Vägrar att gå in i transporten

Sv: Vägrar att gå in i transporten

Jag ska försöka hitta en repgrimma och prova med det. Om inte det funkar får vi seom vi vågar på oss "vinschningen". Han är 170 hög och även om han är gudomligt snäll i stallet så blir han en stor jätte när han sätter den sidan till.

Han tycker om människor och kommer alltid i hagen när man ropar på honom men han är sååå envis ibland.

jag hade en häst som totalvägrade gå in i transporten.. så här gjorde jag med han..... Satte på han en grimma och hade en lina, sen tog jag mig tid och då menar jag tid att träna lastandet. jag väntade helt enkelt ut honom. första gången tog det 3,5 timme att ens få han att sätta upp en hov på luckan, jag lät han inte vända sig åt sidan eller åt något annat håll utan han skulle vara vänd in mot transporten. så rätt som det var så tröttnade han helt enkelt och gick in men då hade vi nog stått där i 5-6 timmar. sen nästa gång tog det hälften så lång tid sen tredje gången då gick han rätt in. så mitt sätt att träna passade honom... sen den dagen har jag aldrig haft några som helst problem med lastning, han skötte sig lika utmärkt på tävlingar... När han var inne i transporten så lät jag honom stå där 10 min med luckan stängd, han fick även stå med bara bommen bakom . sen var det bara att lasta ut honom lugnt.... Idag lastar jag han själv både in och ut var jag än är någonstans. jag tror på att man helt enkelt väntar ut dom helt utan våld,,,

Tacksam för alla bra tips :bow:

Jag har faktiskt provat nästan alla era tips,
Och gissa vad ? :D
Det gick att få in min lilla envisna åsna trots allt !!
( men hjälp av er förstås :love: )

Har ett litet problem kvar..
När vi ska stänga bommen, så kastar hon sig ut med ljusets hastighet!
Och sen vägrar hon gå in igen. Man har lixom bara en chans.. :crazy:
Sen är det HELT omöjligt att få in henne igen. HELT omöjligt, tro mig :mad:
Hur fort hon märker att man rör vid bommen, sticker hon ut igen
( smart häst :cool: )

Har någon ett bra tips för hur tusan man ska göra då? :idea:

När du lasttränar, se till att backa ut hästen INNAN den visar ngn tendens att lägga i backen. Gör om, gör om, gör om och gör om igen. Så har jag hållt på med otaliga hästar med last problem och det fungerar fantastiskt bra!
Samma sak när du går in, dra ALDRIG i huvudet oavsett vad de har på skallen, vänta ut dem och gå aldrig tillbaka och "ta sats", jag lät min stora (som var hysteriskt stressad vid lastning pga fel lastnings teknik (våld och drag), kliva på från sidan av luckan om det var där han valt att ställa sig osv. I början backade jag ut honom igen så fort han klivit ett enda steg i rätt riktning bara för att visa att jag bestämmer. 8hästen gör som du säger hela tiden i små steg och tillslut hela vägen -luddigt förklarat) Genom att ha massor av tålamod och förlägga lastningsträningen till dagar och tillfällen då jag hade hur mkt tid över som helst så blev han tillslut jätte snäll att lasta och lasta ur. Klev på själv och klev ur lugnt och fint. Jag har inte använt några mutor eller elakheter, utan bara varit lugn. Jag har däremot inte låtit honom dra iväg från transporten utan vänt honom mot den när han försökt sticka från den)
lycka till!!:)

Jag ska försöka hitta en repgrimma och prova med det. Om inte det funkar får vi seom vi vågar på oss "vinschningen". Han är 170 hög och även om han är gudomligt snäll i stallet så blir han en stor jätte när han sätter den sidan till.

Han tycker om människor och kommer alltid i hagen när man ropar på honom men han är sååå envis ibland.

NEJ NEJ NEJ!
Vincha ALDRIG in en levande häst!!
När man sätter drag i huvudet på en häst vill den bakåt bakåt bakåt...
Jag har sett det göras på en häst och den höll bokstavligt talat på att slå ihjäl sig och alla runt omkring!!!! Såren på huvudet och hur transporten såg ut efteråt ska vi inte tala om!!!
Ska man sätta tryck på hästen att gå framåt måste trycket komma bakifrån!!!

vill man få en häst som fungerar vid lastning så måste man träna det,, ta er tid och träna så kommer det fungera för många, :)

Idag har jag fajtas med min pissmärr.
Hon har alltid vart lättlastad. Iaf i lastbil och har man lastat henne i transport har det räckt med linor bakom för att hon ska in. Men idag fungerade INGENTING! 1 h och 15 minuter tog det att komma till tävlingen och 1 h för att komma hem.
Hon har lite klautrofobiska anlag men hon verkade inte spec rädd utan det var bara det att hon skulle inte in. Provade till och med att lasta henes kompis och då gick hon in efter MYCKET om och men...
Kompisen fick för övrigt följa med till tävlingen:smirk:

KL

Min ponny har blivit svårlastad. Han har alltid gått rätt in i transporten, men sen ett antal gånger tillbaka VILL han INTE. Varken när vi ska åka dit elr hem.
Vad kan det bero på, han var ju så duktig innan?

Idag var jag iväg med honom igen. Vi stod säkert en halvtimme innan vi kom iväg morse. Det funkade till slut med kedja och mycket puttande bakifrån.
När vi skulle hem hjälpte inte kedjan. Då fick vi "lyfta" in honom. Det töliga är ju att han bara kan stå där med frambenen på rampen medans man puttar och drar rep bakom honom. Inget stirrigt. Känner mig verkligen deprimerad. Nästa gång kanske vi inte kommer iväg till tävlingen eftersom det verkar bara gå sämre för varje gång.

Och om man ska träna lastning.. så tar det kanske en halvtimme att få in honom, ska man ta ut honom och sedan är "träningen" klar?

Hjälp?

KL

Min ponny har blivit svårlastad. Han har alltid gått rätt in i transporten, men sen ett antal gånger tillbaka VILL han INTE. Varken när vi ska åka dit elr hem.
Vad kan det bero på, han var ju så duktig innan?

Idag var jag iväg med honom igen. Vi stod säkert en halvtimme innan vi kom iväg morse. Det funkade till slut med kedja och mycket puttande bakifrån.
När vi skulle hem hjälpte inte kedjan. Då fick vi "lyfta" in honom. Det töliga är ju att han bara kan stå där med frambenen på rampen medans man puttar och drar rep bakom honom. Inget stirrigt. Känner mig verkligen deprimerad. Nästa gång kanske vi inte kommer iväg till tävlingen eftersom det verkar bara gå sämre för varje gång.

Och om man ska träna lastning.. så tar det kanske en halvtimme att få in honom, ska man ta ut honom och sedan är "träningen" klar?

Hjälp?

Jag tycker att det fungerar bra att åka en kort vända och när man kommer tillbaka så gör man ngt kul, bjuder på en morot utanför transporten eller ngt, så att det hela blir förknippat med ngt roligt!
Dock är jag helt emot att "muta" hästarna vid i/ur lastning eller i transporten om det inte sammanfaller med vanlig mat tid...

Ett annat tips som jag fick av en NH tränare ang mitt stora halvblod... Så fort de har klivit på ett steg så backa hästen igen. Jag vet faktiskt inte om det fungerar för att det är rent trots från hästens sida eller om det hjälper dig at ta kommandot (hoppas ju att det är det sistnämnda) men det har fungerat jättebra för mig att gå in ngt steg och sen backa, om och om igen tillslut följer de med in av bara farten... Det viktiga är att du hela tiden har initiativet...
Så nu har jag försökt att förklara mitt ovanstående inlägg lite tydligare.. ;)
Lycka till med din pålle!

Jag skulle spontant säga att om man har jätte problem med att lasta, så ibland behövs det att det är MYCKET trevligare i transporten än utanför, valfri metod, vill inte bli utbuad:angel: funkade iaf på min och hon var extrem innan enligt mej!

Precis min åsikt. Min Armani, som fortfarande är liiite svår-övertalar när de gäller lastning, har vi använt oss av just det tänkandet, att det faktiskt ska vara trevligare i transporten än utanför.
Vi har stått och petat honom med en kvast på rumpan, när han sedan gör minsta antydan att röra sig i rätt riktning, då får han berömm och ma slutar med petandet. Sedan på det igen, enda till dess att han är helt inne. Fungerar utmärkt! Ibland räcker det med att någon står vid bakdelen (inte bak) och petar, klappar på honom och puttar lite, sedan brukar han gå in, hur kul är det att bli puttad på? :p

Jag vill att min häst ska kunna gå in själv i transporten, och lugnt backa ut när jag ber henne om det. Jag är alldeles för lat för att ha en häst som måste tjorvas med varje gång man ska t.ex. lasta henne/honom. Jag vill alltså inte använda linor eller på något sätt försöka tvinga in hästen, och att använda någon skrämsel-metod är absolut inget jag skulle göra.

Ta hjälp av en duktig NH-tränare.

Har inte orkat mig igenom tråden:o
Har du försökt att "köra in henne"? Dvs, ta tömmar på å sätta dom på grimman/tränset å "köra in henne?

Jag har för mig att vi har testat det någon gång, men hon vägrade som vanligt.. :smirk:

Tacksam för alla bra tips :bow:

Jag har faktiskt provat nästan alla era tips,
Och gissa vad ? :D
Det gick att få in min lilla envisna åsna trots allt !!
( men hjälp av er förstås :love: )

Har ett litet problem kvar..
När vi ska stänga bommen, så kastar hon sig ut med ljusets hastighet!
Och sen vägrar hon gå in igen. Man har lixom bara en chans.. :crazy:
Sen är det HELT omöjligt att få in henne igen. HELT omöjligt, tro mig :mad:
Hur fort hon märker att man rör vid bommen, sticker hon ut igen
( smart häst :cool: )

Har någon ett bra tips för hur tusan man ska göra då? :idea:

Träningslasta utan att försöka att stänga för- ge henne sin mat där.
Om den kastar sig ut håll inte emot det minsta.

Måste du flytta mellanväggen för att stänga bommen?
Annars bör det gå- om den verkligen har gått in.
hoppas att släpet inte är för kort så att den känner sig ihopklämd.

Har det inte hänt att ni har svängt i för hög hastighet eller bromsat?
Det kan räcka- en liten obehaglig erfarenhet.

Sätt et stigbett på hästen, två liner att trycka med på hästens rumpa, ställtransporten vid stallöppningen, men vissa nänniskor kör för fort så att hästen ej vill åka längre=(..

Som flera andra har skrivit kan det mycket väl handla om ledarskapstvister er emellan. Jag har/hade samma problem med min lilla "ängel" :smirk: 8 månader höll jag på att lastträna utan resultat o då tog jag kontakt med Linus Andler, polisen som tränar polishästar. Han är riktigt duktig o om du inte känner att du reder det själv så rekommenderar jag dig varmt att ta hjälp! Antingen av honom eller av någon annan duktig tränare som kan hjälpa dig och din häst att reda ut vem som bestämmer. Man ska inte vara stolt, bättre att ta hjälp om man inte klarar det själv :angel:

Lycka till!!

Mitt tips är att aldrig tvinga in hästen om den är rädd, det kommer ändå bara att ge en kortvarig lösning. Jag brukar tänka om de var jag själv som stod där och någon tvingade mig att göra något fast jag var livrädd skulle det inte göra mig mindre rädd.

Jag tycker lastning är en sak som man måste lära hästen precis som man lär hästen andra saker, tex hoppning.
Jag har haft några svårlastade hästar genom tiderna och de praktiska tips jag kan ge är att titta på hästen och försök att se om hästen är lite rädd/nyfiken, jätterädd (knappt vågar gå nära transporten) eller om den inte verkar speciellt rädd men bara står där och totalvägrar och typ :angel: kollar på nåt annat. Hur är omgivningen? bästa kompisen står och gnäggar, är ngt annat som tar uppmärksamheten?

Hade en häst som var lite som de sistnämda stod där och verkade inte det minsta intresserad av att gå in. Ledde fram henne till transporten fick stå nosa lite bad henne gå ett steg (alltså inte dra utan snällt be) hände inget. backade henne gick bort en kort sväng går på igen. oftast så stannde hon precis vid rampen. Vi la lätt på linor (från båda hållen) jag bad henne gå framåt samtidigt som linorna stramde lite. När jag sa åt henne att stanna så släppte vi på linorna. Kännde hon sig pressad och kastad sig bakåt. Då släppte vi på linorna men tog inte bort dom. Till sist gick hon nästan hela vägen in men ville snabbt ut igen. Fortsatte med att be henne gå frammåt, bad henne stanna sedan backa. Hela tiden med linorna som hjälp. Efter ngr ggr gick hon in direkt (med linor) sen tog vi bort linorna och sen gick hon på utan problem. Nu låter det som att detta gick på en enda gång, Det gjorde det inte. Vi höll på max en halvtimme åt gången. Men vid flertillfällen.

Men alla hästar är ju olika, en jätte rädd häst kanske man inte ska ha linor på alls. Förtroendet mellan häst och människa är ju något, tycker jag iallafall, man får jobba med hela tiden.

Jag har börjat last-träna min nya pålle och jag har helt enkelt gjort så att det är tråkigt för honom utanför transporten och desstå roligare inuti. Han har inte fått äta gräs utanför utan bara bara fått stå där och glo och ha det tråkigt. När han tar ett endaste steg in i trnasporten så får han både godis, hö och en jäkla massa uppmärksamhet. Sen drog jag ut på det och lät honom gå längre och längre in innan han fick något. Det tar tid men jag gillar inte våld så jag låter det ta den tid det tar.:D

jag tycker absolut att du ska använda dej av en repgrimma. o ett längre grimmskfte eller longerlina. Inget kedjegrimmskaft för det nyper hästen o då är det inte konsigt att hästen tillslut går in då dte gör ont..
om du har repgrimma så lägger du tyngden "på" hästen, altså inte DRA in hästen. LOVAR det funkar. !..
det har hjälp mej MASSOr.. BÅDE MED TRANSPORT O INTAG AV HÄST FRÅN HAGE.... o hästen får inte ont som den får av en kedja..

var bara tvungen att skriva vad en hovslagare här i trakten sa till mig och skrattade när jag stod och försökte lasta hästskrället med en repgrimma:

"repgrimmor är för marsvin, använd kedja"

hehe han e stöörd men kedja hjälper bättre om man har en lite hårdare häst tror jag, inget för känsliga, sprattiga hästar då e nog grimman bättre :)

Jag har en häst som när jag köpte enligt förra ägaren var lättlastad (och det tvivlar jag inte på) men hon valde att testa mig i början genom att inte vara så lättlastad längre :D

Hon gick rakt på, ända in, och sen rusade hon ut igen.
Jag använde mig av foder i början, säkert en usel metod enligt många, men det funkade! Hade med mig ngt riktigt gott som hon fick stå och äta i transporten, utan att stänga bakbom men hela hästen var inne. Sen valde jag att backa ut henne innan hon själv kommit på tanken. Massa beröm såklart när det funkade. Detta gjorde vi flera gånger i veckan tills det fungerade fint, även med stängd bakbom och tillslut lämmen stängd också, men utan att åka någonstans.
Sen när vi började åka iväg träningslastade jag fortfarande emellan varje resa, så att det inte skulle bli förutsägbart för henne.
Det gick hyfsat bra att lasta, förutsom att hon brukade stanna en gång på lämmen, men det tog väl kanske 2 minuter att lasta varje gång.

Då fick vi bakslag, då och då kunde hon få för sig att testa igen och inte vilja gå in utan backa bak igen,eller krypa åt sidan, och då kände jag att jag behövde kunna förlita mig på mer än fodret när jag skulle lasta, och började "nh"-träna henne. Dvs lätta ledarskapsövningar på lek som innebar att backa och flytta undan, följa efter osv. Jag gjorde det till en lek för henne med olika belöningar ju mer hon förstod, och hon tyckte det var jättekul, blåste upp halsen och nacken och undrade vad hon skulle får göra nu för ngt skoj :D
Och nu har vi kommit så långt att hon backar och flyttar sig utan tryck och utan att jag vänder mig om, hon är väldigt följsam och väldigt lyhörd när jag tränar henne från marken.
Och lastningen funkar jättebra! Hon har inte tvekat en enda gång och lastningarna tar väl kanske 30 sekunder nu, hon bara traskar efter . Jätteskönt :)
Det gällde helt enkelt att få henne lyhörd och uppmärksam inför uppgiften och vad jag ville att hon skulle göra.
Dock har vi fortfarande belöning i form av godis/foder i transporten, och en lina på bak (som inte används utan bara sträcks så det blir en "gång" fram till transporten.), mest för att jag känner att det är dumt att ändra på det nu när det funkar så bra och har gjort en lång tid...
Dock ger jag henne aldrig belöning i form av godis/foder innan hela hästen står inne i transporten.

Men, ledarskapsövningarna har verkligen gjort susen! Jag hade hållt på med sådana innan men inte på den här hästen, av anledningen att all hantering funkade ju så bra så jag tyckte inte det var nödvändigt :o.
Had ejag inte det hade jag tagit hjälp av någon kunnig i början.
Det ska vara mjuk positiv förstärkning och roligt för hästen, även om man naturligtvis behöver sätta vissa krav på den.
Små steg i taget, har man inte gjort sånthär förut kan man inte förvänta sig att hästen ska förstå på en gång.
Min häst smågnäggar, typ "grufflar" halva tiden när vi tränar sånthär för att hon är så uppmärksam och förväntansfull, hon älskar att få jobba psykiskt! :)

Och en annan grej som påverkar min häst väldigt mkt är hur man kör när hästen väl är på transporten. Hon är väldigt känslig för dåliga vägar och vi kör som om vi hade glas i lasten, vilket jag iof tycker man ska göra med alla hästar ;).
Hon står helt still och så, men det märks när man ska lasta sen om vägen varit dålig.

Hmm, nu har jag glidit iväg massor här känns det som..
men kanske kan du ha användning av ngt av det jag skrivit :)
Lycka till med din häst!

Senast ändrad:

Om du ska köpa en, köp en "riktig" de andra är för mjuka och dina hjälper blir inte lika distinkta. De "äkta" kostar runt 500 men håller i evighet och funkar på många olika storlekar på hästar. Leta efter riktiga "westernbutiker" och köp en där. Väl värt pengarna!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 841
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 937
Senast: JohannaB
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 969
Senast: Ponsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar