vågar man ....??

Sv: vågar man ....??

Det finns såklart både för och nackdelar med en hingst.... man har ju för det mesta det problem du beskriver, men och andrasidan så har hingstar lättare att muskla sig och återhämtar sig snabbare om de skadar sig osv.
Mycket beror såklart på individen.
Själv släppte jag en shettis med min hingst och det gick jätte bra. Shettisar e tuffa men små och kan inte skada honom.

Skulle prova....

Shettisar är ju värst, når precis upp till alla de känsligaste delarna! :cool:

Men var ska du göra av sällskapet sen när du kasterar då och hingsten kan gå med andra valacker:confused:

Den får inte mer hingstutseende nu, vissa får inte det där maffiga, kastrera den istället nu och släpp den med andra valacker.

Men var ska du göra av sällskapet sen när du kasterar då och hingsten kan gå med andra valacker:confused:

Den får inte mer hingstutseende nu, vissa får inte det där maffiga, kastrera den istället nu och släpp den med andra valacker.

som det se ut nu så ha jag inte råd med någon till häst , och även om jag skaffa en till så kommer han få gå ihop med den sen när han bli valack någon gång ...ha inga planer just nu på att kastrera han ... bli senare i så fall....

Går det inte alls alltså :confused: jag mötte en heltrevlig liten gotlandsrussfamilj nu i helgen. Två ston med föl och en hingst som delade hage, de verkade trivas fint ihop.

Vad brukar hingstarna hitta på när de går med ston och föl?

Om du stötte på en familj med russ så var det troligen just så!
Alltså en familj, ston på fribetäckning med hingst, när dom är dräktiga händer just ingenting om ingen annan häst kommer in i flocken. Släpp in en hingst till ston om du 1) vill ha dräktiga ston 2) om du vill ha din hingst söndersparkad.

Och snälla jämför ingenting med hästens naturliga beteende, i hästens ursprung fanns inga staket och ingen medveten avel....

Hingstar som inte ska användas i avel saknar en viktig sak i sitt liv - betäckning! Dom vet att dom kan men dom får inte, jämför vilken "grabb" som helst! Frustation och ensamhet dömer vi dom till, så länge hingsten tävlar exempelvis inom travet går det lättare att vara hingst eftersom han får utlopp för sin energi då.

Givetvis finns även (som alltid) ett och annat undantag, tämligen menlösa typer som är varken eller. Troligen med väldigt låga testosteronnivåer.

Hästen grovnar även mer som valack än han någonsin gör som hingst, särskilt om han är 4 år och inte hingsttypad nu! Han kommer aldrig att bli det heller, saknar könskaraktär som det står i bed.prot.

Vi har tre unghingstar i stallet och alla går med varsin kompis. Vi har inte haft några direkta problem med att släppa ihop de med andra och treåringen har gått med flera olika valackar. De leker visserligen ganska mycket men det är ju lite det som är meningen:)

//Kaja

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 102
Senast: LiviaFilippa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 134
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?