Sv: Vägrar att gå in i transporten
Jag har en häst som när jag köpte enligt förra ägaren var lättlastad (och det tvivlar jag inte på) men hon valde att testa mig i början genom att inte vara så lättlastad längre
Hon gick rakt på, ända in, och sen rusade hon ut igen.
Jag använde mig av foder i början, säkert en usel metod enligt många, men det funkade! Hade med mig ngt riktigt gott som hon fick stå och äta i transporten, utan att stänga bakbom men hela hästen var inne. Sen valde jag att backa ut henne innan hon själv kommit på tanken. Massa beröm såklart när det funkade. Detta gjorde vi flera gånger i veckan tills det fungerade fint, även med stängd bakbom och tillslut lämmen stängd också, men utan att åka någonstans.
Sen när vi började åka iväg träningslastade jag fortfarande emellan varje resa, så att det inte skulle bli förutsägbart för henne.
Det gick hyfsat bra att lasta, förutsom att hon brukade stanna en gång på lämmen, men det tog väl kanske 2 minuter att lasta varje gång.
Då fick vi bakslag, då och då kunde hon få för sig att testa igen och inte vilja gå in utan backa bak igen,eller krypa åt sidan, och då kände jag att jag behövde kunna förlita mig på mer än fodret när jag skulle lasta, och började "nh"-träna henne. Dvs lätta ledarskapsövningar på lek som innebar att backa och flytta undan, följa efter osv. Jag gjorde det till en lek för henne med olika belöningar ju mer hon förstod, och hon tyckte det var jättekul, blåste upp halsen och nacken och undrade vad hon skulle får göra nu för ngt skoj
Och nu har vi kommit så långt att hon backar och flyttar sig utan tryck och utan att jag vänder mig om, hon är väldigt följsam och väldigt lyhörd när jag tränar henne från marken.
Och lastningen funkar jättebra! Hon har inte tvekat en enda gång och lastningarna tar väl kanske 30 sekunder nu, hon bara traskar efter . Jätteskönt
Det gällde helt enkelt att få henne lyhörd och uppmärksam inför uppgiften och vad jag ville att hon skulle göra.
Dock har vi fortfarande belöning i form av godis/foder i transporten, och en lina på bak (som inte används utan bara sträcks så det blir en "gång" fram till transporten.), mest för att jag känner att det är dumt att ändra på det nu när det funkar så bra och har gjort en lång tid...
Dock ger jag henne aldrig belöning i form av godis/foder innan hela hästen står inne i transporten.
Men, ledarskapsövningarna har verkligen gjort susen! Jag hade hållt på med sådana innan men inte på den här hästen, av anledningen att all hantering funkade ju så bra så jag tyckte inte det var nödvändigt
.
Had ejag inte det hade jag tagit hjälp av någon kunnig i början.
Det ska vara mjuk positiv förstärkning och roligt för hästen, även om man naturligtvis behöver sätta vissa krav på den.
Små steg i taget, har man inte gjort sånthär förut kan man inte förvänta sig att hästen ska förstå på en gång.
Min häst smågnäggar, typ "grufflar" halva tiden när vi tränar sånthär för att hon är så uppmärksam och förväntansfull, hon älskar att få jobba psykiskt!
Och en annan grej som påverkar min häst väldigt mkt är hur man kör när hästen väl är på transporten. Hon är väldigt känslig för dåliga vägar och vi kör som om vi hade glas i lasten, vilket jag iof tycker man ska göra med alla hästar
.
Hon står helt still och så, men det märks när man ska lasta sen om vägen varit dålig.
Hmm, nu har jag glidit iväg massor här känns det som..
men kanske kan du ha användning av ngt av det jag skrivit
Lycka till med din häst!