vågar man ....??

zazza girl

Trådstartare
vet inte redigt vad jag ska lägga denna tråden , men hoppas den ha hamnat rätt ...

som en del vet så ha jag en 4 årig hingst ..
och nu fundera jag på att skaffa en till häst , föst och främst som sällskap till min bäbis .. men vågar jag släppa ihop en kompis till han ..?? han ha gått sj sen början av föra sommaren .. testade att släppa ihop han med en stor valack , men det slutade med att valacken slog ner han , så han låg på backen ...

hur hade ni gjort , ??

som de se ut nu så gå han sj och e väldigt raslös och söker kontakt hela tiden ....

:confused::confused::confused:

Sv: vågar man ....??

Jag hade kastrerat hingsten först och låtit hormonerna lägga sig innan jag en hade funderat på att släpp ihop honom med någon annan häst. Riskena är för stora att någon av hästarna skadas.

Har själv haft ett större antal hingstar som inte kunnat gå ihop med andra hästar och bara ett fåtal som fungerat ihop med kompisar, när de nått lite ålder och insett att de är hingstar. Så jag skulle inte vilja riskera varken min hingst eller en annan häst med släppa ihop dem när han varit ensam så pass länge.

oki.. för det är inga problem att hälsa på andra och stå brevid andra , men är dom i hagen så kan det nog bli krig ....
han ha gått med andra hästar hela sitt liv tills föra sommaren och sen testade vi i mitten av sommaren .. och då fick han stryck ...

Jag sitter i liknade sits fast min är "bara" tre år. Han har gått i flock ihop med kompisar hela tiden. Men nu i vår har han kommit på att han är hingst. Så fast han inte vill vara utan kompisarna i stallet kan han inte gå gå med dem i samma hage längre. Han jagar ut de andra. Men det går bra om de går hagen vid sidan om honom. Men inte i samma hage.

oki.. men ha funderat på de här med hästar som inte få gå sj , hur gör man när man ha hingst då ?? räcker det med att de finns andra hästar i stallet men att han få gå sj i hagen ..!!

Finns det någon anledning att ha honom som hingst?

Nästan alla hingstar jag känner går själva i hagen, dock har det hästar runt omkring sig. En del av hingstarna blir tossiga om de inte har "sina ston" i hagen brevid, medan andra inte bryr sig..

Kan du inte ha honom i en hage bredvid, så dom kan hälsa och vänja sig vid varandra - och sen släpper du in dom i samma hage?

Kan du inte ha honom i en hage bredvid, så dom kan hälsa och vänja sig vid varandra - och sen släpper du in dom i samma hage?

just nu gå han i en hage nära dom andra hästarna i stallet , men eftersom vi byter hagar i bland så kan det hända att han inte se dom andra ...
han bli lite nervör då och roppa på dom , men inte så att han springer runt i hagen och inte kan beta och ta det lugnt ...

det va meningen att jag skulle skaffa en till häst , men som det se ut nu så han jag inte råd ...

Jag har inte varit med om att man kan ha hingstar med andra hästar tex valacker (ännu mindre ston) i samma hage. Kanske om vi snackar shettis men jag menar främst stora hästar. Hingstar får ofta ett tråkigare liv med hingsthage och gå ensam osv, därför är det ofta humanare att kastrera tycker jag.

Jag har inte varit med om att man kan ha hingstar med andra hästar tex valacker (ännu mindre ston) i samma hage. Kanske om vi snackar shettis men jag menar främst stora hästar. Hingstar får ofta ett tråkigare liv med hingsthage och gå ensam osv, därför är det ofta humanare att kastrera tycker jag.

jo han ha gått med valacker innan , på travet gick han med en som är lika gamla som han och sen när jag köpte han så gick han med en som va 4 år och sen gick han med en som va 12 år och alla ha varit valacker och det ha gått kanon fram tills vi testade med en annan valack på 8 år (tror jag ) ... men han blev väl för glad när han träffade han , så min häst skenade rakt i mot han och då reste sig den andra och slog framhovarna rakt i huvudet på min , sen va det lite tjafs och dom hög varandra och min vallade den andra hela tiden och ville bestäma ... men sen ville inte skötaren på den andra hästen att dom skulle gå ihop , så vi testade bara en dag ...

Det bästa vore väl (för honom) om han blev kastrerad så han kunde gå med andra hästar. För han är väl ingen godkänd hingst som används i aveln? Annars finns det väl ingen anledning att behålla honom som hingst?

Det bästa vore väl (för honom) om han blev kastrerad så han kunde gå med andra hästar. För han är väl ingen godkänd hingst som används i aveln? Annars finns det väl ingen anledning att behålla honom som hingst?

jo det är meningen att han ska bli kastrerad sen , men vill att han bli lite grövre först och få hingst kroppen ... ha inte redigt fått den ännu...
men än så länge funkar det kanon att han är hingst , förutom att han få gå sj ... :)

Blir inte risken med kastrering större ju äldre hingsten hinner bli innan han blir skuren? Har för mig att jag hört det någonstans....

Jag har en valack och en shettishingst. Dom går ihop. Den store är fem och shettisen är åtta. Dom har gått med varandra väldigt länge. Så kom det en ny häst till stallet, en friser. Han är oxå hingst och fyra år.
Vi släppte ihop dom, det blev en del skrik och små hugg men inget mer. Nu går dom tre lyckligt och betar med varandra.
Man får ju se lite hur dom är som individ och inte bara vad det är för kön på dom.
Mitt sto var mycket värre att släppa ihop med nya hästar. En riktig bitch;)

Du ska köpa en till häst som ska gå som sällskap med din häst som du ändå ska kastrera snart? :confused:
Då är det väl bättre att ta tag i saken och kastrera direkt i höst istället (förmodar att man inte kastrerar nu helst pga sommar å flugor), så kanske du kan låna sällskap över sommaren.

min 6 åriga hingst går med valack i hagen. ha testat med flera olika valacker och det har funkat bra med alla utom en och det var en elak liten shettis som bara sparkade på min häst hela tiden. Fast den sparkade på alla nya hästar,,,så det hade ju inget o göra med att min va hingst.

Man kan visst ha hingstar med andra hästar, det har jag själv haft i många år. Hade förut hästarna i ett stall där nästan alla hingstarna gick i flock med ett gäng valacker i varierande ålder och av olika raser, det gick superfint. Har nu en hingst här som går ihop med sina ston över sommaren, bara som exempel. Nemas problemas.

Men det ska sägas att alla hingstar kan inte ha sällskap i hagen utan att det blir bråk, och även en jättesnäll hingst kan plötsligt slå halvt ihjäl en ny häst i hagen, trots att han har gått ihop med andra hästar utan problem. Eller, som i TS fall, så är det hingsten som åker på däng när det kommer in en ny häst i hagen.

Till TS: Om hästen är 4 år och ännu inte har fått någon hingstkaraktär så tror jag knappast att han kommer att få det sen heller. Det har med genetik att göra, inte ålder. Alla hingstar, och framförallt inte varmblodstravare, ser inte ut som stora maffiosos bara för att de har kulorna i behåll. Vet åtskilliga exempel på hingstar som ser ut som ston (!) i typen.

oki.. angående hingst karaktär så ha han grovat på sig rätt så mycket och börjat få hingst nacken ,, men han kommer ju inte bli så grov som typ ett halvblod ... och han kommer nog gå kvar som hingst så länge han sköter sig och han är snäll...

Det finns såklart både för och nackdelar med en hingst.... man har ju för det mesta det problem du beskriver, men och andrasidan så har hingstar lättare att muskla sig och återhämtar sig snabbare om de skadar sig osv.
Mycket beror såklart på individen.
Själv släppte jag en shettis med min hingst och det gick jätte bra. Shettisar e tuffa men små och kan inte skada honom.

Skulle prova....

jo shettisar kan skada! min hingst gick ihop md en shettis nu under vintern o min hingst blev jagad av den lille och hade ca 20 nya sparkmärken varje dag på sig. så dom små kan allt dom med.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 102
Senast: LiviaFilippa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 134
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar