Vad tycker ni om verkningen?

Sv: Vad tycker ni om verkningen?

eftersom att jag tycker det låter himla konstigt att hästar skulle gå omkring med "lite fång" för att dom har bärrandsröta. o jag menar. OM hästarna får fång på att äta hö, så borde ju fången gått LÅNGT och då borde den vara svår att undgå lixom.

Intressant diskussion. Men jag förstår inte riktigt hur du menar med sista meningen? Vad då gått långt?

Har svårt att köpa att det beror på kosten eller sockret för den delen.

man bör nog mer rikta in sig på den lera eller skit som hästarna trampar runt i.
Smittsamt är det oxå.

hm okej..
jag antar att du inte har helt hundra koll eftersom du skriver "?" efteråt?
skulle vara jätte intressant om du kunde fråga någon som faktiskt kan ge ett konkret svar på det hela eftersom att jag tycker det låter himla konstigt att hästar skulle gå omkring med "lite fång" för att dom har bärrandsröta. o jag menar. OM hästarna får fång på att äta hö, så borde ju fången gått LÅNGT och då borde den vara svår att undgå lixom.
Jag har försökt svara så utförligt som jag ids på ett forum såhär, men det finns ju massvis med artiklar som man kan läsa ute på nätet.
Här har du en http://www.hoofrehab.com/end_of_white_line_disease.htm#Whiteline

På engelska skiljer man på laminitis och founder där founder är det akuta fånganfallet med hovbensrotation och hovbenssänkning och laminitis snarare kan relateras till att lamellerna släpper och vidgas, något som kan ske under en längre period.
Jag tycker inte alls att det är galet att dra paralellen mellan "lite fång" och lamellrandsröta eftersom det är den vidgade lamellen som gör det möjligt för rötan att få fäste. Det är sällan rötan som gör att lamellen vidgas.

jag kan ju tillägga att om detta inte funkade hade jag inte haft så lite problem som jag har med lamellrandsröta. För tillfället endast tre hästar varav två är helt nya (och alltså verkats av hovslagare tidigare) och den tredje är överviktig och fick rötan när h*n gick för länge innan en verkning. Alla tre är på god väg att "tillfriskna" dessutom.

Senast ändrad av en moderator:

Rötan gör att det vidgas o även att hålväggar uppkommer.

Det uppkommer ju oftast när hoven är längre o får sitt fäste i dött horn, men sen kryper uppåt.

Rötan gör inte att hästen får fång o brukar inte alltid ens vara runtom hela hoven, utan bara bitvis.

Tja. Om du nu verkar som Mäster finns det ju ingen bärrand för rötan att få fäste i.

Att rensa o behandla är en sak, men den ska fortfarande ha bärande hovvägg.

På engelska skiljer man på laminitis och founder där founder är det akuta fånganfallet med hovbensrotation och hovbenssänkning och laminitis snarare kan relateras till att lamellerna släpper och vidgas, något som kan ske under en längre period.

Ohh...pinsamt emindy, är du trött eller har du missat nått?
Laminitis är en akut inflammation i lamelläderhuden- alltså akut fång.
Founder är när hoven "permanent" derformerats pga hovbensseparation/rotation. Alltså det som kommer efter en akut inflammation om hoven inte haft rätt förutsättningar för att hantera den.
Alltså faktiskt tvärtemot det du skrev.
Jag hoppas innerligt att det var en trött felskrivning du gjorde. Annars finns det risk att du missat en hel del i utbildningen(som jag antar var på engelska?) då det lär bli missförstånd om man iblandar ihop de olika begreppen.

*kl*
Självklartfinns det bakterier och svamp i jorden som bryter ner biologiskt material. Annars skulle vi vada i gamla tånaglar.
Bärrandsröta uppkommer om hornet som produceras antingen är av så dålig kvalite eller växer så långsamt att nedbrytningen sker snabbare än tillväxten. Detta avhjälps smidigt genom att återge hoven optimala förhållanden för produktion av frisk horn.

/Migo

Senast ändrad:

Founder är när hoven "permanent" derformerats pga hovbensseparation/rotation. Alltså det som kommer efter en akut inflammation om hoven inte haft rätt förutsättningar för att hantera den.
Alltså faktiskt tvärtemot det du skrev.
Jag hoppas innerligt att det var en trött felskrivning du gjorde. Annars finns det risk att du missat en hel del i utbildningen(som jag antar var på engelska?) då det lär bli missförstånd om man iblandar ihop de olika begreppen.

*kl*
Självklartfinns det bakterier och svamp i jorden som bryter ner biologiskt material. Annars skulle vi vada i gamla tånaglar.
Bärrandsröta uppkommer om hornet som produceras antingen är av så dålig kvalite eller växer så långsamt att nedbrytningen sker snabbare än tillväxten. Detta avhjälps smidigt genom att återge hoven optimala förhållanden för produktion av frisk horn.

/Migo

OPS:o! Och optimalt är ett bra ord!:confused:

/Migo
Snarare felskrivning
Laminitis är inflammationen och separationen av lamellerna, Founder är symptomen efteråt med hovbensrotation eller hovbenssänkning.
Men ja, lamellerna kan släppa gradvis under en längre period om du kombinerar felaktig utfodring med för långa intervaller eller konsekvent för långa hovar.

En övergödd häst har ofta lättare för att få bärrandsröta. Ser man att det inte hjälper hur mycket man än skär upp och behandlar är det för att man inte i tillräcklig mån åtgärdat orsaken.
Är hagen lerig är den inte bra rent hygienmässigt men den uppmuntrar knappast till rörelse heller. Acceptera inte en lerig hage!

Bor i Halland. Konstant regn och lera. Skulle jag tvingas ha hästarna i icke lerhagar skulle de stå inne nästan året runt!!! Inte ens över sommaren torkade all leran upp...

Men det är inget farligt. Det är ju det som är dött horn som du har verkat bort.
Det är då hovväggen som växer ner o det är då inte separerat.

Hästar får sällan belastningsfång p g a för långa hovar, däremot av helt nedverkade såna.
Att det inte är bra är en annan sak, men jag skulle helt klart föredra lite långa hovar, än en som går på sulan.
Det blir som att gå på nageltrånga hovar.

Men det är inget farligt. Det är ju det som är dött horn som du har verkat bort.
Det är då hovväggen som växer ner o det är då inte separerat.

Hästar får sällan belastningsfång p g a för långa hovar, däremot av helt nedverkade såna.
Att det inte är bra är en annan sak, men jag skulle helt klart föredra lite långa hovar, än en som går på sulan.
Det blir som att gå på nageltrånga hovar.

Ja hellre något långa hovar än en häst som går på sulan. Det gör ont.

mvh Eva

Vari ligger parallelen mellan fång och bärrandsröta?????

Fång är ju en förgiftning (vanligen). Röta är ju orsakat av svamp/bakterier och/eller dålig hovvård.

mvh Eva

Intressant diskussion. Men jag förstår inte riktigt hur du menar med sista meningen? Vad då gått långt?

ja det jag menar är, att som jag förstått det, så måste fången vara långt gången, eller alltså att hästen har grova problem med fång för att den ska få fång på hö. alltså, om en häst äter hö och får bärranrsröta som enligt tidigare sagts skulle vara ett tecken på lindrig fång som inte märkts så känns det som att hästen som får fång/bärrandsröta pga av hö borde ha SVÅRA problem med fången och därför borde den upptäckts. jag kan ju ha missförstått hela biten med fång, jag har tack och lov aldrig haft en fång häst. men jag tycker det låter himla konstigt att bärrandsröta skulle vara ett tecken på fång eller ett symptom på fång!

Vari ligger parallelen mellan fång och bärrandsröta?????

Fång är ju en förgiftning (vanligen). Röta är ju orsakat av svamp/bakterier och/eller dålig hovvård.

mvh Eva
Läs igen vad jag skrivit.
Jag menar att rötan inte får fäste om inte lamellranden är uttöjd och det krävs väldigt mycket för att en lamellrand skall töjas ut på en i övrigt kärnfrisk häst (som heller inte får för mycket mat).

Medans en häst som konsekutivt får för mycket mat bara behöver gå två-tre veckor över tiden för att lamellranden skall börja vidgas och sulan blir plattare.

(även riktat till axel) Skall vi verkligen gå så OT att vi skall börja diskutera vad som gör hästar ömma?

Jag menar att rötan inte får fäste om inte lamellranden är uttöjd och det krävs väldigt mycket för att en lamellrand skall töjas ut på en i övrigt kärnfrisk häst (som heller inte får för mycket mat).

Medans en häst som konsekutivt får för mycket mat bara behöver gå två-tre veckor över tiden för att lamellranden skall börja vidgas och sulan blir plattare.

(även riktat till axel) Skall vi verkligen gå så OT att vi skall börja diskutera vad som gör hästar ömma?

Jag måste vara dum, men vart ligger skillnaden på en häst som får lagom med mat? Vad gör maten för skillnad?
Att det är så har ni redan skrivit flera gånger men jag tycker inte att jag får något konkret på VAD maten egentligen gör? Blir hästen fet och tung och att det är det som påverkar? Jag förstår inte nått.

ytterligare en fråga för att förtydliga.
en häst häst som är helt kärnfrisk som får för mycket mat, hur pass större risk är det för den att få bärrandsrötan?
om den är helt frisk, hur påverkar alltså fodret hästen för att den lättare får bärrandsröta.

ja det jag menar är, att som jag förstått det, så måste fången vara långt gången, eller alltså att hästen har grova problem med fång för att den ska få fång på hö. alltså, om en häst äter hö och får bärranrsröta som enligt tidigare sagts skulle vara ett tecken på lindrig fång som inte märkts så känns det som att hästen som får fång/bärrandsröta pga av hö borde ha SVÅRA problem med fången och därför borde den upptäckts. jag kan ju ha missförstått hela biten med fång, jag har tack och lov aldrig haft en fång häst. men jag tycker det låter himla konstigt att bärrandsröta skulle vara ett tecken på fång eller ett symptom på fång!
nej nej nej
Vissa hästar är väldigt känsliga och det handlar inte om hur långt fånget gått. Akut fång är ett snabbt förlopp där hästen inom dagar - timmar kan bli så dålig att den inte längre vill gå.
Vad för mat som kan utlösa detta beror på hästen, man misstänker att det beror på insulinresistensen. Vanliga hästar får oftast fång av ett kraftigt förhöjt intag av exempelvis gräs eller kraftfoder. Det finns hästar med vad man skulle kunna likna vid diabetes som är extra känsliga för förändringar och särskilt sockernivåer i fodret och bland extremerna då sådana som kräver att man vattnar ur höet inför varje fodring.
Det jag menar på är att konstant överutfodring ger ett mer smygande förlopp som absolut kan göra hästen känsligare och lägga upp röda mattan för ett akut fånganfall när så att säga bägaren rinner över.
Jag såg ett skolexempel på det förra våren med en shettis (som inte haft fång tidigare). Men oavsett om bägaren rinner över eller inte har du i alla fall en häst med kassa hovar där röta gärna flyttar in.
Läs mer på http://www.safergrass.org/
och
http://www.forloveofthehorse.com/articles.php

Jag måste vara dum, men vart ligger skillnaden på en häst som får lagom med mat? Vad gör maten för skillnad?
Att det är så har ni redan skrivit flera gånger men jag tycker inte att jag får något konkret på VAD maten egentligen gör? Blir hästen fet och tung och att det är det som påverkar? Jag förstår inte nått.
Läs artiklarna jag länkat till så kanske det klarnar
Själva processen är komplex och jag vet inte om det är 100% fastställt exakt vad det är som gör vad.

Jag förstår vad du menar. Jag har en fånghäst och har läst en del om fång. Däremot kan jag inte mkt om bärrandsröta men har ändå förstått det som att det som flera skriver antagligen beror på bakterier eller annat i omgivningen.

Jag hoppas också att du får svar på dina frågor om hur maten påverkar situationen. Det skulle jag också vilja veta.

Har fetmarkerat två väldigt viktiga punkter, hur vet du att just ditt foder håller värden av 40 eller över i smrp? Det finns inget brukar i det fallet tyvärr, och därför kan du inte ens veta om dina hästar får behoven täckta av denna högiva även om du anser att den är stor.
Man kan alltså inte påstå att 8 eller 9 kg hö ska räcka, javisst i stråmängd kanske men tror du att grovfodret skulle räcka till om analysvärdena höll hälften av vad du tror? Bra exempel på trådar om varierande värden kan du se om du går in i foderforumet.

Du skriver i ett tidigare inlägg så här.

Har du funderat på att hästen kanske i själva verket inte får sina behov tillgodosett och därför är ruskigt fet. De hästar jag har bantat ner, det har blivit några vid det här laget eftersom foder verkar vara ett svårt kapitel för de flesta. Dessa hästar har i själva verket matats ner, dvs de har fått ändrad foderstat till en mer balanserad som täcker behov och gör dem mätta och belåtna.

Brukar ligga på skrev jag eftersom bondens analysvärden brukar ligga på dessa värden:angel:. Har köpt av honom under flera år, en bra bonde som jag litar på med bra hö!

Och ja, ja har provat en vinter att ge honom 9 kg hö/dag, varpå min hästmassör fick slag! Han var ruskigt fet även då... och han sa aldrig i livet att jag skulle fodra med mer än 6 kg till en så fet häst, så jag började då att höra mig för eftersom det finns så många olika ideér om allting...

Stötte senare på en tjej som skällde ut mig för att mitt sto fick ruskigt mkt hö, 9 kg om dan och det var ju inte vettigt!! Så jag sitter här i min ensamhet år ut och år in och räknar foderstater intill minsta vitamin och mineral till förbannelse, men jag vet att det enda som skulle hjälpa min fetknopp är redigt mkt motion, vilket jag inte kan erbjuda honom då han inte kan/vågar bli riden, och jag inte har hälsan nog för att kunna promenera även honom:mad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka