Vägar och hästbajs

Sv: Vägar och hästbajs

Boj skrev:
Jag bor själv i ett liknande område, och hos oss har vi faktiskt ridförbud utanför husen men däremot inte bakom och på sidovägarna. Detta gäller alla, såväl boende som de som inte bor här. I sjutton tillämpas reglerna för enbart de som bor här, och ryttare utifrån får rida som de vill.
Men då så kan ni väl inte få några statbidrag heller, eller?

Vi får då inte på något vis inskränka på allmänhetens nyttjande av vår "statsbidragsväg" som är vägförening.
Vi får inte ens sänka fartgränsen från 70 till 50 trots att vägen går mellan en massa villor fulla med barn.

Allemansrätten gäller för att passera på vägen.Bara om det är tomtmark som man inte får passera.
Vi har många sådana vägar som vi rider på.
Men vi bör sparka ner bajset i diken för trivselns skull.

Det finns en hel hoper med föreningar där inte styrelsen har uppdrag att fatta beslut, och i dessa föreningar så får den heller inte det.
Du har antagligen rätt, men vad för slags föreningar är det? Blir inte klok på varför man har en styrelse, om den inte får styra? Lite förenklat.

LIA

Rotterö skrev:
Men vi bör sparka ner bajset i diken för trivselns skull.
Visst bör vi det.
Och vägen mår ju så mycket bättre av det också, när den slipper det humus och den växtlighet som bajset medför.
Men frågan här är vad lagen säger att får eller måste.

Och antagligen så räknas bajset som nedskräpning även i diket om det nu räknas som nedskräpning alls.
Kanske att det kan räknas som halkfarligt, men jag tvivlar.
Det är ju definitivt halkfarligt, men frågan är om det är olagligt också?

LIA skrev:
Du har antagligen rätt, men vad för slags föreningar är det? Blir inte klok på varför man har en styrelse, om den inte får styra? Lite förenklat.

LIA
Ja alla kan ju inte ringa och beställa grus utan det gör styrelsen och alla kan ju inte sköta ekonomin, det gör också styrelsen.
Styrelsen styr efter order från föreningens medlemmar.

Som en styrman på en båt styr efter kaptenens order.

Men du skrev att det finns föreningar, där styrelsen inte får fatta beslut. Exempel på sådana, tack.
För mig låter det orimligt.

alla kan ju inte ringa och beställa grus utan det gör styrelsen
Men för att kunna göra det, måste beslut om inköp av grus tas, liksom vilken leverantör, mängd, sort etc. Inte beslutar väl årsmötet om sådana saker?

Styrelsen styr efter order från föreningens medlemmar.
Ja, så till vida att medlemmarna på årsmöte bestämmer/ändrar stadgar, beslutar om budget, verksamhetsplan, årsavgift etc. Det praktiska arbetet i föreningen under verksamhetsperioden bestämmer väl styrelsen, eller?

Jag är ganska väl bevandrad i föreningslivet, och det är därför jag ställer frågorna. Har aldrig hört talas om någon förening, där årsmötet och inte styrelsen tar besluten under löpande verksamhetsår. Inklusive beslut om regler som rör vägen (i en vägförening).
Givetvis kan även årsmötet efter en motion eller förslag från styrelsen fatta beslut som rör vägen. T ex att det ska målas sidlinjer, vilket då styrelsen får i uppdrag att ombesörja och fatta nödvändiga beslut om.

Dyker det, under löpande verksamhetsår, upp problem, äger styrelsen att årgärda detta. T ex införa en regel om att medlemmarnas hästars högar skall tas bort av vederbörande.

Hur stora befogenheter styrelsen har, brukar framgå av stadgarna.

Om du vet föreningar, där styrelsen helt saknar befogenheter, vore det intressant att få veta, vilken typ av förening du talar om.

LIA

Den enda förening som jag helt säkert vet är på det viset, att inte styrelsen får fatta beslut, det är min egen vägförening.
Nu så fattar väl styrelsen beslut i alla fall, men den får det inte, så om någon klagar på besluten så får de backa på dem samt bassning.

Det vanliga är ju att man har modellen att styrelsen får fatta beslut, men då så står det i stadgarna eller är beslutat årsvis på årsmötet.
Men det måste inte vara så.
Jag tror dock att i praktiken så vore det omöjligt att få någon att vara styrelsemedlem i en ideéll förening om de inte samtidigt har mandat att fatta beslut.

I en vägförening så är det annorlunda, för man kan liksom inte gå ur föreningen och samtidigt bo kvar och åka på vägen.
Det gör att vägföreningen så att säga är tvingande.
Jag fick den på köpet med gården, och den går inte att upplösa för den är beslutad av länstyrelsen t.o.m. om jättelänge.
Den är ett krav för att få statsbidragen och de söker man för många år i taget.

Är ganska säker på att vår vägförening också beslutar "allt" på årsmötet och sedan har styrelsen bara att genomföra besluten.

men om det kommer upp något akut, får det vänta till nsta årsmöte då??

Nej man kan kalla till ett extra möte vid sådana uppkomna situationer, men ett sådant möte skall utlysas minst 14 dagar i förväg så en liten stund tar det ändå.

Sen kommer det sällan upp något akut i vår förening i alla fall. Det är det vanliga, vägen ska sladdas, sandas, plogas m.m. Om vår styrelse skulle ha fria händer att bestämma då skulle de förbjuda allt på vägen tror jag (fast de inte får pga bidragen), men vi har haft diskussioner om allt från hästar till snöskotrar till grannens hästlastbil till skolbussen...och av någon anledning är det de mest rabiata människorna med de stelaste åsikterna som sitter i styrelsen, men de kanske är de som skriker högst och orkar tjafsa mest...

*lånar knapp*

Gissa om jag blev skadeglad nät jag åkte till stallet idag, det låg två STORA högar utanför häxans hus, jag och de andra i mitt stall är iallafall oskyldiga, men det finns runt 40 andra hästar som också passerar där ;).

Spelar väl ingen roll om det finns en vägförening med en styrelse, för får dom statligt bidrag för vägen (vilket de allra flesta får, ex alla grusvägar i landet!) så får alla utnyttja den, du får alltså rida på dom vägarna oxå.

Asfaltsvägar o grusvägar här sköter kommunen, ägs av staten = fritt att rida hur mkt man vill.
Enskilda vägar, såsom skogsvägar i skogen får du rida, gå och cykla på, såvida det inte är många hästar som rids där eller man lämnar för mkt spår/skit efter sig, så är det ok. Rider man där ofta, kan det ju va bra att höra med markägaren ändå för säkerhets skull. Men enligt allemansrätten får du rida där oxå. Du får rida i hela skogen!
Däremot självklart inte på privata vägar (dock är inte alla vägar privata, bara för att de har en privat väg-skylt....) Hör med kommunen, uppfarter, tomter osv får du inte rida på.

Angående skit så brukar jag sitta av o sparka ner skiten i diket om det är precis utanför ett hus, annars rider jag mest på skogsvägar/stigar o då berör det knappast någon. Men jag vet faktiskt inte vad lagen säger om det. Jag vet bara att man får rida på enskilda vägar (ex skogsvägar som ägs av privatpersoner men som fått statligt bidrag) om man inte lämnar mkt spår/skräp efter sig. Frågan är ju hur hästskit definieras som skräp...

Spelar väl ingen roll om det finns en vägförening med en styrelse, för får dom statligt bidrag för vägen (vilket de allra flesta får, ex alla grusvägar i landet!) så får alla utnyttja den, du får alltså rida på dom vägarna oxå.

Kruxet är att alla vägar inte har bidrag, utan en del för att inte säga många finns just därför att det är människor som finansierar vägen med egna medel. När det gäller vägföreningar så har dom bildats för att gemensamt underhålla en viss sträcka, ofta en sådan som går till deras egen bostad. Här får man alltså betala för allt själv ur egen ficka, plogning, sandning och reparation samt underhåll av vägen men i gemensam regi med andra. Dessa föreningar brukar ha små enkla regler, för oss som inte betalar sträckan tänker kanske inte på det utan det kan nästan vara en själklarhet att vägen skall finnas där för oss fast den hade inte gjort det om ingen betalat för det.

Här blir det ofta diskussioner mellan vägägare och andra, jag tänker mest på ryttare då. Vi har en sträcka som vi alltid har ridit, ingen har tänkt på varför eller vem som skulle äga något. Den har varait en snabbare väg för oss in i skogen, av naturliga skäl har man ju valt den. Huxflux fick vi inte det, plötsligt hängde en ridförbudsskylt och cirkusen var igång på fullt allvar. Den ena visse bättre än den andra, och det var visst tillåtet att rida enligt allemansrätten.

Nu förhöll det sig så här, vägsträckan ägdes av en vägförening inget som någon naturligtvis hade en aning om för det hade ingen tagit reda på. Man hade gått in och asfalterat sträckan med privata medel, dvs betalat för detta ur egen ficka. Av naturliga skäl ville dom inte att vi red denna sträcka som var asfalterad, vi fick rida runt och över en gårds och stallplan istället. Detta förfasade sig många över, bråk kvarstod i vissa läger. Till slut hade man själv kontaktat kommun, jurist samt om det var lantmäteriet som dom ringde och fått samma svar av alla. Inget tillstånd att rida på vägen om vägföreningen inte tillåter det, orsaken var bla att föreningen hade inte strypt möjligheten att rida fram till skogen, endast hänvisat ridande en annan väg.

Men två frågot, hur lång omväg kan en vägföreningen i ett sånt här fall som du beskriver hänvisa till??

Om vägföreningen hade fått vissa bidrag så hade de inte kunnat stoppa er väl?

Till slut hade man själv kontaktat kommun, jurist samt om det var lantmäteriet som dom ringde och fått samma svar av alla. Inget tillstånd att rida på vägen om vägföreningen inte tillåter det, orsaken var bla att föreningen hade inte strypt möjligheten att rida fram till skogen, endast hänvisat ridande en annan väg.

Hej!

Enligt broschyren "Hästen och Allemansrätten" som ges ut av:Hästnäringens Kvalite och Miljöråd, Svenska galoppförbundet, STC, Svenska ridsportförbundet, Svenska Hästavelsförbundet och LRF säger:

--------
Ridning eller körning på enskilda vägar går
knappast att förbjuda eftersom en häst med
ryttare eller kusk inte räknas som ett motordrivet
fordon. Här gäller också allemansrätten,
som ger alla rätt att beträda en enskild väg
om denna inte skadas. Om skador uppkommer
till följd av ridning har väghållaren möjlighet
att kräva skadestånd enligt bestämmelserna i
skadeståndslagen (1972:207). En förutsättning
är bland annat att ryttaren/kusken orsakat skadorna
genom vårdslöshet.
En enskild väghållare (med eller utan statsbidrag)
kan inte förbjuda ridning eller körning.
-------

Ridförbud kan enligt lag bara kommunen ge tillstånd till genom lokala föreskrifter, inte markägare eller förening, dock gäller allemansrätten.Bara så att inga missförstånd sker ;)

Rolle på Österlen

Allmänt inlägg!

Inte Ung:
Den enda förening som jag helt säkert vet är på det viset, att inte styrelsen får fatta beslut, det är min egen vägförening.

Jag tror dock att i praktiken så vore det omöjligt att få någon att vara styrelsemedlem i en ideéll förening om de inte samtidigt har mandat att fatta beslut
. Det verkar som om er förening i realiteten är styrelsen. Ni har ordförande etc av pro forma-skäl? Rätt?

Bubbla:
Är ganska säker på att vår vägförening också beslutar "allt" på årsmötet och sedan har styrelsen bara att genomföra besluten.
Det skulle betyda nya allmänna möten, varje gång beslut skall tas! Obs, att årsmötet fattar beslut som styrelsen sedan skall effektuera, är en annan sak.

Det är det vanliga, vägen ska sladdas, sandas, plogas m.m.
Men även här måste ju beslut tas!
Om vår styrelse skulle ha fria händer att bestämma
Fria händer finns nästan aldrig i föreningsvärlden. Det finns bl a stadgar att följa.

Fundering till båda ovan: F ö, vad är det för mening med en styrelse, om den inte får fatta beslut?

Hästskit: Jag undrar fortfarande, varför hästskit ses som nerskräpning? Varför tar fastighetsägaren inte hand om den? På våren åker dom ju ändå till marknaden och köper skit i säckar till sina trädgårdar.

Det är skillnad på skit och skit! :)

LIA

Rolle skrev:
Ridförbud kan enligt lag bara kommunen ge tillstånd till genom lokala föreskrifter, inte markägare eller förening, dock gäller allemansrätten.Bara så att inga missförstånd sker ;)

Rolle på Österlen
Men man kan få till stånd en lokal föreskrift för sin väg genom kommunen.

Sedan så måste man ju komma ihåg när allemansrätten gäller och inte gäller.
Den gäller inte för stall med inackorderingar och deras inackorderingar.
För det räknas som verksamhet, och då så får inte stallinnehavaren hänvisa sina inhyrda hästägare till annans mark att rida på om den marken kan ta skada eller det medför olägenhet för markägaren.
Detta gör att t.ex. en väg som nöts mycket av ridningen från en ridskola eller ett stall där hästar finns inhyrda, den är förbjudet område för dessa hästar.

Det kommer av det prejudicerande s.k. kanotmålet.
Där det slås fast att man inte får hyra ut kanoter och sedan hänvisa till att paddla och campa på annans mark.

LIA skrev:
Inte Ung:
. Det verkar som om er förening i realiteten är styrelsen. Ni har ordförande etc av pro forma-skäl? Rätt?
Vår ordförande och kassören sköter det löpande. Någon måste ju skriva på papper och sköta pengarna. Det är inte Pro forma, det är praktikaliteter.
Styrelsen sköter det löpande efter mötets beslut.
Och när det uppkommer nya förutsättningar så kallas det till möte.
Det fungerar bra för oss, för det är i princip exakt samma saker som görs med denna vägen varje år.
Det är inte vare sig varierande eller svårbegripligt.

Fundering till båda ovan: F ö, vad är det för mening med en styrelse, om den inte får fatta beslut?
Den sköter administrationen.
Hästskit: Jag undrar fortfarande, varför hästskit ses som nerskräpning? Varför tar fastighetsägaren inte hand om den? På våren åker dom ju ändå till marknaden och köper skit i säckar till sina trädgårdar.
Saker som ligger på fel ställe är skräp.
Det gäller ju alla saker.

Mat på tallrik är mat och tappad mat på golvet är smuts.

Men man kan få till stånd en lokal föreskrift för sin väg genom kommunen

Mmmm...precis som jag sa ;) men det är inte det lättaste, särskilda skäl måste föreligga.

Det kommer av det prejudicerande s.k. kanotmålet.
Där det slås fast att man inte får hyra ut kanoter och sedan hänvisa till att paddla och campa på annans mark.

Det är alltid särskilda regler och tillstånd av länsstyrelsen när du driver verksamhet. Men du kan rekommendera en ryttare med egen häst vilken väg han kan rida med hänsyn till allemansrätten. Har du B&B o H&H är det mao inga problem att ge en rekommenderad färdväg när de ska vidare.

Rolle på Österlen

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 798
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama