Vad tycker ni om verkningen?

Sv: Vad tycker ni om verkningen?

Han har refererat artikeln där han hämtat den informationen, så mitt tips är att gå till källan.
Återigen, när informationen ni söker finns lättillgänglig i artiklar på nätet som jag dessutom länkar till, då förstår jag inte varför ni skall ha mig att förklara åt er. Det blir bara fel om man skall försöka förklara med så få ord som möjligt eftersom det är en så komplex fråga.

Om jag nu ska vara lite besvärlig så anser jag inte att det jag frågade om står i den artikeln. Den enda hänvisning jag kan hitta om detta i den texten går bara till Pollitt inte till ngn speciell artikel. Dessutom verkar det handla om fång men det kan vara jag som missuppfattar. Jag är helt medveten om att det säkert är en komplex fråga.

KL
Jag tycker efter egen utvärdering:angel: att om bärrandsröta skulle bero på kosten, så skulle det inte gå att behandla utvärtes-som det faktiskt gör. Däremot mugg o rasp- allvarlig sdn, tycker jag kommer ifrån obalans inne i kroppen.

*kl*

Jag är inte 100 insatt i denna bärrandsproblematik (har bättre koll på fången), men tänkte dela med mig av mina tankar.

Tänk er en häst med en tarmrubbning och kanske i förstadiet till fång. Denna häst inte har fått fång än, men lamellerna är lite försvagade. Borde inte den då kunna drabbas lättare av röta?
Och då inte bara så där, men om bakterier finns borde det vara lättare för dessa att få fäste i en redan försvagad lamellrand. Precis som fallet är vid misskötta hovar.
Behandlas rötan kan den mycket väl försvinna, medans den lilla rubbningen i tarmen fortfarande finns kvar. Rubbningen kan vara liten så ingen fång uppstår, men den kan kanske uppstå vid fler parametrar. Ofta är det ju fler än en ingerdiens som startar fången. Många bäckar må:angel:

Detta förklarar ju inte på långa vägar alla fall, men kanske kan vara bakgrunden till att foder indirekt skulle kunna orsaka en bärrandsröta i vissa fall.

Men nu är det så att det påstås att sockret i just betforn skulle trigga igång det.
En häst får inte obalans i kroppen av det, om den inte har cushing.

För mycket lättsmälta kolhydrater kan i alla fall ge tillräcklig obalans för att utlösa fång, dock måste de inte vara från just betfor. Däremot så rekommenderar man ägare som ger sina fånghästar betfor att sila bort överflödigt vatten så melassen försvinner och de bra fibrerna blir kvar.

Men nej, jag tror inte att lite betfor till en icke fångbenägen häst triggar igång en lamellrandsröta.

Anledningen till att jag vill få det förklarat är att jag inte hittar en koppling i dina artiklar mellan foder-bärrandsröta, alltså inte fång.

Ser jag det till mitt eget jobb tex så råkar jag ofta ut för tekniker som påstår sig veta och när man klämmer lite på pulsen så "har dom läst" eller "han sa" osv. Ofta vet dom inte alls utan tror sig veta och rabblar likt en nyfrälst om ditten och datten. På jobb kan jag ju inte låta dem vara i sin tro, då saker helt enkelt skulle sluta fungera.

I samband med detta har jag kommit på följande...kan man sin sak så brukar det inte vara några problem att förklara med egna ord så även den dummaste förstår.

Den "dumförklaringen" är den jag skulle vilja ha av dig.

mvh Eva

Det kan också vara så att det är för invecklat och skulle ta för stor plats om allt som hänger ihop skall förklaras, det är därför som t.ex. en strasserverkare inte kan gå in i detalj på detta forum och beskriva anatomin in i detalj. Dessutom kan man behöva se bilder, förklaringar på vad som menas, kanske se hästen livs levande för att se hur den belastar, vad som menas med vinklar osv för att förstå hur Strasserverkningen påverkar hästen. Nu håller jag med om att det är lite luddigt det Emindy skriver ibland, men det kan som sagt vara svårt att förklara, det behöver inte tyda på okunskap!

I samband med detta har jag kommit på följande...kan man sin sak så brukar det inte vara några problem att förklara med egna ord så även den dummaste förstår.

Jag missade detta inlägget tidigare men har tänkt i samma spår själv när jag följt denna tråd.

I mitt jobb har jag med åren fått en hel del erfarenhet av att förklara olika mer eller mindre svåra samband för andra. Visst är det så att ju bättre man kan någonting själv desto enklare är det att ge en enkel förklaring.

Sedan behöver man inte förutsätta att den som frågar är totalt ovetande om det som det handlar om.
Det kan naturligtvis vara som Liebling skriver. Jag har insett att vi nog inte får veta det i denna tråd.

nej det behöver inte tyda på okunskap. däremot kan jag tycka, att om man har kommit på något nytt som man anser vara så mycket bättre än alla andras metod, och om man bryr sig om hästarna så borde man vilja förespråkat den metoden precis som h*n gör. och därför hade JAG slängt in bilder, försökt förklarat osv om det är något jag TROR på. om man kan förklara så är det lättare för folk att få upp ögonen för det nya, slänger man bara på locket så känns det ju så klart bara som ett "ja ja de kan inte ens förklara det" och självklart vänder folk ryggen till. När dessutom många fått dåliga erfarenheter av dessa nya metoder så är det ju änu mindre konstigt att folk vänder ryggen till. Och jag vet inte, men då anser ju jag att det är upp till förespråkarna att förespråka sin metod. För om man anser att den är bäst så borde man väll som djurvän vilja att alla ska använda sig av den metoden?

Vad konstigt att det skiljer så från olika delar av landet???!!!Vi tog bort matjord för att anlägga en paddock,och sen ringde vi,och de kom och hämtade våra högar.Sen kunde vi inkassera 15.000 kr för detta.Så paddocken betalade sig själv till stora delar!!Tada....

det var en HIMLA BILLIG padock om 15000 kr är "till stora delar" av kostnaden. jag har inte kollat mig mycket för men har hört att det kostar runt 70 papp att anlägga en vettig ridbana (där man slipper sjuka hästar)

Har samma material som ridskolan använt sig av,och de har minsann inga "sjuka" hästar,ändå harvar de runt där flera timmar om dagen vår-och sommartid.Jag rider kanske 1-2 pass i veckan.Det finns ju roligare ställen att rida på än en paddock...

okej.. vart bor du någonstans och vad har ni använt er av för material?

Eftersom det är sandmark där vi bor behöver vi inte köpa indet.Sen anlade vi banan på en liten "sluttning",så det blev en naturlig dränering.Fiberduk fick vi tag på från en fabrik i närheten,som skulle kasta överblivet material.Så det enda som kostade var egentligen toppskiktet,och vi valde geopad.
Det har ännu inte varit problem med att använda den,och då har den verkligen utsatts för spöregn i många dar...

okej. men tyvärr har ju inte alla möjligheten till alla de finessarna på tomten. därför drar ju kostnaderna iväg på en gång. själv bor jag på ett berg.. gjorden blir härligt svart och mitt i hagen får vi en mindre sjö. skulle jag gräva ut allt så skulle jag vara tvungen att ta bort alla mina träd och fler där till. nu har ju iof våra hästar möjlighet att stå torrt året runt i vilket fall men stora delar av hagen är lera och jag anser inte att vi har möjlighet att göra en ridbana av allt, då skulle vi bara förstöra marken. och eftersom vi planerar att ev sälja av halva tomten inom en framtid så är det inget alternativ, för vem vill köpa en ridbana och ställa ett hus på?

Har hört att ngn multimiljonär utmed gudöleden har plöjt ner ;) enorma summor på att ha dränerade hagar.

hah, ja inte är det jag iaf! och jag klassar inte heller 15000kr som enorma summor heller så jag tror nog att det för oss hade kostat betydligt mer :(

ed. det är nog dom på högdalen, dom har ju hållt på och grävt och fixat där i typ ett år.
inget ställe jag vill ha min häst ändå. kan garantera att min häst heldre står i våran skogs/berg/lerhage än att stå i en väldrenerad grusruta.

Senast ändrad:

kl.

jag e blond, och dum i huvudet.

kan någon på svenska förklara det som påståtts i tråden, att bärrandsröta skulle vara påverkat av fodret.

kan tillägga att jag pratat med ett par hovslagare som sagt att möjligheten finns men att det inte finns något bevisat i någon som helst forskning.

kl.

jag e blond, och dum i huvudet.

kan någon på svenska förklara det som påståtts i tråden, att bärrandsröta skulle vara påverkat av fodret.

kan tillägga att jag pratat med ett par hovslagare som sagt att möjligheten finns men att det inte finns något bevisat i någon som helst forskning.

Jag är inte blond och har inte innan trott att jag är dum i huvudet. Men jag börjar undra eftersom jag har läst det som står om fodret i den engelska texten och hittar inte svaret där. Vad det beror på kan man undra. Jag undrar fortfarande men inser att emindy aldrig kommer att förklara det för oss. Jag tycker alltid att det är lika tråkigt när trådar slutar med att ngn har kommit med ett påstående som sedan ej kan styrkas.

Det blir sådär när ngn man ser upp till uttalar sig tvärsäkert om något.
en tanke/ skröna blir till sanning.

jaa det är klart. hade det vart jag, hade jag dock vid det här laget ifrågasatt personen som sagt det till mig. inte för att ge oss här svar på tal utan för att JAG hade velat veta.
INGEN annan än jag kommer någonsin ifrågasätta något i mina hästars vägnar. det är på MITT ansvar att göra det bästa för dem och ifrågasätta saker för att kunna få reda på vad som är bäst för dem. så hoppas jag också att emindy resonerar och därför antar jag att h*n vid det här laget pratat med personen som sagt detta. därför borde det ju vara lätt att skriva ut det här :idea:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka