte, försök få den att lita på dig och gör det igen. Litar den på dig men ändå inte vill gå in så kan du göra lite övningar. Led hästen fram och till baka över rampen.. Alltså inte upp in i transporten utan vågrätt håll. Efter det kan du testa att gå in och ut från transporten och till sist så borde hästen klara av att gå in i transporten. Bara hästen litar på dig.. ^^

Tack för alla bra tips och svar! :)
All träning har verkligen gett resultat!
Nu är det inga problem alls att lasta henne. :love:

:banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 841
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 937
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 968
Senast: Ponsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit