Sv: Vägledande förtydligande.
Jag menar,, om inte hästägaren känner till att sin egen häst är frisk eller sjuk,, borde inte det då ringa en varningsklocka och man som hovis då rapportera ärendet till länsstyrelsen för kontroll av djurhälsovården??
Fast, det där är ju omöjligt draget till sin spets?
T ex den helt ohalta dam i fullt arbete jag åkte in med på en rutinkontroll. Ohalt initialt, ohalt på böjprov, ohalt vid longering. Vet var nyfiken på att se hästen riden (unghäst) och jag råkade ha sadel med. Det som syntes då var fortfarande en ohalt häst, men som hade plättlätt för sig i trav i ena varvet, men 'normalt unghästsvårt' i det andra. Då hästen enbart (pga åldern) ridits rakt fram innan var detta inget jag hade kunnat upptäcka.
Vet var inte bekymrad, bara lite förvånad det var sådan varvskillnad. Hade båda sett ut som det sämsta hade hon inte höjt ögonbrynen, fullt normalt för en orutinerad unghäst. Men då det fanns en birkelandsfraktur/POF i en bakkota, känd sedan 1½ år tidigare, bedömd av två veterinärer varav en expert som att den aldrig skulle orsaka minsta lilla besvär, så bedövade vi bakkotan när vi 'ändå var där'.
Hästen rörde sig plötsligt lika plättlätt i trav i båda varv. Veterinären tyckte att 'jag trodde aldrig det ens var möjligt få sån skillnad på en bedövning på en initialt och även efter böjprov ohalt häst'. Hon opererades en vecka senare.
Eller som hästen jag åkte till klinik med för säkerhets skull för han kändes lite 'off', inte riktigt 100%. Vet (O.W btw) i princip klappade mig på huvudet efter longering och ridprov, och tyckte att jag kunde åka hem och sluta oroa mig så mycket, men visst jag var ju där så de kunde ju böja med så jag skulle vara helt säker på att den var fullt frisk. Han var rätt rejält halt på fyra ben och sex leder på böjprov..
Så, det är när det gäller ledlidanden INTE så himla lätt för en djurägare vara säker på frisk. Feber, sårskador, kolik, initialhältor osv osv är ju förhållandevis simpla. Men allt är långt ifrån så enkelt.
Är det sas bara djurägaren som kan anmäla hovslagaren, om en ej godkänd skor exvis en halt häst? Eller kan hovslagaren anmälas av en tredje part 'bara' för att ha skott en halt häst, även om hästen inte sas 'tagit skada' av det?