Vad tycker ni om verkningen?

Sv: Vad tycker ni om verkningen?

Jag tycker inte den är lång i tån, det finns ju ingen tå att ta på vad jag kan se.
Tycker ofta svaret blir att hästen är lång i tån så fort en hov visas här.
Tyvärr ingen erfarenhet av bärrandsröta, men lycka till om du köper hästen!

jag TROR att hästen är verkad enligt strasser alt vildhästmettoden. dom pratade om att hästarna verkades av hovvårdare HÖGST varannan vecka. jag vet inget om någon av metoderna och lämnar därför över resten till er. Vänligen utgå ifrån hur denna häst är verkad

Den ser inte ut att vara för lång i tårna i mina ögon, ej heller sulan högre än väggen.
Däremot så tycker jag trakterna ser konstigt verkade ut, särskilt på sista bilden. Som om mer av trakten har försvunnit vid bortskärande av traktstöden av bara farten. Skulle vilja ha en större anläggningsyta i trakten eller hur man ska uttrycka det.
Men svårt att se, samt att jag är inte någon hovis.

Nu är jag varken hovslagare eller jättekunnig inom hovvård...jag överlämnar det åt min hovis;)

Men jag tycker att det ser ut som att den är för låg i trakterna och därmed har fel vinkel på hoven...(?)
Någon hovis kanske kan svar på om inte vinkeln ska vara av högre grad?

Sen vet jag absolut noll om strasser-vildhästverkning så nu är jag idel öra om att få lära mej något nytt!

men den som tycker tån är lång vill därmed korta tån och då är man inne i väldigt levandevävnad...

Nja, jag tycker nog också att tån ser för lång ut, men jag skulle verkligen inte kapa tån för att fixa det. När jag skodde av min valack hade han ganska långa fötter, men med rätt verkning (inte bara av mig, även hovslagare) rätade han upp vinkeln på hoven och en kortare hov växte fram.
Så, bara för att man säger att man vill ha tån kortare behöver det inte betyda att man vill kapa den.

jag TROR att hästen är verkad enligt strasser alt vildhästmettoden. dom pratade om att hästarna verkades av hovvårdare HÖGST varannan vecka. jag vet inget om någon av metoderna och lämnar därför över resten till er. Vänligen utgå ifrån hur denna häst är verkad

Varför frågade du inte vilken metod det var då om du nu hörde de prata? Hade ju varit ett enkelt sätt att få reda på det. :)

Varför frågade du inte vilken metod det var då om du nu hörde de prata? Hade ju varit ett enkelt sätt att få reda på det. :)

För det var inte riktigt så.
Hon pratade om att dom hade ut hovvårdare som verkade hästarna varannan vecka och jag reagerade bara på att de verkades varannan vecka inte att hon sa just "hovvårdare" efteråt berättade min sambo att han sett en strasser artickel i ridhuset och min kompis somvar med reagerade på just hovvårdare och berättade efteråt för mig om det.

Det vore mer intressant att se din häst istället.:)

Sist jag såg den kunde den knappt gå- SANHCPverkad- innan du ägde den.

det kan du få se, kan ta kort ikväll.
Han är nyskodd, så sent som igår, av en ny hovslagare så det skulle ändå vara kul att höra vad folk tycker om hovarna.

PMar dig nu.

Oj, en öm tå.
Kanske din verkning? :angel:

I övrigt i denna fråga håller jag med fijja.

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av detta men min häst har blivigt halt
så jag tänkte bara lägga in en fråga, om det går bra?
Jag ställer den oxå kan du säga ja eller nej sen ^^,
Min häst har som sagt blivigt halt och då undrar jag om det kan bero på detta??
Jag kunde intese någonting på bilderna och
det beror nog på att jag inte är kunnig om det men i alla
fall XP XP!!

Det är inte din häst och heller tydligen inte din utförda verkning. Ännu mindre så kan du delge historik för den verkningen du kritserar så vart vill du komma med inlägget??

Tråden borde omgående raderas då den enbart leder till smutkastning och inget kunskapsgivande i syfte.

Inte ens från trådstartarens kunskap.:mad:

Detta är absolut ingen tråd för att ge kritik mot verkningen, jag ville bara veta vad folk tycker om verkningen! Jag vet ingenting alls om verkningsstilen och frågade därför! Jag var nyfiken och ville lära mig, inte smutskasta!

kl

Det är hennes (TS) bilder och därför får hon lägga in dem. Hon namnger ju verkligen inte ägaren eller hovslagaren. Därmed svårt med smutskastning. Och hon kritiserar inte heller verkningen utan vill veta vad man anser om den.
Nu var bilderna inte vidare bra, men TS menade nog inte att lägga in dåliga bilder med flit, utan visste nog inte hur man ska fota för att man genom bilderna ska kunna göra en bedömning.

Jag hoppas resten av alla tolkat det som fijja, jag ville höra folks åsikter om verkningen, inte för att smutskasta utan för att lära mig.
Jag har liten, om ingen, erfarenhet av barfota hästar och därför kunde jag inte avgöra själv om verknignen var bra eller dålig. Därför frågade jag.

Kruxet är bara att det inte går att säga något vettigt om de bilder du har lämnat, därför blir det nog svårt att få något lärorikt av det hela.

ja jo det har jag ju redan förstått.. men det hade ju som sagt med min okunskap o göra, hade jag vetat hade jag aldrig behövt lägga in bilderna öht. tyvärr blev bilderna fel och jag kanske kan ta nya vid ett ev nytt besök.

Personligen skulle jag inte köpa en häst med bärrandsröta, men det är nog bara för att mina hästar har såna problem med det. Och sen oxå om detta hemska väder med milda vintrar med gegga kommer fortsätta så tror jag det blir än svårare att få bukt med och mycket vanligare med bärrandsröta.

Men om det är Hästen med stort H och du är beredd att lägga ner tid och arbete så låt inte rötan hindra dig. Den är ju i sig inge farlig för hästen om det inte går för långt. Bara du har koll. Men var beredd på extra arbete och tätare verkningar. Och, ja hästar kan såklart bli halta av rötan!

Ur bärrandsrötans synvinkel har hovslagaren/hovvårdaren gjort precis osm jag lärt mig; verka upp, ta bort allt dåligt/angripet och eventuellt verka upp så det inte trycks upp mer skit i det uppverkade. Förstod du hur jag menade, blev lite luddigt....

Sen måste jag bara dra lite på smilbandet; Innan TS nämnde Strasser så var tårna för långa... Men så fort namnet Strasser kom upp så var det flera som genast såg att trakterna var för låga :devil:

Man ser vad man vill, eller?? JAG vill inte uttala mig om själva verkningen, för den kunskapen har jag inte....

kl

Jag hoppas resten av alla tolkat det som fijja, jag ville höra folks åsikter om verkningen, inte för att smutskasta utan för att lära mig.
Jag har liten, om ingen, erfarenhet av barfota hästar och därför kunde jag inte avgöra själv om verknignen var bra eller dålig. Därför frågade jag.

Det gjorde jag!! :D

Detta är ej min häst utan en häst jag vart och tittat på.
Han har tyvärr bärrandsröta runt om och jag vilja höra era åsikter om verkningen. Vissa bilder är tagna lite snett, försök ha överseende för det.

Sidan
17885532.jpg

Fram framifrån
17885533.jpg

Fram framifrån igen
17885541.jpg

Höger fram
17885542.jpg

Höger bak
17885544.jpg

Vänster bak
17885516.jpg

Vänster fram
17885517.jpg

Åter igen, detta är ej min häst och hästen har bärrandsröta.

Jag tycker att det är helt meningslöst att skicka in bilder på detta sätt.

Ta ut 5 av varandra oberoende hovslagare och få en bedömning tycker jag, om du vill veta något om verkningen. Fast det kostar väl pengar, lättare att slänga in bilder på bukefalos, eller hur.

Och av alla svar du fått här så skulle den hästen bli tvärhalt om du lyssnar till alla råd, livsfarligt tycker jag.

Jag skulle aldrig någonsin sätta in en sådan bild på någon av mina hästar, och få råd av massa människor som alla tycker olika.

Stackars häst

Jag har svårt att tro att det varken blir mer eller mindre synd om hästen för att ett par bilder florerar på buke på hans hovar. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka