Vägar och hästbajs

Sv: Vägar och hästbajs

Kan en hästägare inte förstå vad som är hyffsat och inte så blir det ju problem.
Jag jobbar med djur 8 timmar om dagen och då vill man inte gå ut och plocka upp skit efter ngn annan.
Jag kan ju inte gå omkring och slänga tomburkar runt mig och sedan bara rycka på axlarna och säga vadå da det är ju pant på dem.

Rydberg skrev:
Jag kan ju inte gå omkring och slänga tomburkar runt mig och sedan bara rycka på axlarna och säga vadå da det är ju pant på dem.
Nej, för det är olaglig nedskräpning.
Och det är ett solklart fall.

Jag är astmatiker och allergisk mot ciggarettrök, så jag har stora problem med alla som står ute utanför div. dörrar/portar och röker.
Jag kan ju bli tokig på det, men har ingen laglig rätt att stoppa det.

I den här tråden så diskuterar vi vad lagen säger, vi diskuterar inte hyffs och fason.
Det kan du ju starta en anna tråd för att göra.

Inte_Ung skrev:
Kollektivets ryttare tillhör verksamhet om någon annan äger stallbyggnaden och tar betalt för det.
Då tillhör kollektivet fastighetsägarens verksamhet.

Om kollektivet inte skall vara verksamhet, så måste de äga fastigheten där stallet ligger gemensamt, det duger inte att stallet är arrenderat.
För vid ett arrende så får ägaren pengar för att arrendera ut, och så är det hux, flux verksamhet.
Ägaren kan alltså inte arrendera/hyra ut och hänvisa ridningen till annans mark.

Oki men om jag har ett stall... Hyr ut boxar OCH säger att jag har ingen aning om ridvägarna MEN har en paddock... DÅ säger ju inte jag åt någon att rida på någon annans mark... Men om folk rider ut ändå e väl inte mitt fel ?

OBS rent hypotetisk fråga då jag inte har nåt eget stall (än)...

OBS rent hypotetisk fråga då jag inte har nåt eget stall (än)...

Hypotetisk eller inte, men även ryttaren har ett visst ansvar att ta reda på vilka regler som gäller och inte bara hänvisa till allemansrätten, för med den följer ett ansvar. Sen har ju du också som stallägare skyldigheter gentemot dina inhysningar, så jag är rätt säker på att du måste ta reda på var de får rida och inte. För om markägaren ger sig på inhyrningarna kan du vara rätt säker på att h*n kommer till dig med när det är klarlagt från vilket stall de kommer.

Senast ändrad:

corzette skrev:
Oki men om jag har ett stall... Hyr ut boxar OCH säger att jag har ingen aning om ridvägarna MEN har en paddock... DÅ säger ju inte jag åt någon att rida på någon annans mark... Men om folk rider ut ändå e väl inte mitt fel ? ...
Jo det är ditt fel.
För du måste som stallägare upplysa om de regler som gäller.
Och reglerna är att allemansrätten INTE gäller.

Du måste alltså upplysa om att de INTE får rida på andras marker.

Boj skrev:
Hypotetisk eller inte, men även ryttaren har ett visst ansvar att ta reda på vilka regler som gäller och inte bara hänvisa till allemansrätten, för med den följer ett ansvar. Sen har ju du också som stallägare skyldigheter gentemot dina inhysningar, så jag är rätt säker på att du måste ta reda på var de får rida och inte. För om markägaren ger sig på inhyrningarna kan du vara rätt säker på att h*n kommer till dig med när det är klarlagt från vilket stall de kommer.

Säkert sant...
Men låt dem komma :devil:
Har bott på gård tidigare å där va de tom VÅR väg som en av grannarna inte tyckte vi skulle rida på då deras hundar (som går lösa på deras "tomt" (= halva grannskapet) ) inte klarade av det utan kastade sej skällande mot hästarna... Vilket vi sa till om...
Men men de finns ju folk till allt (inkl såna som jag :D )

Men kontentan i tråden är att finns de en ridning förbjuden skylt uppsatt av kommunen är det inte mkt å göra...
Finns ingen förbudsskylt kan inte nån säga att man inte får rida där...
Jag pratar FORTFARANDE om VÄGAR inte mark/åkrar....

Senast ändrad:

Inte_Ung skrev:
Jo det är ditt fel.
Och reglerna är att allemansrätten INTE gäller.

Du måste alltså upplysa om att de INTE får rida på andras marker.

Nä inte på MARKERNA men på vägar får jag rida...
De står TYDLIGT i allemansrätten att man inte får rida på andras tomtmark eller ÅKRAR....
(i skog å mark får du rida så länge du inte förstör växande gröda = träden)

Senast ändrad:

Hej
Vi bor på landet fast vid havet Här ligger Många bonngårdar och häst gårdar. Men det ligger sommarstugor vid havet. Det är ofta dom som gnäller över skiten på vägen. Bönderna bryr sig inte. men när sommar gästerna är gnälliga.

Jag brukar sparka bort hästskiten när jag är ute med hunden. Alla högar sparkar jag ner i dikent. Hoppar inte av hästen . :p :p

corzette skrev:
Nä inte på MARKERNA men på vägar får jag rida...
Det beror på.
Blir vägen skadad av den stora nötningen, så blir stallägaren ersättningsskyldig.
Om vägen är kännslig, så kan det även vara förbjudet.

Man får inte störa eller förstöra.
Om det kan räknas som störande att rida förbi på en privat väg, så får man inte det heller.

Och en ryttare kan anses som icke störande medan 10/dag kan anses som störande.

Jag har en hel del ridande på min väg, och då den vissa tider är mycket känslig och jag heligt tröt på att laga tramphål i dikeskanten.
Så kommer jag att se till att ta betalt av de som trampar sönder min väg.
Men inte av de som aktar vägen och inte trampar sönder den.

Nu så går min väg över min gårdsplan/stallplan där den räknas som tomt.
Så jag kan ju lätt förbjuda ridning över tomten och därmed stänga av den fina ridslinga.
Det gör att ryttarna uppför sig som jag säger.
Jag vill ha skritt över gårdsplanen och inget jazzande på gräsmattan samt inget hästbajs på tomten.

Jag håller nog med Inte_Ung, för precis det har våran kommun svarat oss på förfrågningar som gjorts. Vi räknas som verksamhet och kan rätteligen inte använda oss av allemansrätten på samma sätt som tex de som har egna stall, jag har inget eget stall utan får vackert hyra in pållarna så de får tak över huvudet.

Det här kan vara nog så knepigt, för det verkar inte vara så mångs som känner till det. Och här uppkommer säkert många konflikter, att man hänvisar till något som man egentligen inte kan/får utnyttja pga omständigheterna.

Men om har häst i ett andelsstall då? Typ bostadsrättsförening? Räknas det som eget stall eller verksamhet?

Om du är delägare av stallet och inte betalar till någon för stallplatsen, det får ej heller vara arrenderat för att fungera som andelsstall. Du måste alltså vara en av ägarna på detta stall och inte arrendator, då räknas man tydligen som privat person.

Men i samma stund som man hyr ut en box eller annan stallplats till utomstående, räknas man direkt som verksamhet.

Jag tycker att du hårdrar regler (och s k prejudicerande fall) väldigt mycket.
Att som privatperson hyra ut en eller ett par boxar är INTE en verksamhet. Det är inte mer verksamhet än att hyra ut ett rum i sitt hus.
När jag läst på länsstyrelsens information om när allemansrätten inte gäller för ridande så tolkar jag det som att den inte gäller för turridningsverksamhet. Vilket är fullt förståeligt.
Om alla tolkade lagen som du så skulle nog inte särskilt många kunna rida i Sveriges natur. Vilket inte bara skulle vara tråkigt för ryttarna utan även för bönderna som är foderproducenter.

Det är lite naivt att du framställer ett fall om kanotuthyrning som fakta när det gäller ridning i natur. Att ha sin häst inackorderad och att hyra en kanot ligger väldigt långt från varandra.

Jo, just de. Man får skilja på vad verksamheten går ut på. Hyr du ut kanoter eller hästar/turridning och pekar ut var de kan färdas ingår det i verksamheten att kunderna ska ta sig ut och betalar för det. Erbjuder man stallplats är verksamheten just stallplats. Om inakorderingarna spänner för vagn eller rider ut i naturen är det på eget initiativ och då gäller allemansrätten.

Vi ska erbjuda H&H o B&B i sammarbete med andra till våren här på Österlen. Det innebär att folk som är ute och rider privat kan komma och få kost o logi för häst och ryttare.Skulle de som sover över inte få rida härifrån igen utan att vi skulle ha tillstånd från länsstyrelsen skulle vara helt horribelt.

Rolle på Österlen, som hade +11° igår och +6° idag, lite sol också så börjar vallen växa :eek:

Tror du missförstår mig?
Det är skillnad på om hyrstallet (eller annan hästverksamhet) använder vägarna i sin verksamhet, eller om man inte gör det.

Ponera att jag hyr ut till 4 tjejer/hästar. Dom får, på egen hand, för sig att göra en ridslinga på några kilometer, varav en del går på känslig mark/svag väg.
Detta har jag inget med att göra och kanske inte ens vet, vilka vägar dom tar. Jag använder inte annans mark i min verksamhet eller marknadsföring.
Det är upp till varje individ (tjejerna i det här fallet) att kunna regler och lagar. Om deras ridande strider mot lagen, är det dom som bär ansvaret och ingen annan.

Och reglerna är att allemansrätten INTE gäller
Nej, det måste stallägaren inte. Det är som sagt upp till var och en att kunna dom, i den mån man inte har speciella regler i området.

Blir vägen skadad av den stora nötningen, så blir stallägaren ersättningsskyldig.
Inte i fallen ovan!

Rolle:
Hyr du ut kanoter eller hästar/turridning och pekar ut var de kan färdas ingår det i verksamheten att kunderna ska ta sig ut och betalar för det.
I fallet med kanotuthyrning, var det stora felet, att man bedrev hela den praktiska verksamheten på annans mark. Inte bara pekade ut tänkbara rastplatser etc. Jmfr om man skulle sätta igång att ha storloppis i någons hage och åberopa allemansrätten.
Kanotuthyrningsfallet blev ett "lex" i området allemansrätt. Faktum är, att formen av "verksamhet" inte var otillåten innan.

LIA

Då verkar detta vara en tolkningsfråga kommun till kommun, för hos oss anser kommunen att vi tillhör en inackorderingsverksamhet. Jag har mina pållar inackorderade i ett stall men flera andra hästar och ägare, precis på samma sätt som merparten runt omkring.
Kan fortfarande inte se hur allemansrätten påverkas av det. De flesta är ju medlemmar i någon form av gemenskapsverksamhet. Än har vi inte kommit dithän, att allemansrätten inte gäller dom som är med i simföreningen, Hyresgästföreningen, RK, facket etc.
Se fö mitt svar till I U.

LIA

Kan fortfarande inte se hur allemansrätten påverkas av det.

Det är den regeln som tillämpas vid all verksamhet, och man antar att de måste sätta en gräns någonstans och då blir det så här. Visst kan jag hålla med om att den är urbota dum, men vi lider som sagt ingen nöd hos oss då kommun varit mer än hjälpsam i detta fall. Det är säkert värre för andra, där man tillämpar samma regler och inte får något i utbyte av ridväg.

Allemansrätten är till för enskild individ att kunna vistas i skog och mark, verksamheter brukar kunna ställa till med skador och antagligen därför har man satt gränsen här. Från dessa stall där flera inackorderingar står, rider man ju ofta i grupp och även de kan ställa till med skador.

Ponera att jag hyr ut till 4 tjejer/hästar. Dom får, på egen hand, för sig att göra en ridslinga på några kilometer, varav en del går på känslig mark/svag väg.
Detta har jag inget med att göra och kanske inte ens vet, vilka vägar dom tar. Jag använder inte annans mark i min verksamhet eller marknadsföring.
Det är upp till varje individ (tjejerna i det här fallet) att kunna regler och lagar. Om deras ridande strider mot lagen, är det dom som bär ansvaret och ingen annan.

Ponera att ditt stall ligger så att det inte finns några ridvägar alls, då skulle dina möjligheter att hyra ut vara starkt begränsade. Din verksamhet bygger i detta fallet mer eller mindre på att du uttnyttjar dina grannars mark. Det är upp till var och en att följa lagar och förordningar och att ta konsekvenserna om de inte följs. Om dina grannar påpekar att de inte vill att du ska kunna ta betalt för att "hyra ut" deras mark och är beredda att processa för det så är det dig de för talan mot, inte dina hyresgäster. Utgången i ett eventuellt rättsfall vågar jag inte sia om.

Historiskt sätt är allemansrättens syfte att markägare inte ska kunna stänga ute folk som vill passera och därmed tillfälligt utnyttja annans mark, inte att förse stallägare med ridterräng till sina inhysningar så att de därmed kan ta mer betalt.

Boj skrev:
Allemansrätten är till för enskild individ att kunna vistas i skog och mark, verksamheter brukar kunna ställa till med skador och antagligen därför har man satt gränsen här. Från dessa stall där flera inackorderingar står, rider man ju ofta i grupp och även de kan ställa till med skador.

Där satte du hammaren på spiken enl MITT sett att se allemansrätten...Och de jag ville komma fram till i mitt tidigare inlägg.. Hur jag ut stallplats (verksamhet, men enbart i form av STALLPLATS) jag bedriver inte turridning utan alla i mitt stall utnyttjar bara sin enskilda rätt att vistas i skog och mark runt omkring... Så ser jag det som ...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 798
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama