vad vill...

enjes

Trådstartare
ni med eran ridning?
vill ni bli jockey?
tränare?
eller bara arbetsryttare?

jag satsar på att bli jockey:D Peter säger att jag är på god väg:D

Sv: vad vill...

jag fastna för galopp för ca 1år sen.. å det e "fölis" fel... va med sen dag 1 på honom :) å red hans mamma (medryttare, som ridhäst)...
sen när fölis stog hos en tränare så fick jag testa å rida på banan...
sen ja... jag som aldrig skulle köpa egen häst... *host*
kan ju bara säga att det blev en häst iaf, å det är jag mycket glad över :D
så... målet med min ridning är att bli starkare å kunna hålla min häst å få henne till start :D
amatörlöp skulle va såååååå kul... men jag är inte så bra på galopp så :cool: med hjälp av kunniga människor runt mig så blir det iaf start på hästen (hoppas jag) :D

sen ska hon bli hopp/dressyr-häst! :D

Se till så jag, när jag pluggat färdigt (om ca 5-6 år), fortfarande kommer ihåg hur man gör. Så man kan skaffa egen häst att träna. :)

Sen hade det ju inte varit fel att bli lite duktigare på vägen, men rider så lite nu att det blir nog mer att hålla det jag kan vid liv...

Jag har ridit galopphästar ett tag och många säger att jag borde ta ut en amatörryttarlicens. men många säger också att det är så farligt att rida löp och att det är något som ingen människa nånsin borde utsätta sig för... JAG VET INTE VAD JAG SKA GÖRA. kan inte någon kunnig amatörryttare svara på detta?? Målet med min ridning skulle gärna vara att bli amatörryttare

Alla jag känner som rider/ridit/provat är helt begeistrade. Det är nog en endorfinkick utan motsvarighet. Se så många som håller på långt uppp i åldrarna. Var en Italiensk man runt 80 tror jag som red på Jägers i fjol (tror jag det var). Hade jag väg 25 kg mindre så hade jag nog lekt med tanken själv...;)

Den internationella organisationen Fegentri har en mycket stor verksamhet. Och de som rider internationellt verkar ha fruktansvärt kul!

Amatörer får ju rida i alla hinderlopp, och är så gott som säker på att de flesta lopp på de danska provinsbanorna (Odense, Århus, Aalborg) är Pro/Am (både amatörer och jockeys).

Vill också göra arab-reklam och berätta att den 24 april så blir det premiär för arablopp inom damernas Fegentri-VM på Jägers. Det blir alltså 2 lopp, varav det ena är et arablopp. Dubbla chanser för VM poäng för de som deltar den dagen alltså.

Glömde säga att jag inte hört talas om ngn amatör som skadats särskilt alvarligt i slätlöp.

Att rida löp är det roligaste jag har gjort. Som amatörryttare har jag dessutom fått många chanser att rida under åren och speciellt de löpen jag har ridit i Fegentrin (vilket jag ska göra i år igen) har varit en upplevelse.

Naturligtvis finns alltid risken att göra sig illa, men den finns även där under träningsridningen och det vardagliga livet. Jag har på mina ca 300 ritter trillat ordentligt 2 ggr (båda gångerna i slätlöpningar). Ena gången klarade jag mig med ett par rejäla blåmärken den andra gången med nyckelbensbrott och en nervskada i axeln.

Nu ser jag framemot att årets Fegentri säsong drar igång på riktigt. Första löpningen för mig blir på Gran Canaria 10 april och sedan är det Jägersro där jag hoppas kunna plocka lite poäng. I maj är det dags för hindersäsongen att starta och i år tror jag att jag har några spännande hästar att rida på häck och steeple.

Okej, TACK för svaren!
Här kommer en annan fråga.... Hur visste ni amatörryttare om ni var klara för löp eller inte? Alla säger till mig att det viktigaste är att man är vältränad och har ridit många jobb, vad tycker ni? :smirk:

Jag ska bli jockey, de bestämde jag mig efter första löpet ja red, har inte vikten på min sida men va fan de finns ju bastu hehe....

Ja, jag vill göra de har fått hoppa lite på häckarna på angarn men ja e bara 15, så ja får nog vänta ett tag, fick tjata ett tag på mina föräldrar för att rida slätlöp....

Vem är du? Är du femton och har amatörlicens? Har du ridit några löp? Rider du på Angarn??

aa, fyllde 15 i höstas fick då ta ut licens sen dess har ja ridit 13 löp.

hur lång tid red du innan du red löp?? va heter du?? vem e du? kanske har setts??

Jennie, ja red galopphästar kanske ett halv år innan ja börja rida löp, innan de har ja haft egna ponnysar o sådär i 10 år. Ja rider hos Nadja ute på angarn

hon har 8 i träning nu, sen kommer ju åringarna snart

Tränade hon the big bang?
Hur många åringar är det som komme?

Senast ändrad av en moderator:

wilcox skrev:
Jag har ridit galopphästar ett tag och många säger att jag borde ta ut en amatörryttarlicens. men många säger också att det är så farligt att rida löp och att det är något som ingen människa nånsin borde utsätta sig för... JAG VET INTE VAD JAG SKA GÖRA. kan inte någon kunnig amatörryttare svara på detta?? Målet med min ridning skulle gärna vara att bli amatörryttare

Det är väll ganska självklart att du tar ut amatörlicens om det är ditt mål med att bli det och när du har möjligheter för det.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 696
Senast: Maniac123
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
16 858
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025