Vågar jag riskera fast anställning när jag är gravid?

Fila

Trådstartare
Är gravid i v 10. Jag har fast jobb och trivs bra. Förutom att det är en bit att köra... Har funderingar på att söka nytt jobb närmare där jag bor. Har stora chanser att få jobb men tror inte jag kommer få fast med en gång... Vågar jag riskera att bli av med fast anställning? Är det någon skillnad efter man fått barnet och går hemma om man har fast anställning, vikariat eller provanställning mm.

Sv: Vågar jag riskera fast anställning när jag är gravid?

En fast anställning så går du ju bara tillbaka till arbetet.
En provanställning får bara vara i max 6 månader (tror jag det är), sen bör den övergå antingen i en tillsvidare anställning eller så blir du uppsagd.
Ett vikariat är ju tidsbegränsat så om tiden gått ut så står du arbetslös (om de inte förlänger)

Jag personligen hade aldrig riskerat en tillsvidareanställning, vill jag ha nytt jobb söker jag det i så fall under föräldraledigheten. :)

Mitt generella svar på frågan är att jag inte hade sumpat min tillsvidareanställning om jag inte vantrivdes väldigt på arbetsplatsen.

Som vilse skriver så har inte företaget någon skyldighet att förlänga din anställning vid vikariat eller provanställning så det kan absolut bli så att du inte har något jobb att komma tillbaka till.

Många företag har också bonussystem för sin föräldralediga (tillsvidare)anställda. Min arbetsgivare betalar t ex 10% av lönen varje månad till sina föräldralediga anställda. Sånt är ju värt en hel del.

Föräldraledigheten är ju också ett utmärkt tillfälle att leta och söka nya jobb.

Som de andra har sagt så skulle jag inte riskera min tillsvidareanställning pga graviditet, jag hade sökt jobb under föräldraledigheten istället.

För de flesta har 6 månaders provanställning och då får arbetsgivaren säga upp dig utan att ange grunderna för uppsägningen.

Samtidigt har inte en arbetsgivare rätt att diskriminera någon som är gravid och inte förlänga en provanställning.
Att INTE förlänga en provanställning pga graviditet är diskriminering och kan leda till föreläggande för arbetsgivare.
Vi hade en tjej som blev anställd som inte berättade att hon var gravid. Hon hann arbeta 3 månader på sin provanställning innan hon blev föräldraledig, och sen kom hon tillbaka efter ett år och var då fastanställd.
Om man är fackligt ansluten ska facket meddelas om provanställning ska sägas upp eftersom man har rätt till förhandling.

en provanställning är, i regel, 6 månader, men det finns arbetsgivare som förhandlat om det och jag vet dom med provanställning på upp till 18 månader.

Varför inte söka nytt jobb? Om man är ärlig på intervju om hur läget ser ut? Man har ju inget att förlora. om du är rätt person för jobbet så kanske den nya arbetsgivaren tycker det är värt att satsa på dig även fast den vet att du kommer vara borta sen?
inervjuer är ju aldrig fel att gå på, om inte annat!

Du kan inte få tjänstledigt på ditt nuvarande jobb då?

Jag hade aldrig riskerat en tillsvidareanställning.

Visst är det så att de inte har rätt att diskriminera pga graviditet men hur ska du veta att det inte är därför när det bara är en provanställning.

*kl

Jag skulle behålla min tillsvidare men söka annat under föräldraledigheten. För mig är tryggheten i en tillsvidareanställning värd jättemycket, i mitt fall 10 mil enkel resa till jobbet.

Samtidigt har inte en arbetsgivare rätt att diskriminera någon som är gravid och inte förlänga en provanställning.
Att INTE förlänga en provanställning pga graviditet är diskriminering och kan leda till föreläggande för arbetsgivare.

Å andra sidan behöver avslutande av en provanställning inte motiveras så hur man ska kunna hävda diskriminering (och vill man ens riskera gå igenom en sån process om man redan har en fast anställning någon annanstans) blir svårt att veta.

Jag hade aldrig i livet vågat riskera min fasta anställning när jag var gravid. Jag skulle inte inte ens vågat försöka bli gravid under en provanställning.

En fast tillsvidareanställning är för mig, för mycket värd, för att "byta" bort mot något som inte är lika tryggt. Jag stannade kvar på mitt jobb fastän jag inte trivdes toppenbra. Efter att jag kom tillbaka från föräldraledigheten hade jag ett tungt halvår där jag inte trivdes och nu skulle jag inte byta bort om jag inte fick ett RIKTIGT bra erbjudande. Jag har en timmes resväg enkel resa i bil.

Mvh Miks

Vi hade en tjej som blev anställd som inte berättade att hon var gravid. Hon hann arbeta 3 månader på sin provanställning innan hon blev föräldraledig, och sen kom hon tillbaka efter ett år och var då fastanställd.
Om man är fackligt ansluten ska facket meddelas om provanställning ska sägas upp eftersom man har rätt till förhandling.

en provanställning är, i regel, 6 månader, men det finns arbetsgivare som förhandlat om det och jag vet dom med provanställning på upp till 18 månader.

Det låter ju så himla bra sånna där historier. I verkligheten är det inte alls alla som har samma tur.

På en mindre arbetsplats skulle det kunna vara förödande. Vi är 10 st på mitt jobb. En rekrytering kostar jättemycket pengar, tar massor av tid från ganska många av oss samt att det tar väldigt lång tid för oss att få in den nya personen i arbetet. Skulle vi anställa någon som sedan planerar att vara borta en längre tid skulle vi alla bli griniga.

Varför inte söka nytt jobb? Om man är ärlig på intervju om hur läget ser ut? Man har ju inget att förlora. om du är rätt person för jobbet så kanske den nya arbetsgivaren tycker det är värt att satsa på dig även fast den vet att du kommer vara borta sen?
inervjuer är ju aldrig fel att gå på, om inte annat!

Så länge ens nuvarande arbetsgivare inte får nys om det. Här skulle det bli lite irriterad stämmning om det ryktades att någon aktivt letade nytt jobb. Min bransch är ganska kompakt och det är lite "alla känner alla" stämmning. Ryktet sprider sig ganska långt och vi på mitt bolag är alla eftertraktade.

Mvh Miks

Jag sneglade lite efter andra jobb när jag blev gravid, och slutade då direkt. Hade inte känts sjysst att tiga om graviditeten på en eventuell intervju, och jag tror helt krasst att väldigt få är så eftertraktade att de får jobb när de är gravida, och öppna med det.
Lagar och regler i all ära, men det går inte att sticka under stol med att gravida och småbarnsföräldrar kan skapa lite merjobb, särskilt på små arbetsplatser.
Nu har jag haft en förhållandevis jobbig graviditet med och varit sjukskriven på halvtid några månader, och det hade verkligen inte känts kul om man varit ny på jobbet.
Nu har jag gått hem på gaviditetspenning, och det känns skönt att få "koppla bort" jobbet en tid innan det är dags att klämma ut en unge.

Fick fast anställning för ett par veckor sedan och min första tanke var: nu kan jag bli gravid! Och jag vill inte ens ha barn (än)):D en fast anställning är en stor trygghet, speciellt om man har barn.

En gravid kvinna eller nybliven mamma är inte så jätte het på arbetsmarknaden, chansen att man får fast anställning under föräldraledigheten känns inte så stor.

Jag skulle självklart vara ärlig gällande graviditeten. Tror jag skulle få jobb ändå. Men inget fast... :/

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 248
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar