Vad tycker ni om verkningen?

Sv: Vad tycker ni om verkningen?

Vad jag har förstått så är det egentligen inte visat exakt vad det är som utlöser fång och vad det är som förändrar lamellerna. Det är delvis det jag har invändningar mot i emindys inlägg. Sedan ser jag inte kopplingen mellan foder, upplösning av lameller och bärrandsröta inte ens i det jag läst i den länkade texten. Men som sagt det kan bero på att jag har svårt att läsa den. Det är antagligen för svårt och eller för långt att referera här i inläggen.
Sant.
Man TROR ju att fången är kopplad till fodret men exakt hur finns det mig veterligt inte klarlagt.
Tills dess kan jag köpa mycket av fångtänket.

Ser, precis som du, ingen som helst koppling mellan foder, lamellupplösning och bärrandsröta.

mvh Eva

Sant.
Man TROR ju att fången är kopplad till fodret men exakt hur finns det mig veterligt inte klarlagt.
Tills dess kan jag köpa mycket av fångtänket.

Ser, precis som du, ingen som helst koppling mellan foder, lamellupplösning och bärrandsröta.

mvh Eva
Än idag får de flesta hästarna fång av gräs, då kan man ju säga att det inte är bra med det mest naturliga heller- innehåller sockerarter- glukos/ glykolstuk:angel:

vet ingen som har fått fång av betfor eller bärrand/ strålröta heller.

Har du belägg för att det är fakta:confused:

Stackars Briar då- som enligt utsago får 3 kg om dagen:rofl:

hm okej..
jag antar att du inte har helt hundra koll eftersom du skriver "?" efteråt?
skulle vara jätte intressant om du kunde fråga någon som faktiskt kan ge ett konkret svar på det hela eftersom att jag tycker det låter himla konstigt att hästar skulle gå omkring med "lite fång" för att dom har bärrandsröta. o jag menar. OM hästarna får fång på att äta hö, så borde ju fången gått LÅNGT och då borde den vara svår att undgå lixom.

Nej, jag är inte hundra säker. Men jag har vid flera tillfällen läst här på buke att folk har fått höra av sin hovslagare att hästen har haft fång, och då har ägaren inte märkt något själv. Så jag gissar att man kan ha olika grader av fång, och det kanske tom är så att de här "lätta" fångfallen avbryts av sig själva.
Men det här måste väl någon av bukes hovisar kunna svara på?

Sedan vet jag med säkerhet, att om man inte håller efter hästens hovar så kan de börja flyta ut, och då sträcks lamellranden och så har man grus och tillslut röta där som ett brev på posten.

Så röta måste ju kunna bero på en hel massa saker, men foderrelaterade störningar i hoven tycker jag absolut borde kunna falla inom dessa saker.

Vari ligger parallelen mellan fång och bärrandsröta?????

Fång är ju en förgiftning (vanligen). Röta är ju orsakat av svamp/bakterier och/eller dålig hovvård.

mvh Eva

Fång gör att lamellerna skadas och lamellranden vidgas.
Är det verkligen så svårt att inse att det är perfekt grogrund för röta? :confused:

men jag tycker det låter himla konstigt att bärrandsröta skulle vara ett tecken på fång eller ett symptom på fång!

Jag tror inte någon här har menat att bärrandsröta skulle vara ett tecken på fång :confused:

Däremot har iaf jag sagt att fång skulle kunna göra det lättare att få bärrandsröta. Och fång kan man bla få av att bli överutfodrad, alltså skulle vissa bärrandsrötor kunna bero på överutfodring.

Men sedan finns det ju flera andra orsaker till rötan också. Min unghäst har då verkligen inte fång, men efter lite strul med hoven har han nu fått lite röta på ena sidan ändå. Det beror på en felaktigt skött hov i hans fall.

Fång beror bl. a på obalans i mag o tarmfloran.

Hur du kan få det till att just sockret i betforn skulle vara boven förstår jag inte. Det är ju mer när en häst äter gräs som försvarar sig mot hetta eller kyla, eller en plötslig övergång till spannmål som ombildas till sockerarter i tarmen.

Betfor är ett prima hästfoder.

Fång beror bl. a på obalans i mag o tarmfloran.

Hur du kan få det till att just sockret i betforn skulle vara boven förstår jag inte. Det är ju mer när en häst äter gräs som försvarar sig mot hetta eller kyla, eller en plötslig övergång till spannmål som ombildas till sockerarter i tarmen.

Betfor är ett prima hästfoder.

Har jag alls nämnt betfor?? :confused:

Jag vet att fång kan bero på obalans i magen.

Därför kan man väl gissa att fång många gånger kan vara foderrelaterat? Eftersom foder kan orsaka obalanser.

(min personliga åsikt är dock att betfor inte är någon vettig hästföda, men det hör inte hit..)

Jag tror inte någon här har menat att bärrandsröta skulle vara ett tecken på fång :confused:

knapplån
Det är just detta som jag inte får ihop.
Det är klart att jag inser att fodret påverkar hovarnas kvalitet. Jag tror också som de flesta andra att fång ofta beror på utfodringen som ger störningar i bla tarmfloran. Men jag förstår inte den direkta kopplingen mellan de snabbt nedbrytbara kolhydraterna som ex socker och bärrandsröta. Min uppfattning om denna lite snurriga diskussion är att det är det den handlar om. Det är i alla fall det jag undrar över. Vad är det som händer i lamellerna om hästen får i sig för mkt socker som ger upphov till bärrandsröta? Vad är det då för skillnad mellan det som händer i detta fall och det som händer vid fång? Om det inte är ngn skillnad tycker jag att de hästar som får röta också borde få fång? Detta blev lite snurrigt. Men jag tycker fortfarande inte att ngn har svarat på den första frågan jag ställde nyss trots att den har ställts flera gånger. Jag tycker inte att svaret står i länken. Med all respekt för vad en hovslagare kan så undrar jag ändå om man måste vara hovslagare för att förstå just det?

Sedan vet jag med säkerhet, att om man inte håller efter hästens hovar så kan de börja flyta ut, och då sträcks lamellranden och så har man grus och tillslut röta där som ett brev på posten.

Det här är enda anledningen till att de hästar jag verkat någonsin haft "hålväggar".
Dvs när de belastat fel och hoven varit i obalans.
Däremot har iaf jag sagt att fång skulle kunna göra det lättare att få bärrandsröta. Och fång kan man bla få av att bli överutfodrad, alltså skulle vissa bärrandsrötor kunna bero på överutfodring.

Att en häst skulle få bärrandsröta av ett fånganfall tycker jag är långsökt, detta händer ju bara om man inte sköter hoven rätt när lamellranden börjar töja sig.
Att däremot säga att det som från början löser ut rötan är utfodringen, är ju på sätt och vis rätt tänkt.

Det låter kanske löjligt men jag har svårt för att läsa text med mina ögon mot en så pass färgad bakgrund. Jag har nyss läst avsnittet om dieten men tyckte inte riktigt att det gav ngn bra förklaring på exakt hur det går till. Så du får gärna förklara vad det är som sammanbinder en "dålig" kost med en aktivering av MMP.
Han har refererat artikeln där han hämtat den informationen, så mitt tips är att gå till källan.
Återigen, när informationen ni söker finns lättillgänglig i artiklar på nätet som jag dessutom länkar till, då förstår jag inte varför ni skall ha mig att förklara åt er. Det blir bara fel om man skall försöka förklara med så få ord som möjligt eftersom det är en så komplex fråga.

för övrigt (inte bara riktat till dig) tycker jag att det är dumt att avfärda "vildhästarna" som varandes irrelevanta när våra egna hästraser inte skiljer sig så mycket från dem. En häst är alltid en häst. Individuella skillnader kommer alltid att finnas men i grunden är det samma art, med samma grundläggande behov.

Visst är det relevant att vildhästar skiljer sig från tamhästen. Vildhästar som föds med dåligt hovkvalitét och defekt hovform dör i det vilda. Här behandlas det och inte sällan går såna hästar i aveln...för vidare dålig kvalitét. Detta kan man inte bortse ifrån...

sure
men om nu alla vildhästarna som hade sämre hovar skulle dö i det vilda hade de väl inte fått alla dessa problem när de fångas in och adopteras bort?
När en vildhäst fångas in har de ofta fina hovar, kanske lite småfel men inget allvarligt. Efter ett halvår i fångenskap har de precis samma fel och problem som tamhästarna.

Var har du fått dom beläggen ifrån? Pratar vi nu generellt bara en ras? Eller gäller det alla hästar i det vilda?

När jag pratar om vilda hästar som fångats in och adopterats bort är det mustangerna i USA, främst då nevada och montana. Och som du kanske vet är mustangerna en mix av hästarna som nybyggarna kom med. Iberiska raser och arbetshästar framför allt.

Jag har inte samma uppfattning om den saken. Som alltid ska hästarna skötas om och det är inte alltid de som adopterar begriper vad dom gör, trots att dom är under överinseende av BLM det första året. Det är inte svårt att sabba bra hovar med taskig omvårdnad...

Han har refererat artikeln där han hämtat den informationen, så mitt tips är att gå till källan.
Återigen, när informationen ni söker finns lättillgänglig i artiklar på nätet som jag dessutom länkar till, då förstår jag inte varför ni skall ha mig att förklara åt er. Det blir bara fel om man skall försöka förklara med så få ord som möjligt eftersom det är en så komplex fråga.

Anledningen till att jag vill få det förklarat är att jag inte hittar en koppling i dina artiklar mellan foder-bärrandsröta, alltså inte fång.

Ser jag det till mitt eget jobb tex så råkar jag ofta ut för tekniker som påstår sig veta och när man klämmer lite på pulsen så "har dom läst" eller "han sa" osv. Ofta vet dom inte alls utan tror sig veta och rabblar likt en nyfrälst om ditten och datten. På jobb kan jag ju inte låta dem vara i sin tro, då saker helt enkelt skulle sluta fungera.

I samband med detta har jag kommit på följande...kan man sin sak så brukar det inte vara några problem att förklara med egna ord så även den dummaste förstår.

Den "dumförklaringen" är den jag skulle vilja ha av dig.

mvh Eva

Ahh här kan jag faktiskt kliva in och säga att av sex oskodda hästar som gått i samma hagar har tre av dessa fått hålväggar men endast i en särskild hage.
De tre som fått hålväggar har varit av olika ålder, men har haft små hovar i förhållande till sin kroppsstorlek.
Den absolut FETASTE av dem alla har varit den med minst problem i hovarna.

Skodda hästar har inte haft problem med bärrandsröta öht.

mvh Eva

Emindy, jag skulle vilja ha litet respons på mitt svar till din fråga...

Då är det alltså rasrelaterat om jag förstår dig rätt, för detta gäller knappast frigående islänningar i vilt tillstånd. Här ser hovarna rent :devil: ut i många fall, klövhovar och näbbskor är en vanlig syn på dessa hästar. De släpps på fjället och får leta sin egen mat, samlas in under hösten för att skilja ut de hästar som ska användas. Fina hovar där, knappast utan snarare direkt vanvårdsfall.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka