Vad tycker ni om verkningen?

Sv: Vad tycker ni om verkningen?

Berätta gärna mer om det du säger om bärrandsröt - foder - för lite rörelse.
En övergödd häst har ofta lättare för att få bärrandsröta. Ser man att det inte hjälper hur mycket man än skär upp och behandlar är det för att man inte i tillräcklig mån åtgärdat orsaken.
Är hagen lerig är den inte bra rent hygienmässigt men den uppmuntrar knappast till rörelse heller. Acceptera inte en lerig hage!

sne! antingen sneverkade eller inte verkat så han brutit av delar?

men varför påverkar födan bärrandsrötan? *nyfiken*

Man tror så inom "barfotatalibanrörelsen".
Helst skall alla hästar gå på magert skogsbete. Inte äta något kraftfoder. Betfor och liknande sockerprodukter är big nono.

Vidare skall hästarna beredas rörelse på olika underlag dygnet runt.
Det finns mera men googla för all del lite.

Det är mycket möjligt att de kanske har rätt. Dock kvarstår att vi i dagens HästSverige inte kan uppfylla dom kriterier som krävs för att ha friska hästar med AANCHP verkade hovar.

mvh Eva

det är långtifrån en homogen grupp med barfotamänniskor;)

Jag har lärt mig och själv erfarit att "bärrandsröta" eller sk. WLD oftast uppkommer pga felaktig hovform eller för dålig hovmekanism.

Hästar som erbjuds rörelse på underlag som ger tillräckligt motstånd för att ge en bra hovmekanism (dvs det mesta förutom djup gegga) samt har en hovform som är anatomiskt korrekt får sällan bärrandsröta.
Självklart kan den röta som syns för tillfället även vara symptom på att hoven inte var frisk när det hornet producerades. Detta är då snabbt utvuxet igen.

Och visst har vi i sverige utmärkta förutsättningar att hålla våra hästar "naturligt"! Vi har både gott om utrymme och pengar. Problemet ligger i att människor måste tänka om.
Notera att jag inte tycker att hästar ska leva på halm och bark;) Men lösdrift på skogs- och ängsbeten med varierande grödor är bara bra! Sen ska de självklart utfodras med både grov- och kraftfoder efter individens behov!

/Migo

Senast ändrad:

men varför påverkar födan bärrandsrötan? *nyfiken*
Man kan se ett tydligt samband mellan för mycket mat och problem med bärrandsröta och strålröta. Vad som är för mycket varierar naturligtvis från häst till häst och relaterar även till hur mycket hästen rör på sig i sitt dagliga liv.
Exakt varför det är så finns många teorier men entydigt är att en kolhydratrik kost tycks minska hållfastheten i lamellranden vilket gör att obalanserade hovar lättare får en breddad lamellrand där rötan lättare får fäste. Om lamellranden är så bred att det fastnar småsten i den har du en perfekt grogrund för bärrandsröta. Stenarna gör små hål som rötan får fint fäste i varifrån de kan sprida sig inåt i den syrefria miljön och bilda hålväggar. Detta hade inte varit möjligt i en tajt lamellrand av god kvalitet!

Jag skulle vilja rätta ett litet missförstånd, _eva_
ALLA hästar måste inte vara utan kraftfoder, men de allra flesta hästarna i Sverige får alldeles för mycket. Det är helt idiotiskt att ge en häst kraftfoder "för säkerhets skull" eftersom övergödning är ett av de största problemen dagens hästar har.
Har hästarna sina tänder i ordning och tuggar sitt hö ordentligt får de i sig betydligt mer näring ur sin högiva än de som hetsäter upp sin giva på fem minuter.
Sedan finns det så många olika näringsvärden i hö och hösilage att alla borde kunna hitta ett som motsvarar just sin hästs behov, om man iddes leta.

En övergödd häst har ofta lättare för att få bärrandsröta. Ser man att det inte hjälper hur mycket man än skär upp och behandlar är det för att man inte i tillräcklig mån åtgärdat orsaken.
Är hagen lerig är den inte bra rent hygienmässigt men den uppmuntrar knappast till rörelse heller. Acceptera inte en lerig hage!
Ingen av de hästar jag träffat på med bärrandsröta passar i de kriterier du nämner...är dom undantag som bekräftar din regel då, eller vems det nu är?

Och visst har vi i sverige utmärkta förutsättningar att hålla våra hästar "naturligt"! Vi har både gott om utrymme och pengar. Problemet ligger i att människor måste tänka om.
Notera att jag inte tycker att hästar ska leva på halm och bark;) Men lösdrift på skogs- och ängsbeten med varierande grödor är bara bra! Sen ska de självklart utfodras med både grov- och kraftfoder efter individens behov!

/Migo

Jag bor i Stockholms Län. Här finns det inte många som har råd att hålla häst "naturligt".
Enda sättet är att få utrymme är att flytta ut från stan, rätt och slätt flytta ut på landsbygden.
Sen skall man ha nått att leva av oxå. Finns det inte lönearbete så brukar man jorden och skogen så bleve det inte mycket till hagar att ströva på för hästarna ändå.

Så, nä vi har dåligt med pengar och plats.

Trevligt att se en barfotamänniska som inte lever efter devisen att de bara skall äta halm.

mvh Eva

Jag skulle vilja rätta ett litet missförstånd, _eva_
ALLA hästar måste inte vara utan kraftfoder, men de allra flesta hästarna i Sverige får alldeles för mycket. Det är helt idiotiskt att ge en häst kraftfoder "för säkerhets skull" eftersom övergödning är ett av de största problemen dagens hästar har.
Har hästarna sina tänder i ordning och tuggar sitt hö ordentligt får de i sig betydligt mer näring ur sin högiva än de som hetsäter upp sin giva på fem minuter.
Sedan finns det så många olika näringsvärden i hö och hösilage att alla borde kunna hitta ett som motsvarar just sin hästs behov, om man iddes leta.

Jag har inte missförstått alls.

Det är bara att läsa innantill, tala med OL eller LÖ. Man vill helst inte se kraftfoder öht och begränsar gärna högivan genom automater etc så hästen får plocka i sig strå för strå hela dygnet.
Men det kanske bara är deras filosofi, inte något som gäller för resterande AANCHP-folk?

Personligen upplever jag det som att hästar över lag får för lite stråfoder varpå man tvunget måste fodra med kraft för att de inte skall falla ur.

mvh Eva

Jag har inte missförstått alls.

Det är bara att läsa innantill, tala med OL eller LÖ. Man vill helst inte se kraftfoder öht och begränsar gärna högivan genom automater etc så hästen får plocka i sig strå för strå hela dygnet.
Men det kanske bara är deras filosofi, inte något som gäller för resterande AANCHP-folk?

Personligen upplever jag det som att hästar över lag får för lite stråfoder varpå man tvunget måste fodra med kraft för att de inte skall falla ur.

mvh Eva

jag är en sk "barfotataliban" vilken lutar mer åt strassers anda, men håller med i mycket av SANHCPs teorier. Att äta ur höautomat ser jag som mkt bra. Skulle helst ha velat införskaffa en sådan, har dock inte hittat ngn vattentank i närheten att köpa än, men det vore en superlösning för mina hästar som lätt går upp i vikt. En av mina hästar är ruskigt fet på endast 7 kg hö + mineraler, och skulle må bra av att äta lite men ofta ur en automat, vilket även skulle balansera upp hans stressmage (har varit en mkt nervös häst som jag jobbat mkt med för att få slappna av). Jag skulle aldrig vilja ge honom fri tillgång ur t.ex. en fristående ensilagebal el. foderhäck då jag vet att han skulle äta hur mkt som helst p.g.a. att han en gång i sitt liv höll på att svältas ihjäl (fick ej hö på 3 mån som 11/2-åring). Dessutom har jag ett sto som är tarmopererad och buköppnad två gånger, åt henne har jag en automat i boxen som gör att hon inte kan glufsa i sig allt på en gång utan att höt räcker mer än dubbelt så länge, allt för att hålla magen igång bättre under den långa natten. Totalt får hon 9 kg hö varje dag, och det skulle hon ju då gått och väl få i sig i en automat ute på 24 timmar. Så att hästarna skulle få för lite hö i en automat? Sedan så fungerar barfotaverkningen på mina hästar även med lite gegga i hagen vilket är svårt att undvika helt så här års och med vårt vackra väder...;)

Senast ändrad av en moderator:

Nja... mina erfarenheter håller inte med om maten. Mina hästar är verkligen jättefina i hullet. Perfekta. Går på fri tillgång på lite sämre hösilage. Går på lösdrift i en stor skogshage.

Mitt dilemma eller problem har nyligen förstått (ja, jag är lite trög :p) Vi ställer ut en hel hösilagebal åt dem, skär av halva plasten. Efter några dagar har liksom hela balen ramlat ut. Hästarna står, ligger och skiter i maten. Jag försöker hålla efter, men det blir till slut omöjligt. Hästarna står alltså i detta med sina hovar, klart som tusan det är olämpligt. En dålig miljö för deras hovar helt enkelt!!

Jag går här och väntar på foderhäcken jag beställt. Har nu ställt ut en bal på ett nytt ställe och försöker hysterisk hålla ihop den stackars balen som bara ramlar isär mer och mer...

Till nästa vinter ska vi grusa upp en väg för traktorn i hagen och en plats för foderhäcken så det blir lätt att hålla rent omkring balen...

det är långtifrån en homogen grupp med barfotamänniskor;)

Jag har lärt mig och själv erfarit att "bärrandsröta" eller sk. WLD oftast uppkommer pga felaktig hovform eller för dålig hovmekanism.

/Migo

Håller med, när jag ställde om från skodda hästar till barfota så var detta ett klart stort problem med bärrandsröta. Nu när det är i balans så förekommer det inte alls på samma sätt. tror mer på hovmekanismen.

Men undrar också på vilket sätt kolhydraterna skulle påverka lamellranden. Min koppling skulle i så fall vara att man ökar risken för laminatis, fång. och därigemnom får kopplingen med överutfodring?

KL

Min hovslagare har sagt och jag har också läst det här på buke att bärrandsröta kan vara ett virus som finns i marken. Liten inflikning eftersom ingen här verkar har nämnt det.

jag är en sk "barfotataliban" vilken lutar mer åt strassers anda, men håller med i mycket av SANHCPs teorier. Att äta ur höautomat ser jag som mkt bra. Skulle helst ha velat införskaffa en sådan, har dock inte hittat ngn vattentank i närheten att köpa än, men det vore en superlösning för mina hästar som lätt går upp i vikt. En av mina hästar är ruskigt fet på endast 7 kg hö + mineraler, och skulle må bra av att äta lite men ofta ur en automat, vilket även skulle balansera upp hans stressmage (har varit en mkt nervös häst som jag jobbat mkt med för att få slappna av). Jag skulle aldrig vilja ge honom fri tillgång ur t.ex. en fristående ensilagebal el. foderhäck då jag vet att han skulle äta hur mkt som helst p.g.a. att han en gång i sitt liv höll på att svältas ihjäl (fick ej hö på 3 mån som 11/2-åring). Dessutom har jag ett sto som är tarmopererad och buköppnad två gånger, åt henne har jag en automat i boxen som gör att hon inte kan glufsa i sig allt på en gång utan att höt räcker mer än dubbelt så länge, allt för att hålla magen igång bättre under den långa natten. Totalt får hon 9 kg hö varje dag, och det skulle hon ju då gått och väl få i sig i en automat ute på 24 timmar. Så att hästarna skulle få för lite hö i en automat? Sedan så fungerar barfotaverkningen på mina hästar även med lite gegga i hagen vilket är svårt att undvika helt så här års och med vårt vackra väder...;)

En automat vilken begränsar tillgången såsom de jag tidigare nämde lär ju även begränsa dina hästars matintag.
Kom bara ihåg att tumregeln minst 1 kg ts/100 kg kroppsvikt och dag är en minimirekommendation.
På den lilla mängden du fodrar lär det vara ett mycket bra hö för att hästen skall få tillräckligt med proteiner.

mvh Eva

KL

Min hovslagare har sagt och jag har också läst det här på buke att bärrandsröta kan vara ett virus som finns i marken. Liten inflikning eftersom ingen här verkar har nämnt det.

Tror jag läste på SLU:s sida att det antagligen kunde vara en kombination av svamp och bakterie. Virus har jag aldrig hört.

ok blev osäker nu om det var bakterie eller virus. Det handlar iaf om en typ av smitta som finns kvar i marken och smittar.

Höna eller ägget först? Om hoven är i balans så det inte uppstår sprickor i bärranden så kommer inga bakterier in...

Om det finns smitta i marken som kan tränga in i hoven och ge sprickor eller är det så att om hoven har sprickor så kan bakterierna vandrar in.. ÖÖH. Blev lite krångligt...:crazy:

jo säkert. Men hur m¨nga hovar är perfekta? och då skulle alla hästar där det finns smitta drabbas om de är skodda vilket ju inte sker.

Håller med, när jag ställde om från skodda hästar till barfota så var detta ett klart stort problem med bärrandsröta. Nu när det är i balans så förekommer det inte alls på samma sätt. tror mer på hovmekanismen.

En sanning med modifikation, hovvården är A och O. Har haft flera hästar som gått barfota från föl till vuxen ålder och de har utvecklat bärrandsröta i samma utsträckning som avskodda.

De med störst benägenhet i mitt stall har varit de med små hovar i förhållande till sin storlek. Alltid i en speciell hage.

Med rätt hovvård uteblir röta den säsongen de går i den hagen.

mvh Eva

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 662
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 604
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka