vågar jag sälja utomlands?

L

Lizzi Eres

hur säkert är det att sälja en billig häst utomlands?
har fått svar på en annons av en person från london. Har ett extremt lågt pris på hästen i fråga.
Är det troligt att hästen går till slakt? Eller kan det vara en hästhandlare? någon som känner till mer om sånt här? Eller har varit med om eller själv sålt häst utomlands?
Ska jag våga sälja fölet till London?

Sv: vågar jag sälja utomlands?

Om du har ett extremt lågt pris varför väntar du inte då på en köpare i sverige så fölet slipper åka så långt? :confused:

jag har riktigt akut platsbrist och trodde det skulle vara lättare att sälja häst än vad det är! har haft det dubbla priset på honom förut men sänkt för att få honom såld!!! har haft ut annons i några månader nu !!!! vad gör man???

Ger bort honom till någon vettig? Kanske åka runt till stallar du känner till och prata med folk och erbjuda ett bra pris.

Varning!

Mailar personen från en Yahoo adress? Jag har också blivit erbjuden att sälja till London, men jag misstänker att personen i fråga bara är ute efter att tvätta pengar eller liknande..

Mvh Sandy

Har fått liknande mail (när det gällt marsvin visserligen), som har skullat köpa och vilja skicka en check med mer pengar än vad djuren skulle kosta som sedan skulle betalas till den som hämtar... Så se upp för såna checkbedragare om du ska sälja till utlandet.
Jag vägrade om jag inte fick kontant betalning, och då blev det ingen affär heller, så det var det dom iallafall var ute efter.

Anars skulle jag tycka att det är lite långt för en fölis att behöva åka så långt...

Också erbjuden check, väntar den i veckan men tror att den får åka in i brasan istället...

Akta dig så du inte går på tricket med checkarna. Förekommer i alla varianter just nu. Du får en check på ett större belopp än du begärt. Köparen vill att du skickar tillbaka mellanskillnaden. Banken kollar och säger att checken är ok och löser in den. Du skickar pengarna till köparen. Efter ett tag hör banken av sig. Inga pengar är insatta och checken saknar täckning. Du blir betalningsskyldig!

Det som kan hända är ju att checken saknar täckning och den som hämtar ut den blir ju återbetalningsskyldig, inte den som skickat checken. Så man kan ju bli lurad på rejäla summor pengar...

Tack för snabba svar! Jag är väldigt glad att jag får veta vad som kan hända nu innan jag gör något tokigt.

Jätte tråkigt bara, för hästen jag vill sälja är jätte fin och just nu köper ju ingen hästar.

Man blir ju väldigt glad när man får chansen att sälja utomlands när man har uppfödning. När man dessutom skulle få vad man begär så börjar man räkna hem pengarna..

Tack än en gång.

Vi behöver hjälpas åt att varna andra!

mvh Sandy

TACK!!! Alla som har svarat! för detta med checken är just vad som hänt mig. att jag ska få en summa större än priset på hästen , där jag skulle ta ut min summa och ge resten till personen som skulle transportera. tänk vad naiv man kan vara!!!! jag får bita ihop och ha is i magen och vänta på rätt köpare.
men vad taskigt för alla som verkligen går på detta och löper linan fullt ut!!
väntar en check från någon med mailadress "tracy moore" något ni känner igen?? så som Sandyss skriver så blir det in i brasan med checken!!!!!!

Hej igen!

Tracy är "namnet" han använder till mig med... Många punkter och dålig engelska är det också! Jag har kollat lite och Han kör samma fula grejer i tyskland också, men med annan mail.

Lycka till med försäljningen. Från och med nu får det bli äffärer via tredjepart eller öga mot öga..

varför då??

som det redan skrivits, alla desa utlänningar som skriver och vill betala med check är en form av nigeriabrev. det är ren svindel!!!! oftast säger dom sig vara från england eller holland, och skriver mkt dålig engelska. var inte så lättlurade att ni går på detta!

Hej Allihopa! När jag skulle sälja min förra häst i somras fick även jag ett mejl som innehöll dålig engelska.. Han ville köpa min häst till sin dotter eller nåt sånt! Som tur var hade min väninna fått ett liknande mejl när dom skulle sälja deras häst och hon varnade mig! GÅ INTE PÅ DETTA!!! Lycka till annars!

Detta är exempel på den nya tidens "nigeriabrev". Det finns flera trådar om detta på Buke och det är vanligt att man får sådana mail när man lägger ut annonser.

Kolla ipnumret så ser ni att han/hon sitter nog i ett land i Afrika.

*kl*
Jag fick också ett sånt mail härom dagen. Som några skrivit innan så är det inget annat än försök till bedrägeri, hoppas ingen gått på det. "Mitt" mail kom från en yahoo-adress och "tjejen" ifråga hette Nice Kelly och skrev på väldigt dålig engelska...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 084
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 582
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden