Vad väljer ni bort för att ha hund/ar?

Viva

Trådstartare
Antagligen fel ställe att fråga men lite inspirerad av liknande tråd på hästsidan.

Personligen känns det sällan som att jag väljer bort något, det är så här jag vill ha det. Det enda jag kan sakna lite är väl att resa (mer än inom Sverige till ställen där jag kan ha med hundarna), jag har ingen möjlighet (eller inte tillräcklig lust) att lämna bort dem en vecka. Min kära far anmärkte på detta första gången jag skaffade husdjur men valet att resa 1 vecka per år alternativt att ha djur i min närhet 52 veckor per år är egentligen inte ett val.

Om jag inte hade haft hundarna hade jag nog ridit istället (nu känner jag inte att jag har tid och pengar). Jag hade möjligen känt mig mer intresserad av ett förhållande, just nu känner jag mest att när tusan ska jag ha tid med det. Det handlar inte bara om hundarna i sig utan även att jag vill gå kurser/träningar vilket gör att tillsammans med jobbet är all kvällstid är uppbokad.

Men generellt har nog inte mitt liv ändrats jättemycket före/efter hundarnas intåg förutom att det blivit hundra gånger bättre.

Jag väljer bort en flott bil och ett välstädat hem :D
Det är nog det enda jag kan känna att jag saknar emellanåt, som hade varit annorlunda om vi inte hade haft hundarna. Kanske hade vi rest mera, men det är inget jag känner att jag saknar.

Jag väljer bort en flott bil och ett välstädat hem :D
Det är nog det enda jag kan känna att jag saknar emellanåt, som hade varit annorlunda om vi inte hade haft hundarna. Kanske hade vi rest mera, men det är inget jag känner att jag saknar.
Jag var mer pedantisk innan jag skaffade djur (inklusive hundarna) men tror att det är nyttigt för mig. Intalar mig det i alla fall.:D

Utan hundarna hade jag nog inte haft bil så får väl väga det mot skicket på sagda bil.

Jag var mer pedantisk innan jag skaffade djur (inklusive hundarna) men tror att det är nyttigt för mig. Intalar mig det i alla fall.:D

Utan hundarna hade jag nog inte haft bil så får väl väga det mot skicket på sagda bil.

Jag har aldrig varit pedantisk, men jag intalar mig att hemmet hade fått vara renare längre efter storstädning utan hundar, jämfört med hur det är nu :angel:
Hade vi inte haft hundarna hade jag garanterat inte haft en Caddy :D pga boende på landet hade jag dock haft bil, men förmodligen något lite sportigare och roligare att köra.
Jag har en pendlarbil också, och jag hade sannolikt bara haft en bil utan hundarna.

Egentligen bara tid och pengar från andra hobbyer. Det blir färre stunder att spela TV-spel ihop med sambon, exempelvis.

Resa kan jag ändå inte göra på grund av den sviktande hälsan, även om det ibland kanske skulle kunnat gå att ordna om vi inte hade hundarna. Det är i alla fall inget som känns begränsande. Hundarna gör dessutom mycket gott för min hälsa. :heart

En säng utan grus och ljusa tapeter är nog de två största sakerna. :rofl: Jag väljer inte bort något sådär som jag kan komma på, jag har gott om folk som kan passa hundarna och katterna om vi åker iväg, vanligtvis bor vederbörande hos oss då. Men annars så är hundarna med på det mesta vi gör.

Inget, tror jag? Tack vare stort nätverk när det gäller hundvakt så har vi inget problem med resande. I somras var vi ett par veckor i Grekland och förra sommaren bilade vi runt i Florida. Vi kan få hundvakt även med kort varsel. Då är det knepigare med katterna eftersom de inte flyttas på lika enkelt men med husvakt löser sig det också.

Det spontana livet - men det har vi inte haft sedan innan barnen föddes. :angel:
Har inte direkt fått välja bort något men det är klart att det krävs planering! En shoppingtur i närmaste stad eller ett besök på lek och busland kräver att någon släkting hjälper oss med hunden. Vilket inte brukar vara något problem. :)

Vi har prutat bort en hel del i vår ekonomi eftersom hundarna medför rätt mycket utgifter. Det i sin tur har medfört en lägre standard på boendet.
Men ffa så har det medfört att jag och min bror som är min enda levande familjemedlem inte kan träffas så mycket. Han är allergisk och kan inte besöka oss annat än under den tid på året när vi kan sitta ute. Han bor 1,5 timme bort så man poppar inte bara förbi varandra en snabbis heller.

Men ffa så har det medfört att jag och min bror som är min enda levande familjemedlem inte kan träffas så mycket. Han är allergisk och kan inte besöka oss annat än under den tid på året när vi kan sitta ute. Han bor 1,5 timme bort så man poppar inte bara förbi varandra en snabbis heller.
Hade förträngt men det är samma här men skillnaden att min brors fru är hundrädd. När vi bodde i samma stad var det inga problem men nu har de flyttat 2.5 timme bort och det blir väldigt svårt att ses.

Vi har inte valt bort något, förutom långa semestervistelser och tiden borta. Vi åker max 1 natt numera och har då hundpensionat eller husvakt. Tiden vi lägger hemifrån har också minskat, tex så är vi aldrig iväg både lördag och söndag längre eftersom en dag blir reserverade till hunden. Även om vi har hundgård så lever vi båda med det att hunden skaffades som familjehund och ska inte tillbringa för mycket tid där.

Jag tycker inte att jag väljer bort nått eg, bara prioriterar ner det väldigt mycket. Hundarna upprioriteras alltid i både tid och pengar, i mån av utrymme görs andra saker. Ex renovering av köket var planerat till i höst, men då jag var tvungen att köpa en ny hundbil ca 3 år innan jag planerat att göra det, så får köket stå tillbaka till våren eller till nästa höst, beroende på när bufferten återhämtat sig lite :D! Samma med ex en spontanfika/lunch med en vän, det prioriteras bort om hundarna inte har annat sällskap. Som tur är så är vi ju två vuxna i hushållet som delar på hundarnas skötsel och träning, så det går oftast att lösa om man så vill :).

Allt går att fixa, bara att det kräver lite mer planering när man som vi har 6 hundar. Ex om vi skulle vilja åka utomlands någon gång så kan det vara lite meckigare att hitta hundvakt till 6 än till 1. Men som tur är har vi både familj, vänner och ett bra pensionat i närheten så det skulle lösa sig det med om utlandssemestersuget blev för stort :D!

Men kortfattat, jag väljer inte bort något. Hundarna är det som jag vill lägga min tid och mina pengar på, allt annat är sekundärt och därför känns det inte som ett bortväljande :).

Jag väljer bort att gå på AW rätt ofta eftersom jag hellre är hemma med Ruben.
Jag vill ha så mycket tid som möjligt med honom när jag väl är ledig.
Annars är han med mig på det mesta.

Jag prioriterar bort konstmuseum och många gallerier som inte släpper in hundar (eller som anser att den som haft en Schäferprinsessa bör vara sörjande och hundlös när hon går vidare :meh:). Antalet konserter blir allt färre. Jag går sällan på bio eller teater. Jag åker inte skidor. Jag äter på krogar där min hund får vara med. Jag shoppar på NK. Valet mellan en flaska champagne och en behandling hos fysio är enkelt - jag dricker mycket billigare viner :yuck:.

(OK han måste inte vara med mig jämt - men han är min familj. Inte lämnar man familjen hemma?)

Jag känner inte att jag valt bort något. Eller tja, förutom att gå på dejter... Vem har lust att hänga med stela grabbar när man kan vara ute och frysa i skogen i spöregn när man tränar sök? :angel:

Eftersom jag har ett väldigt stabilt kontaktnät med vänner och familj som kan och vill passa hundarna så är det aldrig svårt för mig att få komma iväg på lite "egentid" och typ gå på restaurang, bio, fik eller museum. Det händer dock inte så ofta att jag vill göra dessa saker :p Jag trivs mest med att hänga med vännerna, och vi tar alla med oss hundarna dit vi åker.

Det återstår att se, jag har ju fortfarande en valp. Men det jag tänker att jag gör mindre är spontana resor, övernattningar, restaurangbesök + vindrickning med övernattning hos vänner i annan stad osv. Men det är ju bara så länge hon är valp. När hon kan lämnas ensam några timmar är det inga problem att äta ute, och när hon är rumsren kommer jag att åka runt och bo över hos vänner igen. Jag har bara inte nån vidare lust att ha min valp kissandes och bitandes på deras mattor och diverse inredning, eftersom jag umgås en del med icke hundmänniskor. De som är vana vid hund gnäller inte över sånt dock.

Åtminstone första året går hon som handbagage så mina inrikesresor blir knappast lidande. I övrigt gör jag inte så mkt som inte hund kan följa med på. När jag är i stallet är hon med, likaså på jobbet. Ekonomiskt är hunden inget jag märker av, jag har tidigare haft 2 hästar och nu när jag "bytt ut" en av hästarna mot en hund så kan jag inget annat än tycka att jag "tjänar pengar" på bytet... :angel:

Dock saknar jag att göra långpromenader, joggingrundor osv. Det går ju inte med valpen, och jag är ensam så hon är ju med mig dvs jag får låta bli sånt...

Valt bort och valt bort, det är inte lika lätt att vara spontan och dra iväg en helg till kompisar. Om det inte funkar att ta med hunden då. Men i övrigt gör vi det vi vill, vår resa i somras hade kanske inte fungerat med hund så tillvida att det hade varit svårt att äta ute så mycket som vi gjorde och bara ha bilen att lämna hunden i. Men vi planerar för husbil, just för att kunna åka som vi vill, ha någonstans att lämna hunden utan att det blir så varmt som i en bil och för att kunna laga mat själva betydligt enklare.
Just nu väljer jag bort att göra yoga när jag är ensam hemma med Ville, han tror att det är en fantastisk lekstund jag har planerat så det blir lite svårt att få till något vettigt. Men det är rätt övergående. ;) Just med valp har vi nu under en period valt bort att gå ut och äta, men det är ju övergående. ;)
För oss så är det sällan hunden är ensam någon längre stund, alltså känns det inte så svårt att lämna för att åka iväg och käka på kvällen. Men visst, vi planerar mer! :D

Jag tycker nog inte att jag valt bort något. Jag kan vara spontan trots att jag har 3 hundar, för de hänger bara med mig. Vill jag göra något icke hudvänligt får de hänga i bilen eller hemma under tiden. Vill vi gå på konsert så tar vi hundrum på hotellet så hundarna kan hänga med.
Känner nog att jag valde bort mer när jag hade häst men det var ju värt det då!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 049
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar