Vad tycker ni om verkningen?

Sv: Vad tycker ni om verkningen?

Du behöver inte tala om mig i tredje person.

Eftersom ALLA sagt helt olika så är det omöjligt att lyssna på någons råd, så smart är även jag att inse det.
Anledningen till att jag la ut bilderna var eg inte för att få reda på hur jag borde eller itne borde göra. Jag ville se om det blev ramaskri om verkningen och om den var helt upp åt väggarna galen inte för att få veta om tårna var långa/korta eller om trakterna är höga/låga, det vänder jag mig till hovis för och eftersom jag inte har möjlighet att visa hovis bilderna så blev det buke.

Jo om hon lyssnar och tror på alla svar hon fått

Anledningen till att man lägger ut en fråga på buke är ju att man vill ha andras synvinklar på det, alla tänker ju olika och har olika erfarenheter. Det betyder ju inte att man gör exakt allt som skrivs! Men man kan använda det till att tänka på ett annat sätt som man inte tänkt på förut exempelvis.

Jag tycker att det är helt meningslöst att skicka in bilder på detta sätt.

Ta ut 5 av varandra oberoende hovslagare och få en bedömning tycker jag, om du vill veta något om verkningen. Fast det kostar väl pengar, lättare att slänga in bilder på bukefalos, eller hur.

Och av alla svar du fått här så skulle den hästen bli tvärhalt om du lyssnar till alla råd, livsfarligt tycker jag.

Jag skulle aldrig någonsin sätta in en sådan bild på någon av mina hästar, och få råd av massa människor som alla tycker olika.

Stackars häst

Men herre gud... läser hästen detta eller?
Och man får ju snappa upp det man själv tycker är logiskt... eller hur? Men kan ju inte vara så godtrogen att man lyssnar på
allting.

Lycka till med hästen!!

Hovarna ser inte helt vansinniga ut verkningsmässigt, det är väl ungefär så mycket jag kan uttala mig. Vissa bilder som läggs ut både på buke och på andra ställen kan man ju verkligen baxna av men detta är inte fullt lika galet.
Hästen har dock problem och bärrandsröta är ofta bara ett symptom. Det är ofta foderrelaterat kan jag säga, men det kan även bero på tidigare fodring eller skoning/verkning.

Köper du denna häst måste du räkna med mycket pyssel med hovarna förutom täta, regelbundna hovslagar eller hovvårdarbesök. Ger inte det resultat måste man anta att orsaken ligger djupare, ofta i balansen mellan mängden rörelse och hur mycket mat hästen får.

oh vilket bra svar! tack det uppskattas verkligen!
nu blev det inget köp, mest pågrund av hovarna faktikst, kändes som ett för stort projekt, känns så himla puckat att köpa en häst som det första man måste göra med är att börja vårda..

Svårt att bilda uppfatning hur vet vi hur hovarna såg ut innan dom verkades.. Denna häst kanske har sådan hovar att detta är så dom ser ut efter verkning kanske inte går att få ett annat resultat.. Ser ju inte ut som nån typ av vanskötsel i alla fall så varför denna tråd??

tråden lades inte upp för att det skulle var vanskötsel, tråden lades upp för att jag ville ha åsikter om hur verkningen såg ut eftersom jag har så liten erfarenhet av barfotahästar själv.

Berätta gärna mer om det du säger om bärrandsröt - foder - för lite rörelse.

kl*
Har en kompis vars ponny hade bärrandsröta. Hon tvättade med jodopax varje morgon och petade i bomull med jodopax varje kväll i hålen. Det verkade fungera bra, är det så man brukar behandla det?

jag har fått lära mig att man behandlar det med tjära och tjärdrev.
det svåra är att man måste hålla helt rent innan man kör nej tjärdrevet och det är därför kan klipper upp för att kunna komma åt och tvätta ordentligt. tjäran behandlar rötan och tjärdrevet ser till att det inte kommer dit mer skit och bakterier.

ed: just jodopax vill jag inte använda då det tar bort ALLA bakterier, även de bra bakterierna.

Du kan ju inte själv va nöjd m verknjngen efter som du frågar?!
Så visa bilderna för din hovis o diskutera åtgärd. El ta m kunnig vid nästa titt.

*KL*
Det finns ju flera sätt att behandla bärrandsröta. Alt beror ju på hur illa den är och vilka möjligheter man har att vårda hästen.

Ett lättare fall kan räcka med att verka upp aningens vid det angripna stället.
Kan eller vill man inte verka upp så blir det till att använda jod/bomull eller andra varianter som tjära/tjärdrev. TRush-Buster och Virkon är välbeprövade varianter.
Finns som sagt många olika medel man kan använda men det bör vara något som tar både svamp och bakterier.

Är det långt gånget räcker inga såna metoder, då blir man nödgad att skära bort hovväggen. Syre är detta problems värsta fiende.
Att hålla det rent och syrerikt kan dock vara svårt om hagarna är blöta.

mvh Eva

jag har fått lära mig att man behandlar det med tjära och tjärdrev.
det svåra är att man måste hålla helt rent innan man kör nej tjärdrevet och det är därför kan klipper upp för att kunna komma åt och tvätta ordentligt. tjäran behandlar rötan och tjärdrevet ser till att det inte kommer dit mer skit och bakterier.

ed: just jodopax vill jag inte använda då det tar bort ALLA bakterier, även de bra bakterierna.
Jag har haft bärrandsröta på en häst. Hovslagaren skar upp väggen något så det blev öppet/luftigt. På med skor...dagligen tog jag en kanylfri spruta och pressade in klorinvatten som sköljde rent (ibland tog jag en spik och rensade först om det behövdes). Lät det torka och sen på med "Oinfektion"-spray (finns på Bole bl.a.). Den sprayflaskan har en spetsig pip som gör det möjligt att få in medlet i de minsta sprickorna. Lät det torka innan hästen fick gå ut/in i boxen. Problemet flög sin kos på mycket kort tid (hovslagarens anmärkning) och har inte återkommit.

Jag har haft bärrandsröta på en häst. Hovslagaren skar upp väggen något så det blev öppet/luftigt. På med skor...dagligen tog jag en kanylfri spruta och pressade in klorinvatten som sköljde rent (ibland tog jag en spik och rensade först om det behövdes). Lät det torka och sen på med "Oinfektion"-spray (finns på Bole bl.a.). Den sprayflaskan har en spetsig pip som gör det möjligt att få in medlet i de minsta sprickorna. Lät det torka innan hästen fick gå ut/in i boxen. Problemet flög sin kos på mycket kort tid (hovslagarens anmärkning) och har inte återkommit.

Brukar göra på liknade sätt men använder utspädd äppelcidervinäger, Det brukar räcka att göra miljön lite pyton för bakterierna, kliniskt rent behövs oftast inte. En spetsig flaska är jättebra att spruta in med. Använder även mer utspädd äppelcider och sköljer ur hoven om strålen luktar lite urket. Snällt och vänligt för alla utom bakterierna.

Gud nåde er som lägger in bilder på era sköthästar,kända tävlingshästar osv.Då borde även dessa bilder skyddas av upphovsrätten...Inte heller dessa är era egna....

Öh va? Den som har tagit bilden är det som äger bilden. Sålänge det inte går att identifiera hästen/ägaren lätt så ser inte jag något problem.

Gud nåde er som lägger in bilder på era sköthästar,kända tävlingshästar osv.Då borde även dessa bilder skyddas av upphovsrätten...Inte heller dessa är era egna....

Upphovsrätten skyddar den som tagit och äger bilden. :cool:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka