Väg till stallet?

Sv: Väg till stallet?

en mil, tycker det är perfekt för då slipper man ha dåligt samvete för att man kör bil istället för att cykla...

Jag har ca 2 mil till min häst - tar ca 30 minuter med bil, finns inga bra busskommunikationer, landsväg.

Det är en ganska trevlig väg att åka, mycket skog, åkrar, lite hästar och så en sjö. Men det är inte roligt att ha sin häst så långt bort. Det tar 1 timme av ens hästtid som man kunde använda till att komma hem i tid till middagen eller hjälpa till med någon annan häst. Man stressar igenom ridningen och tiden hos hästen för att hinna hem till middagen - som ändå blir sen (runt 21-tiden + att man sen behöver duscha mm). Man kan inte åka ut bara för at göra någonting snabbt, kolla staketen, fodra eller smärja in hästen. Allt tar minst 1 timme i bilresa (tuir och retur) så man kan räkna med att vad man än ska göra så är man borta minst 1-1,5 timme.

Det enda positiva med det är att man hinner få upp värmen i bilen vintertid och kan ha en ganska trevlig stund med musik när man åker dit. Dröma sig bort, fundera och filosofera. Det kan man behöva ibland iof. Men inte alltid.

Önskar att han fanns närmre, det skulle förbättra för mitt förhållande till sambon, hemmet OCH till min häst. Men han står i paradiset så det är svårt att hitta ngt sånt någon annanstans. Och om han är nöjd så är jag nöjd, innerst inne. :bow:

stallet ligger ca 6 km från mitt hem, cyklar vid fint väder och det tar ca 30 minuter dit.
Ska jag träna eller om vädret är dåligt tar jag bilen.

Fördelarna är att det är himla bra cykelväg, och lätt att hitta !
Sen är det bra bilväg också, inte igenom hel stan utan det går väldigt fort med bilen också.

Nackdelar.. hmm när man cyklar dit och det är 2-3 km kvar så är det helt öppet så det blåser storm när det är minsta lilla vind ute, sen är det 3 ganska jobbiga backar.
Men dom är fördelar på :rofl: hemväg

Förut när jag bodde nära stallet tog de 5 min med cyckel då vare bara kanske 1 km till stallet. nu bor jag längre bort och de är kanske 5 - 7 km tar väll 30 min att cyckla.. de är jätte bra att stallet ligger där d egör perfekt lagom nära lagom långt bort och underbara ridvägar :love:

Tar ganska precis 15 minuter till stallet där jag rider med bil, till mina medryttarhästar tar det 5-10 minuter (beroende på väglag, ibland är det hemskt där).

Tycker det är alldeles lagom :bow:

Jag har 3 km till stallet. Tar 25 minuter att gå, knappt 10 att cykla (om man som jag skiter i trafikvett) och 3 med bil. Blir i 99% av fallen sistnämnda alternativ dock, annars måste man ju motioneraaa. :angel:

Det tar ungefär en halvtimme med ett stopp för att hämta upp den jag rider med. Men om jag åker buss så tar det ju såklart längre tid^^ :rofl:

För mig tar det:

*10-15 minuter med bil
*40 minuter med buss och tåg
*Gå? Nä det är för långt det skulle ta 1 och en halv timme,

Med cykel ca 1h att cykla.
Med buss nästan detsamma fast ca 50 kronor fattigare tur och retur för dotter och mig.
Till fots (no way!!!) ca 2h.
Bil ca 10 min.

Vi är så duktiga och cyklar nästan jämnt. Vi har kondis och sparar på busspengar, jag har inget körkort.

Det finns tex ett stall nära hemma men där finns inte så stora hagar och där är mycket folk som springer samt många hästar.

KL

Rider grannens häst.. tar ca 15 min att gå dit, kan nog springa snabbare men gillar att ta det lugnt..XD Och kolla posten och glo lite på fåren på vägen dit.eller rådjuren..XD

I höst blir det egen häst hoppas jag, då bor den på gården hemma:P

Han står hos grannen. :angel:
Det som är nackdelen är att man blir lat liksom. Man tänker "jag kan ta det senare" och så kanske man somnar i soffan osv. Har man stallet långt bort så kan man inte slappa, då måste man dit, eftersom att resvägen tar tid. Så tkr jag iaf.

Har 1,5 km till stallet. Oftast tas det på vägen hem från jobbet och då svänger jag införbi med bilen. I alla andra fall cyklar jag och det brukar ta 6 min.

Ser bara fördelar med att ha hästen nära. Ju mindre tid jag kan lägga på transportsträcka till och från desto bättre.

Jag har ca 7km till stallet där min sköthäst ( som jag rider 6dagar i veckan) står. Fördelen är att jag kan välja mellan cykel eller bil som fordon till stallet,

Nackdelen är att om något uppstår i stallet med kort varsel är det alltid jag som får åka då jag " ändå bor så nära":devil: :smirk:

Ridskolan: ca 2 mil, kanske något mindre. om jag åker bil så tar det ungefär en kvart/20 minuter. Med buss måste jag först in till stan och sedan byta, då tar det 40 min/en timme.

Medryttarhäst: Drygt en mil. Bil ca 10 min, buss något mer (plus gå i ca 20 min)

Det är för långt, hinner nästan aldrig åka ut till hästarna... :(

Ridskolan är det bara ca 4 km, och till med.hästen är det 2 mil. Men bussarna går inte den korta vägen dit så med kollektivtrafik blir det en timmes buss med ett byte, + 3 km promenad. Vad gör man inte för favoriten ;)

Hejsan alla!
Jag undrar hur lång tid det tar för er och också hur (buss, bil osv)? ni tar er till era respektive stall och hästar.
Säg gärna också för och nackdelar med att det ligger nära/långt bort.

:)

Jag åker bil till stallet. Det ligger 1,8 mil bort så det tar ca 20-25 min. Det är väl inget positivt med att det ligger långt bort... men jag trivs så bra i stallet och omgivningen och människorna där så det är värt det. Plus att vi har en terrängbana och ridhus på ridavstånd :)

jag har stallet mittemon huset en si så där 50 meter:p

går så klart då:angel: fördelarna är ju att det är nära, nackdelarna kan vara att i visa stall finns det oftas alltid nån som vill rida ut, och flera människor

jisses, vad alla har nära till sina hästar.

Jag har 3,5 mil... Tar ca 30 minuter.. Mest motorväg, suck..

Blev lite avis på er andra nu..

jag åker bil o då tar det kanske max 5 minuter skulle jag cykla skulle det nog ta en kvart eller nåt då det är uppför hem skulle det nog gå fortare

Ja det var många här som har väldigt nära, man blir lite avundsjuk ;).

Själv har jag 1,3 mil till mitt nuvarande stall och om jag flyttar kommer jag att ha 2,2 mil :(.

Bensinräkningen är inte trevlig :(.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 289
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka