Vägar och hästbajs

Sv: Vägar och hästbajs

LIA skrev:
Alltså finns inte förbudet du talar om? I samband med/efter kanotfallet, kom en tilläggslag/bestämmelse. Det är väl den du hänvisat till??
Det är litet mera komplicerat än så.

I grunden så är all vistelse på annans mark förbjuden.
Men allemansrätten gör att det i alla fall blir tillåtet i vissa fall.

Här så hittade jag en jättebra sida.

http://www.orkelljunga.se/komvux/itis/elevinfo/hse14b/nima/index.htm

Där så står det både historien och alla hänvisningar som man kan behöva.

Och så står det även bra i Miljöbalken.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM

Kap 12 6§

Du menar den här?
Fråga: Ingår ridning i allemansrätten?
Svar: Ja, men med tanke på risken för markskador får man betrakta rätten att rida i naturen som något mer begränsad än rätten att ta sig fram till fots.
I så fall inget som rör principdiskussionen. Att man inte ska skada naturen anser jag självklart.

Se f ö svaret till IU.

LIA

Har inte möjlighet just nu, att gräva djupt i det här, men Örkelljunga-siten du hänvisade till, är bra! :D
Se bara:
En viktig del i domen är att Högsta Domstolen slår fast att kommersiella arrangörer kan utnyttja annans egendom för sin verksamhet så länge inte skador uppstår eller olägenheter överskrider vad markägaren måste tåla enligt allemansrätten. Först då måste markägarns medgivande inhämtas. Dock kan inte arrangören hävda att deltagarna är enskilda individer och på detta vis klara sig ifrån sitt ansvar, utan måste se till helheten i sitt arrangemang och ta ansvar för de samlade konsekvenserna. Domen ger t.om. uttryck för att en markägare måste tåla större slitage och åverkan om utnyttjandet sker kollektivt.
Med en delvis prejudicerande dom har markägarens rättighet stärkts gentemot dem som organiserar aktiviteter på dennes mark. I de fall då allmänheten helt spontant i stora mängder sliter hårt på ett område, men varje enskild person håller sig inom allemansrättens gränser, har markägaren mindre möjlighet att komma till rätta med problemet. Då finns ingen arrangör att stämma.
Här står tom, att man kan arrangera kommersiella aktiviteter på annans mark enligt allemansrätten! Här står också: "I de fall då allmänheten helt spontant i stora mängder sliter hårt på ett område, men varje enskild person håller sig inom allemansrättens gränser, har markägaren mindre möjlighet att komma till rätta med problemet. Då finns ingen arrangör att stämma."
Alltså exakt det jag hävdat! Med den skillnaden att jag talat om "inte arrangerade stallägare".

Nu är bollen hos dig, I-U. Antingen visa var det står, att ovanstående citat inte gäller, eller också erkänn att du har fel.

LIA

*lånar knapp*

Nu har jag åxå skummat igenom alla länkar som så fint publicerats...

Visst de står lite luddigt nånstanns om uthyrning av stallplatser men inget specificerat som går att sätta "fingret" på....
Dock står tydligt överallt att ridning är fritt tillåtet INOM ramen av "sunt förnuft" ("typ") som att ta hänsyn till markens hållbarhet...

Nu var egentligen frågan (i tråden) VÄGAR !!!! (inte skog och mark)..
I vägfrågan gäller då att man ej ska skada vägen...
Jag vet att det finns MÅNGA fina skogsvägar som man KAN förstöra om man rider på dem vid mjukt underlag (här kommer då "sunt förnuft" in) men jag trodde vi pratade om "vanliga" HÅRDA grusvägar i vissa fall tom asfalterade vägar... DESSA ska MKT till för att jag ska bli förbjuden att rida på... Jag skulle vilja se den grusväg/asfaltsväg som hästar lyckas "slita ut"....

men iaf, jag står fast vid att jag har (fortfarande med sunt förnuft) FRI tillgång att rida på vägar och i skog och mark enl allemansrätten, och även om de nu SKULLE va som ni säger att de e stallägaren som skulle åka dit vid inackorderingars "förummelser" så har jag i sthlmsområdet ALDRIG hört om något sådant fall... Och här om något skulle det väl verkligen vara där det skulle kunna tänkas hända då det är ont om "natur" här....

= jag skulle inte va spec bekymrad om jag tog emot inackorderingar...

Jag har hittils inte velat referera tilll tolkningar.
Men nu så gör jag det.

Några andra tolkningar än mina.

http://www.icelandichorse.se/new/pdf/allemansratt.pdf

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=94337

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/1944

I den här står om just hyra ut stallplatser.
http://www.allemansratten.se/upload/2975/Ridning.pdf

Men jag tror att det som just gör att en stallägare/innehavare blir ansvarig står i Jordabalken 3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19700994.HTM

corzette skrev:
... Jag skulle vilja se den grusväg/asfaltsväg som hästar lyckas "slita ut"....
Jag kan visa dig flera stycken.
En (eller snarare flera i samma område) vet jag att det blev rid och hästkörningsförbud på p.g.a. för många travhästar.
Jag vet några till som också ligger vid travanläggningar.
Och så har vi vår egen väg då.
Men där så är ägaren av travhäst-en/-arna med och betalar.
Samt att det ju då är vi själva som rider.
Men helt klart är att vägen nöts betydligt mera p.g.a. hästarna.
Iofs så nöter även de f****nade crosscyklarna också, men de får också betala.
Vägen blir knögglig av hästhovar då den är mjuk eller nyskrapad.
Och de mjuka kanterna faller ner i dikena om man rider på dem.
Och det blir stora "revor" i den av crossåkarnas framfart.

Och där så kan stallinnehavaren bli ersättnings-skyldig.

Inte_Ung skrev:
Jag kan visa dig flera stycken.
En (eller snarare flera i samma område) vet jag att det blev rid och hästkörningsförbud på p.g.a. för många travhästar.
Jag vet några till som också ligger vid travanläggningar.
Och så har vi vår egen väg då.
Men där så är ägaren av travhäst-en/-arna med och betalar.
Samt att det ju då är vi själva som rider.
Iofs så nöter även de f****nade crosscyklarna också, men de får också betala.
Vägen blir knögglig av hästhovar då den är mjuk eller nyskrapad.
Och de mjuka kanterna faller ner i dikena om man rider på dem.
Och det blir stora "revor" i den av crossåkarnas framfart.

Jo men DÄR har du väl verksamhet om något ?
Jag jämför inte en uthyrare av stallplatser med en "travcamp"...
Visserligen mest då travnissar inte heller visar spec mkt "sunt förnuft" utan kör som "galningar" i skog och på vägar (egna erfarenheter då jag jobbat på Fituna gård)...

Ska kolla igenom de nya länkarna när jag kommit hem (e nu på jobbet)

Nu har jag kikat på dom av dig uppgivna adresserna med tolkningar, och var och en ger mig rätt och dig fel!

Det är inte stallägarens ansvar, vad inhysningarna hittar på när det gäller allemansrätten!
Det är inte förbjudet för några från samma stall, att gemensamt rida på annans mark!
Det är inte ens förbjudet för stallägaren, att arrangera ridturer på annans mark!

Möjligheten till förbud, kommer först när/om allemansrätten missbrukas. Vilket vi inte diskuterat här.

Så skriver du om:
Men jag tror att det som just gör att en stallägare/innehavare blir ansvarig står i Jordabalken 3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar
1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.
Om du läser resten av paragraferna i den sektionen, framgår att man talat om arbeten på fastigheten, dvs mark och byggnader. Knappast relevant här, och talar dessutom bara om "skälig hänsyn". Men som sagt, gäller inte det vi diskuterar om.

Så nu upprepar jag min uppmaning till dig!
Nu är bollen hos dig, I-U. Antingen visa var det står, att ovanstående citat inte gäller, eller också erkänn att du har fel.
LIA

Senast ändrad:

Det är helt rätt, när det gäller hästar på grusväg. Dvs, om hästarna framförs ovarsamt. Travträning är t ex fördärvligt. Om man däremot framför hästen förnuftigt, blir det inte större "åverkan", än att väghållaren får lov att acceptera det.

När ska du sluta med felaktigheterna?

LIA

LIA skrev:
Så skriver du om:
Citat:
Om du läser resten av paragraferna i den sektionen, framgår att man talat om arbeten på fastigheten, dvs mark och byggnader. Knappast relevant här, och talar dessutom bara om "skälig hänsyn". Men som sagt, gäller inte det vi diskuterar om.

Varje paragraf står för sig.
1 § är en generalklausul, och gäller alltid.
Sedan så kommer nya egna klausuler.

Jag kan inte ge mig, eftersom jag vet att jag har rätt.
Det vore att sätta oskydiga på pottkanten att invagga dem i falsk säkerhet om vad de får göra.
Nu så har jag i alla fall delat med mig av vad jag vet, så att alla som läser här har en chans att slippa tråkiga påföljder.
Ingen hade önskat mer än jag att du skulle ha rätt, det skulle nämligen göra mitt liv så mycket enklare.
Men tyvärr så är det på det vis som jag har beskrivit.

Och hur du väljer att göra, det är ju bara du som kan bestämma och utanför mina möjligheter att påverka.
Men nu så har jag i alla fall ryggen fri.
Ingen kan säga att jag inte har varnat för ev. följder av att släppa ut sina inackorderingar i naturen på andras mark.

Så Lycka till med din framtida verksamhet.

Summa summarium är att det är frågan om att visa ömsesidig hänsyn och respekt enligt AR och alla andra tvingande texter.

Som stallägare bör/måste man ju prata med markägarna innan, om inte annat så för att det är vanligt hyfs att man gör så. Peppar Peppar har vi inga större problem här och det är ett sabla körande till jul när vi åker runt med julgåvor till markägarna vi har kommit överens med :d

Med tanke på trådens rubrik så skiter jag i att kommentera mer :cool: :D :D

Rolle på Österlen

Varje paragraf står för sig.
1 § är en generalklausul, och gäller alltid.
Sedan så kommer nya egna klausuler.
:confused: Rekommenderar att du läser paragraferna!

Jag kan inte ge mig, eftersom jag vet att jag har rätt.
Det vore att sätta oskydiga på pottkanten att invagga dem i falsk säkerhet om vad de får göra.
Nu så har jag i alla fall delat med mig av vad jag vet, så att alla som läser här har en chans att slippa tråkiga påföljder.
Problemet är bara att du inte har rätt och att du inte vet! Du har fel! Det konstigaste är, att du tydligen inte ens förstår innehållet i dom avsnitt, du själv hänvisar till.
Om du nu ömmar så mycket för "de oskyldiga", är det främst en sak du bör göra, nämligen sluta sprida dina "sanningar om lagar och regler"! Dom kan ställa till mycket obehag för folk, som eventuellt tror på dom.

Så Lycka till med din framtida verksamhet.
Tack för det. Om du tror, att jag har någon slags kommersiella intressen i det vi diskuterat här, tar du fel igen. Jag vänder mig mot påståenden om landets lagar, du för fram både nu och då. Påståenden som ofta är felaktiga. Vi har ju haft den här typen av diskussioner tidigare, och med samma utgång.

LIA

Intressant. Var på ett allmänt möte förra veckan mellan markägare, ryttare, LRF och ridande polisen.
Där fick vi följande information; man kan gå, rida, etc på andras mark så länge man inte gör någon åverkan och inte passerar dagligen, dvs så länge man inte har det som ett stråk utan bara är ute då och då. Man får inte passera odlingar, nysådda fält eller på ren tomtmark nära hus.
Ska man passera ofta ska man ta reda på om det är privata vägar, vägar med kommunbidrag eller vägar utan kommunbidrag. Vägar med kommunbidrag kan de inte hindra en att rida på på något vis. I övriga fall ska man ha tillåtelse.
Angående hästbajs fick vi information om att det gällde samma sak. På allmänna vägar behövde man inte ta bort, men naturligtvis gäller väl sunda förnuftet?!

*Lånar knapp*

Intressant diskussion det här. I tisdags var jag på en tematräff anordnad av Hästen i centrum (ett projekt inom LRF) som handlade om just ridning på annans mark.

Hon som höll i detta sa att ett uthyrningsstall inte räknas som verksamhet i den bemärkelse som ett turridningsföretag. Alltså har jag min häst inhyrd i ett stall gäller allamansrätten likaväl som om jag haft ett eget stall. Dock sa hon att det alltid är bäst att fråga markägaren om man får rida på vägarna (om det inte är vägar med statsbidrag) samt att stallägaren har skyldighet att informera om var man kan rida och inte.

Som jag hävdat då! :)
Stallägarens eventuella skyldighet att informera, torde gälla förhållander mellan vederbörande och ryttare och inte något markägaren kan åberopa.

LIA

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 798
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama