Vägen till egen häst.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Coctail
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 439
Sv: Vägen till egen häst.

Hur var eran väg till egen häst?

Först fick jag börja följa med och rida i stallet där min syster hade sin sköthäst. Jag red ungefär en gång i veckan, eller så ofta jag fick följa med. Sen blev jag tillfrågad om jag ville bli medryttare på en liten islänning som stod på lösdriften bredvid stallet. Jag tackade såklart ja! :D
Jag var medryttare i 3 år och när jag var 18 skulle han säljas. Eftersom jag inte klarade av att släppa honom så slutade det efter många om och men med att jag köpte honom själv. :D
Om exakt en månad imorgon är det 2 år sen!!! :love::love:

Jag var väldigt osäker innan jag köpte honom och gick i ett par månader och funderade och intalade mig att det mest realistiska svaret var det rätta. Jag hade inget jobb just då, jag var 18 år och jag kunde inte så mycket. Jag kunde ju inte köpa en egen häst.... eller?
Och det var det där "eller" som till sist vägde över. Jag pratade med ägaren och hon lovade att hjälpa mig sälja honom om det inte skulle funka, och hon lovade att hjälpa mig.

Hur gamla var ni när ni skaffade er första egna häst?

18 som sagt.

Var känner ni att ni har lärt er mest? (Tränare, själva, mamma etc.)

Första året hade jag enormt stort stöd i hästens förra ägare. Hon hjälpte mig alltid när jag ringde och frågade om något och det var guld värt. Hade jag inte haft henne som ställde upp så hade jag nog inte vågat köpa hästen.
Sen har jag hittat en tränare som är helt suverän!

Och förra vintern flyttade vi till ett nytt stall och där har jag fått lära mig massor av en del stallkompisar.

Sen måste jag faktiskt säga att buke har varit till stor hjälp många gånger. När man lärt sig sålla bort allt skitsnack och självutnämnda experter som bara sett ena sidan av myntet, så finns det faktiskt väldigt mycket duktigt och vettigt hästfolk som gärna delar med sig av sina erfarenheter. :bow:

Började på ridskola när jag var 10, via ett antal medryttarhästar (8-9 stycken genom åren om jag inte räknat helt fel) och foderhästar (2st) blev jag äntligen ägare i våras och har numera två stycken hästar.

första foderhästen när jag var 20, första egna hästen när jag var 25 (egen uppfödning född i våras med lånat sto som jag numera äger även det)

Svårt att säga, jag har ju gått på ridskola i många år innan jag började rida andras hästar, sen foderhäst med en bra stallägare som var mycket hjälpsam, sen jobb i stall i england och numera inackorderad med en mycket bra stallägare som kan det som jag själv känner jag att jag är sämst på nämligen att rida in och utbilda unghästar. Jag tror det viktigaste är att lära sig från olika håll för att få mer av en helhetsbild där man kan ta och använda det som fungerar för sig själv och den aktuella hästen. Sen är ju buke en oändlig källa till information om det mesta även om man kanske skall ta vissa saker med en nypa salt och tänka lite kritiskt ibland.

Jag började på Travskola när jag var 7 år, och blev sedan ledarassistent på travskolan när jag var 14½-15. när jag var 18 blev jag ordinarie ledare. Har i och med travskolan gått endel Kurser för att kunna bli legitimerad ledare osv.
har varit medryttare på flertalet hästar, och är fortfarande. Har sommarjobbat i travstall.
har lånat hem hästar från travskolan över deras "sommarlov" 2 sommrar lånade jag hem 2 ponner och 1 sommar lånade jag hem ett varmblod

19 år. Min första foderhäst kom i fredags

Travskolan och min första chef, samt kollegor. Har lärt mig så otroligt mycket. Ägarna till Första medryttahästen har och bidragit endel, då jag fick mycket eget ansvar ganska tidigt jag var 12-13.
Ridningen till en början var helt självlärd och nu på senare tid har tränare varit guld värda, speciellt den jag har nu!

Hästarna själva har lärt mig otroligt mycket, och de faktum att jag har varit mycket själv i stallet har gjort att jag lite den hårda vägen har fått lära mig av mina misstag. Första medryttarhästen var en kallblodsmärr med mycket humör och egen vilja, gu vilket härj det var med det hästen, men samtidigt så var det hon som lärde mig allt jag behövde kunna, för hon var rättvis, gjorde jag rätt så var hon snäll.

mina föräldrar är intresserade av hästar på så vis att pappa har börjat förstå sig på trav och tycker det är trevligt att titta på hästar på håll typ. men annars så är dom lite rädda. Eget ansvar väldigt tidigt har varit en stor bidragande faktor, som gjort att jag idag ger mig ut i ur och skur, bangar inte för mycket och inser att man aldrig är fulllärd och är man bara ödmjuk så kan man lära sig massa mer!

Senast ändrad:

Har sedan jag var väldigt liten älskat hästar och min pappa är uppvuxen med nordsvenskar (farfar hade jordbruk och vägrade skaffa traktor utan använde sig av riktiga hästkrafter istället ;))
Började på ridskola när jag var 8, fick första foderhästen när jag var... 13 tror jag, ett halvgalet varmblod som vi hade i ett år, efter det köpte vi en nordsvensk och en gammal korsningsponny, men ponnyn dog tyvärr efter ca 1,5 år (kraftig kolik). Efter det köpte vi ett varmblod som vi fortfarande har kvar tillsammans med nordisen.

Första egna hästen (eller ja.. hela familjen skaffade henne egentligen tillsammans) fick jag som 14-åring.

Grunderna för själva ridningen lades på ridskolan, men mest har jag nog egentligen lärt mig av de hästar vi haft, de misstag man gjort och av att själv ha varit tvungen att leta rätt på information. Sedan har definitivt Buke varit en enormt stor källa till kunskap på senare år. Om det inte varit för Buke hade jag förmodligen fortfarande harvat omkring på ett för långt amerikanskt gagbett och undrat varför i hela världen hästen krullar ihop sig så förbaskat :o:crazy:

Jag red på ridskola och skötte många hästar under tonåren. Slutade när jag var c a 16 år, svårt att minnas exakt. Jag lade av då hästintresset svalnade då jag insåg att jag aldrig skulle få en egen häst så länge jag inte kunde betala för den själv.
När jag var 27 flyttade jag efter många om och men "hem" till min födelseort efter att ha pluggat och jobbat borta i 8 år. I och med det började jag rida på ridskola igen som en "kul grej" tillsammans med en kompis och jag blev återigen väldigt hästbiten. Efter ett par år på ridskolan (var arbetslös ett tag under den här tiden och hjälpte till mycket på ridskolan utanför lektionerna) började jag söka efter möjligheten att få rida mer och pratade mycket om det med min ridlärare, som jag även hade då jag var fjortis, d v s han kände mig väl och visste vad jag gick för. Efter en tid ringde en tjej till mig och sa att hon fått mitt nr av min ridlärare för att hon behövde hjälp med sitt gamla tävlingssto. Jag åkte och provred och det sa klick! Jag började först som delfodervärd och fick ta henne helt på foder efter ca ett år.

Jag var alltså 31 när jag fick "min" gumma på heltid och har haft henne i mitt liv i tre år nu. Dock ska jag flytta snart och har därför börjat se mig om efter antingen en att köpa, eller ny foderhäst - känns som att ett liv utan pålle inte är aktuellt :love: Men det kommer nog ta ett tag innan jag kommit in i vardagen i min nya stad, så det är inte så bråttom, än... :d

Jag måste faktiskt säga att de som lärt mig mest är hästarna! Framförallt min foderhäst, men även ett annat sto som jag fick ansvara lite för på ridskolan under hennes ganska långa kovalecens och igångsättning.
Dessa hästar har lärt mig mycket om hur de fungerar som individer och inte minst ridningen har förbättrats avsevärt sedan jag började rida varje dag. Jag har tagit ganska mycket lektioner på min foderhäst och det har så klart bidragit men det där vardagliga, är det hästarna som lärt mig mest om!

Beträffande människor är det helt klart foderhästens ägare som lärt mig mest. Jag har haft kvar stoet i hennes stall under de här åren, det var det enda krav hon hade på mig, d v s att jag inte fick flytta henne. Och det har bara varit bra för både mig och hästen. Eftersom stoet har diverse skavanker har det varit tryggt och bra att ha hästägaren på så nära håll då hon kunnat ge mig råd och tips hur jag bäst ska sköta om henne. Utan dessa år skulle jag adrig kunnat drömma om att köpa egen, men nu känns det som att det skulle kunna gå.

Jag har så länge jag kan minnas alltid älskat hästar. Men pga latent allergi och astma fick jag inte börja rida förrän i 9-10 års åldern på ridskola. Spenderade de första 5-6 åren där, och på olika ridläger varje sommar. Lärde kanske mig inte alltför mycket där, iaf inte de teoretiska bitarna men lite grundteori fick vi åtminstone. 2002, då jag fyllde 13 köpte mamma in sig i en travare; ett ettårigt sto. Var och hälsade på henne ett par gånger, och såg henne en gång på Solvalla. Men som så många andra travare höll hon inte måttet och mamma kom då överens om att hon då skulle gå till oss istället. Kanske inte direkt den bästa förstahästen; travare 2,5 år, men det har gått hyfsat. Hade mina föräldrar kunnat något om hästar hade jag nog aldrig fått henne dock ;)

Hur gamla var ni när ni skaffade er första egna häst? Jag var 14, och hon är forftarande med mig, sju år senare :love:

Var känner ni att ni har lärt er mest? (Tränare, själva, mamma etc.) De som hade "vårat" första stall hjälpte oss supermycket med allt möjligt. Inridning, skötsel etc. Sen har det varit lite olika människor under åren som man har vänt sig till med sina funderingar och frågor. Hon som skötte stallet vi stod i innan vi flyttade till det vi står i nu har också hjälpt oss mycket. Annars har jag läst en hel del, mest på internet och här på Buke. Man märker rätt snabbt vilka som vet vad de snackar om och vilka som bara snackar skit. Sen har nog hästen lärt mig mest, ju längre man är tillsammans desto mer fattar man bara. Misstag gör nog alla, och förhoppningsvis kommer det alltid något gott med det onda...

Hej Cocktail! Du är inte ensam om att drömma! Jag har börjat rida igen i höst eft 16 års uppehåll o ridandet är verkligen som att cykla (= sitter i fast det går lite vingligt först;) Hoppas oxå på egen häst en vacker dag! Lycka till!

Hur var eran väg till egen häst? Jobbade på ridskola med allt möjligt sedan jag var 14 år, lärde mig en hel del där, hade sköthästar på ridskolan, medryttarhästar osv, fick vara med och hjälpa till vid inridningar och sånt så jag lärde mig allt från unghästhantering-gamla ridskoleök =)
Red in och tränade hästar till andra.
Hur gamla var ni när ni skaffade er första egna häst? Efter många år med sköthästar och dyl köpte jag min första (welsh hingst föl) när jag var 24, nr 2 (hbl val) när jag var 24, nr 3 (fbl sto) när jag var 25, nr 4 (welsh hingst föl) när jag var 25, nr 5 (welsh mountain hingst) när jag var 25, nr 6, 7, 8 och 9 var jag 26-27
Var känner ni att ni har lärt er mest? Absolut på ridskolan, har en underbar mentor i min chef som kan hjälpa till med tips och råd osv...

Mamma hade hästar och jag sprang i stallet... Jag hade ingen egen häst utan var medryttare och hjälpte de andra i stallet. Fick efter ett tag bli fodervärd och under den tiden hjälpte jag även till att utbilda unghästar.

När jag var 19 sparade jag ihop pengar och köpte mig en egen.

Jag vet faktiskt inte, jag har lärt mig massor genom mamma givetvis, även stallägaren jag hade i nästan 10 år. Och mina tränare har jag också lärt mig massor av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 306
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 986
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 907
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka