vad tycker ni?

Sv: vad tycker ni?

kn:

16 år är kanske rimligt, det finns ju en "myndighets" gräns där. 18 är kanske att ta i. 3 år verkar ju fullkomligt meningslöst tänk om hon fastnar med örhänget och sliter ur det när hon leker och skadar örsnibben (jag fastnar med mina små örhängen ibland och har slitit ut ett par ur örat). Småflickor ska väl kunna leka fritt inte bara vara vackra. (jag fick ta hål när jag var 15 men gjorde det när jag var 18, har ändå haft glädje av dem i många år)

Barnen hinner bli vuxna tids nog, de behöver inte springa ifatt. Finns absolut inget behov alls för ett barn att sminka sig, hårfärger kan ge läskiga överkänslighetsreaktioner och kläder kan sända ut signaler som av omgivningen kan tolkas som något helt annat än vad som var tänkt. Dock, hårfärg, smink och kläder är mer eller mindre reversibelt, vilket piercing inte nödvändigtvis är, varför en åldersgräns kan sättas lägre. Och definitivt med hänsyn till barnets mognad.

Det här var så bra formulerat att jag lånar det som svar på inlägget jag fick högre upp.

Galenskap!!!!! jag har alltid tyckt illa om att se små barn med hål i öronen,det är mest för föräldrarnas skull!!!! inte skulle jag tro att en 3 åring inte skulle godta något annat i gengäld,det går att förhandla.
Låt du din lilla tjej få vara barn och låt en sådan här fråga få komma på tal den dagen hon själv vet vad det innebär och är stor nog.

Efter att ha gått igenom tråden (ej lusläst allt dock) så förvånar det mig att du; TS; ställer frågan från början. Du tycks ju redan ha bestämt dig för att det är helt okej och att du kommer låta din 3åring ta hål i öronen? :confused:
Varför då fråga andra vad de anser?

Jag tycker själv det låter helt idiotiskt att låta ett så litet barn få hål i öronen. Det är mycket som barn i den åldern "vill göra" som de inte bör eller får göra för oss föräldrar. Gå ut i snön barfota, cykla själv till lekparken osv. Det är därför vi föräldrar ska fatta såna beslut om vad som är lämpligt eller inte.

Jag var 9 när jag tog mina första hål. Med såndär "pistol" som var det vanliga på den tiden. Och jag måste säga att jag definitivt INTE var insatt i alla komplikationer som kan uppstå. Däremot förstod jag att jag måste tvätta. Trots idog tvätt och rengöring tog det jättelång tid innan mina hål läkte. Det varade, svullnade och gjorde ont i perioder.
Det har funkat bra efter det, men jag kan ju i efterhand konstatera att jag inte hade lidit speciellt mycket om jag fått ett absolut NEJ från mamma/pappa och fått vänta tills jag var äldre.

nej men jag visste att jag skulle tvätta. en 3åring kan ju protestera eller hur?
men som 7-åring så vet man ju att det var förutsättningen för att ens få göra hål.
Håller man det rent och inte pillar med smutsiga fingrar så läker det i de allra flesta fallen. Jag har aldrig haft några problem.
Samma skrämseltaktik som bla aftonbladet kör ang. tungpiercing, folk har dörr, tungan har ruttnat. sen nrä man läser så är det personer som har ätit kött och inte borstat tänderna på två veckor, KONSTIGT om nypiercade tungan reagerar....

Att veta att man måste tvätta är dock inte detsamma som att förstå sig på eventuella komplikationer (som kan uppstå trots god skötsel).

Jag säger inte att piercing i vuxen ålder är säker, men i vuxen ålder kan man ta ett eget val baserat på kunskap.

*kl*

Jag har hål i öronen och har haft det sedan jag var tre år. Min mamma påstår att jag "argumenterade så bra för det att hon inte kunde stå emot". Bullshit säger jag... Jag har inget minne av det alls och är/har aldrig varit typen som ska pynta mig. Snarare tvärtom. Använder inte örhängen alls idag och hålen vägrar läka igen.

Jag skulle aldrig ta hål i öronen på en treåring lika lite som jag skulle köpa ut sprit till en 14-åring.

Ok,ska tänka på det o gå till en riktig piercare om det blir så att hon får ta hållen.har hört att det finns en kräm som bedövar örat så det inte gör så ont.mvh

Du ska gå till en piercare som tar hål i din dotters öron och smeta på salva så att det inte gör ont:confused:
Den salva du menar är förmodligen emlakräm, det ska man inte använda på hud som ska piercas.
Emlakräm bedövar bara huden och är tämligen verkningslös vid piercing.

Om din dotter nu så gärna vill ta hål i öronen så förklara för henne hur ont det gör, säg till henne att hon ska nypa sig själv i örat med naglarna det hårdaste hon kan och gå runt och nypa sig så iallafall i fem minuter, och sedan kan hon säga om hon fortfarande vill ta hål.
Jag tror inte att hon vill det.
Jag tror att det är du som vill det för annars hade du inte ens tagit upp detta till diskussion.

Jag hoppas att du har en vettig bvc som avråder dej att utsätta ditt barn för det här.

Jag skulle aldrig ta hål i öronen på en treåring lika lite som jag skulle köpa ut sprit till en 14-åring.

Håller med. Jag blir fundersam på vart ansvaret som förälder hamnat ?
Som någon skrivit så vill barn så mycket som vi vuxna tycker är galet och det är vårat ansvar som föräldrar att sätta gränser.

Kommer aldrig någonsin förstå varför man vill ta hål i öronen på ett litet barn. Jag fick hål i öronen när jag var liten men dessa plockades bort, troligtvis pga komplikationer. Tog nya hål i öronen som 18 åring och än idag 7 år senare får jag problem om jag använder örhängen oavsett märket och ursprung.

Nej det vet jag väll och jag kan väldigt mycket om sånt med..och jag har varigt med om en hell del saker som är mycket värre än det här.som jag inte vill ta up.några operationer, och kejsarsnitt som är väldigt komplicerat.och under den andra förlåsningen råka jag ut för en alvarlig komplikation ooch förlora över 1 liter blod så jag vet vad som är farligt och vad man ska göra.
De flesta operationer och kejsarsnitt är nödvändiga.

Piercing är inte nödvändigt.

Hej!ni kan vara lungna jag ska inte ta hål i hennes öron förens hon är större och vet vad som krävs av det..hon ska få andra saker hon behöver i stället.mvh

Hej!

Jag tog håll i mina öron när jag var 7 år och fick ca. 10 år senare svåra eksem på låren, har under det senaste 3 åren haft svårt att bli av med eksemen. När jag gick till den 17-onde läkaren eller så nu i April fick jag förklaringen.

Det första han frågade var hur gammal jag var när jag tog håll i mina öron.
7 år sa jag. Där har vi orsaken till dina eksem.

Han sa att det inte spelar någon roll vad du än har för något i hållen bryter kroppens immunförsvar. Jag och mina föräldrar tog ett val när jag var 7 år som gör att jag alltid kommer ha eksem.

Bara en tankenöt.

Måste bara lägga in en varning... Min lillasyster fick hål i öronen när hon var sex år. Skötte det fint, tappade det ena vid lek men bestämde sig för att det var lika coolt att bara ha ett örhänge så det fick växa igen... Vilket var tur. Några månader senare hade nämligen örhänge två vandrat utåt ur örat, så som en piercing kan göra, så att "ploppen" satt begravs i sjalva örsnibben. Det blödde och varade. Fick åka till läkare och bedöva för att ta ut.
Då är min syster en skötsam unge, som inte gillar att bli smutsig och som inte pillar en massa. Jag har dessutom varit piercingfreak med många hål i ansiktet och har därför varit väldigt noga med att tjata på att hon ska rengöra etc. Det hände ändå.

Jag skulle aldrig låta en treåring ta hål i öronen, med alla dessa bakterier och grejer på dagis och i hemmiljön. En treåring förstår dessutom inte vidden av en sådan sak, förstår inte att det gör ont att ta och kan gå fel osv osv. Vänta hellre. Mina framtida barn kommer att få göra hål när de fyller 13.

Hej!

Jag tog håll i mina öron när jag var 7 år och fick ca. 10 år senare svåra eksem på låren, har under det senaste 3 åren haft svårt att bli av med eksemen. När jag gick till den 17-onde läkaren eller så nu i April fick jag förklaringen.

Det första han frågade var hur gammal jag var när jag tog håll i mina öron.
7 år sa jag. Där har vi orsaken till dina eksem.

Han sa att det inte spelar någon roll vad du än har för något i hållen bryter kroppens immunförsvar. Jag och mina föräldrar tog ett val när jag var 7 år som gör att jag alltid kommer ha eksem.

Bara en tankenöt.

Hej!
ok..jag har också eksem som jag har haft sen jag var liten och det var före jag tog hål i mina öron..men nu dem 2 senaste åren har det blivit väre och läkarna säger att det är kroniskt.det finns ingen orsak till att man har det tror dem, men jag tror att det är något jag äter.sista läkaren skicka en remis till hudläkare för att han tyckte att dom skulle kolla up var i från det kommer men dem ville inte det,det enda dom sa var att det är kroniskt eksem enda behandlingen är salvor mot det.så nu när jag ska på semester till kroatien så ska jag gå till läkare där och kolla upp varifrån det kommer,vi har redan tagit reda på att dom gjör det där.har gjort pricktest men visade samma som det har gjort förr kvalster och gräs.mvh kattaha

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara lägga in en varning... Min lillasyster fick hål i öronen när hon var sex år. Skötte det fint, tappade det ena vid lek men bestämde sig för att det var lika coolt att bara ha ett örhänge så det fick växa igen... Vilket var tur. Några månader senare hade nämligen örhänge två vandrat utåt ur örat, så som en piercing kan göra, så att "ploppen" satt begravs i sjalva örsnibben. Det blödde och varade. Fick åka till läkare och bedöva för att ta ut.
Då är min syster en skötsam unge, som inte gillar att bli smutsig och som inte pillar en massa. Jag har dessutom varit piercingfreak med många hål i ansiktet och har därför varit väldigt noga med att tjata på att hon ska rengöra etc. Det hände ändå.

Jag skulle aldrig låta en treåring ta hål i öronen, med alla dessa bakterier och grejer på dagis och i hemmiljön. En treåring förstår dessutom inte vidden av en sådan sak, förstår inte att det gör ont att ta och kan gå fel osv osv. Vänta hellre. Mina framtida barn kommer att få göra hål när de fyller 13.

Hej!
ok..men jag har ju redan skrivit ett inlägg att hon ska få vänta tills hon blir större o kan ta eget ansvar om hålet.mvh

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Finns det saker ni bara inte kan sluta oroa er för? Vardagliga eller för framtiden? Jag är en orolig person och oroar mig för många...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
9 903
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Hur tycker ni att hundar bör bete sig runt barn? Var går er gräns för när hunden/barnet inte fungerar? Jag har 2 mindre hundar, ett...
2
Svar
23
· Visningar
2 981
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar