vad tycker ni?

K

kattaha

Hej!
min flicka på 3år vill ta hål i öronen..för att hon tycker att det är fint och för att många i hennes när het har det.har själv hål i öronen men har inte för tillfället några örhängen i.jag tycker att det är okej att hon får ta hål i öronen.jag vet en som gjorde hål i örat på en bebis som endast var några månader gammal och det är aldeles förtidigt tycker jag..men vilken ålder brukar man låta barn göra hål i öronen?och vad tycker ni om åldrar m.m.
Och vart ska man vända sig för att ta hål i öronen, för att det ska vara det bästa för barnet?
Tacksam för svar..
mvh kattaha

Sv: vad tycker ni?

Jag tycker att det är alldeles för tidigt.
risken för nickel allergi är jättestor.
Nej, aldrig i livet på en sån ung person.
Inte före skolåldern.

Hej1Ok,med tanke på nikel så används inte det längre eftersom det är förbjudet har jag hört..dem tar hål med plast örhängen eller titanium så om man tänker på det så e de inte så stor fara..min mor har väldigt svår nikelalergi,hon får svår allergi när kon tar i enkronor m.m. men hon använder titanium eller plast eller guld örhängen och det har inte varigt några problem för henne.mvh kattaha.

Efter vad jag förstått kan man faktiskt råka ut för nickelallergi utan att ha använt örhängen med nickel i någonsin. Jag själv hade plast men är allergisk ändå mot örhängen. Jag läste någonstans om att det hela handlar mycket om att man tar hål på hudens skyddande hinna.

Efter vad jag förstått kan man faktiskt råka ut för nickelallergi utan att ha använt örhängen med nickel i någonsin. Jag själv hade plast men är allergisk ändå mot örhängen. Jag läste någonstans om att det hela handlar mycket om att man tar hål på hudens skyddande hinna.

Hej.ok.
Man kan bli allergisk för det även fast man inte har några håll..har en kompis som är det och även min mor men hon har hål.efter som det har innehållit mycket nikel i små pengar och bestik m.m. men nu e det förbjudet att använda nikel i vissa saker.
mvh kattaha

Självklart kan man det. Har jag väl aldrig påstått annat heller? Det jag vill poängtera är att det är inte helt säkert att man inte får allergi bara för att man inte använder örhängen med nickel när man tar hål.

Självklart kan man det. Har jag väl aldrig påstått annat heller? Det jag vill poängtera är att det är inte helt säkert att man inte får allergi bara för att man inte använder örhängen med nickel när man tar hål.

ja det är ju själv klart att man kan få..det finns ju även en massa andra allergier man kan få med.även jag har andra allergier.och det blir bara mer o mer som får allergier med.så vad gjör man,det finns inte så mkt att göra åte det förutom behandling.tack för dina svar.:)mvh kattaha

Jag tycker att det är lite för tidigt att ta hål i öronen när man är tre år.
Tycker att man kan vänta ett par år till.
Själv var jag fem år då jag tog hål i öronen.

Hej.ok.
Man kan bli allergisk för det även fast man inte har några håll..
Då är det ju onödigt att öka den risken ytterligare.

Piercing ägnar man sig åt när man är gammal nog att själv ta hand om sin piercing och förstå riskerna med piercing.

för tidigt...

sen vill jag bara varna lite...
jag tog hål med pistol "uppe" i örat (kanten, högst upp), det small till, och jag fick en lättare reaktion på hörseln!

Vid den punkten dj:ade jag mkt hemma + lite spelningar, så jag hade redan en släng av tinnitus, men det där triggade till det igen :crazy:

Har tack och lov gått över sen jag slutade spela + gå ut på massa klubbar...

men en 3årings öron är mycket känsliga!!! så ta ingen risk!
köp clips?
när jag var liten så fanns det självhäftande :idea:

Som sagt, det finns clips. Mina flickor kommer att få pierca och tatuera sig bäst de vill- när de är 18.
Risken för blant annat allergier är alldeles för stor. Det finns redan trådar i detta ämne här om söker.

Mängder av treåringar vill eller har velat ta hål i öronen, det är du som är vuxen och bestämmer.

Utsätt henne inte för de risker som finns, ett så litet barn kan inte ta hand om det själv, de tänker inte på att man inte får vara där och pilla med smutsiga händer och kan fastna i gungan med örhänget:crazy: det hände en bekant till mej, hon har fortfarande delad öronsnibb som minne.

Låt henne slippa den smärta det faktiskt är att ta hål, låt henne slippa ev. infektioner, låt henne slippa risken att helt i onödan utveckla nickelallergi, risken är större eftersom både du och din mamma är allergiska.

Nej var vuxen och förklara för din flicka att hål i öronen får man ta när man blir större.

Jag håller med de som säger att piercar sig gör man när man kan sköta piercingen själv OCH när man förstår innebörden av det. Infektionsrisk, risk för ärrbildning osv.

Det finns väl klämörhängen att ge henne om hon vill ha örhängen? Finns tom. sådana som ser ut som att de går igenom örat.

Fast att vänta till 18 är väl lite väl länge :crazy:

Tror jag var 7 när jag fick ta. Sen i 5:an fick jag ta hål 2, och i typ 7-8:an hål 3...

seeeen ville mamma slå ihjäl mig när jag var 19 och hade en tungpiercing när de kom hem efter 2veckors semester :angel:
för att inte tala om besvikelsen över navelpiercingen året efter :angel: (undra vad hon skulle sagt om hon visste att jag tog den i sydafrika....)

Varför då? Jag väntade tills dess. Det var inget jag led av. Jag säger inte att det är dumt att göra det tidigare, men jag kan absolut se det logiska i att sätta 18 år som gräns för det. Då är man myndig.

Jag ser faktiskt ingen större skillnad på att piercia vid 3 eller 7 års ålder. Tvivlar på att varken en 3-åring eller en 7-åring har förmåga att förstå riskerna med piercing.

Jag är 25 och har inga andra hål i kroppen än de jag föddes med, och jag klarar mig bra ändå. Kan möjligen sträcka mig till 15 eller 16, men i sak håller jag med Sol: Vid 18 är man myndig.

Hej!
ok..jag var runt 6-7 år när jag tog mina hål, min syster var runt 3-4år.
och andra jag känner har tagit hål i örat på sina barn från någon månads ålder och upåt.Ska höra med bvc o se vad dom säger om det.sen så får jag se hur jag gör. tack för svaren.mvh kattaha

Om alla andra hade skjutit sig i foten, hade du också gjort det då?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Finns det saker ni bara inte kan sluta oroa er för? Vardagliga eller för framtiden? Jag är en orolig person och oroar mig för många...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
9 903
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Hur tycker ni att hundar bör bete sig runt barn? Var går er gräns för när hunden/barnet inte fungerar? Jag har 2 mindre hundar, ett...
2
Svar
23
· Visningar
2 981
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar