Sv: Väga ner släp?
Det går alldeles utmärkt att väga ner, på samma sätt som innan, du kan eftersom det är ett begagnat släp GLÖMMA allt du läste i ridsports artikel

(Som fö var felaktig, jag var på dem om det och de satte in en rättelse numret efter men en liten pluttig en)
Du kan endera byta DÄCK till däck med en lägre bärighet och på så sätt sänka vagnens totalvikt (lastvikten sänks motsvarande som du vill ha ner till nya totalvikten), eller så kan du byta KULHANDSKE till en 'klenare' (som inte är godkänd för lika hög vikt) och på så sätt sänka totalvikten på samma sätt som ovan.
Det BÄSTA är att byta kulhandske men det kan vara knepigt ibland då det är ont om kulhandskar i vissa intervall, det ENKLASTE är att byta däck, men det är säkrare att byta kulhandske om det inte är bara typ 50 kg eller så som den ska ner.
När du bytt kulhandske eller däck beställer du tid hos bilprovningen för nedvägning (ny registreringsbesiktning, men säg du vill väga ner den så får du rätt besiktning), och sen åker du bara in, de kollar (förhoppningsvis, inte alltid de gör det) detaljen du bytt, knappar i datorn och sen är det klart och du får ett nytt regbevis med den nya totalvikten på posten. Vill du sen väga upp släpet igen byter du bara tillbaka det du bytte ut och gör en ny regbesiktning.
Det kostar en del dock, jag minns inte exakt hur mycket nu, men mellan 1000 - 1500 kr.
När du ändå är på bilprovningen och om det är en station med VÅG, kosta gärna på dig 250 kr för att KONTROLLVÄGA släpet med.- Många släp är TYNGRE än det står på regbeviset, så lastvikten i verkligheten är lägre än regbeviset säger, vilket kan vara väääldigt bra att veta INNAN man står i en viktkontroll och farbror polisen är ilsk

(Oavsett vad släpet väger på våg så lägger sig bilprovningen inte sig i det i det läget så du behöver inte oroa dig för trassel så)
Min är nedvägd med däcksbyte.