Vad tycker ni om verkningen?

Sv: Vad tycker ni om verkningen?

hi hi,jag vet!!Pikade bara den som tyckte det var fel att lägga ut bilderna...:devil:

En automat vilken begränsar tillgången såsom de jag tidigare nämde lär ju även begränsa dina hästars matintag.
Kom bara ihåg att tumregeln minst 1 kg ts/100 kg kroppsvikt och dag är en minimirekommendation.
På den lilla mängden du fodrar lär det vara ett mycket bra hö för att hästen skall få tillräckligt med proteiner.

mvh Eva

Mina fyra hästar rids inte fn. Min ena haflinger rids lätt tre ggr/vecka mest skritt o lite lite trav ca 30-40 min åt gången (som mest om jag mår bra). Han behöver inget kraftfoder för det lilla han gör. Proteinmängden i höt brukar ligga på 40 g smb rp och därutöver. Har fått rådet av Krafft och den oberoende foderrådgivningen samt att man kan räkna behovet på fet häst på hippocampus (alla har lätt att lägga på sig) så ska det gott räcka med 8 kg hö per dag. Dock får mitt sto 9 kg för fibrernas skull, de andra står på halm. Gav stoet och hafingern som rids (reds inte då, men motionerar själv när stoet promeneras tre ggr/vecka;) ett koncentrerat foder o jäsingen vad han gick upp i vikt! Ca 60 gr smb rp/dag... Så han behöver verkligen inget kraftfoder:D Har märkt att det finns en övertro bland hästägare på kraftfodrets betydelse i foderstaten. En häst som inte rids ska ju med ett inte allt för dåligt hö klara sig. Det är värre att överfodra med protein än att de får för lite för lite har jag hört. Jag hade en bekant som fodrade sin treåring med 5 kg kraftfoder (krafft sport, korn, havre, betfor) samt att hon försökte mula i hästen flera kg hö) trots att det var sommar och bete i hagen:eek:. Jag blev påverkad av allt tjat från henne och kompisen så jag gav 2 kg havre till min tvååring, men med facit i hand vet jag ju (och det visste jag innerst inne också) att det var helt onödigt, bortkastade pengar:crazy:. Anledningen var att hästen ansågs mager (dock i mkt gott hull, där man knappt kännde revbenen...) och behövde så mkt mat då han tränades (sprang 20 min brevid cykel tre gånger i veckan):eek:.
jag är mkt noga med vad hästarna stoppar i sig och går mkt på hull, pälssättning, fällning osv. Fick lära mig att om hästen saknar vissa vitaminer, mineraler så kan de få svårt att fälla päls så förra året gav jag ett dyrt toppenkoncentrat till min bukopererade häst där jag räknade minsta vitamin/mineral i detalj, och så fint och snabbt som pälsen föll har den aldrig gjort! Dock vill jag inte ge det igen förräns hon rids då det är ruskigt proteinrikt. Tidigare då hon reds gav jag Eggersmann müsli och deras mineraler vilket ska innehålla mkt vitaminer och mineraler, men tydligen var det inte bra nog...:confused: Provar nu med biopromin från AME får se vad det ger för utslag på pälsen.

Mvh Liebling som sitter uppe pga migrän:devil:, då är det bra att få tänka på annat;)

Jag har inte missförstått alls.

Det är bara att läsa innantill, tala med OL eller LÖ. Man vill helst inte se kraftfoder öht och begränsar gärna högivan genom automater etc så hästen får plocka i sig strå för strå hela dygnet.
Men det kanske bara är deras filosofi, inte något som gäller för resterande AANCHP-folk?

Personligen upplever jag det som att hästar över lag får för lite stråfoder varpå man tvunget måste fodra med kraft för att de inte skall falla ur.

mvh Eva
Men det är ju det jag sagt, fast kanske i något mildare ordval. Inget onödigt kraftfoder och att hästarna måste tugga långsamt. För vissa hästar funkar fri tillgång medans andra hästar kräver höautomat för att det skall funka.
För mina funkar fri tillgång väldigt fint men jag vill ändå skaffa fler höautomater för att minska spillet och öka tuggtiden. Men jag vet andra hästar där "vanlig" fri tillgång är en omöjlighet då hästarna hetsäter sig till fetma (och fång i vissa fall).

Men jag håller helt med dig i att många ställer sina hästar på för lite grovfoder.

Det är mycket möjligt att de kanske har rätt. Dock kvarstår att vi i dagens HästSverige inte kan uppfylla dom kriterier som krävs för att ha friska hästar med AANCHP verkade hovar.

mvh Eva

Tala för dig själv du :devil:

Min hästhållning uppfyller åtminstone så mycket att jag kan ha en "AANHCP"-verkad häst här hemma.

Om man inte kan erbjuda hästen relativt torra hagar med mycket annat än gräs att tugga på, varierande underlag med både sten och gräs och ett lagom sockerrikt bete så kanske man inte ska ha häst :angel:
Det ÄR inte naturligt för våra hästar att gå och vräka i sig uppgödslat gräs i mängder, varför tror du det är så mycket problem med fång och liknande? Vi överfodrar våra hästar i mycket stor utsträckning, det är INTE bara "barfotatalibaner" som säger det.

Jag har inte missförstått alls.

Det är bara att läsa innantill, tala med OL eller LÖ. Man vill helst inte se kraftfoder öht och begränsar gärna högivan genom automater etc så hästen får plocka i sig strå för strå hela dygnet.
Men det kanske bara är deras filosofi, inte något som gäller för resterande AANCHP-folk?

Personligen upplever jag det som att hästar över lag får för lite stråfoder varpå man tvunget måste fodra med kraft för att de inte skall falla ur.

mvh Eva

Om du pratar med Cecilia Müller på SLU (forskat en massa på vallfoder för häst) så säger hon precis samma sak som "barfotatalibanerna". Nästan alla hästar kan äta enbart stårfoder, om det bara är bra värden, samt att den får de ev extra mineraler och vitaminer som behövs. Det var i princip bara högpresterande tävlingshästar och avelsston som man skulle behöva ge kraftfoder.

Att ge hö i en foderautomat är INTE för att begränsa högivan, det är för att hästen ska äta på ett sätt som är naturligt för den. Lite i taget. Det är direkt sakdligt för hästen att vräka i sig höet på ett par timmar och sedan gå hungrig och utan sysselsättning tills nästa utfodring.
Våra hästar äter precis lika mycket i automat som när de får det fritt. Skillnaden är att när de fått löst hö är de vrålhungriga när vi kommer för att ge nästa mål, med automaten har de pyttelite kvar och har ingen panik att stoppa i sig det vi kommer med.

Mina fyra hästar rids inte fn. Min ena haflinger rids lätt tre ggr/vecka mest skritt o lite lite trav ca 30-40 min åt gången (som mest om jag mår bra). Han behöver inget kraftfoder för det lilla han gör. Proteinmängden i höt brukar ligga på 40 g smb rp och därutöver. Har fått rådet av Krafft och den oberoende foderrådgivningen samt att man kan räkna behovet på fet häst på hippocampus (alla har lätt att lägga på sig) så ska det gott räcka med 8 kg hö per dag.

Har fetmarkerat två väldigt viktiga punkter, hur vet du att just ditt foder håller värden av 40 eller över i smrp? Det finns inget brukar i det fallet tyvärr, och därför kan du inte ens veta om dina hästar får behoven täckta av denna högiva även om du anser att den är stor.
Man kan alltså inte påstå att 8 eller 9 kg hö ska räcka, javisst i stråmängd kanske men tror du att grovfodret skulle räcka till om analysvärdena höll hälften av vad du tror? Bra exempel på trådar om varierande värden kan du se om du går in i foderforumet.

Du skriver i ett tidigare inlägg så här.

En av mina hästar är ruskigt fet på endast 7 kg hö + mineraler, och skulle må bra av att äta lite men ofta ur en automat, vilket även skulle balansera upp hans stressmage

Har du funderat på att hästen kanske i själva verket inte får sina behov tillgodosett och därför är ruskigt fet. De hästar jag har bantat ner, det har blivit några vid det här laget eftersom foder verkar vara ett svårt kapitel för de flesta. Dessa hästar har i själva verket matats ner, dvs de har fått ändrad foderstat till en mer balanserad som täcker behov och gör dem mätta och belåtna.

Om man inte kan erbjuda hästen relativt torra hagar med mycket annat än gräs att tugga på, varierande underlag med både sten och gräs och ett lagom sockerrikt bete så kanske man inte ska ha häst:angel:

Vet du att du har rätt på den punkten, men jag skulle kunna nämna fler punkter till varför man inte skulle ha häst även om man har hagar för det.;)

Det behöver man ju inte vara "barfotataliban" för att veta. Det är ju gammal kunskap. Inget unikt för vare sig den ena eller andra sidan...

Tala för dig själv du :devil:

Min hästhållning uppfyller åtminstone så mycket att jag kan ha en "AANHCP"-verkad häst här hemma.

Om man inte kan erbjuda hästen relativt torra hagar med mycket annat än gräs att tugga på, varierande underlag med både sten och gräs och ett lagom sockerrikt bete så kanske man inte ska ha häst :angel:

Lilla vän, jag talar inte för mig själv. Jag talar för de hästägare som inte har egen gård och bor i i städer.
De är rätt många. Vilka inte borde ha häst i dina ögon.

All sanning är inte AANHCP.

mvh Eva

Om du pratar med Cecilia Müller på SLU (forskat en massa på vallfoder för häst) så säger hon precis samma sak som "barfotatalibanerna". Nästan alla hästar kan äta enbart stårfoder, om det bara är bra värden, samt att den får de ev extra mineraler och vitaminer som behövs. Det var i princip bara högpresterande tävlingshästar och avelsston som man skulle behöva ge kraftfoder.

Att ge hö i en foderautomat är INTE för att begränsa högivan, det är för att hästen ska äta på ett sätt som är naturligt för den. Lite i taget. Det är direkt sakdligt för hästen att vräka i sig höet på ett par timmar och sedan gå hungrig och utan sysselsättning tills nästa utfodring.
Våra hästar äter precis lika mycket i automat som när de får det fritt. Skillnaden är att när de fått löst hö är de vrålhungriga när vi kommer för att ge nästa mål, med automaten har de pyttelite kvar och har ingen panik att stoppa i sig det vi kommer med.

Det är ju ingen revolutionerande nyhet att hästar över lag klarar sig på grovfoder.

Automaten är ju bara ett sätt att begränsa givan (som så många andra) men på ett snyggare sätt.

Mina trycker i sig i snitt 20 kg var per dag. Jag fodrar en gång om dagen och det är aldrig tal om att hetsäta. De äter 40 min till en timme åt gången. Som längst går det 1 tim och 50 minuter mellan målen, som regel går det 40-60 min. Så håller de på hela dygnet.
Förvisso trampar de ner litet men det har jag råd med.

mvh Eva

Finns det ingen som kan bemöta TS frågeställning? Förutom mitt påstående att man vanligen tror så inom barfotakretsar.

------------------------------------------------------------------

men varför påverkar födan bärrandsrötan? *nyfiken*

ja. jag skulle gärna vilja veta VARFÖR en fet häst lättare får bärrandsröta, HUR påverkar mycket foder en häst att få bärrandsröta men inte lite? vad är det som händer i kroppen på hästen som gör att den lättare får det om den är övergödd?

det skulle vara intressant att veta.

Det skulle jag också vilja veta!

Hon säger även att det ej ska va för små givor...

QUOTE=_Eva_;9989339]Finns det ingen som kan bemöta TS frågeställning? Förutom mitt påstående att man vanligen tror så inom barfotakretsar.

]Har svarat TS. Vad man tror på inom barfota kretsar byggar väll mest på att ge dåligt sammvete åt häst ägare?
------------------------------------------------------------------

men varför påverkar födan bärrandsrötan? *nyfiken*[/QUOTE]

Orkar inte läsa allt , men har inte hört nån forskning att så skulle va fallet.

Senast ändrad av en moderator:

ja. jag skulle gärna vilja veta VARFÖR en fet häst lättare får bärrandsröta, HUR påverkar mycket foder en häst att få bärrandsröta men inte lite? vad är det som händer i kroppen på hästen som gör att den lättare får det om den är övergödd?

det skulle vara intressant att veta.

Jag skulle gissa på att det är samma orsak som ger dem fång?
Men det har väl inte så mycket med att de är feta att göra, som obalans i magen? Obalans i magen kan ge fång, fång är när lamellerna släpper/vidgas. Och då kommer rötan lätt upp i utsträckta lameller.
En häst som bara får "lite" fång kanske får lite slappare lameller och därmed ökar risken för röta. Utan att man märker fångtendensen...?

*delvis kl*

Ja, hon säger att de ska ha möjlighet att söka och tugga stråfoder under så stor del av dygnet som möjligt, då det är så de är byggda för att fungera.
Deras mage vill inte bli proppfull ibland och sedan heltom ibland. Den mår bäst av att ha att göra större delen av dygnet.

Samtidigt är det inte lämpligt att hästen vräker i sig på fri tillgång så den nästan spricker. Det blir heller inte bra.
Därför är det lämpligt med begränsande automater, eller att man ser till att hästen alltid ha fin halm att tugga på när höet är slut.

Det är, precis som jag sa, inga nyheter, och inget som "barfotatalibaner" kommit på.

Jag skulle gissa på att det är samma orsak som ger dem fång?
Men det har väl inte så mycket med att de är feta att göra, som obalans i magen? Obalans i magen kan ge fång, fång är när lamellerna släpper/vidgas. Och då kommer rötan lätt upp i utsträckta lameller.
En häst som bara får "lite" fång kanske får lite slappare lameller och därmed ökar risken för röta. Utan att man märker fångtendensen...?

hm okej..
jag antar att du inte har helt hundra koll eftersom du skriver "?" efteråt?
skulle vara jätte intressant om du kunde fråga någon som faktiskt kan ge ett konkret svar på det hela eftersom att jag tycker det låter himla konstigt att hästar skulle gå omkring med "lite fång" för att dom har bärrandsröta. o jag menar. OM hästarna får fång på att äta hö, så borde ju fången gått LÅNGT och då borde den vara svår att undgå lixom.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 662
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 604
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka