Väg till stallet?

Sv: Väg till stallet?

Hejsan! Jag har runt 1,5 km till stallet. På somaren cyklar jag oftast, går någon gång i bland. På vintern går jag eller åker bil med min granne som har häst i samma stall. Jätte skönt att ha nära till stallet och att man inte är beroende av att föräldrar måste skjutsa en dit :)

Jag har mina hästar hemma. Det är helt underbart. :love:
Har väl sisädär 40 meter till stallbyggnaden. :angel:
Fördelar:
Inga resor som tar tid.
Man kan gå till hästarna när man vill.
Vi tittar till hästarna 4-5ggr/dag vid fodringar och ev ridning.
Nackdel:
Att man inte kan åka iväg en hel dag utan hästvakt, men jag trivs ändå bäst hemma och vill helst inte ens åka hemifrån alls. :rofl:

Jag har ca 4 km till stallet. Det tar 4-5 minuter att köra bil eller ca 10 minuter att cykla dit. Det är helt ok avstånd, man kan ju åka dit flera gånger om dagen utan att bli ruinerad ;)

för mig tar det ca 30 minuter med buss.
15 min med bil.
20 med moppe.
Att ta cykeln dit måste ta ett bra tag:rofl:

rider på ridskola så det är ju inte så farligt att få skjuts med pappa en gång i veckan ca 1,5 mil . Jag har en sköthäst i ett stall 200 meter från vår gård också , där jag skulle ha min egen häst om jag skulle ha en .

För mig tar det ca 4 min att åka moppe till stallet, om man tar bil tar det ca 7 min, vet inte hur långt det är dit.;)

20 min me cykel :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har 5 km till stallet.
Antingen så cyklar jag eller så kör föräldrarna mig.

Det tar 12 minuter till mitt stall om man går redigt fort :angel:
Inte många minuter att cykla eftersom det är nedförsbacke hela vägen, men det tar desto längre tid att cykla hem :p

Brukar dock oftast åka bil dit vilket tar ett par minuter.

Alldeles perfekt avstånd är det!

20 minuter med buss till vinterstallet

10 minuters cykelväg till sommarstallet
någon enstaka minut med moped/bil

Det tar en minut, och stallet ligger alldeles brevid huset.

Fördel, jag slipper passa bussen och slipper tanka bilen och har för det mesta koll på vad pållarna gör under dagen. Det är jättemysigt att kunna slinka ut i stallet, när man känner för det.

Nackdel, jag får inte vara ifred, utan alltid är det nån från familjen som kommer och stör, när jag vill tänka. Att vara i stallet är som ett slags meditation för mej. Eftersom det bara är jag o mina hästar i stallet, så kan det bli lite tråkigt när jag inte har nåt ridsällskap, eller behöver fråga någon hästkunnig människa till råds.

Tar runt 10 min till stallet (ca 1 mil). Har egen bil vilket är jättesmidigt! Har hästarna på gården hos mina föräldrar. Skönt att ha nära till stallet för man behöver inte ödsla en massa tid på åkande fram och tillbaka.

Jag har lång väg till stallet. Går först ca 10-15 minuter för att komma till den första bussen som jag sen åker med i ca 20 minuter. Sen tar man nästa buss som tar ca 10 minuter och sen följer en promenad på runt 1,5-2 km innan man är framme vid stallet :D.

Åker man bil tar det ca 20 minuter att ta sig hemifrån mig till stallet.

Fördel: Det ligger ute på landet i princip (även fast motorvägen inte går långt bort).

Nackdel: Jobbigt att ta sig dit kommunalt.

För mig tar det ca 5 min med bil, och om ja går tar de kanske 15 min.
Perfekt uppvärmning innan ridningen, men om ja ska va ärlig så blir de ju oftast att ja tar gamla bettan å gasar iväg ist för att knalla :p

20 min med buss + 1,5 km(ca) gångväg.

Resan är inget jag har något emot och fördelen med ett stall en bit utanför stan är att det blir vääääldigt mycket billigare.
I stan ligger närmsta stallet 15 min bort med cykel, men kostar också 2500kr/ mån. Nu kommer jag undan med en stallhyra under tusenlappen.

Så jag tror jag fortsätter resa en liten bit;)

Har väl ungefär 3,5 km till stallet kanske.. tar en kvart att cykla och ungefär 35 min att gå.. och typ fem min me bilen.. vet inte exakt om de är 3,5 km men det är en kvalificerad gissning.. :angel:

Som regel har jag ju hästarna hemma och då är det 30 meter nedför till stallet och hagarna är placerade runt hus och stall så jag ser hästarna från alla fönster oftast. Har ett bete som ligger en bit ner mot en sjö men till den grinden är det ca 100 meter från min dörr:angel:

I skrivande stund har jag dock inte en enda häst hemma. Har kört över mitt sto till syrran som är sällskap till syrran högdräktiga sto (väntar mitt föl). Det är ca 1,5 mil dit och jag passerar där när jag åker till och från jobbet.

Vi gör så att vi delar beten och det innebär att jag och maken kan åka bort och vara "fria" under en del av sommaren och sen tar jag hit mina och syrrans häst så får dom "hästledigt" andra delen av sommaren. Utmärkt lösning för oss hittills:D

Jag har ca 3-4 km till stallet, eller rättare sagt lösdriften, där min fodervärdshäst går. Har ingen bil så jag cyklar i alla väder och det funkar fint. Nu åker jag upp varje em o fodrar medan de andra hästägarna tar fm. Till hösten efter betet får vi höensilage med fri tillgång i hagen. Skönt att inte ha samma tidspress som när man har hästen på stall utan kan åka lite mer när det passar efter jobbet.

Nackdelen med vägen är att hur man än cyklar här i Falun så är det uppförsbackar (känns det som iaf). Men man får ju en grym kondis!

Jag cyklar till stallet ;)
Det tar ca 10 min.
Ibland så går jag eller
joggar, om jag bara
ska mocka eller så :D

Det är jätte bra att det är så
nära, för trots om det är dåligt
väder så är det bra cykelväg
dit :rofl:

Nackdelen är väl att mamma helst
inte vill skjussa mig om det väl är
dåligt väder :p Hon tycker att jag
gott kan cykla.

Va skönt det måste vara för er alla som har stallet på cyckel/gångavstånd.
Jag kommer nu eventuellt att pendla kommunaltrafik 30 min till stall, 45 min hem och nån 15 min gångväg. Eller 20min cyckel och 15 min buss. Undrade ifall det var nån annan i samma sits, med långt till stallet ;)

Men jag kommer nog, när jag sitter på bussen läsa eller titta på tvserier (har en film mp3 spelare) så det löser sig nog.

Ni andra som har en bit till stallet, hur tycker ni det funkar för er?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 289
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka