Vad tycker ni om verkningen?

Sv: Vad tycker ni om verkningen?

För att kunna sälja matjorden där jag bor, krävs att den är ogräsfri och silad från sten etc... Det kostar mer i arbetskostnad än vad jorden betingar in...

Men det kanske är andra priser och möjligheter i andra delar av landet, vad vet jag?

I den här delan av landet, har det fruset i marken denna vinter mindre än 1 vecka totalt. Ändå inte fruset rakt igenom leran, utan hästarna trampar igenom. Marken får ingen chans att återhämta sig.

Senast ändrad:

Vet att folk kallar kalhyggen för skogshagar- helt utan skog:rofl:
Det är farligt med såna- inte alls som när det finns träd som stoppar upp eller skyddar från stubbar med enorma rötter

Se ovan
Men har du så mycket matjord kan man schakta bort och sälja den och få ihop till en stor del av kostnaden för dräneringen. tada!

Allvarligt, har man häst skall man se till att de har bra hagar. och i det ingår faktiskt att de inte behöver vada i knädjup lera halva året. Tycker jag.

Allvarligt?

Du, det tycker inte jag heller:devil:.

Men du tycker att det är bullshit att man inte kan göra hagar lerfria och jag frågade dig hur man hör det med en rimlig kostnad.

Matjord är knappast en bristvara i Skåne och sist jag förhörde mig så kostar bortfrakten mer än vad man fick för det bortschaktade, TADA!

Och då skulle den vara silad dessutom. TA DA!

Och en lerig hage behöver mig veterligen inte innebära att hästarna vadar i knädjup lera halva året, jag tycker det är illa nog att det går upp till halva hoven. Men det är ju jag det, vi har visst olika syn på vad lerigt innebär.

En 7 hA ridbana:eek:
Om man bor i norrland så förstår man inte situationen i söder.
att släppa hästar på ett kalhygge skulle jag aldrig göra.

Jo men visst!
Det är bara att införskaffa: dränering, vägmatta, makadam, grovflis (20-25 cm), vägmatta, dräneringsgrus 10 cm, klenflis 3 cm och krossgrus (0-4 mm) 7 cm X 7ha = fler miljoner än vad jag kommer att kunna uppbringa under min livstid x 20:D.

Alternativet är att hälla på ett lager makadam och sedan krossgrus på det som man fyller på vid behov.

Behov= ett par gånger per säsong då matmyllan har en "tendens" att sluka allt underifrån:crazy:.

*kl*

Intressant sidospår om leriga hagar, men jag väntar fortfarande kopplingen att foder utlöser bärrandsröta.

mvh Eva

känsligare på vilket sätt?
Det beror väl på vilken slags skogsmark och vilken slags betesvall, men när vi har lera på åkerdelen av hagen är det alltid torrt och fint i skogen. Förutom där det är sumpmark förstås men där är det ju alltid blött oavsett.

Ptja, jag har ju olika typ av skog. Från G1 till S2. Åtminstone 4 olika sorters mossa. Både låglänt och höglänt.

Som skogägare är man ju tvungen att ha en skogsbruksplan och följa den.
Det lär bli svårt om hästarna trampat sönder mossan, tuggat upp rötterna och gnagt av barken. Vilket är den vanligaste synen när folk pratar om att de har skogshage.

Mina hästar väljer (om de får välja själva) under varma dagar eller i riktigt busväder att stå nära eller i skogsbrynen med sikt över vallen. De vill inte stå i tät skog.

Nu när det är surväder ställer de sig högst upp på vallen där de är helt torrskodda utan lera.

mvh Eva

*kl*

Intressant sidospår om leriga hagar, men jag väntar fortfarande kopplingen att foder utlöser bärrandsröta.

mvh Eva

ja jag fattar fortfarande ingenting.
det enda som skett är att jag blivit hänvisad till articklar på engelska vilka jag inte ens gav mig in på att försöka läsa och förstå för då hade jag bara rört ihop det hela.

kan inte någon komma med ett iaf kortfattat svar på varför foder utlöser bärandsröta?
och då utan att hänvisa till milslånga articklar.

tack.

kära nån...
Skall vi inte försöka oss på att förklara matsmältningsapparaten hos en häst med tio ord också?
Jag förstår att du har svårt med engelskan, men jag har ingen lust att översätta de ändå rätt kortfattade artiklarna på, i Rameys fall, 7 A4

Jag skall försöka ta det med enkla, kortfattade ord.
1 dåliga hovar är mer mottagliga för rötangrepp
2 hovarnas kvalitet kommer sig av många olika faktorer vari genetisk disposition, hovvården, underlaget hästen går på, vad hästen stoppar i sig och hur mycket hästen rör på sig är de fem viktigaste variablerna.
genetiken är det inte mycket man kan göra åt när hästen väl är född, men resten är hästägarens skyldighet att hålla koll på.

Ser man hästen som en helhet är det inte svårt att inse att maten är en viktig del för hästens välbefinnande.

Ramey menar att WLD är en del i en naturlig process som hjälper hästar på mjuk, blöt mark med mycket mat att inte få för långa hovar. Utflytningar och röta gör hovväggarna svagare vilket gör att de lättare trasas sönder och hovarna blir inte för långa.
De blir dock olämpliga för hårdare mark, sten och liknande och definitivt olämpliga att sätta en sko på.

Vad är rimlig kostnad för dig då?
Jag har lerkladd i en del av min hage under max en månad per år, men hade jag det hela vintern igenom hade jag definitivt sett till att göra något åt det!
Men det måste man ju göra under en tid då det inte är lika lerigt alternativt schakta bort en del av leran åtminstone.

grunda med en markduk så att inte makadamet "slukas" av leran

Ptja, jag har ju olika typ av skog. Från G1 till S2. Åtminstone 4 olika sorters mossa. Både låglänt och höglänt.

Som skogägare är man ju tvungen att ha en skogsbruksplan och följa den.
Det lär bli svårt om hästarna trampat sönder mossan, tuggat upp rötterna och gnagt av barken. Vilket är den vanligaste synen när folk pratar om att de har skogshage.

Mina hästar väljer (om de får välja själva) under varma dagar eller i riktigt busväder att stå nära eller i skogsbrynen med sikt över vallen. De vill inte stå i tät skog.

Nu när det är surväder ställer de sig högst upp på vallen där de är helt torrskodda utan lera.

mvh Eva

Jag vet att man måste ha en skogsbruksplan, men jag vet också att hästarna går mindre åt träden som står på rot om de har fällda träd som de "får" gnaga på.
Mina hästar har varierad skogsterräng och även en snutt åkermark där de ställer sig för att sola, annars promenerar de omkring i skogen mesta delen av dygnet. Mossa river de inte upp eftersom de går barfota och det sliter inte lika mycket.
Men skulle de ändå gå för hårt åt träden, mossan och allt vad det var fäller man några döda träd och deklarerar naturbete istället så var det problemet löst.

kära nån...
Skall vi inte försöka oss på att förklara matsmältningsapparaten hos en häst med tio ord också?

Jag tror inte att det är ngn som kräver att du ska förklara hela matspjälkningsapparaten. Det håller jag med dig om att det blir för mkt. Det finns ju tjocka böcker skrivna i ämnet.

Men du kanske kan förklara vad du menar med nedanstående. Det är i alla fall det jag undrar över.

Exakt varför det är så finns många teorier men entydigt är att en kolhydratrik kost tycks minska hållfastheten i lamellranden

Jag är mest nyfiken på hur det går till.

Senast ändrad:

Var lever de vildhästar som Ramey referar till:confused:

Är evigt trött på jämförelsen med vildhästar, där hovstatusen är livsavgörande.
Med all säkerhet har de sämre kost större delen av året än våra.

Men du kanske kan läsa artiklarna jag länkat till?
På rameys sida står dessutom en del om vildhästarna. Dessutom behöver vi bara vända oss till Frankrike där camarguehästarna lever nästan vilt och har i många fall förskräckliga hovar, med våra mått mätt, som funkar alldeles utmärkt för dem.

På rameys sida står dessutom en del om vildhästarna. Dessutom behöver vi bara vända oss till Frankrike där camarguehästarna lever nästan vilt och har i många fall förskräckliga hovar, med våra mått mätt, som funkar alldeles utmärkt för dem.

Det låter kanske löjligt men jag har svårt för att läsa text med mina ögon mot en så pass färgad bakgrund. Jag har nyss läst avsnittet om dieten men tyckte inte riktigt att det gav ngn bra förklaring på exakt hur det går till. Så du får gärna förklara vad det är som sammanbinder en "dålig" kost med en aktivering av MMP.

Detta är i alla fall vad man huvudsakligen anser i Sverige...

Citat..
Göran Åkerström, veterinär och chef vid Hovslagarskolan i Skara.
-Ett stort problem som uppstått på senare tid är bärrandsröta, uppackningar i bärranden kan fortsätta ända upp i kronranden, säger Göran Åkerström.
Områden i Sverige där problemet har uppmärksammats särskilt är Göteborgsområdet, Blekinge, Roslagen och Sundsvall. Upptrampade hagar med lerjordar kan vara smitthärdar och skapar problem framför allt för barfotahästar. Smittan kan ha kommit in i landet i samband med importhästar i slutet av 80-talet. Speciellt unghästar bör ses över varje dag, det är bättre att verka lite och ofta.

Jag hittar ingen Svensk litteratur som belägger att Bärrandsröta är foderrelaterat.
Snarare kopplat till leriga, smittade hagar och hovvård.

Fång -ja då köper jag alla argument om magert bete, foderhalm, socker osv.

Finns det fler belägg för att denne Rameys teorier är rimliga?

mvh Eva

mvh Eva

Vad jag har förstått så är det egentligen inte visat exakt vad det är som utlöser fång och vad det är som förändrar lamellerna. Det är delvis det jag har invändningar mot i emindys inlägg. Sedan ser jag inte kopplingen mellan foder, upplösning av lameller och bärrandsröta inte ens i det jag läst i den länkade texten. Men som sagt det kan bero på att jag har svårt att läsa den. Det är antagligen för svårt och eller för långt att referera här i inläggen.

Vi har inga vild hästar! Vi har fram avlade raser! FÖRSKRÄCKLIGA hovar kallas i sverige för VANVÅRD!

[
Detta är i alla fall vad man huvudsakligen anser i Sverige...

Citat..
Göran Åkerström, veterinär och chef vid Hovslagarskolan i Skara.
-Ett stort problem som uppstått på senare tid är bärrandsröta, uppackningar i bärranden kan fortsätta ända upp i kronranden, säger Göran Åkerström.
Områden i Sverige där problemet har uppmärksammats särskilt är Göteborgsområdet, Blekinge, Roslagen och Sundsvall. Upptrampade hagar med lerjordar kan vara smitthärdar och skapar problem framför allt för barfotahästar. Smittan kan ha kommit in i landet i samband med importhästar i slutet av 80-talet. Speciellt unghästar bör ses över varje dag, det är bättre att verka lite och ofta.

Jag hittar ingen Svensk litteratur som belägger att Bärrandsröta är foderrelaterat.
Snarare kopplat till leriga, smittade hagar och hovvård.

mvh Eva

NÄ. Kanske därför inga hovisar orkar bry sig?(i denna disk)

Ramey menar att WLD är en del i en naturlig process som hjälper hästar på mjuk, blöt mark med mycket mat att inte få för långa hovar. Utflytningar och röta gör hovväggarna svagare vilket gör att de lättare trasas sönder och hovarna blir inte för långa.
De blir dock olämpliga för hårdare mark, sten och liknande och definitivt olämpliga att sätta en sko på.[/QUOTE]

Är det en naturlig process så är det ju ingen sjukdom??!
Är man kunnig kan man rädda dom flesta hovar!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka