Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Två saker kommer du uppnå,, det ena är brist på oändliga upprepningar och det andra som är mkt bättre,, du kommer svara på ett sätt som visar att du är mera påläst.
Men i detta fallet handlar det väl inte om vilka sjukdomar som helst utan om ngn sjukdom/skada som kan påverka hovarna? Men jag kan ha missförstått det. Jag menar att om hästen har hosta tex bara för att ta ngt ur luften så lär väl inte det påverka hovisens arbete. Men om den har ex fång så lär det göra det. och då kan det vara svårt att veta. Jag tycker att diskussionen är intressant om man tönker på vad allt detta kan leda till och ser inte några bekymmer precis för egen del, är bara lite fascinerad över hur det är tänkt att detta ska fungera eller kanske inte fungera.
Citat Sus: men varför tolkar du texten så?
- jag vet vem och ja hovslagaren är godkänd och certifierad och hela kviddevippen. slut citat Sus
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=13649459&postcount=65
Enda gången jag har nytta av lagen är om jag vill anmäla någon för försumlighet eller brott mot lagen, i allt annat anlitar jag vem jag vill till vad jag vill:-).
...
Nu några klargöranden.: lagen gäller från årskiftet 2010 vilket innebär att en icke godkänd hovslagare inte får utföra hovvård på tex. Alexandras häst, lika lite på Susans häst och många flera användares hästar eftersom dom inte är/har varit friska och besitter sen,led,ligament,skelett skador. Vad gäller själva hoven så ingår även fång,strålbenshälta (sammantaget namn) hornklyftor,hornpelare,hovsprickor och understuckna trakter i förbudet.
Kort sagt en för dagen icke godkänd hovslagare får bara sko en för dagen helt frisk häst, den får inte ens uppvisa feber för då är den sjuk.
Jo, och enligt mig tolkar SHF ännu hårdare än JSVs tolkning. Jag har mailat JSV för att försöka få ett 'säkert' svar, men det tar väl en stund innan de svarar antar jag.
För strikt enligt lagtexten kan jag inte se något hinder mot att t ex min hovslagare skor min L ens idag, så länge han inte tafflar till det då och orsakar lidande.
Enligt JSVs förtydligande är det om man tolkar strikt också okej för min hovslagare att sko sålänge det inte är 'särskilda beslag eller åtgärder', och där det inte riskerar att innebära lidande som inte är obetydligt.