Vad tycker ni om verkningen?

Sv: Vad tycker ni om verkningen?

ytterligare en fråga för att förtydliga.
en häst häst som är helt kärnfrisk som får för mycket mat, hur pass större risk är det för den att få bärrandsrötan?
om den är helt frisk, hur påverkar alltså fodret hästen för att den lättare får bärrandsröta.
En övergödd häst är sällan helt frisk...

Men visst, hålls hästen igång så att den rör på sig och hovarna hålls efter med korrekta intervaller så har man en chans att klara hovarna någorlunda. De är kanske rötfria men inte så fina som de skulle kunna vara.
Men har du då dessutom lerhagar som vissa hävdar att det inte går att komma undan så kan det kanske vara dags att kasta in handduken.

Bor i Halland. Konstant regn och lera. Skulle jag tvingas ha hästarna i icke lerhagar skulle de stå inne nästan året runt!!! Inte ens över sommaren torkade all leran upp...

Att lerhagar är oundvikligt är bara bullshit säger jag. Man kan preparera bort det mesta, om inte annat hjälper hyvlar man bort översta lagren lera och sedan gör man som när man anlägger en paddock: dränering, vägmatta, makadam, grovflis (20-25 cm), vägmatta, dräneringsgrus 10 cm, klenflis 3 cm och krossgrus (0-4 mm) 7 cm

Men det brukar i ärlighetens namn räcka med ett tjockt lager makadam och sedan krossgrus på det som man fyller på vid behov.

Läs igen vad jag skrivit.
Jag menar att rötan inte får fäste om inte lamellranden är uttöjd och det krävs väldigt mycket för att en lamellrand skall töjas ut på en i övrigt kärnfrisk häst (som heller inte får för mycket mat).

Medans en häst som konsekutivt får för mycket mat bara behöver gå två-tre veckor över tiden för att lamellranden skall börja vidgas och sulan blir plattare.

Ja, jag läser och försöker fortfarande göra kopplingen mat-bärrandsröta.

Fång vet jag att det vanligen är foderrelaterat.

Att det blir en vidgad lamellrand med separation i båda fallen betyder ju inte att grundorsaken är densamma.

mvh Eva

Brukar ligga på skrev jag eftersom bondens analysvärden brukar ligga på dessa värden. Har köpt av honom under flera år, en bra bonde som jag litar på med bra hö!

Men vad din bonde brukar ha för värden är inte intressant ur fodringssynpunkt, det som är intressant är vilka värden som är nu. Det kan man bara få reda på genom att göra en analys på varje vall efter varje skörd.

Stötte senare på en tjej som skällde ut mig för att mitt sto fick ruskigt mkt hö, 9 kg om dan och det var ju inte vettigt!! Så jag sitter här i min ensamhet år ut och år in och räknar foderstater intill minsta vitamin och mineral till förbannelse,

Ja det är ju bara att beklaga, okunskapen är stor det är ju helt klart. Det är ju inte mängden mat som är avgörande för om hästen blir fet eller inte förutsatt att strågivan täcks, utan VAD maten innehåller. I ditt fall vet du ju inte vad maten innehåller, du har bara en gissning som du använder dig av.

Skördarna kan skilja sig enormt från år till år, vad sägs om samma vall 2 år efter varann med följande värden. 6,5 Mj och 54 smrp år två, 7,9 Mj och 16 smrp och bägge skördarna gäller per kilo foder. Man ska alltså inte ta allt för givet, detta hände en bekant till mig som resonerade som du. När vi sen bad om analysen, för det fanns faktiskt en sådan så visade värdena detta.

äh, det där är ju engelska, det kommer jagi nte fatta ett jota av :(

och du skrev att en övergödd häst sällan är frisk... må vara sant, men vad är det då med att den är övergödd som påverkar att den får bärrandsröta?

hur pass mycket större risk är det för en övergödd häst att åka på bärrandsröta än en frisk? om vi tänker att de går lika mycket i samma sorts hagar osv.

Läs vidare...
Men om du tänker på saken, om du har tre hästar i samma hage och som har precis samma verkningsintervaller men bara en av hästarna får lamellrandsröta. Vad tror du är orsaken till det då?
Avfärdar du det "bara" som dålig hovkvalitet? Tänker du inte på vad som är orsaken till den dåliga hovkvalitén?

Jag menar inte att alla feta hästar får röta eller att alla hästar som får röta är feta, bara att det finns fler dimensioner på problemet än hovvården och underlaget

Att lerhagar är oundvikligt är bara bullshit säger jag. Man kan preparera bort det mesta, om inte annat hjälper hyvlar man bort översta lagren lera och sedan gör man som när man anlägger en paddock: dränering, vägmatta, makadam, grovflis (20-25 cm), vägmatta, dräneringsgrus 10 cm, klenflis 3 cm och krossgrus (0-4 mm) 7 cm

Men det brukar i ärlighetens namn räcka med ett tjockt lager makadam och sedan krossgrus på det som man fyller på vid behov.

Hur gör man det för en realistiskt summa pengar?
För i vissa regioner rör det sig om ofantliga mängder fet och bördig matmylla som måste bort. 7 ha? Kostar vad?

Stötte senare på en tjej som skällde ut mig för att mitt sto fick ruskigt mkt hö, 9 kg om dan och det var ju inte vettigt!! Så jag sitter här i min ensamhet år ut och år in och räknar foderstater intill minsta vitamin och mineral till förbannelse,

som jag.. i mitt förra stall, när min häst fick 10 kg hö om dagen. som inte kan a innehållit någonting, det var mest damm :smirk: (han fick BARA 10 kg för att höt kostade 3,5kr/kg) , då var det en tjej som kom till mig och sa "jag gav inte Apollo all mat i hans påse, du MÅSTE ju bara missförstått hur vi skriver upp på hölistan, för det går ju bara INTE att han ska få 10 kg om dagen" jag såg ut ung en kombination av de här två :eek:+:devil:
men hon själv vägde ung... 85 panner och satt på en liten islänning som inte hade ett uns till muskler på kroppen, antagligen bla för att den inte fick några proteiner och inte kunde sätta muskler samt att den inte orkades rida i korrekt form (samt att antagligen inte ryttaren klarade av det..... men det är ju en annan saga)

hon kan få tio ytterligare smirkgubbar bara för att hon va en sån idiot (sägas ska väll också att min häst blivit vanvårdad och blir helt flippad om han inte får mat, så det var ju himla roligt att behöva sitta upp på den också)

Läs vidare...
Men om du tänker på saken, om du har tre hästar i samma hage och som har precis samma verkningsintervaller men bara en av hästarna får lamellrandsröta. Vad tror du är orsaken till det då?
Avfärdar du det "bara" som dålig hovkvalitet? Tänker du inte på vad som är orsaken till den dåliga hovkvalitén?

Jag menar inte att alla feta hästar får röta eller att alla hästar som får röta är feta, bara att det finns fler dimensioner på problemet än hovvården och underlaget

Ahh här kan jag faktiskt kliva in och säga att av sex oskodda hästar som gått i samma hagar har tre av dessa fått hålväggar men endast i en särskild hage.
De tre som fått hålväggar har varit av olika ålder, men har haft små hovar i förhållande till sin kroppsstorlek.
Den absolut FETASTE av dem alla har varit den med minst problem i hovarna.

Skodda hästar har inte haft problem med bärrandsröta öht.

mvh Eva

*KL*

Hästar har ju olika bra motståndskraft med, vilket iaf jag inbillar mig också är en av flera faktorer varför vissa får exvis röta och andra inte.

(Jag är motvalls, bara haft problem, dock minimala sådana, på skodda)

För i vissa regioner rör det sig om ofantliga mängder fet och bördig matmylla som måste bort. 7 ha? Kostar vad?
En 7 hA ridbana:eek:
Om man bor i norrland så förstår man inte situationen i söder.
att släppa hästar på ett kalhygge skulle jag aldrig göra.

och du skrev att en övergödd häst sällan är frisk... må vara sant, men vad är det då med att den är övergödd som påverkar att den får bärrandsröta?

hur pass mycket större risk är det för en övergödd häst att åka på bärrandsröta än en frisk? om vi tänker att de går lika mycket i samma sorts hagar osv.
Jag hittar inte en enda svensk artikel som motsvarar de som finns på engelska.

Det finns ingen statistik tillgänglig

Kalhyggen eller snarare skogshagar är ju bland det bästa man kan ha! Blir inte alls lika lerigt som om man släpper dem på åkermark.

Men, har man stor hage kan man åtminstone preparera hästarnas stigar! Det är ju bara att se vart de brukar gå mest och så fixar man det.
Jag behöver inte preparera eftersom jag dels har skogshage och dels har sandblandad jord, men i min förra hage var det lerjord och där lade vi ut stenmjöl mitt i sommaren på de mer utsatta ställena vilket höll sig väldigt fint när det sedan blev "lersäsong".
Har man lera hela vintern igenom kan jag inte förstå hur man väljer att INTE göra något åt det?!

Se ovan
Men har du så mycket matjord kan man schakta bort och sälja den och få ihop till en stor del av kostnaden för dräneringen. tada!

Allvarligt, har man häst skall man se till att de har bra hagar. och i det ingår faktiskt att de inte behöver vada i knädjup lera halva året. Tycker jag.

Jag har lärt mig och själv erfarit att "bärrandsröta" eller sk. WLD oftast uppkommer pga felaktig hovform eller för dålig hovmekanism.

Hästar som erbjuds rörelse på underlag som ger tillräckligt motstånd för att ge en bra hovmekanism (dvs det mesta förutom djup gegga) samt har en hovform som är anatomiskt korrekt får sällan bärrandsröta.
Självklart kan den röta som syns för tillfället även vara symptom på att hoven inte var frisk när det hornet producerades. Detta är då snabbt utvuxet igen.

/Migo

Jag skulle kunna ha en hel del att säga om både det ena och det andra på den här tråden (både relevant och inte), men väljer att bara hålla med den enda här som har samma åsikt som jag om WLD (har inte läst längre än till det citerade inlägget, så finns det fler ber jag om ursäkt).
Under årens lopp är detta den enda anledning till att de hästar jag verkat haft WLD.

Självklart är ju förstås att en massa lera, småsten och träck inte det bästa om hästen redan har en "hållvägg", då det frodas en massa bakterier i den "miljön". Dock har jag själv aldrig upplevt att enbart detta har orsakat WLD.

Precis som Migo så kommer mina åsikter från mina egna erfarenheter om barfotaverkning.

/Rigel

:confused: Skogsmark är ju mycket känsligare än en rejäl svål på en väldränerad betesvall.

mvh Eva

Jag har svårt för att följa med denna diskussionen så den ger jag mig inte in i. Men vill gärna följa den. Länken var ju aningen lång för att snabbt ta sig igenom även om man läser engelska.

Men
Ett litet tips om du vill läsa av samma författare på svenska så googla på Pete Ramey som har skrivit det som det länkades till. Jag hittade flera sidor men har ej kollat dem. Det är möjligt att det inte står ngt om just det du vill veta.

Senast ändrad:

känsligare på vilket sätt?
Det beror väl på vilken slags skogsmark och vilken slags betesvall, men när vi har lera på åkerdelen av hagen är det alltid torrt och fint i skogen. Förutom där det är sumpmark förstås men där är det ju alltid blött oavsett.

Jag skulle kunna ha en hel del att säga om både det ena och det andra på den här tråden (både relevant och inte), men väljer att bara hålla med den enda här som har samma åsikt som jag om WLD (har inte läst längre än till det citerade inlägget, så finns det fler ber jag om ursäkt).
Under årens lopp är detta den enda anledning till att de hästar jag verkat haft WLD.

Självklart är ju förstås att en massa lera, småsten och träck inte det bästa om hästen redan har en "hållvägg", då det frodas en massa bakterier i den "miljön". Dock har jag själv aldrig upplevt att enbart detta har orsakat WLD.

Precis som Migo så kommer mina åsikter från mina egna erfarenheter om barfotaverkning.

/Rigel

Eftersom "edittiden" är så kort så blir jag visst tvungen att citera mig själv.

Jag måste kanske tillägga att jag själv verkat ett större antal hästar under en längre period. Detta är vad jag menar med, "erfarenheter om barfotaverkning".

Visst allt går att åtgärda! Såvida plånboken är obegränsad...

Att anlägga en paddock kostar i runda slängar 70000 kr där jag bor. Blir då ca 20 x 40 m.

Till stall med 20-talet hästar ser jag det ej som realistiskt att förvänta siog att stallägaren gör dränerade vinterhagar till alla.

Men viss är idealet fina väldränerade hagar!

Här räcker det inte med grus och makadam, 60 cm djup lerjord...

För modligen billigare att flytta hela stallen till bättre landsskap:smirk:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka