Vägar och hästbajs

Sv: Vägar och hästbajs

Rolle skrev:
Mmmm...precis som jag sa ;) Men du kan rekommendera en ryttare med egen häst vilken väg han kan rida med hänsyn till allemansrätten. Har du B&B o H&H är det mao inga problem att ge en rekommenderad färdväg när de ska vidare
Ja det fungerar ju, för då så gäller det den "riktiga" gamla allemansrätten som ju från början var en färdslorätt i väglöst land.

Men du kan inte hyra ut hästar eller häst och vagn och ge en färdväg över annans mark mot dennes vilja.
Samma gäller när man hyr ut stallplatser.
För det blir ju inte en enstaka förbipassering utan det blir ju regelmässigt.
Och då så blir det nötning och allt det där, och så faller allemansrätten.

Tror att jag och Inte_Ung har en ganska lik situation.
Vi i vår vägförening har i princip aldrig mer möten än årsmötet, där beslutas vad som ska gälla, det brukar diskuteras bl a hästar, snöskotrar m.m. Vi har kontrakt med en bonde i närheten som sköter sladdning, sandning, plogning m.m, det är på hans omdöme det avgörs om det behövs göras. Dvs ingen i styrelsen ringer och talar om varje gång det ska sladdas eller plogas, bonden ser att det snöar - åker och plogar. Det finns kanske (förmodligen) reglerat ungefär hur hans åtaganden ser ut men det är såhär det fungerar i praktiken.
Är inte effektuera bara genomföra med ett finare ord? Det var i alla fall så jag menade...
Förstår väl jag också att de inte har helt fria händer, det var bara för att hårddra det hela lite...i praktiken har de ganska liten möjlighet att bestämma saker eftersom det mesta är reglerat i lagen. Jag ska inte svära på att vår vägförening verkligen fungerar så att styrelsen inte har beslutanderätt på pappret, men i praktiken har de det inte.

Vår styrelses största uppgift under året är annars att organisera vägföreningsfesten...

Jag ser inga större problem med hästskit längs vägen, men vill tex inte ha den precis vid min brevlåda. Det är ingen som plockar upp efter sina hundar härute heller, och det ser jag inte heller som ett problem om det inte är så att jag behöver trampa i det när jag hämtar posten.
Alla ser inte hästskit som en tillgång, man kanske (som vi) har tillgång till bättre, färdigbrunnen gödsel, ser ingen anledning att springa ut med skyffeln för att städa undan efter grannen...

Det du hänvisar till hade varit aktuellt om ingen ersättningsväg hade hänvisats, men genom att en anna väg bereddes för ryttarna är dessa regler inte tillämpliga enligt alla som man pratade med.

Jag tycker det framgår av själva ordet, vad en styrelse gör! Eller är tänkt att göra.

Saker som ligger på fel ställe är skräp.
Det gäller ju alla saker.
Nej, det är felplacerade saker. Skräp är sådant som är förbrukat, trasigt, överblivet etc. Hästskit är ingetdera, utan något i allra högsta grad användbart.

Mat på tallrik är mat och tappad mat på golvet är smuts.
Nej, mat på golvet är mat på golvet. Nästa station hundskålen. Smuts är det som återfinns under hunden dessa dagar av skitväder. ;)

LIA

Det du hänvisar till hade varit aktuellt om ingen ersättningsväg hade hänvisats, men genom att en anna väg bereddes för ryttarna är dessa regler inte tillämpliga enligt alla som man pratade med.

Självklar är det så att man ska komma överens i samförstånd, men frågan var huruvida väg och markägare själv kan förbjuda ridning på väg....och det kan de inte. De måste ansöka hos kommun som då utför lokala föreskrifter som förbjuder ridning på aktuell väg.

Vänligen
Rolle på Österlen :cool:

De måste ansöka hos kommun som då utför lokala föreskrifter som förbjuder ridning på aktuell väg

Och då har man förmodligen gjort det eftersom kommun var de som satte upp ridgförbudsskylten åt vägföreningen, dessutom svarade på ryttarnas förfrågan.

Jag sitter som sekreterare i vår vägförening sedan ett år. Vi har faktiskt tagit en del beslut under året. T ex fick styrelsen uppdrag att undersöka olika alternativ till vägbehandling. Vi tog fram ett underlag och beslöt att inte satsa på något dyrt alternativ för 2004. På stämman nu i vår kan naturligtvis medlemmarna säga att vi ändå ska satsa på det dyra alternativet, men det blir ju då till nästa år.

Jag uppfattar att stämman ger riktlinjer och uppdrag till styrelsen, men att styrelsen måste fatta en hel del beslut under året. Tex om kontraktet om vägunderhåll ska fortsatta.
Stämman får sedan säga hur vi skött oss.

Jag vill bara tillägga att hos oss är vägarna fulla med hästbajs och ingen klagar. Alla har antingen häst själva eller förstår att det inte går att klaga om man flyttat till ett så hästtätt område.

jo det är ju den viktigaste händelsen på vår väg på hela året...men det brukar bli samma mat, samma dricka och samma lekar...år efter år efter år...men jättetrevligt ändå!

om det finns ett ridförbud på vägen så ska det naturligtvis finnas skyltar som tydligt visar det!

annars måste jag säga att jag, som boende på vischan :cool: , känner mig långt borta från debatten. hos oss kör bönderna sina skitlass hela vårvintern på vägarna utan att någon klagar. :rofl: :rofl:

vad är det för en'a gnällig person klagar på lite hästskit. hon/han ska vara glad åt den extraranson med krukjord som tilldelas dem som skrapar upp det. :D

LIA : Hästskit på vägen är hästskit på vägen. Det har inte där att göra och är jävligt irriterande. Tror inte ni kan diskutera hästskitens vara eller icke vara på ett hästforum.
Som i alla frågor så gäller det att vara lite smidig. Diskutera med motparten istället för att gå in på paragrafer och regler.
Jag skulle bli tokig om det låg en hög med hästskit om dagen utanför kåken.

Nu var väl ursprungstråden en fråga om hästskit ja, till en viss del kan jag hålla med, men man måste även ha förståelse för de som inte gillar hästar och att ha skiten rakt i ansiktet när man kliver utanför grinden.

När det gällde aktuelll väg som jag skrev om, så handlade det nog inte så mycket om hästskit. För hade det varit så skulle nog ingen fått rida på den vägen tidigare heller, nu lade man ny asfalt av en typ som var mjukare. Man ville inte ha vägen förstörd av hästarnas skor, avtryck blev det det syntes. Därför fick ingen rida på aktuell sträcka, istället hänvisades man som sagt till en annan sträckning.

Den vägen blev en aningen längre, och det fick några ryttare att gå i taket. Personligen anser jag nog också att man måste se utifrån situation, lösa det så smidigt som möjligt. Bara för att man är ryttarere kan/får man inte bete sig hur som helst, tyvärr tycker jag också att det är ett väldigt viftande med allemansrätten så fort det sker något. Men man skall ha klart för sig att den har begränsningar, som ensam stall och hästägare kan man tillämpa den men inte som verksamhet eller om man tillhör en sådan. Det gör man faktiskt om man står installad i ett sk kollektiv, eller hyser in pållen på ett stort stall med många hästar då tillhör man också en verksamhet. :(

Det är här man måste bli smidig, annars tror jag att vi får svårt att hävda oss och det blir bara sura miner runt omkring helt i onödan.

Tror inte ni kan diskutera hästskitens vara eller icke vara på ett hästforum.
:confused: Varför inte det? Det är ju det vi gör just nu! Bland annat. Uppriktigt sagt förstår jag inte nojan runt hästskit på vägen. Den är ju bara att ta bort, om man inte vill låta regnet göra jobbet. Det finns faktiskt mycket värre "nedsmutsning" i naturen att ta upp.

Då ska du inte bosätta dig, där risken finns!

Diskutera med motparten istället för att gå in på paragrafer och regler.
Att först diskutera och samtala, är det ständiga rådet. Men det är tur att regler och lagar finns att luta sig mot.

LIA

att ha skiten rakt i ansiktet när man kliver utanför grinden
:D
Förlåt, men jag ser "någon" kliva rätt in i hästbaken. :rofl:

tyvärr tycker jag också att det är ett väldigt viftande med allemansrätten så fort det sker något. Men man skall ha klart för sig att den har begränsningar, som ensam stall och hästägare kan man tillämpa den men inte som verksamhet eller om man tillhör en sådan. Det gör man faktiskt om man står installad i ett sk kollektiv, eller hyser in pållen på ett stort stall med många hästar då tillhör man också en verksamhet.
Du måste göra skillnad på om ridningen arrangeras (fr a verksamhetsmässigt) på din väg eller om kollektivets ryttare gör det individuellt om än tillsammans några stycken. Håller annars med dig om att allemansrätten ofta missbrukas (tror jag du menar). Typexemplet är kanotföretaget, vilket skrivits om ovan.

LIA

Då verkar detta vara en tolkningsfråga kommun till kommun, för hos oss anser kommunen att vi tillhör en inackorderingsverksamhet. Jag har mina pållar inackorderade i ett stall men flera andra hästar och ägare, precis på samma sätt som merparten runt omkring.

Men här har markägarna varit väldigt tillmötesgående och upplåtit mark för ridning, kommunen har bidragit med matrial och arbetskraft i viss mån för anläggning av ridvägar. Så vi har gott om sådant runt omkring oss i varierande natur, detta kräver att ryttarna respekterar detta också. Tyvärr är det inte så alla gånger, åkrar som är slagna används ofta till att rida på trots att markägarna inte vill det samt att ridväg finns pararellt med denna åker.

Detta får ses som en bristande respekt i mina ögon, och dessa ryttare är de som faktiskt skadar andra som har för avsikt att sköta sig och hålla sig till de regler och överenskommelser som finns.

Sen har iofs markägare försökt att hålla ryttare borta, jag tänker bla på en som satte en ridförbudsskylt på kommunal väg. :rofl:
Den skylten försvann illa kvickt, och det var våran bonde som åkte dit med traktor och ryckte bort skylten. Så vi har medhåll av våra bönder här, och det skall man vara rädd om.

LIA skrev:
Du måste göra skillnad på om ridningen arrangeras (fr a verksamhetsmässigt) på din väg eller om kollektivets ryttare gör det individuellt om än tillsammans några stycken.
Kollektivets ryttare tillhör verksamhet om någon annan äger stallbyggnaden och tar betalt för det.
Då tillhör kollektivet fastighetsägarens verksamhet.

Om kollektivet inte skall vara verksamhet, så måste de äga fastigheten där stallet ligger gemensamt, det duger inte att stallet är arrenderat.
För vid ett arrende så får ägaren pengar för att arrendera ut, och så är det hux, flux verksamhet.
Ägaren kan alltså inte arrendera/hyra ut och hänvisa ridningen till annans mark.

Rydberg skrev:
Det är möjligt att du skulle bli.
Men frågan är då om du enligt lagen måste stå ut med det, eller om du har laglig rätt att slippa.
Ibland så får man bita ihop och ta saker som de är, för man har helt enkelt inte lagen på sin sida.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 798
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama