vad tycker ni?

Sv: vad tycker ni?

vid 7 års ålder var jag väl insatt vad det innebar.
Det var rengöring morgon och kväll - inga problem.
Fick aldrig ha "billiga HM-örhängen", bara äkta osv.

Jag tycker ändå att 18 är lite väl strängt om barnet/ungdomen verkligen vill ha hål. Ni som är 25 och inte har hål, ni kanske aldrig har velat ha hål i öronen?

Ni som kör på 18års-gränsen, får era barn inte färga håret heller? Ha smink?
Klä sig hur de vill osv?

Om alla andra hade skjutit sig i foten, hade du också gjort det då?

Hej!
nej.men med tanke på att jag och min syster tog hål ganska tidigt och vi har inte drabats på något sätt av det. Och det barnet som tog när hom var någon månad har inte heller drabats av det och nu e hon 5år och är nöjd och glad flicka. så då borde det inte vara någon stor fara.men jag ska höra med bvc vad dom säger om det sen så får jag se vad jag ska göra.jag har inte sagt att jag ska göra det eller inte.mvh kattaha

Det var rengöring morgon och kväll - inga problem.
Fick aldrig ha "billiga HM-örhängen", bara äkta osv.

Jag tycker ändå att 18 är lite väl strängt om barnet/ungdomen verkligen vill ha hål. Ni som är 25 och inte har hål, ni kanske aldrig har velat ha hål i öronen?

Klä sig hur de vill osv?

Du visste och förstod att hålen kunde infekteras trots god hygien och äkta smycken? Att man kan drabbas av vanebildande ärrbildning som i princip inte går att bli av med ens via operation? Det är stort för en 7-åring. Min mamma har haft stora besvär med infektioner i sina hål trots äka smycken och god hygien. Hon har försökt få hålen att läka ihop för att slippa eländet, men de läker inte ihop.

Färga håret och att sminka sig kommer vara OK här. Smink går att tvätta bort om en reaktion uppstår och hårfärg kan man testa på huden innan man kletar in hela håret med den.

Kläder är så vitt jag vet inte skadligt så mitt barn får klä sig som han vill, inom rimliga gränser (jag släpper inte ut ett litet barn i badkläder när det är 20 grader kallt).

Jag har aldrig velat ta hål i öronen, dock i näsan och på andra ställen. Jag fick vänta till jag var 18. Eller nej, jag tog faktiskt hål i näsan själv och det var nog en av få gånger mamma läst lusen av mig. Då insåg jag hur dumt det var, eftersom hon förklarade riskerna för mig (jag var 14 år så jag kunde greppa allvaret).

och andra jag känner har tagit hål i örat på sina barn från någon månads ålder och upåt.

Jag anser att man är totalt pantad om man tar i hål i öronen på så små barn! :mad:

"Hej!
ok.vad är skilnaden på Diplomerad Öronhåltagare och en seriös piercare? mvh kattaha"
Jag vet inte exakt skillnaden men hål med pistol kan ju i princip vem som helst göra, tex frisörer.. De ska helst göras med riktiga nålar, som när man piercar navel osv.
En seriös piercare har förhoppningsvis en utbildning inom vård av den här typen av infektioner som kan förekomma, vet hur den ska hantera olika situationer osv.
Själv har jag en lättare utbildning inom "hälsa" eller vad man nu ska säga, och har många års erfarenhet av att pierca, efter att ha vart lärling/praktikant.
Vet inte om det finns någon särskild piercarutbildning.

Du visste och förstod att hålen kunde infekteras trots god hygien och äkta smycken? Att man kan drabbas av vanebildande ärrbildning som i princip inte går att bli av med ens via operation? Det är stort för en 7-åring. Min mamma har haft stora besvär med infektioner i sina hål trots äka smycken och god hygien. Hon har försökt få hålen att läka ihop för att slippa eländet, men de läker inte ihop.

Färga håret och att sminka sig kommer vara OK här. Smink går att tvätta bort om en reaktion uppstår och hårfärg kan man testa på huden innan man kletar in hela håret med den.

Kläder är så vitt jag vet inte skadligt så mitt barn får klä sig som han vill, inom rimliga gränser (jag släpper inte ut ett litet barn i badkläder när det är 20 grader kallt).

Jag har aldrig velat ta hål i öronen, dock i näsan och på andra ställen. Jag fick vänta till jag var 18. Eller nej, jag tog faktiskt hål i näsan själv och det var nog en av få gånger mamma läst lusen av mig. Då insåg jag hur dumt det var, eftersom hon förklarade riskerna för mig (jag var 14 år så jag kunde greppa allvaret).

Hej!
med tanke på att ta hål i näsan så är det verkligen inte bra och samma sak med att ta hål i tungan. hål i näsan så kan man förlora luktsinet och känseln, i tungan kan man förlora smaksinet.jag har tagit hål i tungan 2 gånger första gången gick allt bra och jag hade det ett tag men sen så skulle jag opereras så då läkte den ihop..nästa gång så fick jag ta bort den efter några dagar för tungan var svulen och gorde väldigt ont..men något problem med öronen har jag inte haft även fast jag har tagit några stycken tillomed i den lila öronsnibben vid örats hål till örongången.men det sägs att dem som har problem med hål på kropen är ärfligt el vad det hetter(att om en har det så kan dom andra få det i familjen)mvh

Även keloider och risken för infektion och allergi?

Ni som är 25 och inte har hål, ni kanske aldrig har velat ha hål i öronen?
Av och till i flera år. Till de senaste två.

Klä sig hur de vill osv?
Barnen hinner bli vuxna tids nog, de behöver inte springa ifatt. Finns absolut inget behov alls för ett barn att sminka sig, hårfärger kan ge läskiga överkänslighetsreaktioner och kläder kan sända ut signaler som av omgivningen kan tolkas som något helt annat än vad som var tänkt. Dock, hårfärg, smink och kläder är mer eller mindre reversibelt, vilket piercing inte nödvändigtvis är, varför en åldersgräns kan sättas lägre. Och definitivt med hänsyn till barnets mognad.

Hej!
ok.vad är skilnaden på Diplomerad Öronhåltagare och en seriös piercare? mvh kattaha

För att de som är diplomerade borde veta att piercar man med pistol så ökar risken katastrofalt mycket större att spränga viktiga blodkärl och nerver vilket kan resultera i större infektioner. Piercingar som görs nära ansiktet med pistol lan även resultera i blindhet. Nålen i pistolen är dessutom trubbig = tränger in sig på ett sämre sätt än en nål då den inte är trubbig, nåvel är vass och framkallar inga skador.

Pistolerna rengörs heller inte på samma sätt som kanylerna, kanylerna slängs vid varje användning och en pistol bär alltså på flera bakterier. Rummet piercingen sker på måste även vara sterilt - vilket frisörstudior inte är.

Kanske kostar lite mer hos en piercingsstudio men de är så mycket bättre, de har en bättre utbildning och de verkligen hjälper till med allt. Ring till en som piercar och fråga om bättre råd, det är nog heller ingen omöjlighet att de har plastliknande piercingar som man ska ha i örat (de kanske de redan har förvisso), får ni problem med piercingen så hjälper dom till med tips och idéer, dessutom kan de hjälpa till med att byta örhängen när det väl är dags.

nej men jag visste att jag skulle tvätta. en 3åring kan ju protestera eller hur?
men som 7-åring så vet man ju att det var förutsättningen för att ens få göra hål.
Håller man det rent och inte pillar med smutsiga fingrar så läker det i de allra flesta fallen. Jag har aldrig haft några problem.
Samma skrämseltaktik som bla aftonbladet kör ang. tungpiercing, folk har dörr, tungan har ruttnat. sen nrä man läser så är det personer som har ätit kött och inte borstat tänderna på två veckor, KONSTIGT om nypiercade tungan reagerar....

nej men jag visste att jag skulle tvätta. en 3åring kan ju protestera eller hur?

Min systerdotter fick hål i öronen när hon var 3 år, hon var väl införstådd att hon måste låta få sina öronsnibbar tvättar/desinfekteras (hur det nu stavas?) och allt under läketiden. Annars fick hon inte ta hål i öronen. Förklarar man noga så blir det inga problem. Första dagen var ett problem men tvättningen, men min syster satte sig lugnt ner och berättade för dottern varför det var så viktigt. Dottern förstod och lät sig tvättas.

För att de som är diplomerade borde veta att piercar man med pistol så ökar risken katastrofalt mycket större att spränga viktiga blodkärl och nerver vilket kan resultera i större infektioner. Piercingar som görs nära ansiktet med pistol lan även resultera i blindhet. Nålen i pistolen är dessutom trubbig = tränger in sig på ett sämre sätt än en nål då den inte är trubbig, nåvel är vass och framkallar inga skador.

Pistolerna rengörs heller inte på samma sätt som kanylerna, kanylerna slängs vid varje användning och en pistol bär alltså på flera bakterier. Rummet piercingen sker på måste även vara sterilt - vilket frisörstudior inte är.

Kanske kostar lite mer hos en piercingsstudio men de är så mycket bättre, de har en bättre utbildning och de verkligen hjälper till med allt. Ring till en som piercar och fråga om bättre råd, det är nog heller ingen omöjlighet att de har plastliknande piercingar som man ska ha i örat (de kanske de redan har förvisso), får ni problem med piercingen så hjälper dom till med tips och idéer, dessutom kan de hjälpa till med att byta örhängen när det väl är dags.

Hej!ok,tack för ett väldigt bra svar.mvh

Varför inte? Det är också ett onödigt hål som innebär risk för infektion som "alla andra" villigt tillfogar sig själva.

men med tanke på att jag och min syster tog hål ganska tidigt och vi har inte drabats på något sätt av det. Och det barnet som tog när hom var någon månad har inte heller drabats av det och nu e hon 5år och är nöjd och glad flicka.
Tre personer är definitivt inte ett statistiskt säkert underlag och säger absolut ingenting om vilka eventuella konsekvenser ditt barn kommer att råka ut för.

Åldersdiskussionen tänker jag inte ge mig in på men jag vill bara skriva; håll ungen borta från sk håltagningspistoler! Ska en piercing göras ska den göras med en nål som är ämnad för just håltagning. "Pistolen" gör större skada på vävnaden i örsnibben än nödvändigt, smyckena den skjuter in är inte anpassade efter just det barnets örsnibb (så sväller det kanske det inte finns nog med rum) OCH dessa pistoler i plast kan inte autoklaveras, vilket innebär att de alltså inte är sterila.

Nej det vet jag väll och jag kan väldigt mycket om sånt med..och jag har varigt med om en hell del saker som är mycket värre än det här.som jag inte vill ta up.några operationer, och kejsarsnitt som är väldigt komplicerat.och under den andra förlåsningen råka jag ut för en alvarlig komplikation ooch förlora över 1 liter blod så jag vet vad som är farligt och vad man ska göra.

Nu så skrev jag lite väl för snabbt:
Kanylerna i pistolerna slängs inte, därmed är det en bakteriefälla.
Kanylerna seriösa piercaren har slängs efter varje användning.

Ok,ska tänka på det o gå till en riktig piercare om det blir så att hon får ta hållen.har hört att det finns en kräm som bedövar örat så det inte gör så ont.mvh

Vad vill du skulle jag vilja fråga istället, när man är 3 år så vill man mycket fast allt är inte så bra. Även om nickel är förbjudet så finns det i de flesta metaller, jag är starkt nickel allergisk och kan inte ha ens rent gult i hålen utan att få en reaktion. Mina guldörhängen är täckta med platina som inte innehåller en uns av nickel, och det är det enda jag kan ha.

Du bestämmer som förälder, men inte sjutton hade min 3 åring fått göra hål i öronen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Finns det saker ni bara inte kan sluta oroa er för? Vardagliga eller för framtiden? Jag är en orolig person och oroar mig för många...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
9 903
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Hur tycker ni att hundar bör bete sig runt barn? Var går er gräns för när hunden/barnet inte fungerar? Jag har 2 mindre hundar, ett...
2
Svar
23
· Visningar
2 981
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar